Jump to content
Sign in to follow this  
Wize

Loops nya spön?

Recommended Posts

Läser i Mars-numret av Trout&Salmon att Cross SX är tillverkat i USA. Kan det stämma...

//Stefan

Borde inte stämma. Om det vore så skulle det väl pumpas ut som positiv marknadsföring, iaf av Loop USA eftersom amerikaner brukar drar slutsatsen att är det tillverkat i USA så är det alltid bättre än om det vore producerat någon annanstans? Vanliga Cross tillverkas väl i Korea och jag har svårt att se att man flyttat produktionen därifrån.

Off topic gällande amerikaners patriotiska inställning till "USA made is always better":

Jag för för ett par år sen ganska frekvent hos min arbetsgivares regionala marknadsenhet i Texas, bl.a. för att komma överens om vilka produkter de skulle köpa lokalt och vilka produkter de skulle köpa från våra europeiska/asiatiska leverantörer. Ett specifikt fall gällde en mindre metallkonstruktion där vi hade extremt goda skäl för att de skulle ta materialet från Europa. Svaret jag fick från den regionala inköpschefen var:

"No, american steel is eight times stronger than european steel".

Svårt att hålla sig för skratt en sån gång faktiskt...

• Like 3

Tryckfelsnisse har varit framme i den recensionen och de har blivit meddelade om det och kommer korrigera detta. Cross SX är tillverkat på samma fabrik som Cross S1.

Känns som Loop har tänkt rätt nu!4 delat &lite vibbar mot g:a yellowline med mediumspöet :)Spännande!

Skickat från min SM-G870F via Tapatalk

Såg att spöna finns i klass 2, intressant, innebär det att Loop kommer göra någon av dom befintliga linorna i klass 2, eller kommer det en helt ny modell för UL-flugfiske ?

Det saknas även switchlinor i sortimentet, hoppas att det dyker upp något liknande Rios switch chucker.

Jag hade gärna sett en kortare modell runt 7 fot i klass 2, men det ska bli intressant och testa dessa spön, jag tror mycket på den här serien.

Skulle vilja ha en kortare #4. typ 8' eller något för lättare torrflugefiske. Men verkar inte finnas i denna serien?

Skulle vilja ha en kortare #4. typ 8' eller något för lättare torrflugefiske. Men verkar inte finnas i denna serien?

Kör på ett Epic Swift 580 istället. Den är så mjuk att man gärna kör #4 linor på den. Den finns ju givetvis i #3 och #4 oxå (7'6" i så fall).

Blir minst 2 sånna här spön under säsongen, ett klass 3 och en klass 9 då jag inte gillar mitt Big Daddy jag har nu. Har dessutom gått över till loop helt. 5000kr/st är dock rätt saftigt ändå men ska testa dom på mässan så får vi se om det är värt dom pengarna.

Det roliga (för mig) i den här diskussionen är att vissa tycker att Loop är premium.

:P

Kan du definiera premium?

:P

Loop är definitivt premium om ni frågar mig.

Det finns flera företag som är med och leder utvecklingen framåt och Loop är absolut ett av dem tillsammans med exempelvis Hardy, Orvis och Sage som jag också vill lägga bland dem som gör sitt bästa för att ligga i framkant materialmässigt.

Skickat från min IPhone

• Like 3

Loop är definitivt premium om ni frågar mig.

Det finns flera företag som är med och leder utvecklingen framåt och Loop är absolut ett av dem tillsammans med exempelvis Hardy, Orvis och Sage som jag också vill lägga bland dem som gör sitt bästa för att ligga i framkant materialmässigt.

Skickat från min IPhone

post-7515-0-77856300-1455651275_thumb.jp

Jasså du kunde inte det!    :lol:

Konstigt att man då gör ett sånt uttalande....

:)

Ledsen att ironin gick dig förbi men för din skull skall jag göra ett seriöst försök att svara. Inte för att definiera premium, för det går inte. Men begreppet premium är någon som ligger hos den potentiella användaren. Det är upp till honom eller henne att klassa ett spö som sådant. Därtill krävs kvalitetskomponenter och ett bra garantiskydd. 

För mig är Loop inte premium men säkert för många andra. Det är dock roligt att röra om lite i grytan i en "lika barn leka bäst"-tråd som denna ... i sann Edge anda. 

Ha det gott!

• Like 2

:)

Ledsen att ironin gick dig förbi men för din skull skall jag göra ett seriöst försök att svara. Inte för att definiera premium, för det går inte. Men begreppet premium är någon som ligger hos den potentiella användaren. Det är upp till honom eller henne att klassa ett spö som sådant. Därtill krävs kvalitetskomponenter och ett bra garantiskydd. 

För mig är Loop inte premium men säkert för många andra. Det är dock roligt att röra om lite i grytan i en "lika barn leka bäst"-tråd som denna ... i sann Edge anda. 

Ha det gott!

Då tänker vi ganska lika, jag själv tycker premium är ett ganska fånigt uttryck som inte säger mycket mer än vad användaren har för uppfattning.

Och det verkar som att många av de som använder uttrycket tycker att ett avgörande kriterium är att det står Made in The USA på spöet, ungefär som att bara jänkare kan bygga bra spön och så är det naturligtvis inte!

Lite som när man snackar om utifall ett spö är bra eller dåligt. Dåligt är det om klinga eller komponenter inte håller, resten är subjektivt.

Ha det gott själv!   :)

• Like 1

Även om begreppet premium är väldigt subjektivt krävs ändå lite mer än bara kvalitetskomponenter bland det konkreta för att "få" klassas som ett premiumspö nu när jag tänker efter lite. Det måste ha den bästa möjliga precisionen, minsta möjliga  etterslag som respektive tillverkare kan prestera. Säker lite annat sådant tekniskt också som jag inte har koll på .. jag är ingen spöutvecklare ..  :)

Sorry OT .. tack för mig