Hoppa till innehåll

Hur lura höstgäddan?


lefracuss

Recommended Posts

Har läst och sett filmer om hur folk drar upp tonvis med gäddor på 40 minuter (typ). Själv kan jag räkna fluggäddorna på högerhandens tumme och pekfinger.

Hur fanken gör jag för att lura slanggurkan på hösten? Snabbt, långsamt, grunt, djupt, vassruggar, branter, vikar?!?!

Vart söker jag och vilka flugor och hur tar jag hem dem?

Ge mig den ultimata sanningen nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra fråga, jag fiskar i Mälaren å där ser jag i facebook gruppen mälaren att folk tar 30 st + på¨ett pass medans jag kanske på sin höjd tagit 3 på en hel dag 06-16 :P så hade varit intressant om någon ville avslöja hemligheten.... jag undrar om det är så att man ska igentligen i från vassruggarna å ta sjunk 5an å kasta längs grynnorna å branterna istället... men nu finns det massor av betesfisk i vassen å abborre som jagar men mitt rekord är 5 gäddor på en heldags nötande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mälaren är stor. De områden som jag fiskar i mälaren rör de sig ofta pelagiskt stora delar av året men allt kan man få de grunt också. Har några pass med runt 50 fisk på grundvattnet men det var efterleksfiske och många år sen. Känns som det blivit mindre antal men större toppar i mälaren på senare år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så du kör bara grynnor då eller är det branterna från vasskanterna? Jag har hittat vissa vikar där det bokstavligen bubblar med betesfisk men som sagt endå är bästa dagen 5 st små gäddor max 70 cm på en heldag hehe iofs var det i underbara flytringen oxå så jag var begränsad i förflyttning men var i samma vik hela tiden. Var betes fisk överallt på linan underfötterna etc var skit kul hehe

 

 

Mälaren är stor. De områden som jag fiskar i mälaren rör de sig ofta pelagiskt stora delar av året men allt kan man få de grunt också. Har några pass med runt 50 fisk på grundvattnet men det var efterleksfiske och många år sen. Känns som det blivit mindre antal men större toppar i mälaren på senare år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så du kör bara grynnor då eller är det branterna från vasskanterna? Jag har hittat vissa vikar där det bokstavligen bubblar med betesfisk men som sagt endå är bästa dagen 5 st små gäddor max 70 cm på en heldag hehe iofs var det i underbara flytringen oxå så jag var begränsad i förflyttning men var i samma vik hela tiden. Var betes fisk överallt på linan underfötterna etc var skit kul hehe

 

Inte så mycket grynnar i mina områden. Bästa fisket i år hade vi över tolv meter slätbotten, nedan för en slutting där det ansamlats betesfisk. Högg 3-4 kgs fiskar på löpande band plus tappa en riktigt tung. Prövade även trolla pelagiskt ett par turer i år och då fick jag mycket fisk på 2-3 meters djup där det var 20-30 meter till botten och långt från land.  Dock var trolling inte min grej, mycket roligare på fluga men har inte provat flugfiska där då den psykologiska barriären är för stor. Håller dock på bearbetar den, lite som svinga fluga på kusten. Gäller att få några fiskar först för attt börja tro på det.  

 

Annars mycket kanter gärna med växter ut mot djupare vatten men även en del på flak. De guider jag känner som kör en del mot marifred kör mycket grynnor. Båt känns nästan nödvändigt då jag ofta får leta en del för att hitta fisken men när man hittar dem kan man ha riktigt bra fiske.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hehe jo jag har hört många lovar just mina hemma vatten Mariefred men inte har jag hittat något heheh man är väll helt enkelt för kass ;) men jag ska våga fiska lite djupare använda S5an mera å sen inte dra in så snabbt dom borde ju finnas där någonstanns. Men att stå att kasta fluga på en djupkant är psyfiskt fel för mig ;) men jag måste kanske våga testa å våga nöta framför allt. ;) man blir ju så stressad på fisket så här års eftersom dags ljuset är så kort period :(

 

 

Inte så mycket grynnar i mina områden. Bästa fisket i år hade vi över tolv meter slätbotten, nedan för en slutting där det ansamlats betesfisk. Högg 3-4 kgs fiskar på löpande band plus tappa en riktigt tung. Prövade även trolla pelagiskt ett par turer i år och då fick jag mycket fisk på 2-3 meters djup där det var 20-30 meter till botten och långt från land.  Dock var trolling inte min grej, mycket roligare på fluga men har inte provat flugfiska där då den psykologiska barriären är för stor. Håller dock på bearbetar den, lite som svinga fluga på kusten. Gäller att få några fiskar först för attt börja tro på det.  

 

Annars mycket kanter gärna med växter ut mot djupare vatten men även en del på flak. De guider jag känner som kör en del mot marifred kör mycket grynnor. Båt känns nästan nödvändigt då jag ofta får leta en del för att hitta fisken men när man hittar dem kan man ha riktigt bra fiske.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte så mycket grynnar i mina områden. Bästa fisket i år hade vi över tolv meter slätbotten, nedan för en slutting där det ansamlats betesfisk. Högg 3-4 kgs fiskar på löpande band plus tappa en riktigt tung. Prövade även trolla pelagiskt ett par turer i år och då fick jag mycket fisk på 2-3 meters djup där det var 20-30 meter till botten och långt från land.  Dock var trolling inte min grej, mycket roligare på fluga men har inte provat flugfiska där då den psykologiska barriären är för stor. Håller dock på bearbetar den, lite som svinga fluga på kusten. Gäller att få några fiskar först för attt börja tro på det.  

 

Annars mycket kanter gärna med växter ut mot djupare vatten men även en del på flak. De guider jag känner som kör en del mot marifred kör mycket grynnor. Båt känns nästan nödvändigt då jag ofta får leta en del för att hitta fisken men när man hittar dem kan man ha riktigt bra fiske.

Får du gäddorna att stiga såpass på flugan eller fiskar du med sjunklina? Förstår att du säkert inte fiskar flyt men vilken typ av lina använder du ? Är helt grön på gädda på fluga men har insett att det är ett förbannat bra sätt att förlänga säsongen och det är skit kul :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Markkus, gäddor står långt ifrån alltid på botten. Oftast fiskar jag sjunk 3 om jag fiskar över djupare vatten. Fiskar hem flugan på ett par meter under ytan.

 

Sasse: Kusten överallt hittar man gäddor på grundare vatten, inget specifikt för nyköping-norrköping. Även i många sjöar går det att ha bra fiske grunt men av någon anledning tycker jag många "större" sjöar fiskar ännu bättre pelagiskt. Troligtvis pågrund av betesfisk som nors och siklöja.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...