Hoppa till innehåll

Blekinge H-Ö tips teknik flugor för nybörjare


Monkey

Recommended Posts

Jag skulle gärna vilja ha lite tips på havsörings fiske. Det är första gången jag ska prova flugfiske efter havsöring här i Blekinge (Karlshamn och runt om) och jag har  inte koll på vilka flugor som kan vara användbara eller hur man brukar fiska dom.

Så... känner sig någon manad och ge lite tips på flugor och teknik på hur man fiskar in dom? Jag har tänkt fiska både dagtid och vid skymning. 

 

Jag har kollat på lite olika flugor som verkar populära. Räkflugor, märlor och Magnus ? Så kom gärna med tips på olika flugor där man fiskar dom med olika tekniker, kan man tex använda flytande flugor eller flugor som ligger strax under ytan? Eller kan man ha flugor som går djupare? :)

Sen är jag nyfiken på Egg flies, vad fiskar man oftast med dom och hur fiskas dom?

 

MVH
M

Redigerad med Monkey
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ok, jag börjar lite: Variera intaget, korta snabba ryck varava med långsama längre. Prova även att handtvista hem emellanåt (speciellt om du kör med mindre flugor typ märlor). Annars är Magnus (eller ngn typ av wollybugger) en bra allround fluga som i stort sett alltid funkar. Kan tipsa om Eivind Berulfsen's youtube kanal om du vill ha bindbeskrivningar och insperation för HÖ flugor. Han har även lite klipp där han snackar om utrusning, tekniker mm för HÖ.

 

Sedan finns ju även filmerna Havsöringens hemligheter med en hel del matnyttigt.

Redigerad med Henko
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ok, jag börjar lite: Variera intaget, korta snabba ryck varava med långsama längre. Prova även att handtvista hem emellanåt (speciellt om du kör med mindre flugor typ märlor). Annars är Magnus (eller ngn typ av wollybugger) en bra allround fluga som i stort sett alltid funkar. Kan tipsa om Eivind Berulfsen's youtube kanal om du vill ha bindbeskrivningar och insperation för HÖ flugor. Han har även lite klipp där han snackar om utrusning, tekniker mm för HÖ.

 

Sedan finns ju även filmerna Havsöringens hemligheter med en hel del matnyttigt.

 

 

Jag binder inga flugor själv ännu. Så beställde hem blandade flugor jag valde ut själv på flugor.se idag. Du skrev "mindre flugor" jag har funderat på det där med krokstorlekar, vad är den "vanligaste" storleken på tex Magnus och Pattegrisen? Är det bara en smaksak eller har man något man kan gå efter i val av krokstorlek på flugorna?

 

Märlorna ska man låta dom sjunka först?

 

Ska se om jag kan få tag på filmerna du nämnde:)

 

Tack för svaren Henko:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med Leopardbotten. Själv brukar jag välja ut 2-3 platser för en dags fiske som verkar vettiga under rådande väderförhållanden, fiska av stora ytor för att hitta jagande fisk. Var uppmärksam på vad som händer runt omkring dig, inte bara för vakande fisk eller virvlar, kan vara ett litet område med färgat vatten, samlingar av bytesdjur som räkor eller småfisk, måsar som dyker, ström/vindkant etc. dessa ställen är ofta värda att lägga lite extra tid på. I övrigt så är det bara att nöta på, fler timmar med flugan i vattnen=fler öringar.

Ut, frys och ha Kul :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Havsöringsfisket är ett nötande. De som orkar hålla ut är de som i längden blir belönade. Handlar också väldigt mycket om att lära sig sina vatten och inte vara rädd för att väderprognosen för dagen inte riktigt stämmer med vad man hört ska vara den ultimata osv..

Skaffa några flugor som du tror på (något lite större, något lite mindre och något lite rosa) och fiska dessa under så många olika omständigheter som möjligt på platser du tror på så kommer du bygga upp en känsla för vad som kan fungera. Se till att hålla vinden på rätt axel bara ;)

/ Jh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle skippa märlorna och satsa på att hitta fisken med en mer allround fluga. Själva nötandet och letandet är det du ska lägga din fokus på. Se till att ha en plan och följ den. Välj fiskeplatserna med omsorg, studera kartor osv...

 

Tack för svar! Det ska jag göra:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med Leopardbotten. Själv brukar jag välja ut 2-3 platser för en dags fiske som verkar vettiga under rådande väderförhållanden, fiska av stora ytor för att hitta jagande fisk. Var uppmärksam på vad som händer runt omkring dig, inte bara för vakande fisk eller virvlar, kan vara ett litet område med färgat vatten, samlingar av bytesdjur som räkor eller småfisk, måsar som dyker, ström/vindkant etc. dessa ställen är ofta värda att lägga lite extra tid på. I övrigt så är det bara att nöta på, fler timmar med flugan i vattnen=fler öringar.

Ut, frys och ha Kul :-)

 

Tack :) Det var många bra råd jag ska ta tillvara på!:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill påminna om att havsöringen är fredad i Blekinge fram till den 1 januari. Inget fiske efter havsöring mer i år alltså. Öster om Torhamns udde är fortfarande tillåtet.

 

Överallt då? Det visst jag faktiskt inte, trodde det var utlopp vid åar och så mest. Har du en länk eller något där man kan läsa om det och se vilka områden som är fredade?:) Jag ska till Gotland nu nästa vecka och hade tänkt fiska där. Fast det kanske är förbud där också nu då?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Från Skälderviken i nordvästra Skåne till Torhamnsudde i sydöstra Blekinge är det totalförbud med riktat fiske efter havsöring från 1 september till 1 januari. Norr om Torhamns udde upp till Norrland är det tillåtet att fiska året runt med undantag för lokala förbudszoner rung lekbäckar etc. Öland och Gotland är således fritt fram generellt men håll koll på förbudszoner

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Från Skälderviken i nordvästra Skåne till Torhamnsudde i sydöstra Blekinge är det totalförbud med riktat fiske efter havsöring från 1 september till 1 januari. Norr om Torhamns udde upp till Norrland är det tillåtet att fiska året runt med undantag för lokala förbudszoner rung lekbäckar etc. Öland och Gotland är således fritt fram generellt men håll koll på förbudszoner

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

 

Jag har läst här http://www.lansstyrelsen.se/gotland/Sv/djur-och-natur/fiske/fiske-gotland/Pages/fiske_best_havs.aspx

Och förstår inte helt ändå. "Också i åarna är allt fiske förbjudet under tiden 1 oktober - 31 december." I åarna och mynningarna till dom som nämns är det fiskeförbud. Ok. Men vad menas med " I övriga vattendrag är fångst av lax och öring förbjuden under denna tid" Får jag fiska i havet så länge jag håller mig borta från åar och utlopp?

Redigerad med Monkey
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...