Jump to content

Bra utveckling i Piteälven

Recommended Posts

Fick precis ett artikeltips från Bengt Olsson på Sportfiskarna.

http://www.sportfiskarna.se/Om-oss/Aktuellt/ArticleID/5405

Trevlig läsning som visar på en positiv trend. Ni som fiskar i älven får gärna komma med egna analyser och kommentarer så vi får en bredare bild :)

Låter ju bra. Känns dock som att det är väldigt långt kvar innan man kan klassa piteälven som ett fiskeeldorado. Men riktigt kul att det satsas!

Håller med om dammen i sikfors....det är ju rent utsagt pinsamt hur den fiskvägen fungerar i praktiken. Skelleftekraft borde skämmas och ta sitt ansvar

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Ja, det låter verkligen märkligt att man kalla en utbyggd älv för outbyggd?

Har vi ingen insatt med oss som kan räta ut frågetecknet?

Hur kan man försvara piteälvens status som outbyggd? Någon som vet hur det kommer sig när det inte råder någon tvekan om att det faktiskt finns dammar?

Svarar på min egen fråga då jag mailade HaV och frågade.

"Hej

Varför den ibland benämns som outbyggd har jag inget bra svar på, kanske för att stora delar är outbyggda och kanske för att ICES klassar Piteälven som en vildlaxälv (men det gör de också men den utbyggda Testeboån t.ex.). ICES klassning bygger på att det förekommer naturlig reproduktion och att inte utsättningar skett på flera laxgenerationer (ungefär 10 år tror jag).

Det kanske är som med mycket annat att använder man ett uttryck många gånger blir det till slut en sanning."

Så att den har status outbyggd är alltså felaktigt och borde upphöra då det sprider en felaktig bild om älven. Till skelleftekrafts fördel.

Edited by jodan
  • Like 1