Hoppa till innehåll

Är ni fortfarande medlemmar i Sportfiskarna?


Jonas

Är du medlem i sportfiskarna?  

114 röster

  1. 1. Är du medlem i Sportfiskarna?

    • Ja
      58
    • Nej
      56

This poll is closed to new votes

  • logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Recommended Posts

Det som alla vi sportfiskare (av alla slag) måste tänka över är detta:

 

Svenska Jägareförbundet har över 150 tusen medlemmar. Det är hälften av alla som jagar. Dom har en kolossalt stark lobbyverksamhet och möjlighet att påverka i de riktigt stora frågorna i Sverige.
Det är i storleksordningen 3 gånger så många medlemmar som Sportfiskarna. Sett till hur otroligt många fler som Sportfiskar än som jagar så borde vi vara många fler än Jägareförbundet. 

Det är dit vi måste komma. Ingen tycker att allt sportfiskarna lägger pengar på alla gånger är nödvändigt, eller att alla ståndpunkter är perfekta. Men det är 'vårat' förbund och om vi vill ha en röst som politikerna hör så måste vi ha ett samlat förbund. Sen så gör vi alla rätt i att föra fram våra synpunkter till sportfiskarna om vad vi tycker är rätt och fel. Det är ju alla vi medlemmar som internt måste påverka vårat egna förbund. Om vi blir fler medlemmar som fiskar i strömmande vatten så kommer det att påverka hur Sportfiskarna prioriterar. Vi måste komma till den punkt där sportfiskarna har 300 tusen medlemmar, då får vi en röst som är omöjlig för politikerna att ignorera. Att en del av sportfiskarnas pengar går till sånt som inte gynnar just ens eget fiske, det får man då ta.

Utöver detta: självklart bör vi alla vara medlemmar i Älvräddarna, Stiftelsen för Östersjölaxen och gärna ännu fler organisationer. 

  • Like 6
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago, SBG said:

Det som alla vi sportfiskare (av alla slag) måste tänka över är detta:

 

Svenska Jägareförbundet har över 150 tusen medlemmar. Det är hälften av alla som jagar. Dom har en kolossalt stark lobbyverksamhet och möjlighet att påverka i de riktigt stora frågorna i Sverige.
Det är i storleksordningen 3 gånger så många medlemmar som Sportfiskarna. Sett till hur otroligt många fler som Sportfiskar än som jagar så borde vi vara många fler än Jägareförbundet. 

Det är dit vi måste komma. Ingen tycker att allt sportfiskarna lägger pengar på alla gånger är nödvändigt, eller att alla ståndpunkter är perfekta. Men det är 'vårat' förbund och om vi vill ha en röst som politikerna hör så måste vi ha ett samlat förbund. Sen så gör vi alla rätt i att föra fram våra synpunkter till sportfiskarna om vad vi tycker är rätt och fel. Det är ju alla vi medlemmar som internt måste påverka vårat egna förbund. Om vi blir fler medlemmar som fiskar i strömmande vatten så kommer det att påverka hur Sportfiskarna prioriterar. Vi måste komma till den punkt där sportfiskarna har 300 tusen medlemmar, då får vi en röst som är omöjlig för politikerna att ignorera. Att en del av sportfiskarnas pengar går till sånt som inte gynnar just ens eget fiske, det får man då ta.

Utöver detta: självklart bör vi alla vara medlemmar i Älvräddarna, Stiftelsen för Östersjölaxen och gärna ännu fler organisationer. 

Jag såg ju dig fiska igår, jag föreslår att du lägger till sjöräddningssällskapet i listan ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja!

Men håller mig uppdaterad på vad Sportfiskarna grejar med, så att man kan ryta ifrån om de använder sina pengar och inflytande till fel saker. T.ex Laxtrolling tävling som de var med och sponsrade i samma region som jag har mitt medlemskap.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Henka said:

Jag såg ju dig fiska igår, jag föreslår att du lägger till sjöräddningssällskapet i listan ?

Det är bäst för dom att dom parkerar storbåten mitt i älva när jag ska ut! ? 
Stå beredd med vässad harpun, dykare och brandsläckare. 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago, SBG said:

Det som alla vi sportfiskare (av alla slag) måste tänka över är detta:

 

Svenska Jägareförbundet har över 150 tusen medlemmar. Det är hälften av alla som jagar. Dom har en kolossalt stark lobbyverksamhet och möjlighet att påverka i de riktigt stora frågorna i Sverige.
Det är i storleksordningen 3 gånger så många medlemmar som Sportfiskarna. Sett till hur otroligt många fler som Sportfiskar än som jagar så borde vi vara många fler än Jägareförbundet. 

Det är dit vi måste komma. Ingen tycker att allt sportfiskarna lägger pengar på alla gånger är nödvändigt, eller att alla ståndpunkter är perfekta. Men det är 'vårat' förbund och om vi vill ha en röst som politikerna hör så måste vi ha ett samlat förbund. Sen så gör vi alla rätt i att föra fram våra synpunkter till sportfiskarna om vad vi tycker är rätt och fel. Det är ju alla vi medlemmar som internt måste påverka vårat egna förbund. Om vi blir fler medlemmar som fiskar i strömmande vatten så kommer det att påverka hur Sportfiskarna prioriterar. Vi måste komma till den punkt där sportfiskarna har 300 tusen medlemmar, då får vi en röst som är omöjlig för politikerna att ignorera. Att en del av sportfiskarnas pengar går till sånt som inte gynnar just ens eget fiske, det får man då ta.

Utöver detta: självklart bör vi alla vara medlemmar i Älvräddarna, Stiftelsen för Östersjölaxen och gärna ännu fler organisationer. 

Hade Sportfiskarna gjort lika mycket för oss som Jägarförbundet gör för jägarna hade det nog varit 4-500´000 medlemmar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now, Lennart Grann said:

Hade Sportfiskarna gjort lika mycket för oss som Jägarförbundet gör för jägarna hade det nog varit 4-500´000 medlemmar.

Det där blir ju lite av en självuppfyllande profetia... om man inte går med för att Sportfiskarna inte gör tillräckligt så blir de ju inte tillräckligt starka för att kunna göra tillräckligt...

 

Jag är själv inte medlem just för att jag är helt emot alla former av tävlingsfiske, men det kanske är dags att omvärdera detta. Alltså medlemskapet. Tävlingsfiske tänker jag inte omvärdera. Jävla fjånerier.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jämförelsen med jägarförbundet är bra. Det är en väldigt mäktig lobby som dessutom har en stark ställning i de politiska partierna. Vi sportfiskare är många, många fler än jägarna men ganska beskedliga. Jag tycker faktiskt Sportfiskarna gör ett bra jobb men visst det kan bli bättre. Men då måste också vi som fiskar göra mer och att skylla på att Sportfiskarna som organisation inte räcker till är kontraproduktivt. Vad gör du själv? Det är vad vi måste fråga oss själva och varandra. Det är också kontraproduktivt om vi flugfiskare attackerar andra utövare av sportfiske, många av oss ägnar sig även åt andra fiskemetoder ibland.

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De (RF) släpper knappast in tävlingsfisket. Har inte hittat någon sådan diskussion, vet någon om det förekommit? Jakt betraktas inte som sport, däremot skytte. Motsvarande med fiske. Casting är en gren inom riksidrottsförbundet. Där ingår såväl dupp som fluga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

40 minutes ago Ismo sa:

Jag höll på med Skytte i runt 20 år(Pistol)...Gu vad Sportig jag vart genom åren.. Sköt mot papper.

Vi kanske kan föreslå Riksidrottsförbundet att ta upp flugkastning med Ismo-puppa mot papperssvalor i form av en fisk som en ny gren.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att det vore intressant att göra en ny omröstning. Det har ju gått åtta år sen sist och min känsla att Sportfiskarna har gjort ett bra jobb medlemsrekryteringsmässigt sedan dess. 
 

jag startar en ny tråd under förmiddagen. Är föresten medlem själv med hela familjen. Tycker sportfiskarna gör väldigt många bra saker och det är vår viktigaste påverkansorganisation.

intressant med jämförelsen med Jägarförbundet. Jämför man mässor är ju jakten betydligt större och starkare än fisket så det är inte så konstigt att de är större. Man räknar ju ofta in sporadiska semestermetare som sportfiskare när man jämför intressena då det blir lite missvisande där kan jag tycka. Dedikerade jägare är fler än dedikerade fiskare och det märks ju kommersiellt. 

Är det någon som sitter på en omsättningssiffra sportfiske vs jakt? Det säger ju mer kan jag tycka. Kan se om jag kan fixa det annars.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Jonas said:

Jag tänker att det vore intressant att göra en ny omröstning. Det har ju gått åtta år sen sist och min känsla att Sportfiskarna har gjort ett bra jobb medlemsrekryteringsmässigt sedan dess. 
 

jag startar en ny tråd under förmiddagen. Är föresten medlem själv med hela familjen. Tycker sportfiskarna gör väldigt många bra saker och det är vår viktigaste påverkansorganisation.

intressant med jämförelsen med Jägarförbundet. Jämför man mässor är ju jakten betydligt större och starkare än fisket så det är inte så konstigt att de är större. Man räknar ju ofta in sporadiska semestermetare som sportfiskare när man jämför intressena då det blir lite missvisande där kan jag tycka. Dedikerade jägare är fler än dedikerade fiskare och det märks ju kommersiellt. 

Är det någon som sitter på en omsättningssiffra sportfiske vs jakt? Det säger ju mer kan jag tycka. Kan se om jag kan fixa det annars.

Håller med, detta är intressanta saker att veta. Konsumtionsmönster ser ju olika ut och antalet "seriösa" utövare skiljer. Men hur mycket, och på vilka sätt?

 

EDIT: HaV har en intressant artikel https://www.havochvatten.se/fiske-och-handel/statistik-och-fakta/fakta-om-fritidsfiske.html

Däremot så vill jag poängtera att jägareförbundet lyckas att få med medlemmar som Bernt 68 som bor i Värmland och hatar varg, därför att Svenska Jägareförbundet är just en otroligt stark lobbyverksamhet som vill få bort vargen. Bernt har en gammal Tikka för att jaga älg och ett gammalt hagelgevär för rådjur. Gummistövlar från Jula och en Odal-keps. Går aldrig på mässor eller köper nya prylar, men medlem i Svenska Jägareförbundet, det är han! Bernts granne Ove är förtidspensionerad med dåliga leder. Ove fiskar 250 dagar om året, på is, från båt, och med flugspö. Bonkar ihjäl varenda fisk han får upp, utan undantag. Bernt och Ove är liksom lite samma gubbe, men Ove har bara hört talas om Sportfiskarna och fnyst.

Bara ett exempel, men det är lite så jag menar. Gällande oss sportfiskare så finns det tusentals människor som åker och fiskar harr och öring varje år som skulle gynnas otroligt mycket av att någon tar kampen mot vattenkraften och för införandet av EU:s vattendirektiv på allvar, för att ta oss flugfiskare som exempel. (Gå med i Älvräddarna också för f*n). Men den här "insikten" saknas i sportfiskesverige om vi jämför med jaktsverige, tror jag. Sportfiskarna ökar stadigt i medlemmar och det är bra på alla vis, men är det något som saknas?

Redigerad med SBG
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänker vi byter tråd nu hit: 

 

Fick det här från Torbjörn Larsson som är ordförande för både Jägarförbundet och gör Europas jägare FACE nyss

 

D6A92DD0-AC5B-423D-8C6F-E2ABCB9D8544.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Jonas locked this topic
Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...