Jump to content
Sign in to follow this  
Staffan Dahlbom

Allt går att sälja med mördande reklam, eller med text man inte förstår...

Recommended Posts

Till att börja med, jag har aldrig kastat linan och ingen kritik framförs till den, endast till texten som kommer med den. 

Syftet är att få nybörjare (och alla andra) att förstå vad som är viktigt, eller ännu bättre, vad som inte är viktigt. 

Bilden nedan är till för att marknadsföra en lina, gott så, men där slutar också det som är gott. Innehållet i texten torde slå alla rekord i dels direkta felaktigheter, men också uppenbart ordbajseri. Det här gäller det mesta i marknadsföringsväg ska tilläggas, även om det här troligen når "all time high" i nonsens. Jag har strukit under det jag reagerar på.

"Complex" new taper"

En standard WF-lina, vad är komplext och vad är nytt???

"Proprietary heat-tempered surface treatment..."

Proprietary ska i sammanhanget tolkas som "utanför standard" eller "eget koncept". Visa mig en polymer lina som inte är värmebehandlad???

"Head design helps to load fast actioned rods..." 

Nej! Det som laddar "Fast actioned rods" är massan på linan utanför spötoppen och kraften kastaren applicerar. Jag saknar givetvis en definition på "fast actioned rods" i samma sekund som jag läser ordet. 

"...and increase line speed"

Nej! Jag utgår från att huvudet på linan är tungt, därav laddningsegenskaperna, och då faller det här. En lättare lina får högre linhastighet eftersom den accelereras snabbare (allt enligt Newton)

"A thinner core gives a smaller diameter-to-mass ratio"

Är kärnan tunnare eller hela linan (kärna + coating)? Oavsett vilket så blir förhållandet mellan diametern på linan och massan mindre när linan blir tjockare, inte tvärtom (eftersom massan är direkt proportionell mot volymen på linan, och volymen ökar betydligt fortare än diametern)

"...without skewing its specific gravity.."

Jag bifogar en förklaring

Specific gravity is the ratio of the density of a substance to the density of a reference substance; equivalently, it is the ratio of the mass of a substance to the mass of a reference substance for the same given volume. Apparent specific gravity is the ratio of the weight of a volume of the substance to the weight of an equal volume of the reference substance. The reference substance is nearly always water at 

/Wikipedia

det här ovan skulle alltså inte "sabbas", utan bibehållas....

"or killing energy transfer"

Energi kan aldrig förstöras eller nyskapas, endast omvandlas! Man kan alltså inte ta bort eller förstöra "energy transfer"

"...exponentially low friction coefficient.."

vad är en exponentiellt låg friktionskoefficient???

Jag vet vad begreppet exponentiellt är och vad en friktionskoefficient är men inte vad en exponentiellt låg sådan är???

Och så finalen...

Linan kastar tightare loopar

Jo tjena!

Är det konstigt att nybörjare blir förvirrade? 

Allt gott

Staffan

Edit: Tråden bör ligga i kastarean även om det kanske ser ut som att den inte hör hemma här. 

post-5657-0-92929800-1445245855_thumb.pn

• Like 1

Ja huh vilket mumbo jumbo nästan som en sminkreklam. Några saker blev dock fel även från din sida. Det står exceptionally och inte exponentially. Vidare betyder energy transfer energiöverföring och det är ju en helt annan sak än energi.

Ja huh vilket mumbo jumbo nästan som en sminkreklam. Några saker blev dock fel även från din sida. Det står exceptionally och inte exponentially. Vidare betyder energy transfer energiöverföring och det är ju en helt annan sak än energi.

Tack Foam, jag missade exceptionally i mitt lätt upphetsade tillstånd :) Vad jag menade med energiöverföring vidhåller jag dock. Eftersom energiprincipen gäller måste energi omvandlas, och man kan alltså inte "ta död" på energiomvandlingar om man initialt har energi och efter en stund inte har energi (rörelseenergi i båda fallen). 

VH

Staffan

Shit! Det är ju precis den linan jag har letat efter! Var kan jag köpa den! ;)

Som sagt, jag vet inget om linan, ännu mindre efter att ha läst texten ;) Köp och testa vet ja

Shit! Det är ju precis den linan jag har letat efter! Var kan jag köpa den! ;)

Har också letat här i Sverige efter den men inte funnit den än så det verkar vara Ebay man får beställa ifrån, linan kostar runt 600kr.

Har även fått höra från 3 olika affärer i usa att just denna lina säljer väldigt dåligt där borta och det kanske finns en anledning till det :-) men jag måste nog prova den ändå.

Reklamen har ju på ett utförligt sätt förklarat för oss att vissa linor och spön får oss att kasta längre, snabbare och tightare. Men den stora frågan tycker jag kvarstår.. vilken rulle ska jag köpa för att få till de där extra metrarna.. vill ju inte ha någon svag länk i det reklambaserade super-kitet! 

• Like 1

Jag tror jag får flika in lite i den här tråden...

Trout Boss HTx säljs i skandinavien av Wiggler som är generalagent sedan förra hösten. www.wiggler.se är en av Sveriges största leverantörer av sportfiskeutrustning innebärande att i stort sett varje fiskebutik med någorlunda sortiment i Sverige kan beställa hem linan om de vill det. Se hela deras cortlandsortiment här: http://np.netpublicator.com/netpublication/n89732034/147

Passa gärna på att läsa linbeskrivningen i katalogen också. Jag tycker den är både enkel och bra.

Jag är inne hos Wiggler med jämna mellanrum (de ligger utanför Stenungsund, ett par mil från där jag bor varannan vecka på Orust) och den här linan fanns på lager hos dem redan i våras. Jag förstår inte varför det florerar rykten om att linan inte skulle finnas att få tag på i Sverige och jag undrar vad man har för belägg för att sprida det ryktet? Har ni ens försökt köpa eller beställa hem linan i en svensk butik? Eller är det era vanliga webbutiker som valt att inte köpa hem linan och istället väljer att försöka sälja på er ett alternativ?

Jag har fiskat mycket med den här linan i sommar och flera andra på forumet har gjort detsamma. Än så länge har jag bara hört goda omdömen så läs gärna den här tråden för att få perspektiv:

http://www.edgeflyfishing.com/ipb/topic/172696-cortland-trout-boss-htx/

Trout Boss HTx är en ruggigt bra lina som jag tror har alla förutsättningar att sälja bra även utan reklam. Vill ni läsa mer kan ni ta en titt på rekommendationen av linan som jag la ut på förstasidan igår: http://www.edgeflyfishing.com/flugfiske/artiklar/nyheter/item/72-oktober2015

----

Med det i minne kan jag hålla med om att det är bättre att skriva en produkttext som är enkel. Wigglers katalogtext är ett utmärkt exempel på en sådan text och den bifogade linprofilen är ett informativt tillägg till den korta texten.

Reklamen har ju på ett utförligt sätt förklarat för oss att vissa linor och spön får oss att kasta längre, snabbare och tightare. Men den stora frågan tycker jag kvarstår.. vilken rulle ska jag köpa för att få till de där extra metrarna.. vill ju inte ha någon svag länk i det reklambaserade super-kitet! 

Med tanke på att varje rulle oavsett tillverkare är revolutionerande och i särklass bäst så antar jag att man inte kan välja fel?

Mike Barrios linor måste vara värdelösa för övrigt, jag ser inte ett enda superlativ eller ord om revolution på hans hemsida. 

Jag har letat på väldigt många sidor på nätet i våra svenska butiker och kan inte hitta en enda som säljer Trout Boss HTX så om du Jonas vet någon butik som har den linan som lagervara får du gärna skriva det här :-)

Har ju hört väldigt mycket gott om linan så jag bara måste testa den.....

Är det Loops nya lina som snart kommer ut på marknaden? ;)

Nej då Joliet :) Jag är märkestrogen eftersom jag är sponsrad men jag skulle ha mycket svårt att acceptera en annons som denna från vårt håll. Det handlar bara om att jag vill ha en diskussion om vad som är viktigt, och mindre viktigt. Här syftar jag i en förlängning på det jag alltid kommer till, dvs teknik framför utrustning. 

Jonnehorn, visst är det så! Jag kan tycka att man marknadsför på ett sätt som är lite väl vilseledande. 

Med det i minne kan jag hålla med om att det är bättre att skiva en produkttext som är enkel. Wigglers katalogtext är ett utmärkt exempel på en sådan text och den bifogade linprofilen är ett informativt tillägg till den korta texten.

Där är vi överens Jonas, och som jag redan nämnt inledningsvis, jag har aldrig kastat med linan så min sågning rör bara texten. Jag uppskattade därför att du inte ville göra något större utlåtande innan dess du kastat med den i större vatten. 

Jag är märkestrogen eftersom jag är sponsrad men jag skulle ha mycket svårt att acceptera en annons som denna från vårt håll. 

Sen har väl marknadsavdelningen på Loop ganska fri lekstuga emellanåt också. Eller vad tycker du om marknadsföringen kring Cross S1? 

"The new Loop Cross S1 fly rod series is the single most important revolution to occur in fly fishing since we introduced the large arbor reel over 20 years ago. It’s that big."

Menar inte att Loop på något sätt är värst men just den där raden drar på mina smilband på samma sätt som Sage, Simms m fl som ofta plockar fram de mest lösryckta superlativ. 

Edited by Andreas89

Cross S1 är det första Loop-spöt sedan Loop Adventure/HM som jag verkligen gillar, det tycker jag är ganska revolutionerande i sig :)

Sen har väl marknadsavdelningen på Loop ganska fri lekstuga emellanåt också. Eller vad tycker du om marknadsföringen kring Cross S1? 

"The new Loop Cross S1 fly rod series is the single most important revolution to occur in fly fishing since we introduced the large arbor reel over 20 years ago. It’s that big."

Menar inte att Loop på något sätt är värst men just den där raden drar på mina smilband på samma sätt som Sage, Simms m fl som ofta plockar fram de mest lösryckta superlativ. 

• Like 1

Ja du, man kan diskutera såna här lite smått teoretiska funderingar länge. Om jag har uppfattat dig rätt Staffan är du noga med att det ska vara rätt. Lite sån är jag också :) Din uppfattning om energiomvandling är helt rätt och välkänd men nu står där transfer dvs överföring av energi. Vad reklamgossarna syftar på då är överföringen av energi (rörelse) från hand/spö till taftspets via fluglinan. Överföring av energi är lätt att "döda" man kan tex slå om en strömbrytare så slocknar lampan. I detta fall kan man göra ett litet experiment: Ta en fluglina. Klipp bort en meter mitt på klumpen. Knyt dit en meter backing istället och ut och gör ett rollkast. Energiöverföringen i fluglinan har nu klart försämrats.

Loop. Har noterat att deras Cross S1 inte längre står som "Game changer" i reklamen överst på dessa sidor. Det är nog på tiden för jag har länge funderat hur många år en produkt kan vara "Game changer" :)

Loop. Har noterat att deras Cross S1 inte längre står som "Game changer" i reklamen överst på dessa sidor. Det är nog på tiden för jag har länge funderat hur många år en produkt kan vara "Game changer" :)

Jag har inga problem med The Game Changer, tvärtom, för att vara reklam är det ganska ok. Det är mer en slogan än en beskrivning, en slogan är ju harmlös och riskfri i sammanhanget. Loop hade för några år sedan en beskrivning av ett spö som kunde anpassa sig efter kastaren, där passerade vi verkligen gränsen. Det var ett annat Loop ska tilläggas. Knappt några kvar från den tiden.

Det är väl för vanligt för att ens märkas numera, men;

"built a full size heavy" tycker jag är rätt roligt. Det framstår som att det är resultatet av en ingenjörsinsats vid ritbordet.

"A six weight labeled as a five" skickar ju konstiga signaler.

Det är väl för vanligt för att ens märkas numera, men;

"built a full size heavy" tycker jag är rätt roligt. Det framstår som att det är resultatet av en ingenjörsinsats vid ritbordet.

"A six weight labeled as a five" skickar ju konstiga signaler.

Spot On, Troutman :)

Jag skulle vilja påstå att alla linor som upplevs som lättkastade, är tyngre än dess referenser. Om man funderar på mitt påstående så innebär det att alla linor kan bli lättkastade, det gäller bara att gå upp i linklass. Men att hänga på en lina i #7 på ett spö märkt med siffran fem är svårare än att köpa en lina i klass fem som väger 12 gram på 8 meter. Svårast av allt är att lägga några hundra timmar på att träna hårt och medvetet.

Jag vill bara göra folk varse att det ni känner när ni kastar är massan i linan och inte magiska taperingar eller mystiska värmebehandlingar. Det är massan, och endast massan, som laddar spöt, som erbjuder motstånd, som skänker glädje och känsla av ett lyckat kast. När vi avser överrullning, hantering av överhäng, delikata presentationer etc. kan vi fundera på taperingar, men inte när vi känner efter i handtaget. Mitt påstående ovan grundar sig alltså på att det gemene man upplever som bra är i första han det som känns i handtaget. Massan.

• Like 6

Jag skulle vilja påstå att alla linor som upplevs som lättkastade, är tyngre än dess referenser. Om man funderar på mitt påstående så innebär det att alla linor kan bli lättkastade, det gäller bara att gå upp i linklass. Men att hänga på en lina i #7 på ett spö märkt med siffran fem är svårare än att köpa en lina i klass fem som väger 12 gram på 8 meter. Svårast av allt är att lägga några hundra timmar på att träna hårt och medvetet.

Jag vill bara göra folk varse att det ni känner när ni kastar är massan i linan och inte magiska taperingar eller mystiska värmebehandlingar. Det är massan, och endast massan, som laddar spöt, som erbjuder motstånd, som skänker glädje och känsla av ett lyckat kast. När vi avser överrullning, hantering av överhäng, delikata presentationer etc. kan vi fundera på taperingar, men inte när vi känner efter i handtaget. Mitt påstående ovan grundar sig alltså på att det gemene man upplever som bra är i första han det som känns i handtaget. Massan.

Massan laddar inte spøet! Det er kastaren, och bara kastaren som gjør det.

Mvh

Lasse

• Like 1