Hoppa till innehåll

Allt går att sälja med mördande reklam, eller med text man inte förstår...


Recommended Posts

Massan laddar inte spøet! Det er kastaren, och bara kastaren som gjør det.

Mvh

Lasse

Så när man går från att hålla fyra meter lina i luften till säg femton meter, då är det den ökande accerelationen i kastet som gör att spöt böjer sig mer? Har linan ingen påverkan då heller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lasse, ett spö har massa. Ingen massa ingen reaktionskraft. Ingen reaktionskraft ingen laddning. Ledsen men din "rod bend without line" visar bara att spöt inte är masslöst.

Mathias, accelerationen minskar vid ökad massa. Nu utgår jag från konstant kraft från kastaren.

Du kan ta i hur mycket som helst (använda hur stor kraft som helst) men inget händer om du inte har massa. Omvänt gäller också, och det var mitt budskap, att linor som upplevs som "bra" är tyngre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så när man går från att hålla fyra meter lina i luften till säg femton meter, då är det den ökande accerelationen i kastet som gör att spöt böjer sig mer? Har linan ingen påverkan då heller?

Underbart tydliggörande! Visst kan flugkastning vara magi....men det faktiskt fysik inblandat oxå;-)

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så när man går från att hålla fyra meter lina i luften till säg femton meter, då är det den ökande accerelationen i kastet som gör att spöt böjer sig mer? Har linan ingen påverkan då heller?

 

Så länge kastaren utför samma arbete, vilket inte är samma sak som att utföra samma rörelse, så kommer spöt att böja sig (i princip) likadant. 

 

Ska man hårdra det så är väl ändå kastarens primära uppgift att omvandla lägesenergi till rörelseenergi - genom att tillsätta en kraft. Att fundera kring ifall massan eller kraften är hönan eller ägget känns lönlöst då de inte är två olika saker utan enbart olika former av energi. Båda är väl ändå hönan.

 

Eller har jag missat något? :)

Redigerad med Andreas89
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Newtons andra rörelselag gäller. F=m*a

Vänster och höger led är alltid lika stora.

Minskas massan ökar accelerationen om kraften är oförändrad.

Om vi ska öka accelerationen med samma massa (samma lina och samma linlängd) så måste vi applicera mer kraft.

Med en given kraft, så minskar accelerationen om massan ökar.

Vidare gäller Newtons tredje rörelselag, varje kraft har en lika stor men motriktad reaktionskraft. DET ÄR DEN SOM LADDAR SPÖT. Linan kastas ju framåt, alltså måste kraften appliceras framåt. Men åt vilket håll böjer sig spöt? Bakåt. Alltså, det finns en kraft även bakåt, lika stor men med motsatt riktning.

Vad laddar spöt? En reaktionskraft. Hur uppstår en reaktionskraft? Genom att applicera en kraft på ett föremål med massa. Vad händer med föremålet? Det accelereras.

Känner mig lite tjatig nu. Ni får ha överseende med min iver :) :) :)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersom ett spö i första hand inte fungerar som en katapult där energi lagras*, anser jag att det är dags att avskaffa** begreppet "ladda spöt" . Begreppet kan mycket väl ersättas med "får spöt att böja sig". Ett spö som är böjt har mindre hävstångsverkan än ett "lika långt" spö som är rakt.

För ett "vanligt progressivt" spö kommer den allra översta delen av spöt inte att ha någon särskilt stor förmåga att sätta fart på den "tröga" linan. Först då spöt har böjt sig blir det möjligt att föra över mer energi.

 

Men vänta....om man "drar igång" framkastet med en framåtriktad rörelse av spöhanden och spöt har ett tämligen horisontellt läge, samtidigt som man gör ett enkeldrag med linhanden (givetvis här frågan om ett enhandsspö), då är vi möjligen inne på det kära ämnet Sen rotation....

 

*Frånsett specialkast som "pilbågskast".

 

** Tar nog åtskilliga år.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så länge kastaren utför samma arbete, vilket inte är samma sak som att utföra samma rörelse, så kommer spöt att böja sig (i princip) likadant. 

 

Ska man hårdra det så är väl ändå kastarens primära uppgift att omvandla lägesenergi till rörelseenergi - genom att tillsätta en kraft. Att fundera kring ifall massan eller kraften är hönan eller ägget känns lönlöst då de inte är två olika saker utan enbart olika former av energi. Båda är väl ändå hönan.

 

Eller har jag missat något? :)

Jag gillar dina inlägg, Andreas. Men denna post har inte många rätt ur ett fysikaliskt perspektiv. Jag återkommer, lägger barn :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så länge kastaren utför samma arbete, vilket inte är samma sak som att utföra samma rörelse, så kommer spöt att böja sig (i princip) likadant.

Ska man hårdra det så är väl ändå kastarens primära uppgift att omvandla lägesenergi till rörelseenergi - genom att tillsätta en kraft. Att fundera kring ifall massan eller kraften är hönan eller ägget känns lönlöst då de inte är två olika saker utan enbart olika former av energi. Båda är väl ändå hönan.

Eller har jag missat något? :)

Om du utför samma arbete,så betyder det inte att du utför samma rörelser, där är vi överens. Jag vet inte om du är bekant med begreppet "force over distance"? Kraften applicerad över en bestämd sträcka är detsamma som arbete. Viktigt att sträckan är i samma riktning som kraften. Det betyder att du kan öka kraften och minska sträckan, eller minska kraften och öka sträckan, och uppnå samma arbete. Det första fallet är ofta strategin med styva spön eller lätta linor. Det andra fallet är det med mjuka spön eller tunga linor.

Betänk följande. Arbetet utfört med en kort men kraftig kraftisättning kan mycket väl vara detsamma som en lång och försiktig kraftisättning. Spöt laddas då inte lika mycket, men arbetet är detsamma.

Kastarens primära uppgift är att uträtta tillräckligt med arbete på linan för att den ska kunna rulla ut. Den potentiella energin som lagras i ett laddat spö används till att accelerera linan, men svarar inte för mer än ca 10-15 procent (det är i alla fall vad man brukar man tala om). Det finns ingen motsättning mellan kraft eller massa, de är båda viktiga faktorer och olika sidor på samma mynt. De är de enda parametrarna av betydelse då vi talar om laddade eller böjda spön. Det är massan och kraften som tillsammans ger upphov till en acceleration.

Hope this helps

Staffan

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vidhåller ändå att mitt inlägg är viktigt och för med sig stora lärdomar, Det är ett strålande exempel på att man kan se riktigt korkad ut om man trycker skicka innan man tänkt klart :huh:

Jag skriver oftast under tidspress, jag vet precis vad du menar :D

Ha nu en bra dag

Staffan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lasse, ett spö har massa. Ingen massa ingen reaktionskraft. Ingen reaktionskraft ingen laddning. Ledsen men din "rod bend without line" visar bara att spöt inte är masslöst.

Mathias, accelerationen minskar vid ökad massa. Nu utgår jag från konstant kraft från kastaren.

Du kan ta i hur mycket som helst (använda hur stor kraft som helst) men inget händer om du inte har massa. Omvänt gäller också, och det var mitt budskap, att linor som upplevs som "bra" är tyngre.

Hej Staffan

Du behöver inte være ledsen, det var bara dit første premis at det enbart var massan der "laddar" spöet, sen kom at kraften var underforstået

Spöet bøjer når vi tilføjer kraft, det bøjer mot sin egen massa och massan i linan, samt luftmotstanden. Fordelen av det er at vi kan tilføre hastighet til linen i en bättra retning end hvis spöet inte bøjer. Spöet böjer inte mycket mera om linans massa ökas signifikant, men linans moment ökas med bara en liten ökning i massa for samma längd...

Vi er nok enige på det mesta ;-)

Har du prövat dom nye Micro diameter linor? Mere reklam gas

Mvh

Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Staffan, Lasse och alla andra. Jag satt och läste om F=ma och W=Fd igår eftermiddag och fick ihop allt lite mer, igen. 

 

För alla som eventuellt tänker att "måste man lyssna på sånt här på en kastlektion" så är svaret nej. Det är lika lite viktigt som att förstå hur en förbränningsmotor fungerar när man tar körlektioner. 

 

Vad gäller reklam så är det lätt att tro på vad tillverkaren säger om man inte är insatt i vad de säljer. Sen lägger de på snygga bilder som ger upphov till drömmar om platser eller vem man skulle vilja vara. Svårt att värja sig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt i det Mathias, att kastkurser inte innehåller så mycket fysik alltså.

Lasse, vi är överens i de flesta fallen, så även detta ;)

Berätta mer om Micro Diameterlinor. Är de väldigt tunna? Hursomhelst,jag har inte testat något sådant, vad jag vet...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var kanske helt tvärtom! [emoji1]Jag ville bara se om jag kunde få dig att stiga till flugan. Det tycker jag är roligast. Men det är kul att utvecka sig som kastare också.

Din kunskap, och iver att dela med dig av den, är mycket uppskattad!

Redigerad med Troutman
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förstår inte hur en flytande lina kan vara tunnare men forfarande fylla viktspecifikationerna för en viss viktklass? Enda alternativet är ju nån sorts super inpregnering som får linan att flyta trots densitet högre än vattnets, men det låter lite riskfyllt. Nu snackar vi tapering/klump och inte runningline.

Redigerad med peke
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enig Peke, dom skulle vara 40% tunnera end normale linor.... Och vejer ca. En klasse mere end dom skulle enbart affta....

Dom jeg har prøvet føltes inte tunnera, men det må en måling avgøre;-) har mit micrometer med næste gang jeg får muligheten....

Mvh

Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...