Hoppa till innehåll

Rulle och lina till Sage One 690


nanoräkan

Recommended Posts

Hej,

Jag har precis köpt ett Sage One 690 som jag framförallt tänkt använda för kustfisket efter havsöring på västkusten, men även vid blåsiga tillfällen och fisket med tyngre flugor på fjället och vid regnbågsfisket.

Till spöt har jag tänkt skaffa en Danielsson F3W 4seven, är det ett bra val eller har ni andra förslag?

Till kusten har jag tänkt köpa en Coastal.

Men det jag är mest osäker på är vilken flytlina som passar bäst. Kikat lite på Rio Gold, hur passar den till spöt? Och ska man ha Rio Gold eller Rio Gold in touch?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gl Camo PRO till kusten - känns bättre än coastal. , kör gold till min One 5a.

 På vilket sätt tycker du Camo PRO är bättre?

Har SA ED till mitt 690. Jag tycker inte Gold passar till # 5 eller # 6 One.

  

Tror du inte det blir lurigt med en sån lång klump om det är lite blåsigt och så?

Har samma spö och rulle, använder LOOOP Evotec 85  till mitt, fungera hur bra som helst. Verkligen lätt kastat.

Tack för tipset! Ska kollas upp
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt tycker du Camo PRO är bättre?

Tror du inte det blir lurigt med en sån lång klump om det är lite blåsigt och så?

Tack för tipset! Ska kollas upp[/

Klumpen är inte så himla lång, tror det är 2 meter längre än coastal. Mer harmoniska kast och så är den flytande runninglinen en klar fördel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror lite på vilken storlek av flugor du är intresserad att kunna kasta med. Lite mindre flugor så tycker jag du skall titta på linor med en lång framtapering och kort baktapering, typ Trout LT, Wulff TT, GL Fario etc.  Är grymt nöjd med min LT InTouch på en Sage One #3. Framförallt på lite längre avstånd tycker jag mig ha mkt lättare att bibehålla bra loopar ända tills hela tafsen har vänt över, och är väldigt stabil med lång lina ute. Den är en hel klass tyngre än tex Gold och funkar bra rättklassad på the one :).

 

När lite mer delikata presentationer krävs på längre avstånd (tex vid lite lugnare väder) så tycker jag Trout LT är given. Kanske hade jag dock valt en annan lina för riktigt blåsiga dagar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...