Hoppa till innehåll

Danelsson F3W7ten


maxons

Recommended Posts

Hej

Är lite kluven vad det gäller denna rulle. Jag har en sådan som är helt ny och är tänkt till

ett Loop 11,6 fot #8. 

 

Sedan har jag också ett Loop Opti  13,2 #9-10. Skulle samma rulle kunna användas till detta spö och bara byta klumparna?

Jag har på full backing och skjutlina på rullen och vikterna på klumparna skiljer sig inte så mycket så volymen blir i stort sett samma oavsett vilka klumpar jag väljer.

 

Fiskar inte i ngra jättestora älvar och heller inte tidiga vårälvar.

- Vad tror ni, skulle denna fungera lika bra på 13,2 fotaren som 11,6 fotarn?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den är för lätt och balansen blir inte optimal

Jag har samma spö (13'2'' #9-10) och i början tänkte anv. en Speedrunner (+/- 250g med backing och skjutlinan)......... spöt blev jä###t framtungt. Byte till en Megaloop och nemas problemas :-)

Redigerad med THC
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den är för lätt och balansen blir inte optimal

Jag har samma spö (13'2'' #9-10) och i början tänkte anv. en Speedrunner (+/- 250g med backing och skjutlinan)......... spöt blev jä###t framtungt. Byte till en Megaloop och nemas problemas :-)

 

Jag har fiskat i många år med 3W på mitt 14 fotare, som är betydligt tyngre än Optispöt, utan att känna att rullen var för lätt eller att spöt varit framtungt och dessutom 24 cm längre än 13,2 fotarn.

Nu skiljer det ju endast 7 gram på 3W och F3W7ten när dom är så att säga "rena" utan backing och skjutlina. 7 gram är något man antagligen inte kan känna.

Tänkte nog mera på platsen av backing och skjutlina. Om det kommer att räcka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Personligen så kan jag tycka att en 7-10:a är för liten i storlek för en 13 fotare. Men allt är en smaksak!

 

 

Belting

hur menar du "för liten" till en 13 fotare? Storleksmässing ( Volym, vikt, linkapacitet ) så är den väldigt lik 3W . Skiljer 5 mm på bredden. I övrigt inte mycket som skiljer.

Är det linkapaciteten du tänker på? eller tänker du att den är för smal?

Redigerad med Snoxam
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog beaktat linkapaciteten. Men å andra sidan beror det ju på vart man fiskar. Belting har gissningsvis helt andra preferenser utifrån vart han brukar lobba ut grejerna ;)

Till en lätt och smäcker 12-13 fotare som används i ett mindre vattendrag funkar säkert en f3w 7tia. Bara man är nöjd själv behöver man inte bekymra sig

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Gällande storleken på rullarna så tycker jag att F3W 7-10 har bl.a för liten kapacitet till spön över 12 fot.

Jag har själv en sådan rulle på min 11'9 TCX och där sitter den kanon. Den är lätt och smidig. När jag testade den på min 12'6 i högre klass och även vikt så blev spöet både framtungt och jag fick inte plats med likadan klump i samma märke och modell fast i högre klassning. Detta gällde GL Compacts i 31 och 34 gram. Sak samma, det är detaljer!

Kikar du på F3W 7-10 och 3W så ser du att dem tar samma mängd backing men det skiljer om man använder som i exemplet, WF-linor så tar 7-10:an en WF 8 i flyt och 3W en WF10 i flyt. Så kapaciteten blir inte samma på rullarna. Min upplevelse är att om du kör med typ en flyt eller flyt/sjunk-klump eller tip-linorna som Versitip Short så tar dem sjukt med plats. Självklart tar den i högre klassning mer plats på rullen än den i lägre klass.

I mitt tycke, endast mitt tycke så gillar jag bättre L5W 8-12 om man ska ha rullen till 12'6 och upp förbi 13 fot. Den rullen är fortfarande lätt och den är smidig också. Fördelen att den rullen kan du ha på större spön också om du vill.

Men precis som dig, så uppskattar jag F3W 7-10 till en 11'6-11'9. Där tycker jag att dem passar perfekt!

Det är som Peter säger, du ska inte bry dig om vad andra säger utan huvudsaken är att du är nöjd och trivs med grejerna. Fördelen med sånna här forum är att man kan tycka till och kanske tipsa andra som går och funderar på ett inköp av rulle men tvekar på modell och liknande.

Det viktiga är att man blir nöjd och trivs med sina grejer!

Köper och använder man rullar från Danielsson, så kan man inte bli missnöjd! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Gällande storleken på rullarna så tycker jag att F3W 7-10 har bl.a för liten kapacitet till spön över 12 fot.

Jag har själv en sådan rulle på min 11'9 TCX och där sitter den kanon. Den är lätt och smidig. När jag testade den på min 12'6 i högre klass och även vikt så blev spöet både framtungt och jag fick inte plats med likadan klump i samma märke och modell fast i högre klassning. Detta gällde GL Compacts i 31 och 34 gram. Sak samma, det är detaljer!

Kikar du på F3W 7-10 och 3W så ser du att dem tar samma mängd backing men det skiljer om man använder som i exemplet, WF-linor så tar 7-10:an en WF 8 i flyt och 3W en WF10 i flyt. Så kapaciteten blir inte samma på rullarna. Min upplevelse är att om du kör med typ en flyt eller flyt/sjunk-klump eller tip-linorna som Versitip Short så tar dem sjukt med plats. Självklart tar den i högre klassning mer plats på rullen än den i lägre klass.

I mitt tycke, endast mitt tycke så gillar jag bättre L5W 8-12 om man ska ha rullen till 12'6 och upp förbi 13 fot. Den rullen är fortfarande lätt och den är smidig också. Fördelen att den rullen kan du ha på större spön också om du vill.

Men precis som dig, så uppskattar jag F3W 7-10 till en 11'6-11'9. Där tycker jag att dem passar perfekt!

Det är som Peter säger, du ska inte bry dig om vad andra säger utan huvudsaken är att du är nöjd och trivs med grejerna. Fördelen med sånna här forum är att man kan tycka till och kanske tipsa andra som går och funderar på ett inköp av rulle men tvekar på modell och liknande.

Det viktiga är att man blir nöjd och trivs med sina grejer!

Köper och använder man rullar från Danielsson, så kan man inte bli missnöjd! :)

 

 

Belting

 

Absolut skall man skriva vad man tycker och det tycker jag du gör bra. Som du skriver så är det nog på gränsen med F3W7-10:an på Optispöt. Får kolla över L5W8-12 istället. 

Eller så testar jag och ser hur det verkar med F3W på spöt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har kört med F3W7ten på ett Cross S1 14', det är inte optimalt men det funkar.

Spöt kommer upplevas som något framtungt men det spelar ju ingen större roll, du ska ju bara fiska med det ;)

Körde på 200m gel spun backung och fick på så sätt plats med även lite längre och grövre klumpar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har kört med F3W7ten på ett Cross S1 14', det är inte optimalt men det funkar.

Spöt kommer upplevas som något framtungt men det spelar ju ingen större roll, du ska ju bara fiska med det ;)

Körde på 200m gel spun backung och fick på så sätt plats med även lite längre och grövre klumpar.

 

 

Intressant!

Nu är ju det spöt jag tänkte testa rullen på 24 cm kortare än ditt 14 fotare så det kanske kommer 

att få en bättre balans och inte kännas så "framtungt"? 

Sedan skall det ju gå att få på 299m Tecbraid backing ( vad nu det är? ) på F3W rullen enligt Danielssons tek. beskrivning.

Visserligen om man har en WF8 lina.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jeg synes rullen er perfect op til 12' måske 12'6 och kl. 7/8 - måske 9

 

Over 12'6 synes jeg den er for liten.

 

Men bra rulle det er det - och så er den SVART....  ;-)  ;-)  ;-)    Jeg fatter inte at dom inte laver en 8twelve i svart - MEN det har jeg skrevet om før...... !  ;-)       

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...