Jump to content
Sign in to follow this  
jlindengren

KIruna och Tromsö

Recommended Posts

Jag kommer att resa till Kiruna, och sedan vidare till Tromsö i augusti. Det är egentligen en arbetsresa, men jag tänker såklart smyga med mig spö, rulle och lite flugor.

Nu undrar jag om någon har några tips om något ställe utanför Kiruna man enkelt skulle kunna smita iväg till några kvällstimmar?

Resan avslutas i Tromsö, där vi lovats en ledig dag, vilken jag tänker ägna åt fiske. Är det havet som gäller där, eller finns det någon lämplig å i grannskapet?

Tacksam för svar!

Joakim

Du har de stora älvarna att tillgå bara några minuters bilfärd från kiruna. Kalixälven ligger längs vägen mot Nikkaluokta och har blivit riktigt bra de senaste åren när det gäller harr och öring. På vissa ställen ligger den bara några meter från vägen. Torneälven och Rautasälven ligger oxå inom armlängds avstånd så du kan välja och vraka bland riktigt fina vatten. Dessutom finns ett antal bäckar som man kan få fina harrar i. Kolla upp med lokala fiskebutiker - där finns kartor över alla fiskevatten och du får säkert ett och annat stalltips om vilken fluga som funkar i en viss älv!

Tack! Det verkar ju som det inte är någon brist på fiskevatten däruppe, i alla fall. Fiskeredskapsaffärerna borde jag ha tänkt på; måste ju ändå till en sån för att köpa fiskekort, kantänka...

Den svåra nöten att knäcka blir transport ut till vattnen (åker flyg upp, och sedan vidare med buss), men jag får väl hyra bil, eller i värsta fall åka taxi!

MVH

Joakim

Hyr en Bil!!..du har Kalixälven 20min. max fr. centrum...sen Torneälven dito...sen en massa jockar/älvar/bäckar längs med E 10 mot Narvik.

Äru riktigt snål!!...så går du!!!..kanske inte så smart/bra... :lol:

Men hyrbil..är inte dumt..om en är fler...billigt å bra...riktigt bra fiske rätt tid..Juli/början på Augusti...en massa fiske runt om stan...kort bort. Kan inte bli bättre...

Men hyrbil..är inte dumt..om en är fler...billigt å bra...riktigt bra fiske rätt tid..Juli/början på Augusti...en massa fiske runt om stan...kort bort. Kan inte bli bättre...

Om du vet vart ! Att fiska i norr är inte "a piece of cake" utan kunskap kommer du inte långt ! Ok du får gå långt men fisket blir inte bra. Att lyssna på var andra har fått bra fiske leder dig troligtvis inte rätt! Det krävs kunskap och det skaffar du dig inte på kort tid. Jag bodde i Kiruna i 26 år - de första åtminstone 10 av dessa var inte särskild succé´sfulla - sedan lärde jag mig att förstå naturen och då ..... Absolut bästa är att nyttja de tre fiske-camper som finns-de finns där av en anledning ( absolut bästa fiskevattnet ). Sedan kan man med åren och erfarenheten börja leta eget - men för ett första försök, välj det säkra, som inte alls behöver bli bra det heller, vädret är en ganska betydande både med och motspelare, men väljer man att satsa låt såja kring en vecka bör det kunna bli åtminstone en eller par riktigt bra dagar.

Tight lines !  Steen

Edited by sovereign

Om du ska till tromsö där i augusti, så åker man igenom nordkjosbotn. finns en liten älv som går genom, där finns lite havsöring och lax. sen uppe vid överbygd, en bit från nordkjosbotn finns fjellfroskelva med harr och öring och målsälven går där också med lax t ex. :D

Om du vet vart ! Att fiska i norr är inte "a piece of cake" utan kunskap kommer du inte långt ! Ok du får gå långt men fisket blir inte bra. Att lyssna på var andra har fått bra fiske leder dig troligtvis inte rätt! Det krävs kunskap och det skaffar du dig inte på kort tid. Jag bodde i Kiruna i 26 år - de första åtminstone 10 av dessa var inte särskild succé´sfulla - sedan lärde jag mig att förstå naturen och då ..... Absolut bästa är att nyttja de tre fiske-camper som finns-de finns där av en anledning ( absolut bästa fiskevattnet ).

Tight lines !  Steen

Sovereign...

Absolut! en måste kunna sina vatten...har levt här nu i 53 år...kan mina när-vatten rätt bra..MED!!andras kunskap..inte bara med mina egna....Men han kan gärna ringa mig när det är dags!...ett å annat kan han snappa upp...gärna info fr. dig oxå.

Det finns så mycket när-vatten som är rätt bra!..som aldrig har skrivits om.

Edited by Ismo

Sovereign...

Absolut! en måste kunna sina vatten...har levt här nu i 53 år...kan mina när-vatten rätt bra..MED!!andras kunskap..inte bara med mina egna....Men han kan gärna ringa mig när det är dags!...ett å annat kan han snappa upp...gärna info fr. dig oxå.

Det finns så mycket när-vatten som är rätt bra!..som aldrig har skrivits om.

Helt rätt och då är det också bäst att ni som bor nära avgör om och hur ni vill dela med er, jag vill inte som frånflyttat sprida en massa tips - naturen i fjällen är känslig och bör handskas med varsamt, våra P&T vatten här i södern är ju en helt annan sak. Tight lines !  Steen  

• Like 1

Helt rätt och då är det också bäst att ni som bor nära avgör om och hur ni vill dela med er, jag vill inte som frånflyttat sprida en massa tips - naturen i fjällen är känslig och bör handskas med varsamt, våra P&T vatten här i södern är ju en helt annan sak. Tight lines !  Steen  

Mmm..vill inte heller sprida en massa tips...en får söka sig till dem...det ärju en tjusning i sig....allt skall inte vara serverat på silver fat.

Lite bör bör en kämpa för..lite svett å annat....sånt ger en erfarenhet....

• Like 1

Ja, nu är ju detta inte en regelrätt fisketripp (tyvärr); mera en arbetsresa. Men tänkte ändå passa på och smita ifrån när jag nu får gratis resa upp. Så det blir väl en eller två kvällar jag kan fiska om jag har tur. Har även fått ett par "hemliga" tips via PM, så det är mest transporten dit som fattas. Men kanske några av de andra på resan också fiskar, och då kan vi ju dela en hyrbil...