Hoppa till innehåll

Städtips


Shaun

Recommended Posts

Jag fyller 40år om några dagar och min familj har lovat mig ett bindstäd i present:)

De har sagt att jag ska ta i rejält men jag behöver nog skicka ett spann så de kan välja i någon prisklass. Därför behöver jag tips på bra städ i dessa klasser. Jag tycker true rotation verkar najs men klassiskt funkar det med.

1000kr

1000-1500kr

1500-2000kr

2000-3000kr

Tacksam för råd.

Ps jag är nybörjare:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag blir lika glad varje gång jag använder mitt Regal Medallion. Enkel klämfunktion utan några justeringsbehov mellan mygga och streamer. Funkar även som prydnad när det inte används. 

 

Runt 2000:- med klämma, runt 3000:- med platta. Jag har öringplattan men har funderat på att köpa klämman nån gång i framtiden för att hålla nere vikten lite när jag packar med mig städet på resa. Så skulle du vara sugen på ett sånt men 3000:- blir för mycket så kan du alltid skjuta eventuell platta på framtiden, klämman är inte dum att ha. 

 

prbr-10t.jpg

Redigerad med Andreas89
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte mitt Regal Medallion Bronze Pedestal 1995 och använde det flitigt fram till 2010. Då var jag på mässa i Denver och bredvid oss stod Al Ritt och visade sitt PEAK-städ. Jag insåg snabbt att true rotation is da shit! Att Al sedan ville ha med mig i sitt Pro Team gjorde inte saken sämre. Se mer här: http://peakfishing.com/TyingVises.html

PEAK-städet tillverkas i Colorado och kostar under hälften av vad ett Regal kostar (nånstans 1500-2000 kr) vilket gör det mycket prisvärt. Det finns pedestal och c-clamp. Både plattan och bordsfästet är väldigt stabila och det finns en hel del funktionella tillbehör. Pga den tunga plattan blir det dyrt att skicka efter från USA, men jag tror att Stockholms Flugfiskecenter säljer PEAK.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den såg intressant ut! Bra alternativ till Regal??

Någon som har provat regalkopian som flyfishflyfishing masters säljer för typ 800 som är tillverkat i europa?

Kör med Stonfo Kaiman Vise och är supernöjd med det. Har några riktigt bra funktioner. Priset är 1995kr.

http://www.wittlock.se/sv/flugbindning/stad/stonfo-kaiman.html

21133559-origpic-4c43f6.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen finns ju Dynaking, HMH och så vidare... Jag kan tillägga att jag köpte mitt Regal begagnat. Om man kikar på nypriserna kanske det inte är så dumt att köra på ett rotationsstäd i mellanprisklass någonstans så att man får bilda sig en uppfattning om det är något man uppskattar. Även om jag är jättenöjd och inte ser något behov att byta så hade jag aldrig betalat de pengar som ett medallion med rostfria käkar kostar nytt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

snor tråden lite här nu.

 

men hur är skillnaden mellan städ som står på platta jämfört med städ på bords tving.?  

 

vad är att föredra...

 

eller vad kör ni med om jag formulerar det så ist.

 

/ Skit Fiske

Ett städ med platta kan du ställa varsomhelst utan att underlaget påverkas. Ett bordfäste är mer begränsande. Å andra sidan är ett bordfäste, pga sin lägre vikt, att föredra när du reser.

När jag började binda flugor på 80-talet var det alltid endast bordsfärste som följde med när du köpte städ. Bordsplatta fick man köpa till för dyra pengar. Nu är det snarare tvärtom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

snor tråden lite här nu.

men hur är skillnaden mellan städ som står på platta jämfört med städ på bords tving.?

vad är att föredra...

eller vad kör ni med om jag formulerar det så ist.

/ Skit Fiske

Jag föredrar platta, lätt att flytta på så man sitter bra med rätt avstånd. Får ont i nacken när jag kör med bordsklämma. Jag upplever att jag får titta ned när jag kör med bordsklämma. Det spänner i nacke och mellan skuldror efter några flugor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett sånt här har jag: http://www.taimen.com/sv/se/product/stonfo-flytec-leva-base-vise_99930078/102508

 

Bordsplatta, klämma, 3 olika käftar, arm för parchute/trådhållare ingår plus att det är true rotation. Mitt börjar nog närma sig 1000 flugor (krokstorlek mellan ca 4 -24) och jag har inte haft ett problem än.

Stonfo Kaiman/Regal har dock enklare/snabbare fäste för kroken, på mitt måste man justera lite (någon sekund extra) när man byter krokstorlek.

 

Är mycket nöjd med både städetsutformning (ger bra arbetsutrymme runt kroken, även små) och Stonfos kvalitet, funderar dock att "byta upp" till ett Stonfo Elite.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Årets julklapp ska vara en städrobot. Ge mig en bindrobot så kan jag dricka bärs istället.

Från telefon.

Nej! Då tar du ju bort allt pyssel och drömmande under vintermånaderna. Och även svordomarna och den härliga frustrationen när flugorna inte blir lika snygga som på bilden från bindbeskrivningen. ;-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej! Då tar du ju bort allt pyssel och drömmande under vintermånaderna. Och även svordomarna och den härliga frustrationen när flugorna inte blir lika snygga som på bilden från bindbeskrivningen. ;-)

Nej, det vill jag ju inte men varje gång jag ser trådtiteln tänker jag på svabb och såpa så jag fortsatte tankegången.

Jag har själv haft samma städ i över 25 år och har börjat att kolla runt lite efter vad nästa kan bli. Mitt börjar bli lite svårjobbat. Just nu lutar det åt att jag skaffar en Stonfo Elite men jag vet inte när.

Från telefon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nej, det vill jag ju inte men varje gång jag ser trådtiteln tänker jag på svabb och såpa så jag fortsatte tankegången.

Jag har själv haft samma städ i över 25 år och har börjat att kolla runt lite efter vad nästa kan bli. Mitt börjar bli lite svårjobbat. Just nu lutar det åt att jag skaffar en Stonfo Elite men jag vet inte när.

Från telefon.

Känner igen det där,varje gång jag ser tråden om Bråviken då tänker jag på lårviken :-D :-D

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...