Hoppa till innehåll

Greys GR50 Switch


maxons

Recommended Posts

  • 3 months later...

Jag har mycket större mängd nyfikenhet än pengar.

Men jag har trots det gått och lurat på GREYS GR 50 SWITCH ett tag. Tänkte efter noga övervägande (= förträngt allt förnuft) falla för det i slutet av nästa vecka. Det blir alltså 19-20:e januari. Troligen i klass 7/8.

Jag kan redan nu säga att deras sätt att leverera spöt i integrerad tub men utan lös socka är kass. Startar alltså utvärderingen på minus ett. :P

 

Jag har GREYS XF2 Carnivore #8 och GRAYS XF2 Salt #7. Begriper inte "XF2" men gillar båda, dock mest förtjust i Carnivore. Tycker inte SALT riktigt matchar mitt SAMEO VENTUS. :wub: men vem gör det?

 

Tag nu alla upplysningar med en rejäl nypa salt eftersom jag numera kastar riktigt illa.(kreativt kallar jag det)

 

På återhörande om en dryyg vecka.

Det skrivs överhuvud taget rätt litet läsvärt om GREYS spön tycker jag. Jag undrar varför. Är det "inte fint nog" att vara Hardys andramärke? Har jag kanske missat något. Upplys mig gärna.

 

Tillägg

Spöt bokat. Är i mina händer i slutet av nästa vecka. Snabbt besked hos mitt  "House of joy´n pleasure". Ingen reklam här;-- men namnet börjar på " W " och slutar på " -ittlocks".

Redigerad med Ingemar
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har mycket större mängd nyfikenhet än pengar.

Men jag har trots det gått och lurat på GREYS GR 50 SWITCH ett tag. Tänkte efter noga övervägande (= förträngt allt förnuft) falla för det i slutet av nästa vecka. Det blir alltså 19-20:e januari. Troligen i klass 7/8.

Jag kan redan nu säga att deras sätt att leverera spöt i integrerad tub men utan lös socka är kass. Startar alltså utvärderingen på minus ett. :P

 

Jag har GREYS XF2 Carnivore #8 och GRAYS XF2 Salt #7. Begriper inte "XF2" men gillar båda, dock mest förtjust i Carnivore. Tycker inte SALT riktigt matchar mitt SAMEO VENTUS. :wub: men vem gör det?

 

Tag nu alla upplysningar med en rejäl nypa salt eftersom jag numera kastar riktigt illa.(kreativt kallar jag det)

 

På återhörande om en dryyg vecka.

Det skrivs överhuvud taget rätt litet läsvärt om GREYS spön tycker jag. Jag undrar varför. Är det "inte fint nog" att vara Hardys andramärke? Har jag kanske missat något. Upplys mig gärna.

 

Tillägg

Spöt bokat. Är i mina händer i slutet av nästa vecka. Snabbt besked hos mitt  "House of joy´n pleasure". Ingen reklam här;-- men namnet börjar på " W " och slutar på " -ittlocks".

 

 

Skall bli intressant att höra vad du tycker om spöt och framför allt finishen.

Jag vet inte vad du betalade för ditt spö hos W-ittlocks men det är 350:- billigare hos Fishline på nätet.

Redigerad med Snoxam
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag lovar att skriva snabbt. De två spöna från GREYS jag redan har är snyggt och prydligt byggda. En tendens till glapp i SALTspöts holkar. Men det fixar man ju med lite grafitpasta och gärna eltape i början. Så det är ju inget problem om man inte är dum och jäktad.

 

Det där med pris är alltid lurigt. Måste vägas mot:

1 Att lokal och bra detaljist överlever och utvecklas. Mina barn och barnbarn handlar där nu :D.

2 Jag är stamkund. Oftast med välvillig rabatt. Och alltid med kunniga människor som jag kan ventilera min okunskap hos.

3 Prylarna finns för mig att känna på innan jag gör köpet. Jag kan vifta med spöt, lägga pannan i de djupaste vecken och säga något oklart. Sån är ritualen ju.

 

Vad i detta som skall värderas till 350 pengar kan säkert diskuteras.

Tack i alla fall för tipset.

Mvh

Ingemar

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag lovar att skriva snabbt. De två spöna från GREYS jag redan har är snyggt och prydligt byggda. En tendens till glapp i SALTspöts holkar. Men det fixar man ju med lite grafitpasta och gärna eltape i början. Så det är ju inget problem om man inte är dum och jäktad.

 

Det där med pris är alltid lurigt. Måste vägas mot:

1 Att lokal och bra detaljist överlever och utvecklas. Mina barn och barnbarn handlar där nu :D.

2 Jag är stamkund. Oftast med välvillig rabatt. Och alltid med kunniga människor som jag kan ventilera min okunskap hos.

3 Prylarna finns för mig att känna på innan jag gör köpet. Jag kan vifta med spöt, lägga pannan i de djupaste vecken och säga något oklart. Sån är ritualen ju.

 

Vad i detta som skall värderas till 350 pengar kan säkert diskuteras.

Tack i alla fall för tipset.

Mvh

Ingemar

 

Kloka ord Ingemar!

 

Handlar själv så mycket jag kan hos Wittlocks, den service Christian och Niclas ger är helt ovärderlig.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spöt levererades i en konventionell corduratub med ett bärhandtag och en bärrem. Längd 97 cm. Diameter 7 cm.

Tuben är grålila i en ton som skiftar från grafitgrå till grålila beroende av aktuellt ljus. Dragkedja klarröd. I öppningsändan finns spödata broderade i vitt.

Lös spösocka saknas. Fackindelningen i tuben är rymlig och lätthanterad. Skumgummidämpade tubändar.

 

I övrigt överenstämmer spöt väsentligen med informationen på GREYS hemsida:

http://fly.greysfishing.com/en-gb/products/flyfishing-rods/switch-rods/gr50-switch/

 

Klingans färg kan beskrivas som grå. I viss belysning är den dock starkt tonad åt en isigt olivgrön ton. (Min personliga uppfattning är att spöt blir vackrare ju grönare det blir). Lacken är matt. Den är jämnt pålagd i ett snyggt jobb.

 

Lindningar är svarta med tunn silverfärgad kant. Öglelindningar är enbart svarta, saknar silverkant. Spöet har en krokhållare lindad med svart på klingan vid övre handtags framkant. Lindningarnas färg harmonierar med spöets isigt grågröna färg. De är dock inte eleganta i sig. De är bra nära att se ut som tapearbete. Men de är ordentligt och jämt gjorda och väl lackade med en blank lack. Vilket kan synas en aning märkligt efter som spöet i övrigt har en matt framtoning :P .

 

Öglor är enligt hemsidan (se ovan). Toppöglan är lätt vinklat päron. Värt att notera att alla öglor och rullfästet är svartbehandlade.

 

Handtag av god korkkvalitet med limförstärkt mörkare kork i slitändarna.

Holkpassningen är god. GREYS rekommenderar vaxning (candle wax!) av holkarna som en del av den normala spövården. Detta beskrivs i det medföljande garantihäftet. Klingans delar är märkta för korrekt inpassning.

I morgon följer iakttagelser av rullinpassning, efterslag, balans med mera.

Så här långt är spöt helt och rent och snyggt och prydligt. Det känns välmonterat och jag är glad att ha det i min samling (så här långt ;) )    Forts följer.

Redigerad med Ingemar
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu skall jag försöka addera ett par bilder. Det kommer säkert att gå bra ;)

 

Färgen på det tillfrysande havet på en av bilderna är rätt nära klingans. Coolt. Kallt åtminståne.

Buttens trattform gillar jag inte.

Ställ gärna frågor.

Fortsätter i morgon.

post-18955-0-53514600-1453239679_thumb.j

post-18955-0-56551300-1453239764_thumb.j

post-18955-0-71238100-1453239839_thumb.j

post-18955-0-33334000-1453239917_thumb.j

post-18955-0-66598600-1453239971_thumb.j

Redigerad med Ingemar
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, så kan tyckas. Men öglornas placering verkar skilja.

 

GREYS GR 50 SWITCH har följande öglefördelning från topp till butt:

toppdel har sex öglor inklusive toppögla

andradel har fyra öglor

tredjedel har två öglor

handtagsdel har en ögla.

 

@Bowmore: Hur långt är ditt Echo Switch?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Plats: Halmstad ca 3km väster om centrum

Tid: klockan 1600

Temperatur: - 8 grader

Mark: 1 dm snö med skaryta.

Spö: GREYS GR 50 SWITCH. 11,1 fot.#7/8.

Rulle: GuideLine ReelMaster 68. God passning i rullfästet.

Lina: GuideLine Bullet #8

Tafs: Taperad heldragen nylon. Spets diameter 0.30 mm. Längd 180 cm.

Fluga: Piprensare 40 mm tvinnad.

Balans: Med linspetsen vid toppöglan balanserar spöt 4,5 cm in på topphandtagets framkant.

 

Kast: Med enhands överhandskast och bra med lina på marken tömmer spöt rullen. (ibland :unsure:) Lägger spöt ut fluglinan.

När jag skapade en i skarsnön knappt förankrad D-loop och kastade så rullade linan iväg ok. Tog med sig vad jag hade  på marken. Men detta måste jag göra fler gånger på större friyta i morgon för att ha nåt vettigt att säga.

Så långt har jag trivts riktigt bra med spöt. Jag upplever det som lättsamt och tar gärna med det på vårens fisketurer.

 

I morgon blir det kast med Vision Deep 78 med GL Pikelina och Sameo Viperlina båda goda fiskelinor #8.

Dessutom ett par rätt olika Danielson: En F3W 7ten, En FW4seven. Samt en GuideLine Quadra 68 med Airflo40+Extreme distance.

 

Fråga gärna om något är oklart. Skriver mer i morgon.

Redigerad med Ingemar
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej. Har ni fått svar på era frågor eller ska jag ta ut reumatismen i kylan och vifta i morgon också?

Jag gör det hemskt gärna, för spöt är mycket tilltalande och jag vill ju lära känna det.

 

Kanske vore smartare att en duktigare kastare kom hit på en kopp kaffe och testade kastegenskaperna :D.

 

Det vore också kul att få fler konkreta frågor att försöka besvara.

Gärna om någon har liknande spö i liknande prisklass t ex. ;)

Eftersom jag avser att lacka om spöts lindningar i mattlack är jag tacksam för lackförslag.

Redigerad med Ingemar
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan säkert ha rätt.

GREYS hemsida delar in flugspöna i tre kategorier: single, double och switch. I switchkategorin återfinns GR50 Switch.

 

Från Wittlocks fick jag rådet att prova lite olika belastningar. De misstänkte att Bullet #8 kunde vara för lätt. Bara att prova sig fram.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Ingemar

Intressant det du skriver om spöt.

Vad jag skulle vilja veta är just känslan och aktionen samt 

hur du upplever spöt vid kast  :)

 

Att få en utförlig beskrivning av finish av spöt är jättebra om man inte kan

se spöt irl, men för min del är hur spöt att kasta med viktigare än utseendet.

Förstår att det kan vara besvärligt med dessa minusgrader och det inte blir rättvist att försöka sig på en

utvärdering av spöt. 

Tack så länge för en bra beskrivning av själva finishen och utförandet av spöt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@ finafirren: Vi verkar fiska mycket nära varandra. Kom över i helgen så testar vi linor och spö tillsammans. Packa ihop vad du har så brygger jag kafffe.

Svara med PM så för vi utvecklingen framåt :P.

 

Själv är jag mest intresserad av var nedre belastningsgräns inom #7-segmentet ligger...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@ Snoxam. Håller helt med dig och skall försöka fokusera på de för fisket viktigare egenskaperna nu.

 

Min allmänna känsla för spöet just nu på morgonen är att det är lätthanterat, trivsamt att kasta med. Och att det ska bli spännande att försöka utforska det mer/ bättre idag. Jag skall försöka bli mer konkret under dagen.

 

Framför allt ska jag försöka få hit bättre kastare.

//Jag vill inte tjata om det i tid och otid - men jag är så full av reservdelar (bl a kolfiberkärl, kolfiberhjärtvägg och titanhjärtklaff) och har så mycket kassa nervbanor och tryck/temperaturgränser så mina flugkast för inte mänskligheten framåt :(:D ett enda dugg)   //

 

Men annars är allt bra och jag ska med glädje återkomma med rapporter.

Redigerad med Ingemar
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@ amebix: Bra att du kom med nya intryck. Och gillade spökänslan.

Vad tycker du om lindningarna? Skulle inte dessa kunna varit mattlackade och med mindre tapekänsla. Fast de sitter ju bra och snyggt.

 

Själv testar jag  inget utom varmt the idag. Frusna fingrar, frusna linor, fruset spö och frusna taxar på ängen. Inget tillför någon kvalitet till testutsagorna.

Men det skall bli varmare framåt helgen. Då förstärker även finafirren  testgruppen :). Det blir kul. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...