Jump to content
Sign in to follow this  
Sorush93

e lättare spö sämre för större fiskar (laxfiske)(Skagit)(Spey)

Recommended Posts

Hejsan allesammans. Hade något på tanken så jag tänkte ställa den här.

Om ni läst några av mina tidigare inlägg vet ni att jag mestadels fiskar SKAGIT.

Grejen var följande, mitt fiske bedrivs efter Havsöringen i Mars samt Laxen i Juni (mestadels) i älvar.

Såhär långt har jag alltid fiskat med 14 eller 15ft klass 9 eller 10. Enligt mig är de bökigt när man snackar Skagit med sådana spön.

Nu tänkte jag på något lättare och kortare, så såg en #7 i 12.6ft från Sage, även en bra från Loomis.

Men tanken slår mig att dessa spön kanske e för klena för storlaxen om den skulle sitta på, man skulle vara osäker om man fick en 15kg beast på de.

Vad tror ni? stämmer de, eller spelar klassen o längen inte så stor roll oberoende storlek på fisk?

Tack i förhand!

Edited by Sorush93

Jag tycker nog inte att spöts längd och klass är det avgörande för hur stor fisk man kan ta - det är väl snarare så  att det gäller att anpassa grejorna efter älven och förhållandena där man fiskar.

I tex Mörrum  under sommar och höst ser jag inget problem alls med att använda ett sånt spö som du beskriver, oavsett om det råkar bita på en 20-kilos.

Men samma Mörrum i tidig April, med 70 kubik, tunga sjunklinor och stora flugor kanske det inte blir så bra...

Du skriver att du fiskar HÖ i Mars och Lax i Juni - i min värld kan det vara helt olika saker...  En smältvattenfylld norrlandsälv skiljer sig mycket från vårfiske i tex Nybroån eller en mindre å på ostkusten. Likaså är det enorm skillnad på juni i Ätran, med flytlina och flugor i strl 8 jämfört med tex Driva på hög juniälv när hela Dovres snömassor smälter och storlaxen stiger...

Alltså - anpassa grejorna efter förhållandena!  ;)  

• Like 1

Hej Tack för svar.

Jag kanske borde ha varit mer detaljerad i min text. I mars/April bedrivs mitt HÖ fiske i Mörrum/Nyköping (förra säsongen blev de EM med). Laxfisket i Maj Juni bedrivs i Mörrum och Byske. Dessa är alla destinationer som jag fiskade i de två senaste säsongerna.

Grejen är att de e sant att i Mars så bedrivs Scandi fisket med 15ft/14ft i klass 10 med riktiga sjunklinor, dock med de Nya skagitlinorna kör ju många just klass 7-8. Varför jag alltid varit enformigt och fiskat 9-10 är just pga rädslan att en stor fisk kanske inte skulle hanteras bra med 7-8. Många säger emot detta, de flesta tycker faktiskt att de e tom roligare att testa de då fisket får en annan dimmension med lättare prylar. E

E ju inte världens mest erfaren flugfiskare, så i baktanken tror ju man att en 15kg lax kan knäcka en 12.6ft i klass 7.

Du kan mycket väl använda betydligt kortare spö, ett långt spö är mer till fördel för fisken (hävstång) och jag undrar vem fiskar med gamla sjunklinor i dag? En Skagitlina är betydlig trevligare att hantera och gör samma jobb.

När man fiskar efter havets storvilt används 8-9 fots spö i #10-12 bara för att man kan sätta mer press med ett kort spö än ett långt.

Öisten Aas hade en bra artikel i Flugfiske i Norden om storlax på kortare spö när han fiskar efter tidig fisk i älvarna på Finnmark.

en skagitlina gör absolut inte samma sak som en ren sjunklina typ 750grains på högvatten i våra norrlandsälvar.

//Johan

Där håller jag med. Dom är bra till olika saker.

Det är en bra fråga du ställer.

Givetvis är ett klass 7 sämre att fighta storfisk med än ett klass 9-10, oavsätt längden på spöna.

Som du beskriver ditt fiske tror jag ett spö 11-12 fot i klass 9 vore ganska rätt.

Nu är många av dagens korta tvåhands/switchspön ofta underklassade. Det vill säga att ett klass 7 i själva verket gillar linor som är flera klasser tyngre än vad som står på spöt.

Fråga dig fram och leta efter spön som klarar klumpar på 30-35 gram, om nu chansen till stor lax verkligen finns där.

M

Edited by Marlodge

Beror som sunray skriver på hur det ser ut där du fiskar. Korta spön med lite utrymme att låta fisken rusa...där man måste sätta press på fisken brukar bli väldigt våldsamma. Har man istället ett långt spö som fisken får arbeta mot blir det mera harmoniskt och fler fiskar på land.

Tack alla för era svar. Eftersom de e Jul gick jag ALL in haha. De blev en Sage One #7 12.6ft, denna kommer jag rigga med skagit i 525GR, jag kommer köra denna på mindre älvar och lite mindre vattenföring. Men beställde ett nytt Sage One #9 14ft med, som också kommer riggas med Skagit. Denna kommer köras på Marsfisket när vattenföringen är hög samt i mellanstora till stora älvar, kommer vara kul att ha dom båda med sig.

Vill passa på o tacka er alla här som skriver på edge, ni är guld värda, varenda jävla gång man varit i tankebanorna har ni hjälpt till.

• Like 1

en skagitlina gör absolut inte samma sak som en ren sjunklina typ 750grains på högvatten i våra norrlandsälvar.

//Johan

Amen!

Tack alla för era svar. Eftersom de e Jul gick jag ALL in haha. De blev en Sage One #7 12.6ft, denna kommer jag rigga med skagit i 525GR, jag kommer köra denna på mindre älvar och lite mindre vattenföring. Men beställde ett nytt Sage One #9 14ft med, som också kommer riggas med Skagit. Denna kommer köras på Marsfisket när vattenföringen är hög samt i mellanstora till stora älvar, kommer vara kul att ha dom båda med sig.

Vill passa på o tacka er alla här som skriver på edge, ni är guld värda, varenda jävla gång man varit i tankebanorna har ni hjälpt till.

Utmärkt!  Då behöver du bara ett switchspö på cirka elva fot också så är du i hamn :D