Hoppa till innehåll

Spö för Säveån, Örekilsälven och Ätran


Shaun

Recommended Posts

Jag hade valt klass 7. Hade fiskat det som tvåhands bara för att jag gillar det bättre. Det som är bra med switch är att du kan köra det som enhands också. Du behöver ju inte kasta långt i varken Säveån eller Örekil. Här är det snarare viktigt att få plats under alla träd som hänger ut över ån. I Ätran kan man kasta längre men det räcker lätt med ett switch spö.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men jag har ett LPXE 9"6#7..känns som kaka på kaka?

Ett #7 i enhands är ju inte samma sak som #7 i tvåhands eller switch(beror på vilket företag dock då de inte kan bestämma sig om de ska benämna switchspön enligt enhand eller tvåhandsklassningar). 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste man ha tvåhandsspö. Jag kör GL switch lina på en Radian 957 och kommer utan några problem upp till ~25 m med skagit tekniker, även med den tyngsta tippen (sink 6). Med flytande (Power taper ultra compact 6/7) med diverser lite lättare polytafsar funkar det ännu smidigare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej man behöver inte tvåhands. Är en smaksak och jag själv föredrar att fiska tvåhands. Detta för att det är så ansträngningslöst att fiska med ett kort tvåhands.

Som tidigare skrevs är det en väldig skillnad på ett 9,6 klass 7 och ett switch klass 7. De flesta switch spöna är tvåhandsklassade.

Om du vill lägga en slant kanske begagnat cross s1 eller Sage one switch klass 7 vore något för dig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta för att det är så ansträngningslöst att fiska med ett kort tvåhands.

 

 

När jag började fiska med switch-spö med tvåhandsfattning blev jag chockad över just detta. Hur extremt enkelt och snabbt det är att kasta ut igen. Det blir väldigt mycket flug-tid-i-vattnet om man säger så. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9,6 #7 räcker långt i örekil. A-sträckan vill du max ha 11 fot vissa skulle säga 12 men jag tycker att det är för mycket där uppe och till det korta tekniska fiske det är där uppe så gör sig ett enhands bättre, b behöver du inte mer heller. Vill man så kan man gå upp till 12-12,5 fot sen blir det bara klumpigt på B. Undantaget 30kubik och uppåt.

Jag kör 9,6 - 11 fot till allt mitt örekilsfiske undantaget om jag vill damma av något spö för skojs skull.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enda nackdelen med de lätta spöna är väl att det är lite halvsvårt att plocka upp de lite större flugorna, tuber på 7+ cm. Men det är nog inga problem om man är en duktig kastare, är antagligen mest jag som suger.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...