Jump to content
Edgeforum

Tvåhandsfiske för storöring

Recommended Posts

Såg att det fanns en liknande tråd redan om laxfiske men jag har lite funderingar kring öringsfiske!

Är sugen på att köpa ett tvåhands som ska användas till att fiska öring i älvar (typ Ammarnäs och liknande). Vilket typ av spö rekommenderar ni erfarna storöringsfiskare då? Kommer även fiska i lite mindre vattendrag också så ett 15 fots känns lite långt.

Kan ett klass 8 på runt 12-13 fot vara lämpligt för ändamålet?

Tack på förhand! 

• Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Måste bara tillägga att för mig är inte storöringsfisket synonymt med fisk runt kilot. Fisket som bedrivs t.ex Ammarnäs och Kraddsele har väl en snittvikt på runt 3-3,5 kg eller nåt sånt. Att fiska de

Sköljer rullen under rinnande vatten kvällen innan när jag packar grejorn och lägger rullen i rullfodralet nästa dag är den spikrak bär jag börjar fiska.

Jag personligen gillar långa spön till detta fiske av flera anledningar. Har passerat en massa 10´6 - 12´6 genom åren men de blir aldrig annat än sällan använda komplement till min kära gamla 14´ #8.

12 fot el. 12'6 passar bra enligt mig. Gillar den längden till just det fisket!

+1 på det. Vid låg vattenföring funkar ett switch i lägre klasser också bra. Men som allroundspö skulle jag säga 12,6fot #7

11,9fot #6 funkade nog bäst i sommras, eller hur Belting ;)

Edited by hcr sweden

Okej tack för svaren! Så klass 7 räcker gott tycker ni alltså? Tänkte att det ev är klent om det sopar på något rejält?

Jag gillar att köra klumpar kring 26-31 gram, i det viktspannet. Då klarar man sig hyffsat med stora flugor och om det blåser lite ut. Men det är en smaksak som allt annat.

Det är absolut inte för klent för storöringsfisket om väljer en klass 7. Min mening!

Sen så ska du välja med eget sinne vad du vill ha, inte vad andra säger att du ska köpa eller använda för grejer! :)

Edited by Belting

+1 på det. Vid låg vattenföring funkar ett switch i lägre klasser också bra. Men som allroundspö skulle jag säga 12,6fot #7

11,9fot #6 funkade nog bäst i sommras, eller hur Belting ;)

Orsak till att 11'9 funkade bäst är för att du agnar med mask!!! :) :)

• Like 1

Okej jag får ta mig en funderare om man ska köra #7 el #8 men runt 12' blir det iaf.

Tack för hjälpen!

Ska du bara fiska storöring så hade jag tagit lättare klass. Ska du även fiska lax hade jag tagit en klass upp. Allt beror på användningsområdet!

Lycka till med valet! :)

• Like 1

Mm kommer nog testa fiska lax ibland också, kommer ju inte bli ofta men kan vara kul å ha möjligheten.

Är ju svårt att kompromissa och få ett spö som funkar till allt men vill hitta något som är hyfsat allround

Typ som ett #6 9' på enhands, känns som att man kan fiska det mesta med även fast det inte är optimalt för allt.

#9 13' ..känns rätt bra!..om en fiskar på öringar kring 5-9kg...vilket jag aldrig gjort själv...Då kan en pressa på rätt bra..för återutsättning..annars #3 7' enhands. :)

#9 13' ..känns rätt bra!..om en fiskar på öringar kring 5-9kg...vilket jag aldrig gjort själv...Då kan en pressa på rätt bra..för återutsättning..annars #3 7' enhands. :)

Haha ja kanske ska strunta i att köpa tvåhands å bara köra på trean framöver :)

När ska man ha ett switch och när ska man ha ett tvåhands egentligen?

Säg att vi ska till Hotagen och nöta tuber efter grov öring. Vad är att rekommendera då? Ett switch som du nämner eller ett lättare tvåhands?

Tja jag använder ju mitt switch mest som ett lättare tvåhands, men tycker det är gött att kunna ha det mer som ett rent enhands under vissa delar av samma pass. Typ i Dammån. Skulle jag köra hottagsströmmen skulle jag köra på det också men det handlar väl naturligtvis mest om en smaksak.

Har använt mig av både 7a och 8a på 12fot i ammarnäs/kraddsele å båda funkar bra. Föredrar dock 8an med en 27grams skagit, som man utan ansträngning kan kasta "gråsparvar" med en hel vecka

Just nu känns det som att det lutar mot ett 12' #8.

Vill ha ett spö där jag kan nöta lite större tuber utan att bli helt slut.

Har idag ett Cross 796 som jag kör till streamerfiske, men när man kör lite större flugor tycker jag att det blir oerhört slitsamt efter ett tag. Beror väl förmodligen också på bristande teknik.

• Like 1

Just nu känns det som att det lutar mot ett 12' #8.

Vill ha ett spö där jag kan nöta lite större tuber utan att bli helt slut.

Har idag ett Cross 796 som jag kör till streamerfiske, men när man kör lite större flugor tycker jag att det blir oerhört slitsamt efter ett tag. Beror väl förmodligen också på bristande teknik.

Tänk på att det är en väldans skillnad mellan olika märken. Tex ett Sage Tcx/Method/One 12,6 #7 gillar samma klumpar som tex Guideline Lpxe/Lxi 12,6 8/9 enligt mitt tycke.. Kan vara värt att tänka på :) skulle råda dig att testa så många olika spön som du kan innan du bestämmer dig.

Lycka till med spövalet.

/Andreas

• Like 1

Är alldeles ypperligt att ha med oxå, har alltid 1handaren med. Är ju framförallt roligare att ta fisk på det, men vissa sträckor lämpar sig även bättre att överhandskasta på. Ett switchspö är kanske optimala om man bara ska ha ett spö. Men jag har inga problem med att bära med mig 2.

Jag personligen gillar långa spön till detta fiske av flera anledningar.

Har passerat en massa 10´6 - 12´6 genom åren men de blir aldrig annat än sällan använda komplement till min kära gamla 14´ #8.  :wub:

Men smaken är delad och tur är väl det. Redskapsfabrikanterna ska ju leva de också! 

• Like 2

Jag personligen gillar långa spön till detta fiske av flera anledningar.

Har passerat en massa 10´6 - 12´6 genom åren men de blir aldrig annat än sällan använda komplement till min kära gamla 14´ #8.  :wub:

Men smaken är delad och tur är väl det. Redskapsfabrikanterna ska ju leva de också! 

Så 13' #9 är inte fel...mitt i mellan... :lol:

Så 13' #9 är inte fel...mitt i mellan... :lol:

Säkert alldeles utmärkt!

Jag hamnar liksom i antingen eller. 14-fotarn eller enhands. Men det där har ju enbart att göra med vad man trivs med och finner fördelar i. Största nackdelen med 14-fotarn är att krångla sig fram bland buskar och trän i mörkret. Och att kasta i rejält trånga lägen.

Så om jag inte hade älskat just denna så mycket så hade jag nog hellre kört 12´6-13´.

Säkert alldeles utmärkt!

Jag hamnar liksom i antingen eller. 14-fotarn eller enhands. Men det där har ju enbart att göra med vad man trivs med och finner fördelar i. Största nackdelen med 14-fotarn är att krångla sig fram bland buskar och trän i mörkret. Och att kasta i rejält trånga lägen.

Så om jag inte hade älskat just denna så mycket så hade jag nog hellre kört 12´6-13´.

Tror du har gräsmatte kastat för lite...

Fast 11,6orna var faktiskt storfavoriter några år. och nu har jag en bubblare, en 12´#7 som är ruskigt trevlig.

Men ska jag vara ärlig så kommer den snart att hamna i skuggan av gamla favoriten, det vet jag redan.  :lol: