Jump to content
Sign in to follow this  
suzyhector

Korkbroms?

Recommended Posts

Jag ställer mig skeptisk till broms i kork, kork är väl ett levande material och vad jag vet så använder guideline kork i både haze och quadra. Bromssystemen är visserligen vattentäta, men hur håller de i längden jämfört mot bromsar i enbart konstmaterial? Och hur är det med effektiviteten i bromsen jämfört mot enbart konstmaterial?

Men å andra sidan använder ju Abel kork i sina bromsar, så det kan inte vara så illa eller?

Edited by suzyhector

Om man är noga med att släppa på bromsen efter varje pass så håller dom länge. Man kan även byta ut en korkskiva som är sliten.

Jag kan tillägga att detta gäller öringklass. Laxrullar är en helt annan vetenskap som jag inte behärskar...

Jag släpper alltid på bromsen till noll på alla mina rullar efter varje pass. En vana som sitter i efter alla mina år med Loop/Danielsson original. 

Fortfarande nyfiken på om någon har erfarenheter med korkbroms på laxrullar. 

De guidelinerullar jag har tittat på har ju i alla fall tätade bromssystem. Vet ej om det gör någon skillnad.

Har aldrig haft några problem med Abel eller Tibor vad gäller laxfiske, men å andra sidan brukar jag undvika att bada med grejorna. Korkbromsen verkar hålla en livstid, men om det inte är en tät broms finns alltid risken att vatten på korken leder till vattenplaning (har en kompis som drabbades av brutal vattenplaning på en traditionellt korkbromsad rulle).
Korken ger en väldigt effektiv broms, men mår ju även bäst av lite tlc emellanåt (lite rengöring och oljning) vilket borde kunna bli lite mer problematiskt i ett tätt system med korkskivor. Vet inte riktigt hur GL har löst saken, men det kan ju även vara så att de klarar sig längre utan service när systemet är tätt.

Har ingen Abel som är äldre än sedan 1990, men den bromsen är då som ny ännu.

Har aldrig haft problemer med Abel til laxfisket.

2 ting gælder:

1) Släpp bremsen til noll når rullen inte anvendes  (sidder pr automatik hos mig - og jeg lærte det på samme vis som Suzyhector !!)

2) Hvis du blöter rullen - spænd da bremsen lite og dra av et par meter line - då funker den igen. Inget praktisk problem for mig igennem 10 år.

Jag har haft problem med min Abel till laxfisket. Eftersom korken är ett levande material så expanderar den vid värme och krymper vid kyla. Jag hade en "ported frame" alltså med hål på gaveln, och när du får lite vatten i rullen vid djupvadning eller regn så vips har du en vattenplanande rulle! Dessa rullar funkar säkert jättebra när du fiskar från båt eller flatsen där den inte kommer i direktkontakt med vatten men till laxfiske rekommenderar jag den inte!

Jag ställer mig skeptisk till broms i kork, kork är väl ett levande material och vad jag vet så använder guideline kork i både haze och quadra. Bromssystemen är visserligen vattentäta, men hur håller de i längden jämfört mot bromsar i enbart konstmaterial? Och hur är det med effektiviteten i bromsen jämfört mot enbart konstmaterial?

Men å andra sidan använder ju Abel kork i sina bromsar, så det kan inte vara så illa eller?

Haze har en kombo av teflon, kork och rostfria skivor men Quadra har Carbontex-skivor.

Hade en gång en Visionrulle med korkbroms. När rullen fick vatten på sig så svällde korken och blev ojämn.

Råge på allt så hände detta vid ett tillfälle då jag fick på lax och det var precis jag klarade att få in den.

Ryckig brom, hördes som en gammal kaffekvarn och nöp ibland. Men nu var detta i början av 90 talet så utvecklingen

kanske gått framåt även med rullar som har korkbroms. Men jag ringde Lasse på Capricorn där jag köpte den och utan att en

ställa någon fråga till mig så tog han tillbaks den och jag fick min första Loop 3 W istället.

Frågade Leif Stävmo och han sa att bromssystemet på Haze är helt vattentätt och att man inte behövde göra något alls. Man skulle bara se till att det fanns lite lite rullfett i envägslagret efter några år typ. 

Hade en gång en Visionrulle med korkbroms. När rullen fick vatten på sig så svällde korken och blev ojämn.

Råge på allt så hände detta vid ett tillfälle då jag fick på lax och det var precis jag klarade att få in den.

Ryckig brom, hördes som en gammal kaffekvarn och nöp ibland. Men nu var detta i början av 90 talet så utvecklingen

kanske gått framåt även med rullar som har korkbroms. Men jag ringde Lasse på Capricorn där jag köpte den och utan att en

ställa någon fråga till mig så tog han tillbaks den och jag fick min första Loop 3 W istället.

Jämför inte den med Abel!!... :ph34r:

En stilla undran....varför använder man kork överhuvudtaget? Danielsson använder tunna stålbrickor som garanterat håller för det mesta. Dessutom kostar t.ex Abel minst dubbelt så mycket.

Jo jag håller med hannu, borde inte konstmaterial vara mer hållbara än naturmaterial. Teflonbrickor, stål osv borde ju rimligen vara mer slitstarkt och åldersbeständigt än kork.

• Like 1

Varför använder man kork överhuvudtaget?

Om man ska tro de tunga rullbyggare som yttrar sig i denna artikel: http://midcurrent.com/gear/brake-jobs/

...så blir svaret ungefär att kork har lägst startmotstånd och transporterar bort värme bäst, förutsatt att ägaren håller bromsen ren och antingen torr eller väl smord om den ska fuktas.

Men det låter som att det inte finns några lätta svar och att de flesta av oss kör med syntetskivor för att tillverkarna 1) inte litar på att vi kan hålla öppna bromssystem rena och smorda och 2) för att de tycker syntetskivor räcker gott till våra klena öringar som inte genererar särskilt mycket värme :)

• Like 1