Hoppa till innehåll

Anodisera hemma


Recommended Posts

Spolen fick åka hem till pappa Björn och bada salpetersyra idag. Det krävs nog fler vändor i salpetersyra och natriumhydroxid om den ska återgå till skinande nyskick men vi tänkte att det är bäst att ge det ett nytt försök med anodisering innan man tar bort för mycket material.

 

Den fick testa grön skrud och med tanke på det inte alltför roliga underlaget tycker jag det blev bra. Det syns små svarta prickar och grova fläckar om man kikar noga. Detta var alltså ett medvetet val att behålla dessa i förbehandlingen för att se hur slutresultatet blir. 

 

DSCF6330_zpsqqm1pbev.jpg

 

DSCF6332_zpsunxawi1f.jpg

 

Vad gäller själva anodiseringen i sig så går den från klarhet till klarhet sedan jag sänkte strömdensiteten till 6 Ampere/fot² och ökade på tjockleken en aning till 12.5 µm.   

 

Jag plottade spänningsutvecklingen för den här körningen jämfört med en mindre del där jag hade mycket stor kontaktyta i upphängningen. Den här spolen fästes nu med en kil inknackad i vevknoppshålet vilket satt riktigt bra men gav en kanske aningen tveksam area på den strömledande ytan.

 

Spolen är orange kurva i grafen här och då parametrarna i övrigt ska vara samma gissar jag att denna snäva kontaktyta bidrar till den ökade resistansen som bevisligen finns någonstans i kedjan då spolen ville ha mer spänning för att nå rätt strömstyrka. 

 

Sänkningen i spänningskurvan över tid börjar jag lite smått para ihop med temperaturstigningen i baljan under körningen. Den här spolen är det största jag kört hela vägen in i kaklet och elektrolytens temp gick helt klart upp till ca 32-35 grader iallafall. Normalt känner jag ingen skillnad med fingret mot baljan från start till slut men nu var det klart varmare än rumstemp mot slutet.

 

En stigande temp och en snävare kontaktyta i upphängningen är de enda parametrar som ändrats mellan nedan körningar iallafall. 

 

sdfsdfsdfsdf_zpsqol0if2e.png

 

Infärgningen blev helt jämn över hela ytan och hela vägen in mot kontaktpunkten som alltså var i nedan vevhål. Ärligt talat trodde jag inte att man skulle kunna få bra resultat utan omrörning i baljan men att knacka loss gasbubblorna och röra om lite lätt var 6:e minut när jag skriver ner spänningen för bokföringen verkar räcka långt. 

 

DSCF6345_zpsnn0gcc3h.jpg

  • Like 5
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att ni gillar det :) 

 

Jag kan nämna också att jag hade fel när jag sa att spolen är gjord i 6026. Det är en gammal spole som är gjord i en legering med dåtidens krav på blyinnehåll och annat. Jag har inte hittat någon innehållsförteckning så kopparhalten är jag osäker på men vad jag förstått är koppar en av de större bovarna när man får dessa mörka prickar vid betning. Med tanke på att jag inte fått några problem alls när jag betat 6086, 6060 eller 6026 så är jag lite sugen på att skylla på legeringen att den här spolen var lite kinkig. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 7 months later...

Försilvring???

Borde väl följa de allmänna principer som du så väl beskriver. Eller?

Läste kemi en frustrerande tid på sjuttiotalet, men det har jag förträngt och blivit en lyckligare människa. All respekt till alla som orkat fortsätta dock. Verkligen.:wub:

Redigerad med Ingemar
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Studera den elektrokemiska späningsserien.

Läs på om försilvring. Lägg därefter ner det och studera istället förnickling som lär vara möjligare att överleva på hemmanivå.

Både vad gäller gasbildning, giftighet och energiåtgång..

Nu bör mer begåvade fysiker och kemister ta över. Snälla!

Tror det blir billigare att köpa rätt färg från början på kropparna. Eller satsa på en bra hobbylack.

Lycka till och använd skydd :D

Redigerad med Ingemar
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja jag minns när jag läste runt att det är många som även kör förnickling. Sedan är jag absolut inte allmänkunnig bortom gymnasienivå i Kemi så jag vågar inte yttra mig om mer än just anodiseringen som jag läste på så mycket om innan jag skred till verket. 

Köksbordsverkstaden fick tyvärr pausas och till sist avvecklas efter elhaveri i svarven. Tiden fanns inte att vänta på en ny från tillverkaren då jag nu hunnit flytta till ny stad och hyr delvis möblerat i andra hand. Inget läge att vare sig svabba sönder andras möbler eller väsnas mer än nödvändigt ett par år framåt :)

Men det är absolut inte nedlagt permanent, det var alldeles för kul att pula. 

Redigerad med Andreas89
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OK Andreas.

Hoppas du inte tycker jag har kapat eller nafsat för mycket i din ytterst välskrivna och intressanta tråd. Det var bara ett försök att sätta Ismo på rätt spår om silverkroppar till spinnare. I all välmening. (Många kan tycka att spinnarkroppar på ett flugforum motiverar placering i en dåligt isolerad elupphettad stol med säkerhetsbälten. Men sån e inte jag alls:rolleyes:)

Knepigt att ge råd om såna här ting som snabbt blir traumatiska om läsaren inte fattat riktigt.

Lycka till
Ingemar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej då, absolut inga såna känslor :) 

Förhoppningen med tråden var att visa att även andra (som faktiskt spottar ut färdigbyggd utrustning i hygglig takt) kan anodisera (och i förlängningen säkert platera) själva. Det roligaste vore om det en dag ramlade in någon i tråden med någon form av hemanodiserad skapelse.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...