Hoppa till innehåll

Loop Cross SX 590 9' #5


Jonas

Recommended Posts

@Flyrod. Läs Sahlbergs inlägg igen.... Den absoluta vikten inom de intervall vi rör oss här är enbart av akademisk betydelse..

Loop Opti-spöt som är tyngst i absolut vikt i Sahlbergd jämförelse är det som kräver minst kraft att hantera för att det är bäst balanserat i och med sitt relativt tunga rullfäste som gör att balanspunkten i spöt kommer närmare grepppunkten.

Gubbarna i Yellowstone-testet kallade detta för "swing weight"...och det är mycket tack vare sin låga "swing weight" som Opti-spöt trots sin höga absoluta vikt jmf m alternativen två ggr i rad har kunnat placera sig i toppenskiktet i det där testet (som man i o f s kan tycka lite vad man vill om...)

/S

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför tror du det? Så upplever jag inte att verkligheten ser ut.

 

Däremot är det tydligt att tillverkarna av grafitspön för flugfiske och spinnfiske har blivit betydligt bättre på att göra prestandaspön som håller  under de sista 15 åren.

 

Jag vågar påstå att det inte finns ett enda utvecklingsteam hos de som ligger i framkant som inte gör sitt absolut bästa för att försöka bräcka konkurenterna prestandamässigt. 

 

Men för att lyckas med det räcker det inte att man gör ett lätt och spänstigt spö utan det måste hålla också. Skulle det visa sig att en viss spöserie inte håller kommer den snabbt bli ratad av både slutkunder och butiker oavsett hur bra den är i övrigt. 

 

Dagens spön är både lättare och spänstigare än de som fanns förr. Att man nu också lyckats göra dem hållbarare är ju en naturlig del i produktutvecklingen och något som både marknaden och tillverkarna själva efterfrågar.

 

 

Ni håller väl med om att utvecklingen är på väg åt fel håll när man prioriterar reklamationer före prestanda. Det är ganska så lätt att förstå varför, även om det leder utvecklingen åt ett annat håll.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På förekommen anledning tyckte jag det blev lite småkul att göra en jämförelse mellan Helios 2 Tipflex och Cross SX 590. Det här är två spön som när man går på siffrorna på respektive tillverkares sida skiljer 28 gram och som tillverkas av två olika företag med olika material och olika ringuppsättningar.
Jag kastade med spöna lite side by side för några dagar sedan tillsammans med Cortland Trout Boss HTx WF5F och det här är två försvinnande lika spön både kastmässigt och när det gäller känslan när man har spöt i hand. Det är i praktiken svårt att känna någon större skillnad när man håller båda spöna och vibbar på dem utan rulle, det gäller även när man försöker bedöma den faktiska viktskillnaden. Orvishandtaget är nättare utformat och Loop har lite mer att hålla i annars är det ingen större skillnad mellan spöna. Gillar man det ena gillar man garanterat det andra.

Jag vägde även upp spöna del för del och totalvikt.

Här har ni resultatet.

39010be2f9dc09df7d844990e3833dab.jpg

Notera att min våg bara anger hela gram så när skillnaden är 1 gram kan det lika gärna innebära att delarna har samma vikt. Orvis spöt har även en snakering mer än Loop på toppdelen.

Min poäng med det här är att visa att vikt på spön är en rätt meningslös parameter numera. Viktskillnaden i det här fallet ligger enbart i rullfästet/handtaget och i slutändan kommer val av rulle att vara avgörande för hur spöt upplevs.

Vilket av spöna är bäst...? det här är två fantastiskt fina spön och jag gillar båda spöna lika bra så här får andra fylla i med egna upplevelser. 

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag ägde Fario 905 och Sage One 690 samtidigt kommer jag ihåg att jag kom fram till att fariot behövde en rulle på ca 160g + lina och One en rulle på ca 130g + lina om man ville ha uppsättningen balanserandes på pekfingret. Båda spöna väger 82g men jag misstänker att en jämförelse likt den ovan hade visat på större skillnader. Jag misstänker att det som stör viktbalansen i fariot är att det har en stel topp i kombination med en djup aktion.

 

Om vi antar att ovan klingor väger lika mycket så när som på några gram kan man även kika vidare och se vilka vikter ett par fabriker spottar ut i sina 590-klingor. 

 

Sage

  • One - 41g
  • Method - 43g
  • Accel - 43g
  • Circa (589) - 35g
Orvis
  • Helios 2.0 MidFlex - 35g
  • Helios 2.0 Tipflex - 35g

CTS

  • Affinity X - 39g
  • Affinity MX - 35g
  • Vintage - 30g
  • Swift 590 C - 40g

Man kan fråga sig om det är kolfiberteknologin eller klingans ERN som har störst påverkan på vikten?

Redigerad med Andreas89
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sage Bolt hamnade faktiskt väldigt långt ner i Yellowstones senaste spötest. Om jag minns rätt så fick inte Bolt ens betalt för sin prestanda i testet, vilket förvånar en smula.

 

Bolt är "tungt" men det beror inte på teknologin i klingan. Den väger 43g precis som Method. Eftersom de har samma typ av ringar, linförare, handtag och rullfäste är det lite märkligt. Det skulle vara kul att höra varför de vill ha det så. 

 

Alltid lika kul att läsa Yellowstone "Nää usch, det här var inte alls bra - 18/20" :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Ett relativt färskt exempel på en detalj som har tillkommit pga att att tillverkarna ser över sina reklamationskonton är de s.k recoil-spöringarna. De har tillkommit av en enda anledning, de ska tåla mer stryk utan att generera reklamationer. En recoil-ring har ingen annan fördel utöver detta.

Ni håller väl med om att utvecklingen är på väg åt fel håll när man prioriterar reklamationer före prestanda. Det är ganska så lätt att förstå varför, även om det leder utvecklingen åt ett annat håll.

 

 

 

 

 

Du "Flyrod" som verkar jaga grammen verkar ha glömt att recoilringarna ger klingan lägre vikt, förutom att de är fjädrande. Endast ett ben som behöver lindning och lack mot snakeringens två. Nu förespråkar jag definitivt inte recoilringar. Gillar inte detta gnekande och den lite högre vikt man får av snakeringar har ingen betydelse för min del. I övrigt kan jag bara intyga vilken skillnad det är i hållbarhet med denna nyare nanoteknik. Spön som snäpper av när man drillar fisk hårt eller pressar klingan vid kastningen är inte roligt. Har upplevt det med ett flertal spön genom åren bl.a. Sage RPL som du nämner. Ännu har jag inte kraschat något Loop Cross spö än. Om vikten är den samma men jag får ett spö som pallar lite belastning väljer jag det, alla dagar i veckan.       

Redigerad med Baron
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Baron Skrev

"Du "Flyrod" som verkar jaga grammen verkar ha glömt att recoilringarna ger klingan lägre vikt, förutom att de är fjädrande"

 

Det finns ingenting som säger att en recoil-ring väger mindre än en motsvarande ring tillverkad av icke fjädrande stål. Recoil-ringarnas syfte är att de ska tåla påfrestningar utan att gå sönder, dvs generera färre reklamationer. På den punkten så fungerar ringarna troligen mycket bra. Någon annan nämnvärd fördel existerar ej. Översätt ordet "recoil" så ser du vad ordet syftar på.

 

Det enda jag reklamerat ett spö för är just Recoilringar som slets väldigt snabbt!  

 

Lättare och starkare material genererar lättare spön, ja så borde fysikens lagar fungera. Grafitspön är ju lättare och effektivare än både glas och canespön pga  högre styrka och lägre densitet.

Rimligen så borde även nya bindemedel kombinerade med nya lättare fibrer också generera lättare och starkare spön, eller?

Nej det tycks inte fungera så.

 

Den äldre Loop Cross S-1 590 väger enligt specen 93 gram. Den nya Cross SX som är tillverkad av det nyaste och finaste material som finns att tillgå så väger en 590 SX hela 98 gram. Ingen remarkabel skillnad, även om det rimligen borde ha slagit över åt det lättare hållet.

 

Hela 5 gram mer....   den är snabbare, det kanske gått åt lite mer material för att uppnå det? Dessutom är den bestyckad med andra (förhoppningsvis bättre) ringar, även det kan påverka?

 

 

Gamla Cross S-1 har ett hel-aluminium rullfäste, SX har ingen "insert" alls (insert = träpluggen som brukar ange färgen på rullfästet), utan tre smala stänger av aluminium, dvs ett ännu lättare rullfäste!

 

De Cross jag har sett har alla haft rullfästet med tre stänger! Alltså ingen insert.

 

Jonas N vägde upp spöna och fick fram att buttdelen på Orvis Helios 2 väger 46 gram, Loop SX väger i sammanhanget hela 72 gram. Här kan man nämna att ett Vision Extreme 905 väger komplett 72 gram. Det är ett bra spö som har några år på nacken nu. Dvs, 1/4 av ett Loop SX väger lika mycket som ett komplett Vision Extreme 9 fot klass fem, som har några år på nacken.

Är det någon som reagerar på det tekniska nu?

 

Nej faktist inte. Jag undrar mer varför du verkar så fanatiskt insnöad på vikten och att Loop borde bygga sina spön lättare.

De kanske inte strävar efter att bygga lättast möjligt utan ser andra faktorer, t.ex hållbarhet som viktigare?

Enda sättet för dig att slippa spekulera en massa är förmodligen att kontakta Loop så kanske du får svar på dina frågor!

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Nej faktist inte. Jag undrar mer varför du verkar så fanatiskt insnöad på vikten och att Loop borde bygga sina spön lättare.

De kanske inte strävar efter att bygga lättast möjligt utan ser andra faktorer, t.ex hållbarhet som viktigare?

Enda sättet för dig att slippa spekulera en massa är förmodligen att kontakta Loop så kanske du får svar på dina frågor!"

 

Att kritisera Loop är känsligt, mer känsligt än att kritisera G-Loomis i USA.

Du ska komma ihåg att jag INTE har några inkomster eller andra sponsoravtal från Loop.

Jag är en fristående individ, dvs mina åsikter färgas inte av någonting annat än det som är sant! (enligt mig)

 

Du håller väl med om att lättare och starkare material genererar lättare och starkare spön!?

Om Loop envisas med att ständigt bygga allt tyngre spön än sina konkurrenter, då borde även du öppna ögonen och fundera ett varv till över hur det ligger till med det!

Du får gärna kritisera det du tycker är fel men det är ju ingen absolut sanning att lättast är lika med bäst, eller hur!?

 

Jag är lika fristående som du men verkar tänka annorlunda, jag testar det jag är intresserad av och skiter fullständigt i om någon tillverkare borde kunnat bygga sina spön några gram lättare, jag använder det jag gillar.

 

Varför borde jag fundera över såna saker? Skulle dom börja bygga spön som jag inte orkar kasta med (vilket inte lär hända!) så finns det ju massor av andra spöproducenter att handla av, hur svårt kan det vara!   :lol:

 

Om vi nu bortser från sånt här trams om några gram hit eller dit, eller om vad andra producenters spön väger,hur utvecklingen har varit på materielsidan sedan splitcanens dagar och att Loop är jättekonstiga som inte bygger spön så som du vill ha dom, hur tycker du Cross är att kasta med?

Du kan väl hålla med om att det är det viktigaste när det gäller spön?

Redigerad med Gillholm
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Flyrod:

Någonstans på vägen känns det som att du snöat in på fel spår?
Anledningen att jag tog bilden på Helios 2 (som är ett av marknadens lättaste spön med motsvarande prestanda) och Cross SX ihop och vägde upp dem del för del var att visa att:

1. Klingan på de här två spöna väger troligtvis exakt lika mycket vilket innebär att Loop har en av marknadens lättaste klingor med riktigt snabb aktion.

2. Hela viktskillnaden mot Helios 2 ligger i valet av komponenter i handtaget och rullfästet och Loop har även gjort sitt korkhandtag större så man har mer att hålla i.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

... och är alla som fiskar gräs och glasfiber helt fel ute?

Påstår jag?

Flyrod skrev =om jag får välja mellan två likvärdiga spön i samma längd, samma klass, där den ena är 30 % tyngre, då lutar det mesta åt att jag väljer den andra som är lättare.

Om flyrod provkastar två spön och den ena känns 30% lättare att svinga (swingweight) men det andra är 30% lättare på vågen. Vilket av spöna är lätt? Vad hade svaret blivit utan att få använda en våg? Vilket hade man trott är lättast? Flugfiske handlar väl ändå om känsla va? Oavsett vikt!

Redigerad med Wize
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"När man prioriterar hållbarhet så går det på bekostnad av annat. Orvis Helios 2 och Vision Extreme väger ju lika mycket kompletta som en enda spödel på ett Loop SX.

De andra har inte tillgång till detta super-material som Loop använder."

Konstigt att loop lyckades göra de 3 övre delarna lika lätta som de där andra super bra spöna men inte butten. Om jag förstår dig rätt då är det pga hållbarheten/färre reklamationer de gör så? Reklameras det mycket buttar nu för tiden?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att det skiljer 24 gram mellan spöna beror knappast på komponenterna. Den stora viktskillnanden sitter i buttdelen.

 

Som jag skrev tidigare, Method och Bolt väger båda 43 gram som klinga. När Sage är färdig med spöna väger Method 74 och Bolt 96 gram. Vad hände där?

 

De förstärkta "lim-korkringarna" i båda ändorna av handtaget kan inte väga värst mycket.

 

16 gram väger mina innan man ger sig på dem. Hos mig väger en stabbad spacer 9-10g och en ostabbad något gram mindre. Man kan alltså rimligen anta att en enstaka sådan limring väger ungefär i linje med en träspacer om det inte är så att jag fått tag på någon spektakulärt tung variant. 

 

Det mesta av viktskillnaden ligger alltså i klingan, i den nedre delen. 

 

Det finns inget som rimligen talar för att SX-klingan trycker vågen särskilt långt förbi 40 gram, om ens dit om man kikar på Jonas bild och har i åtanke vad dels Helios och dels andra motsvarande klingor väger. För att det skulle vara som du påstår skulle buttdelen i SX-klingan behöva väga uppåt 40 gram, alltså nästan dubbelt upp mot konkurrenterna. Det är vad butten till mitt tredelade Epic 686 i glas som känns som en tegelsten i handen väger. Det låter inte så rimligt?

Redigerad med Andreas89
  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Flyrod

En förklaring till att starkare material inte nödvändigtvis behöver betyda lättare klingor/spön är det faktum att för flertalet material behöver inte styrka samt styvhet korrelera med varandra. Det är noga att skilja på de egenskaperna. Jämför t.ex. med stålets E-modul (styvhet, 210GPa för alla stål) som inte alls korrelerar med sträck/-brottgräns (styrka allt ifrån ca 200 MPa Rel till 2000 MPa Rel väldigt ungefär...).

M.a.o om en spöfabrikant kommer med ett nytt starkare material men med bibehållen styvhet så kommer troligtvis klingan få densamma vikt (styvheten i materialet bör rimligtvis korrelera med ERN) men dock bli starkare (positivt för både konsument samt fabrikant).

 

...Men hur som haver, viktigast är ju dock feelingen i spöna vilket är en synnerligen subjektiv faktor :)

Redigerad med Tompaa
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det möjligtvis så här... Flyrods bärande tes handlar om att spön görs kraftigare och tyngre för att tillverkare ska slippa reklamationer. Jonas väger alla delarna och det visar sig att endast buttdelen skiljer sig i vikt. I min värld faller hypotesen där eftersom den delen knappast går av eller tjänar, rent reklamationssmässigt, på att göras kraftigare elle tyngre. Jag har inget mot flyrod, tvärtom, vi pratar ibland med varandra, men viktdiskussionen hade varit en annan om hela klingan gjorts tyngre och starkare på bekostnad av kastegenskaperna. Nu är det inte fallet. Klart är dock att buttdelen är tyngre än ett par konkurrenters, jag har inga problem med det, för mig är det ointressant, speciellt om man sätter det i relation till hur spöt känns att kasta med. Nu har jag aldrig kastat det här spöt, så jag vill inte skriva varken bu eller bä om just det. Om någon mer än Jonas testat det, fyll gärna på med input. Flyrod, jag hittar inte ditt nummer i telefonen, och jag har rensat min inkorg. PM:a gärna :)

Trevlig helg alla

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Jag testade ett One side by side med SX 590 igår.  Båda spöna är bra, och styvhetsmässigt inte långt från varandra.  Att SX är tyngre var inget jag ens märkte. Loopspöt kändes lite rejälare. One har en något toppigare aktion, SX lite djupare.  One en tusing dyrare och med Full Wells.  Loopspöt har Half Wells. One har en extremt trångt tilltagen tub.  Båda tuberna är svarta. 

 

Såja, en fullständigt opartisk jämförelse :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej på er.

Tänkte nämna att jag har hittat en ny lina till det här spöt som sitter lysande bra.

Arctic Silver MD WF5F http://www.arcticsilvershop.com/#!product/prd1/853221434/%235-md-float

Linan är väldigt lättkastad och den laddar snabbt samtidigt som den skjuter extremt bra med bibehållen stabilitet. Jag trivs bra med linan både när jag överhandskastar och när jag går och underhandskastar i strömmande vatten. Notera att det är en grå lina så den är svår att se i sämre ljus. Har man däremot koll på hur man kastar och söker en riktigt diskret lina med topprestanda är det här ett utmärkt alternativ. Jag ska ta med det här spöt och linan på rödingfiske i Kiruna om några veckor och jag misstänker att den här kombon kommer fungera perfekt för uppgiften. (jag återkommer i början av juli med en ny bild med en två kilos röding infälld i skummet... ;) )

Kan även nämna att jag med jämna mellanrum använder Orvis Super Slick Flydressing för att hålla linans glid i toppskick. Grym produkt, bara att spraya på direkt på rullen och sen kastar man på som vanligt igen.

SZ3B0349.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Inser att jag glömt bort att uppdatera den här tråden med utlovade bilder från rödingfisket i slutet av juni förra året. Här kommer bilder på ett par av finingarna som kom upp. Spöt var fantastiskt till det här fisket. 

Blir en ny rödingtur om ett par månader men i år tänkte jag ta med lillebror till det här spöt istället. Loop Evotec Cast Fast 9' #5. Återkommer med några rader om det spöt längre fram.

_56V1677.jpg

_56V1363.jpg

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...