Jump to content
Sign in to follow this  
Snöhäst

Gumminät?

Recommended Posts

Som titlen, finns de någonstans man kan hitta DJUPT och gummerat nät?

Har en håv jag är kär i med djupt nät men utan gummi, så de känns onödigt å håva med den fast man får ordentliga fiskar man vill hålla i vattnet tills kameran är redo för å föreviga tillfället.

Alla andra vadarhåvar jag kollat på har gummerat nät men är tveksam om en mört går å få liggandes i dem, med andra ord lika djupa som ett tennisrack...

Hur är de annars, borde de inte gå å gummera ett eget nät? Typ plastidip elr liknande? Har sökt runt överallt på interwebs känns de som utan å hitta något...

Har en kortskafftad pool12 håv med gumminät som jag är nöjd med. Tror detta kan vara nya modellen. Min ser lite annorlunda ut.. http://www.bios.se/pool-12-havs%C3%B6ringsh%C3%A5v-c-r-rubber-black-2

Sen har jag en långskaftad teleskophåv ala veritkalfiske med gumminät också. Kommer inte ihåg märket.

Har dock aldrig sett löst nät. Men ny håv kostar inte så mycket.

Kör utan håv...det som finns..vinns...

Känner väl att bara regnbåge behöver håv!Dom andra tar man för hands [emoji1]

Skickat från min SM-G870F via Tapatalk

Håller med...dom har varken huve lr. stjärt.! :(

• Like 2

Skall kolla in länkarna lite närmare senare, tackar.

Fermen å Ismo, Känns tråkigt å behöva trötta ut den så pass mycke att den kommer glidande på sidan å man kan få tag på den runt stjärtspolen... Men de kanske är så man rullar som flugfiskare?

Att få i den i håven så snabbt som möjligt när den fortfarande är på rätt köl känns lite snällare och dessutom är den säkrad medans man gräver fram kameran.

Skall även tilläggas att där jag vadar kör jag med vatten upp till bröstvårtorna om de inte går för höga vågor.. Så vanliga torrflugeviftare borde hålla sig borta  ;) 

Fiskar tyvärr inte låtsas fisk så vet inte hur man ska behandla dem elr rättare sagt hur man kan behandla dem värre än vad man redan gör :blink:

Får man tag i den med håven så får man tag i den med handen!Sen fiskar man stora fiskar så ryms dom ändå inte i håven[emoji6]

Fermen, jag vill se dig hålla en fisk på 5kg i ena handen med vatten upp till bröstet samtidigt dra fram systemkameran från vattentätta väskan med en hand. Skicka film tack :lol:

Något säger mig att du inte riktigt förstått idéen med å använda håv... Solskensfiskare tro?

Edited by Snöhäst

Vet ej om man kallar fiske i Byskeälven "solskensfiske"snarare riktigt rock&roll fiske!Sen en 5 kg fisk! Skulle vilja se den håven!Dom tas alltid med handen i min värld!

Ni får skaffa större håv. Mina håvar försvinner en 5.a som ingenting ;) Tycker det är skönt med håv speciellt när man kan låta de vila upp sig samtidigt som man förbereder kamera med mera.

Skall kolla in länkarna lite närmare senare, tackar.

Fermen å Ismo, Känns tråkigt å behöva trötta ut den så pass mycke att den kommer glidande på sidan å man kan få tag på den runt stjärtspolen... Men de kanske är så man rullar som flugfiskare?

Att få i den i håven så snabbt som möjligt när den fortfarande är på rätt köl känns lite snällare och dessutom är den säkrad medans man gräver fram kameran.

Skall även tilläggas att där jag vadar kör jag med vatten upp till bröstvårtorna om de inte går för höga vågor.. Så vanliga torrflugeviftare borde hålla sig borta  ;)

Fiskar tyvärr inte låtsas fisk så vet inte hur man ska behandla dem elr rättare sagt hur man kan behandla dem värre än vad man redan gör :blink:

Tror knappast att jag tröttat ut en Båge...klappat ihjäl den fortast möjligt...bra mat för någon tror jag.

fermen, har bara testat å fiska i älv en gång... Inget för mig, jag står hellre ute på kusten å brottas med vågorna och fryser pungen av mig. När de går ner mot 4minus, då är fisket som bäst. ;) Jag låter polaren göra sitt å jag mitt, mest för att vi nog står 50-60meter från varandra.... Och stå å hålla en fisk tills han lyckats gå i labyrinten med sten på bottnen låter bara ännu onödigare. Säkrar som sagt hellre fisken i håven så den går göra sitt å jag mitt medans jag fixar kameran.

Lill-Niklas fattar i alla fall poängen, mitt nät sväljer nog en 10kgs lax. Den lär se ut som en ostbåge, men nätet kan bli stort som en militärtält!

Ismo, menar inte du. Utan hela uppfödnings sättet, små älvar/dammar å skit dem får bråka om osv...

fermen, har bara testat å fiska i älv en gång... Inget för mig, jag står hellre ute på kusten å brottas med vågorna och fryser pungen av mig. När de går ner mot 4minus, då är fisket som bäst. ;) Jag låter polaren göra sitt å jag mitt, mest för att vi nog står 50-60meter från varandra.... Och stå å hålla en fisk tills han lyckats gå i labyrinten med sten på bottnen låter bara ännu onödigare. Säkrar som sagt hellre fisken i håven så den går göra sitt å jag mitt medans jag fixar kameran.

Lill-Niklas fattar i alla fall poängen, mitt nät sväljer nog en 10kgs lax. Den lär se ut som en ostbåge, men nätet kan bli stort som en militärtält!

Ismo, menar inte du. Utan hela uppfödnings sättet, små älvar/dammar å skit dem får bråka om osv...

Tycker det är trist att det överhuvetaget finns

P & T fisk! ...betalar inte uppfödare..en sikin..att återutsätta en sådan fisk.

Ja det är ju tur alla är olika!Skulle nog aldrig ställa mig ute i ett gigantisk hav och nöta[emoji6]Strömmande vatten är livet för mig[emoji1]

Ismo. Jag förstår om nybörjare vill stå å vifta efter dem för å lära sig samtidigt ha en chans till fisk... Men då kan de lika bra ha dammar/ävlar med mörtar, som alltid kommer dit på något sätt.

fermen: Ja då behöver man ju lite kundskap om HÖ för å kunna pricka rätt, lite lättare när dem är instängda i en ränna å pricka rätt ;) Jag gillar dem fria fiskarna på västkusten, lite mer utmaning.