Hoppa till innehåll

ArcticSilver Micro-Diameter Fly Line


Jonas

Recommended Posts

Nu har jag kört med den uppdaterade WF5F och en WF6I hela säsongen.

WF5F linan är i senaste versionen som man gjorde ett gram tyngre än linan man släppte först.

WF5F linan har jag framför allt kört tillsammans med Loop Cross SX 590 (linan funkar även perfekt med Zephrus 9' #5 samt Helios 2 9' #5 TipFlex) och den har fått bekänna färg rejält under sommarens fjällturer. Jag är supernöjd med den här linan och måste säga att det är riktig fullträff. Jag var tveksam till den grå färgen först (Ghost Grey) då jag tänkte att den skulle vara så pass mörk att det skulle bli problem att hålla koll på linan. Så har inte varit fallet och jag har bara positiva tankar om färgen som jag tycker ger en härlig smygkänsla när man lägger ut flugan. Klumpen är kort och linan laddar blixtsnabbt samtidigt som den är helt stabil även vid längre utlägg. Stener Skogmo som designat linan har gjort ett kanonjobb med linprofilen på den här linan. Den tunna skjutlinan ger ett riktigt härligt skjut i grejerna och linan känns som ett lyft jämfört med många andra linor. Jag sprejar även regelbundet mina linor med Orvis Super Slick Line Dressing som är en fantastisk bra produkt som håller linorna i toppskick oavsett om man fiskar i salt eller sötvatten.

WF6I linan har jag främst kört med Hardy Wraith 9' #6 vilket är en helt magisk kombination. Just nu kör jag linan med ett Loop Evotec Cast 9' #6 Fast och även den kombon är lysande bra. Jag tycker linan har helt perfekt sjukhastighet till mitt havsöringsfiske runt Orust och i övrigt är även den här linan bra på det vis att den laddar direkt samtidigt som den är helt stabil vid längre kast. 

Jag tycker Arctic Silvers linor förtjänar att lyftas fram som ett av marknadens absolut bästa linalternativ just nu.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag kan inte hitta någon bild på linprofilen på Arctic linan, någon som har en länk eller kan tala om hur baktaperingen ser ut? Jag tycker klumplängden är lite väl kort för det fiske jag bedriver, har skjutlinan lätt för att trassla när den ligger i en hög på backen tex ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 26 september 2016 at 09:43 Ixoye sa:

Jag kan inte hitta någon bild på linprofilen på Arctic linan, någon som har en länk eller kan tala om hur baktaperingen ser ut? Jag tycker klumplängden är lite väl kort för det fiske jag bedriver, har skjutlinan lätt för att trassla när den ligger i en hög på backen tex ?

Vad bedriver du för fiske? Den här linan är lika bra för underhandskast som långa överhandskast. Fördelen linan har är att den laddar väldigt snabbt och har ett fantastiskt fint skjut tack vare den tunna skjutlinan. Jag hittar inte heller någon specad info. Har inte linorna framför mig heller men spontant skulle jag säga att baktaperingen är lång avsmalnande med tanke på att linan upplevs så stabil som den gör vid längre kast. Skjutlinan trasslar inte mer än andra bra linor. Jag skulle säga att den är väldigt tunn och lagom styv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Jonas sa:

Vad bedriver du för fiske? Den här linan är lika bra för underhandskast som långa överhandskast. Fördelen linan har är att den laddar väldigt snabbt och har ett fantastiskt fint skjut tack vare den tunna skjutlinan. Jag hittar inte heller någon specad info. Har inte linorna framför mig heller men spontant skulle jag säga att baktaperingen är lång avsmalnande med tanke på att linan upplevs så stabil som den gör vid längre kast. Skjutlinan trasslar inte mer än andra bra linor. Jag skulle säga att den är väldigt tunn och lagom styv.

Min erfarenhet är att linor med lång framtapering och kort baktapering brukar både skjuta bra och vara stabila med överhäng. Sämre för stora flugor men annars har såna linor (tex Wulff TT och Trout LT) alltid varit mina favoriter...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Köpte två flytlinor; Microslick Big Head samt International (den senare skall enl. säljaren vara samma lina som Artic Silver) från Sunray för någon månad sedan då det var rea. Båda är WF 5 men åt det tyngre hållet funkar därför även på # 6 spön. Jag har bara kastat på gräsmattan och övningskastat vid vattnet vid ett tillfälle. Bra kastegenskaper, lite annorlunda på ett positivt sätt. De här två linorna är rätt olika sinsemellan. En nackdel är färgen som är grå, svårt om man filmar eller inte så bra då man instruerar. Någon nämnde linans färg som en nackdel i starkt strömmande vatten. Hållbara? Ja, hoppas det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
  • 2 weeks later...

Tycker de flesta linorna blir mer eller mindre sega vid användande. Jag sprayar min rulle/lina regelbundet (tippar minst en gång under varje tur) med Orvis Super slick line dressing. Ruggigt enkelt och grejerna funkar klockrent direkt efter man sprayat. Rekommenderas :)

_r3v3353.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har fiskat i mååååånga år med GL Coastal och var jätte nöjd...provade av ren nyfikenhet MD linan och var såld direkt...visserligen trasslar sig lite mer än GL men om man anpassar kast längd vid de tillfällen och förutsättningar för stunden då har man en optimal lina för blåsiga kusten...kastar som dröm i vinden...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-01-19 at 22:28 Flyrod sa:

På minuskontot så nämner jag trasslet. Den tunna linan trasslar klart mer än en "vanlig lina", så pass mycket så att jag ser det som ett problem.

Då går den linan fetbort för mig, linor som trasslar och knyter knut på sig själv är det värsta jag vet.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
12 hours ago Flyrod sa:

Cortland 444SL running line är marknadens otvivelaktigt bästa skjutlina. Den är så överlägsen när det gäller funktionen till custom-linor så att det nästan är genant.
Jag använder en 444SL  i   .031"  till linor ner till klass #4. Det säger en del om hur bra den är då konkurrenterna rekommenderar .028" till linor i klass #5-7 och .031" till lätt tvåhands.
Cortlands tunnare running på .027" passar bra till linor i klass # 1-3, på en lina i klass # 4 så blir det ett gränsfall på att den glider för lätt.
Cortland 444SL running line är världens bästa coatade skjutlina. Punkt!

Är det den som har FC i coatingen?

/S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

28 minutes ago Flyrod sa:

Jag har inte fått reda på vad linorna innehåller. Jag har ställt frågan.
Vi ska ha en sak klar för oss,  alla som jobbar med fluglinor i plast är miljöbovar på ett eller annat sätt. Lappen som återfinns på Cortlands askar gäller Californien. Jag har sett samma lappar på Loomis flugspön tidigare. Det finns 51 stater till i USA som inte verkar bekymra sig.

Jag tycker att man ska hålla isär Fluorocarbon och fluglinor då min poäng är att vid varje flugbyte, tafsbyte så får man stumpar över som i de flesta fall hamnar ute i naturen. Gram efter gram, som blir till kilon och det bara ökar på. Hur mycket fluglinorna "blöder" ut sitt gift, är det ens mätbart? Jag har inte en aning.
Det finns fullt fungerande alternativ till FC, vilket är anledningen till att jag dissar det materialet. Jag har inga alternativ till Cortland, om jag vill ha en lina som kastar och skjuter bra.
Jag tar detta på allvar, om linorna innehåller gift så har ni ett par linor hemma med det giftet. Vet ni hur många linor jag har hemma? Jag vill absolut inte framstå som arrogant, jag tar detta på allvar men vill hålla diskussionen på en saklig nivå.
Vi vet ju inte ens vilka ämnen vi talar om och i vilka mängder de förekommer.
När jag får svar från tillverkaren så lägger jag ut det här.

? Då ser vi fram emot Cortlands svar....

Till dess väljer jag att ta det säkra före det osäkra o avstår Cortlands linor...

Vet att det kan vara ”silande av mygg” i sammanhanget...men hellre det än att inte göra något alls...

/S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...