Hoppa till innehåll

Laxflugor - Hur tunna och magra använder ni?


Sunray

Recommended Posts

Det dök upp en fråga i Lohi's fantastiska flug-tråd om magra flugor och hur tunna flugor man egentligen använder?

 

Själv har jag jäkligt svårt för den numera förhärskande trenden med kraftigt överdressade hårbollar med massor av glitter och flera hackel - vilken laxfiskare har inte upplevt att det är de gamla, slitna flugorna som fiskar bäst?

 

Här är en av mina "specialare" - en fluga jag nästan enbart använder i grålysningen och det första, svaga morgonljuset. När man släpper ner den i vattnet är den nästan osynlig, men fisken ser den definitivt! Den har tagit fisk i Surna, Driva och Laerdal.

Lax och kanske framförallt Havsöring gillar den skarpt, kanske just pga att den är så osynlig och diffus i vattnet att den inte skrämmer utan möjligen väcker nyfikenhet istället.

Jag hade en gång i Driva en lax som jagade över en hel bred nacke efter den här lilla plasttuben innan den slutligen nöp fast, så nog ser de den!   ^_^ 

 

Just det! Storleken syns ju inte på fotot! Totallängd inkl vinge är ca 4 cm. 

post-2477-0-03023500-1443884638_thumb.jp

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det dök upp en fråga i Lohi's fantastiska flug-tråd om magra flugor och hur tunna flugor man egentligen använder?

 

Själv har jag jäkligt svårt för den numera förhärskande trenden med kraftigt överdressade hårbollar med massor av glitter och flera hackel - vilken laxfiskare har inte upplevt att det är de gamla, slitna flugorna som fiskar bäst?

 

Här är en av mina "specialare" - en fluga jag nästan enbart använder i grålysningen och det första, svaga morgonljuset. När man släpper ner den i vattnet är den nästan osynlig, men fisken ser den definitivt! Den har tagit fisk i Surna, Driva och Laerdal.

Lax och kanske framförallt Havsöring gillar den skarpt, kanske just pga att den är så osynlig och diffus i vattnet att den inte skrämmer utan möjligen väcker nyfikenhet istället.

Jag hade en gång i Driva en lax som jagade över en hel bred nacke efter den här lilla plasttuben innan den slutligen nöp fast, så nog ser de den!   ^_^ 

 

Just det! Storleken syns ju inte på fotot! Totallängd inkl vinge är ca 4 cm.

Vad är det för hår i vingen?
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härligt enkel fluga, Pär.

En av mina nyare favoriter är bara en liten tungstenskula på kort plasttub. Lång ultragles svart hårvinge och några varv svart fladdrigt hägerhackle. Kulan florrad gul eller röd. Löst hängande krok bakom. Några olika i vinglängder typ 100, 75, 50mm

M

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härligt enkel fluga, Pär.

En av mina nyare favoriter är bara en liten tungstenskula på kort plasttub. Lång ultragles svart hårvinge och några varv svart fladdrigt hägerhackle. Kulan florrad gul eller röd. Löst hängande krok bakom. Några olika i vinglängder typ 100, 75, 50mm

M

Bild tack  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En egen variant jag kallar för "Lillen". Cirka 4-5 cm lång, lite svart rävhår, ett strå rött och ett strå blått angelhair, svart tub och ett litet tupphackel som hackel. Svart kon, helsvart fluga. 

 

Har gett mig fisk när allt annat har failat totalt och denna har även av någon anledning varit väldigt effektiv på havsöring, förvånansvärt effektiv på havsöring. 

 

 

 

lillen.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och sen ett par spröt angelhair HD eller liknande... Och jag antar att det är allt. Vad kallar du den? "Specialaren" kanske? ;-)

 

He he...   Jo, det glömde jag ju, det är två eller tre strån pearl flash över alltihop.

 

Jag och mina närmaste fiskekamrater brukar kalla den "Ingenting". Det var en av mina kompisar som såg den i vått tillstånd första gången som sa: "Ja men va f-n, det där är ju Ingenting!"

Redigerad med Sunray
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En egen variant jag kallar för "Lillen". Cirka 4-5 cm lång, lite svart rävhår, ett strå rött och ett strå blått angelhair, svart tub och ett litet tupphackel som hackel. Svart kon, helsvart fluga. 

 

Har gett mig fisk när allt annat har failat totalt och denna har även av någon anledning varit väldigt effektiv på havsöring, förvånansvärt effektiv på havsöring. 

 

 

 

lillen.jpg

Förvånar mig inte, den ser riktigt vass ut! Konstigt att man alltid skall komplicera saker och ting när såpass enkla flugor som denna tom kan funka bättre...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förvånar mig inte, den ser riktigt vass ut! Konstigt att man alltid skall komplicera saker och ting när såpass enkla flugor som denna tom kan funka bättre...

Jo men man vill väl binda flugor som man själv tycker ser attraktiva ut. Men å andra sidan tänker man väl inte som en lax eller havsöring. Less is more!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men jag ska ju tillägga att det har funnits tillfällen då tunna flugor inte funkat utan tjocka lite överdressade är det enda som funkade, dock inte så ofta utan bara ett par gånger för mig. Men jag är rätt övertygad om att tunna funkar oftare än tjocka så att säga med ganska stor majoritet!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I den danska naturfilmen, "Trollmanden och laxen"? som berättar om där  Göran Anderssons laxfiske bl.a i Gaula så visar han vid ett tillfälle sin flugask med några specialare. Där fanns flera mycket enkla flugor, en som gett honom den största fisken, en mycket oansenlig fluga nästan bara plastuben och några tunna strån i vingen finns kvar.

Vidare så finns det en finsk flugbindare och författare Valter Aunesluoma som  på slutet av 70-talet? skrev boken "Perhokalastus". Då var det fortfarande mest traditionella  fjädervingade enkelkroks flugor som användes, man tom kammade vingarna. För fisket på nordkalotten påtalar han vikten av att man måste "se genom fluga" den ska släppa igenom det speciella ljuset från midnattssolen. Det här var speciellt uttalat kring Tana älv. Kul att höra att tankarna fortfarande lever kvar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...