Hoppa till innehåll

Förlåtande spö


Recommended Posts

Tog en text från nätet som sammanfattar vad jag menar med förlåtande spö,  fått höra från många, bland annat instruktörer att det kan va bättre att börja med ett spö med mindre snabb aktion så man lättare kan hitta timeing etc.

 

"It is important to match your casting skill level with your fly rod. Softer, medium to medium fast action rods are more forgiving and can cast short distances more easily than a fast action rod, making them great for beginners."

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett "förlåtande spö" är ett relativt begrepp. Det handlar om vilket spö du upplever enklast att kasta med. Möjligen menar hen, i ditt exempel, att ett styvare spö kräver en mindre kastsektor, och de rörelser du gör, snabbare ger ett utslag i toppen. Ett litet fel märks alltså tydligare med ett snabbt spö. Men, och det är ett stort MEN, ett mjukare spö kräver större rörelser, större kastsektor och ger större efterslag. Ju större rörelser du gör desto svårare att göra allt rätt. Jag vet vilken typ av spön jag upplever enklast att kasta med, men inte är dom "förlåtande" ;)

PS Monkey, nu skriver jag inte det här för att dissikera uttryck, jag skriver för att -som alltid- be dig testa själv. Risken är annars att du får någon annans referenser.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett "förlåtande spö" är ett relativt begrepp. Det handlar om vilket spö du upplever enklast att kasta med. Möjligen menar hen, i ditt exempel, att ett styvare spö kräver en mindre kastsektor, och de rörelser du gör, snabbare ger ett utslag i toppen. Ett litet fel märks alltså tydligare med ett snabbt spö. Men, och det är ett stort MEN, ett mjukare spö kräver större rörelser, större kastsektor och ger större efterslag. Ju större rörelser du gör desto svårare att göra allt rätt. Jag vet vilken typ av spön jag upplever enklast att kasta med, men inte är dom "förlåtande" ;)

PS Monkey, nu skriver jag inte det här för att dissikera uttryck, jag skriver för att -som alltid- be dig testa själv. Risken är annars att du får någon annans referenser.

 

 

Det mesta är relativt:) Och klart jag går efter vad jag själv känner är bäst för mig:) Jag testade som sagt ett gäng spön i butik,och efter en del funderande kom jag där i från med ett rätt snabbt och styvt spö.. hehe. Och nu ska jag lära mig kasta med det, var ute en sväng i dag och det går bättre och bättre för mig så det blir nog bra till slut :)

 

Med en bra lina så kan man kasta med vad som har någon sagt en gång till mig.

 

Tack för alla svaren här i tråden!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Definiera "bra lina" ;) Jag vänder gärna på det, - om du lär dig kasta, är linan mindre viktig.

Lycka till!

 

 

Bra lina... av och döma av min enooooorma erfarenhet av linor ;) Så tycker jag att guideline coastal jag har nu käns väldigt bra, eftersom jag fortfarande kastar som en kråka och den bara flyger ut som ingenting.

 

Van får visst akta sig lite för vad man säger här i forumet märker jag ...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Staffan Dahlbom brukar nagelfara vad man skriver om spön, linor och flugkastning. Tyvärr har han alltid rätt.

Så kan man bortse från sitt ego och ta till sig vad han skriver så spar man mycket tid och blir snabbare en skicklig flugdängare.

Jag kastar själv som en kratta men får fisk ändå, använder också GL Coastal

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Monkey, Salmo P har rätt, jag brukar verkligen nagelfara och ifrågasätta. Ibland kanske lite väl mycket. Men mitt syfte är gott, det bygger alltid på att komma bort från godtycke och att ifrågasätta allmänna sanningar som kanske passerat bäst före datum, för att ingen ska bli lurad eller besviken. Jag vill också öka intresset för kastning, eftersom det är så roligt.

I forumet kan du få massor med tips, och många är riktigt duktiga, och vi har alla våra subintressen, med flugfiske som gemensam nämnare. Viktigt att poängtera, du behöver inte tänka dig för, skriv vad du vill. Jag har skrivit det hundratals gånger, men jag kan skriva det igen, 90% av framgången i ett flugkast har med teknik att göra, de andra tio procenten med utrustning. I alla fall om man definierar "framgång" som önskad längd på kastet. Så när 90% av frågorna handlar om teknik, då är jag nöjd, då kan jag kasta in handduken :) Idag är det nog 95% som handlar om utrustning, så det kan dröja.

Ut och lär dig kasta med ditt spö vet ja, filma gärna dig själv och posta i kastarean om du behöver hjälp. Välkommen btw!

Vh

Staffan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Staffan Dahlbom brukar nagelfara vad man skriver om spön, linor och flugkastning. Tyvärr har han alltid rätt.

Så kan man bortse från sitt ego och ta till sig vad han skriver så spar man mycket tid och blir snabbare en skicklig flugdängare.

Jag kastar själv som en kratta men får fisk ändå, använder också GL Coastal

 

Jo han verkar väldigt insatt och kunnig. Kunskap är king. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Monkey, Salmo P har rätt, jag brukar verkligen nagelfara och ifrågasätta. Ibland kanske lite väl mycket. Men mitt syfte är gott, det bygger alltid på att komma bort från godtycke och att ifrågasätta allmänna sanningar som kanske passerat bäst före datum, för att ingen ska bli lurad eller besviken. Jag vill också öka intresset för kastning, eftersom det är så roligt.

I forumet kan du få massor med tips, och många är riktigt duktiga, och vi har alla våra subintressen, med flugfiske som gemensam nämnare. Viktigt att poängtera, du behöver inte tänka dig för, skriv vad du vill. Jag har skrivit det hundratals gånger, men jag kan skriva det igen, 90% av framgången i ett flugkast har med teknik att göra, de andra tio procenten med utrustning. I alla fall om man definierar "framgång" som önskad längd på kastet. Så när 90% av frågorna handlar om teknik, då är jag nöjd, då kan jag kasta in handduken :) Idag är det nog 95% som handlar om utrustning, så det kan dröja.

Ut och lär dig kasta med ditt spö vet ja, filma gärna dig själv och posta i kastarean om du behöver hjälp. Välkommen btw!

Vh

Staffan

 

 

En av dom bästa lärarna jag någonsin haft var min bagarlärare, och han ifrågasatte ALLT, och jag älskade det. För jag har aldrig lärt mig så mycket om något ämne tidigare som jag gjorde då. Det vidgar ens kunskaper enormt om man ser på saker från olika vinklar.

 

Jag misstog vissa poster, tolkade dom som "ordmärkande". My mistake.

 

Det är en djungel för nybörjare, och man kan ju inte börja öva sin teknik utan utrustning. Och jag kände jag ville prova några spön innan jag köpte ett och ville ha lite tips på olika märken och modeller som andra ansåg var fina enkla spön för kusten, och sen ta mitt beslut efter att ha provat ett gäng.

 

Jag är tacksam för all information jag får här:)

 

Vet inte om jag vågar posta någon video här där jag står och viftar, men behöver hjälp med kasttekniken så kanske kan skicka över en video i PM till någon som känner sig manad att hjälpa mig:) Har märker vissa saker själv som jag gör fel men jag vet inte hur jag ska förbättra det.

 

Tack för välkomnandet  Staffan :)

 

Redigerad med Monkey
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En av dom bästa lärarna jag någonsin haft var min bagarlärare, och han ifrågasatte ALLT, och jag älskade det. För jag har aldrig lärt mig så mycket om något ämne tidigare som jag gjorde då. Det vidgar ens kunskaper enormt om man ser på saker från olika vinklar.

 

Kul, att ifrågasätta är viktigt. 

 

Jag misstog vissa poster, tolkade dom som "ord märkande". My mistake.

 

Några saker jag skrev var "ordmärkande", inte för att vara dryg eller elak utan för att jag behöver skriva mindre om jag är rakt på sak :)

 

Tack för välkomnandet  Staffan :)

 

You'r welcome!

 

 

PS Det där med att skicka in film är ingen "big deal", vill du ändå inte så skcka en länk via PM till någon som är aktiv i kastarean. Mathias L är certifierad instruktör t.ex. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror de flesta av oss blir lite griniga innerst inne när någon ställer utmanande frågor, men det är nog det nyttigaste man kan utsätta sig för om man vill lära sig :)

 

Om du vill ha lite food for thought Monkey så kan jag tipsa om Casts That Catch Fish. Skaparen Carl McNeil är en pedagogisk och trevlig prick och han har lagt upp det mesta av filmen på youtube i små klipp. Nedifrån och upp är "rätt" ordning.

 

https://www.youtube.com/playlist?list=PLAFFE1BA2E6932540

Redigerad med Andreas89
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror de flesta av oss blir lite griniga innerst inne när någon ställer utmanande frågor, men det är nog det nyttigaste man kan utsätta sig för om man vill lära sig :)

 

Om du vill ha lite food for thought Monkey så kan jag tipsa om Casts That Catch Fish. Skaparen Carl McNeil är en pedagogisk och trevlig prick och han har lagt upp det mesta av filmen på youtube i små klipp. Nedifrån och upp är "rätt" ordning.

 

https://www.youtube.com/playlist?list=PLAFFE1BA2E6932540

Grinig vet jag inte, blev mest lite så där... Oh nej kommer jag få massa kommentarer som inte är konstruktiva alls utan fälls "bara för att" och sen drar  who's the biggest douch tävlingen igång , á la flashback forum:)

Men har snabbt fått lära att alla här inne verkar ligga på ett vänligt och hjälpsamt plan:)

Tack för youtube länkarna, ska kolla igenom dom i kväll!:)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grining kanske var fel ord och det var inte riktat direkt mot dig utan mer en reflektion i största allmänhet :) Det är så lätt att fastna i förenklingar och gamla sanningar så det är kanon att det finns såna som Staffan som kommer och petar i orden. 

 

Ja tonen är rätt bra här inne. Mer fokus på prylar och långa kast än fisket i sig ibland men det är ju kanon om man vill slipa sina kunskaper under lågsäsongen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vadå långa kast, förstår inte vad du pratar om, Andreas89?  :unsure: Har du inte sett mina taffliga dubbelspeykast? Ingen längd att tala om där, kan jag tala om. :P

 

Det finns en drös "sanningar" om det mesta som handlar om flugfiske, inte bara kastning. Det här med om att tafsen alltid ska sjunka vid torrflugefiske till exempel. Försök att hitta en mer etablerad sanning än den, I dare you. Jag har hittat ett flertal motbevis för det där det senaste året. Det handlar inte om att fisken inte ska se tafsen (för det gör den) utan om att flugan absolut inte får dragga.  I Peter Hayes bok Fly Fishing outside the Box - Emerging Heresies görs en genomgång av det här och att säga att han pulveriserar myten om den sjunkna tafsen är en underdrift. 

 

Laddningsmyten är en annan. Den orkar jag inte ens gå in på nu. :)

 

Lycka till med allt Monkey. Om du vill ha hjälp är det bara att posta på och som Staffan säger, vill du inte lägga upp filmer öppet kan du skicka dem via internmeddelanden. Det är lite glest med kastfrågor numera så det är bara roligt om det kommer ett par.

 

Mvh Mathias

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vadå långa kast, förstår inte vad du pratar om, Andreas89?  :unsure: Har du inte sett mina taffliga dubbelspeykast? Ingen längd att tala om där, kan jag tala om. :P

 

Det finns en drös "sanningar" om det mesta som handlar om flugfiske, inte bara kastning. Det här med om att tafsen alltid ska sjunka vid torrflugefiske till exempel. Försök att hitta en mer etablerad sanning än den, I dare you. Jag har hittat ett flertal motbevis för det där det senaste året. Det handlar inte om att fisken inte ska se tafsen (för det gör den) utan om att flugan absolut inte får dragga.  I Peter Hayes bok Fly Fishing outside the Box - Emerging Heresies görs en genomgång av det här och att säga att han pulveriserar myten om den sjunkna tafsen är en underdrift. 

 

Laddningsmyten är en annan. Den orkar jag inte ens gå in på nu. :)

 

Lycka till med allt Monkey. Om du vill ha hjälp är det bara att posta på och som Staffan säger, vill du inte lägga upp filmer öppet kan du skicka dem via internmeddelanden. Det är lite glest med kastfrågor numera så det är bara roligt om det kommer ett par.

 

Mvh Mathias

 

 

Tack Mathias! :) Jag tar väldigt gärna emot din hjälp, jag ska ut i morgon och kasta lite ska se om jag kan filma så skickar jag över klipp till dig.

Jag brukar öva och kasta med bara lina och sen kastar jag även med fluga, just ny gäddfluga (eftersom jag inte har fått hem mina vadare än är det svårt att fiska havsöring här för mig )

Det här är kanske fel tråd att fråga i men jag har ett klass 7 spö GL LPXe RS V2 med en klass7 coastal lina slow intermediate, och jag tycker det är svårt att kasta gäddflugorna jag lånat av min sambo.

 

Så jag köpte nya flugor från flyfishingmasters.se som jag tror kommer vara enklare för mig Mr Mylar, Flash bunny, Dr. Mabuseoch en Pike muppet som jag kanske får klippa till. Jag har inte haft tillfälle att prova än men hoppas det blir lite enklare med dom.

Men min fråga (kanske dum) men hur fiskar man hem gäddflugor? Jag har mest försökt kolla hur gäddflugan går i vattnet och provat långa drag och korta ryck och lite så, ska man låta den sjunka/ ligga stilla o sen rycka till? Ska den fiskas snabbt eller sakta? Beor det mycket på vattentemperaturen om gäddorna är slöa eller inte?

 

Förstår att det beror på vilken flugan jag fiskar, men om någon har tips på just dom flugorna jag nämnde så får ni gärna skriva och ge tips.

:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grining kanske var fel ord och det var inte riktat direkt mot dig utan mer en reflektion i största allmänhet :) Det är så lätt att fastna i förenklingar och gamla sanningar så det är kanon att det finns såna som Staffan som kommer och petar i orden. 

 

Ja tonen är rätt bra här inne. Mer fokus på prylar och långa kast än fisket i sig ibland men det är ju kanon om man vill slipa sina kunskaper under lågsäsongen. 

 

Ja det finns massor av intressant och läsa här inne:) Det är kul att folk tar sig tiden och delar med av sina kunskaper :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej
Staffan du har lite fel angående mjuka spön att man gör en större rörelse med dom, det är tvärt om man måste ha en mindre rörelse en ett styvare spö, spöt rör sig mer sant, men med lång rörelse så slår spöt ner linan i vattnet eller i bak, man har en mindre kastsektor med armen,  men spöt rör sig mer med linan, märks inte så mycket på korthåll men med långa kast så är man tvungen att korta ner handrörelsen det blir överslag annars alltså linan i vattnet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...