Hoppa till innehåll

Loops nya spön?


Wize

Recommended Posts

+10k för ett flugspö är väl inget nytt. Sage, Loomis, Hardy, Orvis, Scott, vad kostar deras dyraste serier? Att "välja bort" ett märke för att de väljer att satsa på dyrare modeller känns som en märklig logik? Det är ju samma sak som att vägra köra BMW eller Audi för att de har modeller för över millionen?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

+10k för ett flugspö är väl inget nytt. Sage, Loomis, Hardy, Orvis, Scott, vad kostar deras dyraste serier? Att "välja bort" ett märke för att de väljer att satsa på dyrare modeller känns som en märklig logik? Det är ju samma sak som att vägra köra BMW eller Audi för att de har modeller för över millionen?

Det är väl ingen som pratat om att välja bort Loop, Cross s1 12' och 14' är det skönaste jag fiskat med och jag skulle bra gärna vilja ha 15' med men det får bli begagnat isåfall.

Tycker 10-12 tusen är för dyrt oberoende av vad som står på klingan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Flugfiske är ju förhållandevis billigt numera.

Börja exempelvis vertikalfiska så kommer du snart inse fördelarna med en bra båt med elmotor och ett riktigt grymt ekolod. Ett toppklass vertikalspökit ligger på ungefär samma pengar som ett premiumflugspö. Klarar man sig med ett spö...? Ja men de flesta inser snart fördelarna med fler spön och en uppsjö av beten och diverse kringutrustning...

Man kan utan problem köpa sig ett haspelspö på 7 fot 2-10 gram med rulle och lina som man vill fiska småaborrar och bäcköring med små spinnare med och landa på +12000kr.

Jag tycker det kostar mycket mer och ligga på topp inom spinn och haspelfiske kontra flugfiske. Spinn och haspel är ju lite samma sak som fluga så även där behöver man rullar, linor och spön för alla situationer samt en betesboxar som matchar alla specifika situationer...

Tycker ni ska åka på sportfiskemässan i vår. Det är tveklöst en av Europas snyggaste, mest välsorterade och bredaste mässor och det mesta inom sportfiske finns på plats.

Sportfiske är idag stekhett bland ungdomar och en stor anledning till det är att det har blivit coolt att fiska. Jag tycker det är en bra utveckling i branschen just nu och det finns faktiskt bra spön och beten/tillbehör i alla prisklasser.

Prylar är ju lite av en hobby i sig. Handlar det bara om att ha ett spö som funkar kan jag säga att det finns hur många fina flugspön som helst för strax över 1000kr. Vision Vipu är ett bra exempel men det finns massor av andra bra billiga spön idag.

Sen kan man även finlira och utbudet är idag enormt för de som gillar jakten på det ultimata spöt.

Är prisutvecklingen samma på haspel och spinnspön, eller är det som vanligt att vi flugfiskare ska ha alla prylar och allt det dyraste för annars får vi ingen fisk!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då tycker jag det ser ut på hemsidan.

Dvs S1 MF ligger kvar och SX F tillkommer som en ny snabbare serie.

Alla S1 F utgår

Är cross s1 en utgående serie nu? Eller är det bara Fast versioner av S1 som utgår?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sak som har gjort det lite knepigt för Loop genom åren är att de knappast har varit anspråkslösa. De har haft en tro på att de har varit bäst i allt, vilket lett till en del problem. Vem minns inte de första Color Concept-spöna med sina rullfästen som hade fått Hobbex att jubla över sin egen kvalitet!?

Rullfästet var för trångt, klarade inte av att fästa deras egna Loop-rullar. Rullfästena var katastrofala, rent kosmetiskt och kvalitativt, troligen ett led i att spara in på produktionskostnaderna för att försöka tjäna lite extra cash i slutändan. 

Detta rättades till då man satte dit Struble rullfästen senare. En helt onödig tabbe, oproffesionellt helt enkelt.

 

Loop lanserade Airflo's kevlar-linor i slutet av 80-talet. Trots att det fanns några som hade varnat Loop så lyssnade de inte. Företaget led stora förluster pga detta enligt hörsägen. En helt onödig tabbe, igen.

Det tog två minuter att konstatera att linorna var rent skräp! Ingenting annat, de var inte ens lite grann medelmåttiga, det var rent skräp, punkt!

Loops övriga linor har genom åren inte heller lyckats nå upp till någon högre nivå. Man säljer på sitt namn.

 

Loop lyckades med en grej i allafall, Loop-rullen. Det är väl av den anledningen som företaget är världskänt. 

Tacka Danielsson för kaffet! 

Loop har fina tvåhandsspön, riktigt bra faktiskt. Göran Anderssons förtjänst.

 

Loop har haft en duktig marknadsstrateg, Christer Sjöberg!?

Om produkterna inte håller högsta klass så kan det kompenseras med bra strategier. Ett äkta bevis på att det inte alltid behövs de bästa grejerna för att sälja. På det här området så är Loop helt unika!

Företaget gör ju trots allt anspråk på att vara marknadsledande, dom ska dömas därefter!

De gamla linorna vet jag inget om. Marknadsföringen känner jag igen. Men, och det är ett stort MEN, Lopp 2015 är till 99% helt olikt Loop 2009. Jag väljer det året eftersom jag klev på då.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju upp till var o en att köpa vad man vill, men jag skulle aldrig lägga dom pengarna på något spö!

Kan inte vara möjligt att dom ska behöva kosta 10-15000 tusen! Det är ju därför dom kan ta dessa priser för att det finns folk som är beredda att betala! Hur mycket betalas för namnet! Hur många skulle känna skillnad vid ett blindtest?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Korrelationen mellan prislapp och rent objektiv produktprestanda är ju sällan helt perfekt. Konsumenter är både rationella och emotionella, varumärken spelar roll och många är beredda att betala för dem.

 

Prissättningsstrategi är i grunden rätt enkelt. Håll koll på tre saker; kostnader (sätter golvet), kundens vilja att betala (sätter taket) och prisbilden hos de konkurrenter man vill konkurrera mot. Få företag utgår från kostnader när de sätter sitt pris, speciellt om de vill positionera produkten som premium. Loop vill konkurrera mot Sage, Loomis etc och har satt ett pris som man tror tillräckligt många är beredda att betala. Inte svårare än så. Har inga Loop produkter själv men önskar dem allt gott

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

+10k för ett flugspö är väl inget nytt. Sage, Loomis, Hardy, Orvis, Scott, vad kostar deras dyraste serier? Att "välja bort" ett märke för att de väljer att satsa på dyrare modeller känns som en märklig logik? Det är ju samma sak som att vägra köra BMW eller Audi för att de har modeller för över millionen?

Märklig logik? Det är logisk logik då inga av deras modeller byggs i Asien, eller hur? Vi vet att alla att produktionskostnad och kvalitetskontroll kostar mer i väst jämfört med öst! Då skall det synas i utpriset till kund

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Märklig logik? Det är logisk logik då inga av deras modeller byggs i Asien, eller hur? Vi vet att alla att produktionskostnad och kvalitetskontroll kostar mer i väst jämfört med öst! Då skall det synas i utpriset till kund

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Så det går inte att köpa Toyota eftersom det finns dyra Lexus? Var produkten är tillverkad är väl ointressant om den håller samma standard som andra i prisklassen. Eller köper du hellre ett sämre spö från USA, om du misstänker att marginalerna är större i Korea? Det är ju bara att gratulera om någon kan göra ett likvärdigt spö billigare. Skulle du själv sälja det billigare om du kände att det var konkurrenskraftigt ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag blir full av förvåning över det tvångsmässiga sågandet varje gång det ploppar upp en tråd om Loop.
Är det inte för dyrt så är det fel för att det är asienproducerat. Är det inte de felen så är det fel för att det inte kommer tillräckligt mycket nya grejer (som sen ska sågas) osv.

 

Gällande "Det är ju gratis att producera i Asien och därför borde de spöna vara så mycket billigare"-åsikterna;

 

Om det vore så prisskillnaden på spön till så stor del berodde på tillverkningsland är det väl i så fall väldigt konstigt att t.ex. St Croix och Beulah kan utveckla och producera sina (fullt fungerande) spön i USA och sen sälja dem mycket billigare än Scott, Sage, Orvis etc som gör samma sak?

 

Vad tyder detta på? Jo, jag vågar påstå att material- och produktionskostnaden för ett flugspö är en relativt liten del av kostnaden (och självklart slutpriset) och att vi helt frivilligt betalar för prestanda och en massa annat (t.ex. utvecklingen av spöna sker t.ex. sällan av asiatiska lågavlönade fabriksarbetare, marknadsföring och kanske framför allt premiumstämpeln/företagets marginal). 

 

Löneinflationen i Asien har varit riktigt hög under många år samtidigt som en svag arbetsmarknad i t.ex. USA har låg löneinflation vilket gör att skillnaden blir allt mindre. Dessutom medför produktion långt från slutmarknaden andra kostnader (t.ex. transporter, längre ledtider vilket leder till högre lager/ökad kapitalbindning osv). I slutändan finns det många gånger fortfarande en skillnad men det handlar inte om "nästintill gratis" kontra "väldigt dyr" produktionskostnad som sen sätter slutpriset. 

 

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag blir full av förvåning över det tvångsmässiga sågandet varje gång det ploppar upp en tråd om Loop.

Är det inte för dyrt så är det fel för att det är asienproducerat. Är det inte de felen så är det fel för att det inte kommer tillräckligt mycket nya grejer (som sen ska sågas) osv.

 

Jantelagen :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag blir full av förvåning över det tvångsmässiga sågandet varje gång det ploppar upp en tråd om Loop.

Är det inte för dyrt så är det fel för att det är asienproducerat. Är det inte de felen så är det fel för att det inte kommer tillräckligt mycket nya grejer (som sen ska sågas) osv.

 

Gällande "Det är ju gratis att producera i Asien och därför borde de spöna vara så mycket billigare"-åsikterna;

 

Om det vore så prisskillnaden på spön till så stor del berodde på tillverkningsland är det väl i så fall väldigt konstigt att t.ex. St Croix och Beulah kan utveckla och producera sina (fullt fungerande) spön i USA och sen sälja dem mycket billigare än Scott, Sage, Orvis etc som gör samma sak?

 

Vad tyder detta på? Jo, jag vågar påstå att material- och produktionskostnaden för ett flugspö är en relativt liten del av kostnaden (och självklart slutpriset) och att vi helt frivilligt betalar för prestanda och en massa annat (t.ex. utvecklingen av spöna sker t.ex. sällan av asiatiska lågavlönade fabriksarbetare, marknadsföring och kanske framför allt premiumstämpeln/företagets marginal). 

 

Löneinflationen i Asien har varit riktigt hög under många år samtidigt som en svag arbetsmarknad i t.ex. USA har låg löneinflation vilket gör att skillnaden blir allt mindre. Dessutom medför produktion långt från slutmarknaden andra kostnader (t.ex. transporter, längre ledtider vilket leder till högre lager/ökad kapitalbindning osv). I slutändan finns det många gånger fortfarande en skillnad men det handlar inte om "nästintill gratis" kontra "väldigt dyr" produktionskostnad som sen sätter slutpriset. 

Själv skulle jag säga att en del anhängare till vissa märken, däribland Loop, Scott, Danielsson och till viss del G. Loomis, har svårt för att acceptera kritik mot det egna favoritmärket. Man agerar som om man vore frälst och kritik mot märket blir direkt personligt. Det har jag lite svårt för att förstå.

 

Jag har för tillfället produkter från samtliga tillverkare som jag räknat upp, och är nöjd med det jag har. Jag måste erkänna att jag är lite svag för Danielsson, mest för att jag tycker att deras rullar är gedigna och för att de är svensktillverkade, men är annars inte speciellt märkestrogen. Jag kan acceptera att någon tycker att Danielsson är skit.

 

Jag har tidigare haft ett Loop Greyline 9 fot #5, som jag sålt, och har nu en Loop Cross S1 7107 switch. Två riktigt bra spön enligt mig. Jag har således inget alls emot Loop.

 

Jag har själv beställt reservdel till ovanstående Greyline, och fått den utan några problem. Tack för det Loop! Men mitt intryck av Loop fick sig en törn när min kompis smällde av sin 14-fotare, Loop Cross S1, i våras. Att spöt gick av är inte mycket att säga om. När en två grams flasktub i mässing träffar klingan i full fart, kan man knappast skylla på tillverkaren. Men att Loop inte lyckats få fram reservdelar till spöt efter 6 månaders tid är inte godkänt. Det är ju en ny spöserie vi pratar om. Sedan får ni Loopfrälsta säga vad ni vill.

 

Jag blir lite sur när jag berättar om ovanstående och får till svar att Loops service är fantastisk. Ni kan väl säga det till min kompis... Nu har han andra spön så vi har kunnat fiska ändå.

 

Måhända att Loop i vanliga fall har en bra service. Men här har uppenbarligen något gått väldigt fel.

Redigerad med subbuteo
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Märklig logik? Det är logisk logik då inga av deras modeller byggs i Asien, eller hur? Vi vet att alla att produktionskostnad och kvalitetskontroll kostar mer i väst jämfört med öst! Då skall det synas i utpriset till kund

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hardy tillverkar alla sina spön i Korea, enda spöet som gjorts i England senaste åren är Angel serien. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...