Jump to content

Är du medlem i sportfiskarna?  

114 members have voted

1. 1. Är du medlem i Sportfiskarna?

• Ja
      58
    • Nej
      56

This poll is closed to new votes

Recommended Posts

Posted

ja

Posted

Inte medlem. Men jag tycker de gör ett bättre jobb med vattenkraft än för 5 år sedan.

Sportfiskarna och ÄlvS har idag ett mycket bra sammarbete i vattenkraftsfrågor.

Jag tycker Älvräddarna och Sportfiskarna är lika viktiga. Eftersom jag lägger ner

så mycket tid på ÄlvS så är mitt personliga val att bara lägga mina pengar på det.

Jag tror jag gör så det räcker för att komma till flugfiskehimlen ändå.

• Like 2
Posted

Lika självklart för mig att stödja båda. Sportfiskarna jobbar bra på bredden, bla annat på ungdomssidan. För mig är det ofattbart att så få stödjer både ÄlvS och Sportfiskarna i förhållande till hur många vi är som fiskar. 

Posted

Älvräddarna kämpar för den biologiska mångfalden, och den övergripande helheten som berör alla olika ekosystem i anslutning till strömmande vattendrag ( om nu någon lyckats missa detta =) ). Det handlar alltså inte bara om fisk som vi Sportfiskare sen kan fiska på med andra ord, utan om självaste grunden för att vi i framtiden skall ha någonting att fiska på överhuvudtaget... Att många medlemmar i Älvs är sportfiskare grundar sig nog i en förståelse för just detta, och vad arbetet med att öppna upp Sveriges strömmande vattendrag för med sig... ALLA sportfiskare borde således alltså vara med i Älvs, undantaget vrakfiskare då kanske...

Sportfiskarna kämpar som jag ser det mest för att få fler att spöfiska. Mycket handlar om ungdomar, och det är väl bra... Men förbundet har en för mig alldeles för gammalmodig inställning till hur man bör driva fiske -och vattenvårdsfrågor. Om förbundet framöver utvecklas till någonting som drivs med mindre företagaranda, kanske jag för egen del går med igen... Att inte alla Älvräddare är med i Sportfiskarna grundar sig givetvis i att alla Älvräddare inte är just... Sportfiskare... Sportfiskarna har väl gott om resurser? Och att man lyckas hålla så många sportfiskare utanför förbundet, DET, är en gåta anser jag.

Det handlar kanske om en inställnings och attitydfråga i slutändan, och vem vet, problemet kanske ligger hos mig tom =)!!! Hur som så tycker jag att förbundet misslyckats när det gäller att vara representativa för den grupp jag själv anser mig tillhöra. Nämligen den grupp som fiskar för rekreation och välmående, och inte för att mäta varandra eller varandras fiskar i olika kommersiella jippon. I jippon där förhållandet mellan nyttan och nöjet enligt mig ofta kan, och bör ifrågasättas... Som sagt, det kanske bara e jag helt enkelt, men eftersom jag e en envis jävel räcker det gott för att lägga alla mina ägg i endast en korg för en tid framöver...

Så ser jag på det hela, om nu förbundet får för sig att fundera över varför en del sportfiskare väljer att skippa medlemmskapet...

Vh

/K

Personligen hade jag gärna sett att alla med gemensamma intressen drog åt samma håll, det låter ju så lätt, men...

• Like 3
Posted

Jag har slarvat med medlemskapet några år men är nu med igen. De som snackar om att de bara vill ha fler sportfiskare pratar strunt. Ett exempel på något fantastiskt de gör är alla gäddfabriker de bygger!

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Posted

Jag har slarvat med medlemskapet några år men är nu med igen. De som snackar om att de bara vill ha fler sportfiskare pratar strunt. Ett exempel på något fantastiskt de gör är alla gäddfabriker de bygger!

Visst är det väl härligt att man får lov att prata strunt i det här landet  =) (än sålänge)...

Lite kritik har väl aldrig dödat någon. Faktum är att siffrorna i den här undersökning pekar åt att förbundet lyckats minska intresset för medlemskap ytterligare, jämfört med senaste rundan där det totala antalet som röstade var mer än det dubbla jämfört med nu. Och av det låga antalet som nu röstar, säger hälften att dom inte är intresserade av att vara med i Sveriges Sportfiskeförbund... Tycker du inte att det är värt en känga?

Visst, det är lätt att säga att de som inte är intresserade antingen har 0-koll, pratar strunt eller helt enkelt inte är intresserade av att försöka påverka eller åstadkomma någon förändring i frågor kopplade till vattenvård... Sportfiskarna gör en hel del saker bra, det säger jag ingenting om, men dom hade kunnat göra så mycket mer så mycket bättre...

Kritik för dom väl för fan ta som alla andra, det är ju ingen jävla kyrka vi pratar om... Och får man kritik kan man ju kanske använda den till att förbättra sig, inte bara slå den av sig o sen gapa högt om gäddfabriker jämt o ständigt, för den har man ju redan hört så jävla många gånger förut...

Ett mindre bra exempel, tycker jag är när sportfiskarna själva argumenterar mot sportfiskets påverkan på kända och känsliga rev längs kusten. Anledningen till att man inte vill skydda de arter som lever där, och införa hållbara fiskeregleringar, har väl ingenting med den utbredda skaran av havsfiskare som är med i sportfiskarna att göra? Att havsfiskeklubben i stan där jag bor faktiskt tom delar lokaler med sportfiskarna kan väl inte heller tänkas påverka...

Mvh,

K

Jag täckte förövrigt upp ditt medlemskap medans du va ute o slarvade, nu när du e på banan igen så kliver jag åt sidan till förmån för dig, så du har alltså inte kostat förbundet en krona under tiden du va väck... Och du behöver inte ens säga tack, vi som gillar att fiska borde ju trots allt hålla varandra om ryggen, inte hugga varandra i den...

Posted

Det här är delar av vad Sportfiskarna har gjort i år i form av konkreta åtgärder. Lägg därtill det tysta arbetet i maktens korridorer, viljan att pusha framåt med olika typer av fiskevård samt att öka intresset för fisket i Sverige.

Jag jobbar själv på Sportfiskarna och ska inte tala för högt, men kan i alla fall säga med gott samvete och lite till att jag är väldigt stolt över vad organisationen åstadkommit och kommer åstadkomma framöver.  

http://www.sportfiskarna.se/Om-oss/Aktuellt/ArticleID/5380

• Like 2
Posted

Det här är delar av vad Sportfiskarna har gjort i form av konkreta åtgärder. Lägg därtill det tysta arbetet i maktens korridorer, viljan att pusha framåt med olika typer av fiskevård samt att öka intresset för fisket i Sverige.

Jag jobbar själv på Sportfiskarna och ska inte tala för högt, men kan i alla fall säga med gott samvete och lite till att jag är väldigt stolt över vad organisationen åstadkommit och kommer åstadkomma framöver.  

http://www.sportfiskarna.se/Om-oss/Aktuellt/ArticleID/5380

.

Ok, då är jag ett steg närmare nytt medlemskap då =)... 100 Kärki till på sportfiskarna så skall jag verkligen fundera på d, tills dess får d va... och när vi väl e där, så skall jag fira med tårta =)!!!

Ett par saker bara, har sportfiskarna själva varit delaktiga i arbetet eller har man "bara" tillhandahållit ekonomiska medel för restaureringar av dåliga lekvatten och utrivning av dammar osv? Vanligvis genomförs själva "arbetet" av olika fiskevårdsföreningar, med ekonomiskt stöd från sportfiskarna. Att sportfiskarna är med och betalar, när föreningar väl kommit såpass långt att det är dags för grovarbetet, det ser jag som självklart. Och det är fiskevårdsföreningarna som skall ha en dunk i ryggen, inte sportfiskarna, det är deras förbannade plikt såklart när förbundet (precis som alla andra förbund), får in kapital genom att värva nya och fler medlemmar, som givetvis i längden även kommer att öka belastningen på olika bestånd...

En del folk verkar nästan ta illa vid sig om man kritiserar sportfiskarna, lägger man ett kritiserande inlägg

får man räkna med att få 10-falt tillbaka... Förlåt, men jag får känslan av att man försvarar sig, och då blir ju följfrågan givetvis, mot vadå! Enskila individers negativa upplevelser av hur förbundet verkar?

Tänker inte gaffla mer nu, jag har sagt mitt och min poäng har förhoppningsvis gått fram i detta och mina 2 tidigare inlägg... Det tysta spelet, är just det jag är allergisk mot, för det pågår även mot andra miljöorganisationer som kan komma att "sno" medlemmar från förbundet, inte bara mot sittande makthavare... Hela upplägget börjar likna någonting som herr löfven själv komponerat, vare sig prestigelöst eller rättvist med andra ord...

Förbundet behöver nog inte oroa sig, det är ju trots allt en rådande majoritet i omröstningen nu som röstar för... =)

Har ingen avsikt att trampa nån på tårna, vare sig på karkiS eller tårtas, men kritiken står fast... men ni e ju stora pöjkar båda två, så ni överlever nog...

Vh,

K

• Like 1
Posted (edited)

Ok, då är jag ett steg närmare nytt medlemskap då =)... 100 Kärki till på sportfiskarna så skall jag verkligen fundera på d, tills dess får d va... och när vi väl e där, så skall jag fira med tårta =)!!!

Ett par saker bara, har sportfiskarna själva varit delaktiga i arbetet eller har man "bara" tillhandahållit ekonomiska medel för restaureringar av dåliga lekvatten och utrivning av dammar osv? Vanligvis genomförs själva "arbetet" av olika fiskevårdsföreningar, med ekonomiskt stöd från sportfiskarna. Att sportfiskarna är med och betalar, när föreningar väl kommit såpass långt att det är dags för grovarbetet, det ser jag som självklart. Och det är fiskevårdsföreningarna som skall ha en dunk i ryggen, inte sportfiskarna, det är deras förbannade plikt såklart när förbundet (precis som alla andra förbund), får in kapital genom att värva nya och fler medlemmar, som givetvis i längden även kommer att öka belastningen på olika bestånd...

En del folk verkar nästan ta illa vid sig om man kritiserar sportfiskarna, lägger man ett kritiserande inlägg

får man räkna med att få 10-falt tillbaka... Förlåt, men jag får känslan av att man försvarar sig, och då blir ju följfrågan givetvis, mot vadå! Enskila individers negativa upplevelser av hur förbundet verkar?

Tänker inte gaffla mer nu, jag har sagt mitt och min poäng har förhoppningsvis gått fram i detta och mina 2 tidigare inlägg... Det tysta spelet, är just det jag är allergisk mot, för det pågår även mot andra miljöorganisationer som kan komma att "sno" medlemmar från förbundet, inte bara mot sittande makthavare... Hela upplägget börjar likna någonting som herr löfven själv komponerat, vare sig prestigelöst eller rättvist med andra ord...

Förbundet behöver nog inte oroa sig, det är ju trots allt en rådande majoritet i omröstningen nu som röstar för... =)

Har ingen avsikt att trampa nån på tårna, vare sig på karkiS eller tårtas, men kritiken står fast... men ni e ju stora pöjkar båda två, så ni överlever nog...

Vh,

K

Det har ju varit flertal föreläsningar i Sjölyckan som handlat om restauering av bäckar,förslag av ändringar av regler för västkusten,vilket sett kan vi få ut information till allmänheten,utsättning av smålt till nya vattendrag som håller på att förbättras+ utbildning av nya tillsyningsmän ,biologin i vattendrag.b.l.a

Tycker dom jobbar väldigt mycke för havsöringen här på Västkusten.

Edited by Meritaimen
  • Like 1
Posted (edited)

Jag känner mig på något sätt inte trampad på tårna, ville bara bidra till tråden. Jag respekterar även din åsikt till 110%. :)

Varje specifikt projekt kan jag inte tala för, däremot vet jag att majoriteten är utfört av Sportfiskarna från start till slut och inget vi "hoppat" in på i sista stund och tagit kredden. För Mälardalskontoret kan jag dock säga till 100% att allt är gjort av oss från start till slut.

Här är ett tydligt exempel på att vi har en gammal syn på fiskevård - den klassiska och något bortglömda risvasen ;). Vi kör en julgransplundring i Stockholms innerstad ett stenkast från riksdagen dit folk får komma och lämna sin gran till förmån för fiskevården. Vi bjuder på fika, berättar om exploateringens ödesdigra konsekvenser för våra fiskbestånd i kustzonen samtidigt som vi har en trupp som anlägger risvasar inför allmänheten.

post-7189-0-10209900-1452221629_thumb.jp

Edited by karki
  • Like 3
Posted

Inte medlem. Inte varit på flera år.

Främsta anledningar.

1 Det är inget aktivt val att inte vara medlem, men skälen och frågan att gå med har aldrig aktualiserats -vilket kanske säger en hel del vid närmare eftertanke.

2 Jag ser ingen vinning med att vara med för min egen del, annat än som en solidaritetshandling.

3 Jag har en väldigt vag uppfattning om vad ett starkare förbund skulle kunna bidra med för skillnad för landets sportfiskare. En gäddfabrik här och där och såna saker är inte tillräckligt visionärt.

Posted

Absolut Meritaimen. Sportfiskarna gör betydligt mer än bara gäddfabriker även om de fått mycket medialtfokus senare år då det är en ny företeelse som fallit ut väl.

Jag tycker även att Sportfiskarna har gjort ett väldigt bra val i att rekrytera Niclas Åberg som Västerhavskonsulent. Niclas är ju också projektledare för 8fjordar och har varit med och jobbat väldigt aktivt med havsöringen under många år. 

Om man sen väljer att stödja Sportfiskarna, Älvräddarna eller jobba ideellt i närområdet eller kanske alltihop är ju upp till var och en.

Helt klart är att alternativen ovan är bra mycket bättre än att göra ingenting.

Det har ju varit flertal föreläsningar i Sjölyckan som handlat om restauering av bäckar,förslag av ändringar av regler för västkusten,vilket sett kan vi få ut information till allmänheten,utsättning av smålt till nya vattendrag som håller på att förbättras+ utbildning av nya tillsyningsmän ,biologin i vattendrag.b.l.a

Tycker dom jobbar väldigt mycke för havsöringen här på Västkusten.

• Like 1
Posted

Fortfarande inte medlem och det lär förbli så. Medlem i Älvräddarna och Naturskyddsföreningen. Stödjer WWF lite då och då med en slant. Finns andra fvo som Kågeälven som jag gladeligen sponsrar med en slant.

Förresten, varför är inte denna tråd i arean som heter just "Sportfiskarna"?

Skickat från min D6603 via Tapatalk

• Like 1
Posted

Caran, även om du inte fiskar Gödda så ska du veta att sportfiskarna med Tobias Fränstam i spetsen gör ett jättejobb där och det lyfter stora delar av östersjön.

Posted

Inte bara gäddorna som mår bättre, det är ju komplext och topp predatorerna är viktiga.

Posted

Hannu, fan va snål du är! Jag är medlem i samma som dig PLUS sportfiskarna

Ha ha...snål är jag definitivt inte. För att vara petig så betalar jag in lite extra till Älvräddarna, varje år.

Angående Sportfiskarna så stödjer jag inte trollingfiske i Bornholm och andra ställen, så jag kan inte komma på en anledning att stödja en organisation som sponsrar sådant. Det handlar inte om pengar utan om principer. Jag tillhör, tack och lov, den generationen som fortfarande har principer.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Posted

HannuPannu, jag lämnade dem när de tog spons av vattenfall men är nu tillbaka, de gör mer gott än dåligt. Gå med du också igen! Undrar om hängpungsIsmo är med ännu?

• Like 1
Posted

Lämnade sportfiskarna när de började sammarbeta med vattenfall...hur de nu kan heta något så infantilt....vattendamm borde vara mer advekat...fast med tiden så orkar man inte, så blev medlem igen för kanske fem år sedan, var medlem några år, sedan flyttade jag och något strulade med adress/betalning så nu är jag inte medlem igen. Borde bli, tror starkt på att organisering skapar styrka, ensam är bara stark i ytterst sällsynta undantagsfall.

/ Martin

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Create New...