Hoppa till innehåll

Vad är sportfiske?


Lennart Grann

Recommended Posts

Jag betalade en faktura från Hökensås Sportfiske AB häromdagen och reagerade på att momsen var 25%. Golfklubben jag är aktiv i drivs som aktiebolag och är momspliktig. P

å de grenfee vi säljer är momsen 6%. Vad är det för skillnad på en grenfee och ett fiskekort? På räkningen från gymmet är momsen 6%. Momsen på friskvårdsaktiviteter är 6% enligt gällande regler. Jag ringde Per som är VD på Hökensås och var rejält påläst på skattereglerna. Han hade samma uppfattning som mig i jämförelsen med golfen och gymmet, men de besked han fått i alla instanser är att momsen på fiskekorten skall vara 25%.

Är inte sportfiske minst lika bra friskvård som golf?

Är inte detta en fråga som Sportfiskarna och Fiskevattenägarförbundet borde driva tillsammans? 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

med tanke på vilka adrenalinrushar och hjärtklappningar man får av att se vaknade fisk, och hur "glad" man blir när taffsen går av när man ska landa DEN STORA eller när fluglinan på ett fantastiskt litet sätt slår knut på sig själv eller runt nedersta spöringen, så vet jag inte hur pass mycket friskvård det är... :wub:  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ligger nått i det du säger.

men... då vi fiskare har bevisat att vi är villiga att betala en viss summa för vårt utövande så spelar det nog mindre roll

i det långa loppet.

företagaren sover nog dåligt om natten i vetskapen om att de säljer kort som kunde säljas dyrare *LOL*

restaurangmomsen sänktes och vad hände!?

jo priserna steg lika mycket som momsen sänktes :)

greed is god

Jätteotippat. Ändå tror vissa att det skulle bli bra med andra momssänkningar...

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@ Lennart Grann. Du har helt rätt om att våra huvudorganisationer ska ta i momsproblematiken. Momsändringar är ju politiska getingbon. Dessa problem gäller även ideella föreningar för t ex ungdomar som lyckas få föreningskiosken att generera ett litet överskott.

 

@ howard. Bra idé. Pröva! Lycka till!

 

Det kan även finnas andra sätt att få in friskvårdstänket vid våra vatten.

Ett sätt är att FvO, fiskeföreningar, markägare samverkar för att få administrativ planeringshjälp och finansiellt stöd från kommun/landsting. Ex på åtgärder kan vara information, tillfartsväg, parkering, kastbryggor och annat som underlättar för oss reservdelsmänniskor att besöka vattnen. Även renhållning/ tillsyn vid sådana platser är viktig eftersom nedskräpningen ökar med kvadraten på tillgängligheten. Minst.

När väl kopplingen fiske = friskvård är etablerad kanske momsfrågan blir mindre infekterad. ;)

 

Ta gärna bort sista stycket om det avviker för mycket från ämnet. Jag tror dock att allting samverkar...

Redigerad med Ingemar
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med till viss del men samtidigt får vi nog ta oss en funderare innan vi drar det här allt för långt. Jag undrar exempelvis hur många centiliter alkohol som kan knytas till varje sålt kort? Det är ingen ovanlighet att grabbgäng åker iväg en weekend och fiskar och samtidigt konsumerar alkohol i en mängd som knappast kan förknippas med friskvård.

 

Samtidigt är sportfiske en suverän fritidsaktivitet där vi kommer ut och rör oss, speciellt strömfiskande flugfiskare/spinnfiskare eller fjällfiskare brukar vara väldigt duktiga på att traska långa sträckor på en dag.

 

Jag tror 25% på fiskekort är rätt skattesats så sant som att inte samtliga fiskare tar sig i kragen och har en tydlig nollvision vad gäller alkohol i samband med fiske.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett aktivt öringfiske längs kusten eller i fjällen = friskvård

En dag vid Hökensås = tveksamt, om friskvård endast handlar om fysisk träning

Om även den psykiska biten vägs in, så är allt fiske = friskvård

Fiskvård, e tveklöst = friskvård

Skulle aldrig rösta för en momssänkning eller försöka få firman att betala mina fiskekort, om d innebär ett hot mot min förbannade rättighet som människa att kunna dricka ett par öl i samband med att jag fiskar/filosoferar. Det finns tillräckligt med viktigpettrar, paragrafer, lagar o annan skit som redan reglerar vad vi får och inte får lov att göra... En whiskey vid lägerelden längs älven på kvällen, eller ett par kronor om året extra i fickan????????

Sportfiske är förövrigt inte samma sak som rekretionsfiske enligt mig. Rekreationsfiskare verkar gå mer på djupet än vad sportfiskare gör, vi är rätt prestigelösa, vi kör våra grejor i botten innan vi köper nytt o fångar mycke fisk ändå, vi hävdar oss inte genom att plåta ihjäl en massa fisk o lägga upp 1000-tals bilder på allt vi fångar i sociala medier... ... och vi dricker gärna öl i samband med att livet e som bäst... Fiske är mer än bara sport, och det är väl där problemet ligger?

Mvh,

K

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med till viss del men samtidigt får vi nog ta oss en funderare innan vi drar det här allt för långt. Jag undrar exempelvis hur många centiliter alkohol som kan knytas till varje sålt kort? Det är ingen ovanlighet att grabbgäng åker iväg en weekend och fiskar och samtidigt konsumerar alkohol i en mängd som knappast kan förknippas med friskvård.

 

Samtidigt är sportfiske en suverän fritidsaktivitet där vi kommer ut och rör oss, speciellt strömfiskande flugfiskare/spinnfiskare eller fjällfiskare brukar vara väldigt duktiga på att traska långa sträckor på en dag.

 

Jag tror 25% på fiskekort är rätt skattesats så sant som att inte samtliga fiskare tar sig i kragen och har en tydlig nollvision vad gäller alkohol i samband med fiske.

Friskvårdsbidrag har ingenting med hur långt man går hur mycket man rör sig på en dag. Jag kan få bidrag för att betala mina inträde på ett kallbadhus men inte till ett fiskekort?

Sedan detta med alkohol mmmm nja! jag har fått bidrag för att spela fotboll och där konsumeras en del där med :) visst hårdrar jag det nu, dricker ju inte under träningen.

Men jag förstår hur du tänker.

Personligen tycker jag att man kan få friskvårdsbidrag för samtliga aktiviteter som har med att vara ute i skog och natur, om det så är att vara med i en förening för fågelskådning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskekort tycker jag ligger mer i samma kategori som liftkort (vilka man inte heller kan dra på företaget) och det beror nog till stor del på att det är en så mångfacetterad aktivitet. 

 

(däremot tror jag det är 6% moms på liftkort?)

 

Köper man ett träningskort på gymet eller ett inträdde till ett badhus är det knappast en jämförbar produkt som jag ser det. Båda de alternativen är ju styrda till en sluten area där speciella förhållningsregler gäller och man kan inte göra mycket mer än bara träna och eller simma.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jonas: Momsen på alkohol är 25% och därtill alkoholen beskattad. De som dricker i samband med fisket är väl jämförbara med dom som dricker en öl på badhuset eller golfbanan?

+1

Så självklart egentligen, men e man uppvuxen på moralkakor i präktiga Sverige så kanske d kan vara svårt att förstå? En allmän frågeställning riktad mot den stora massan, ingenting annat...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

+1

Så självklart egentligen, men e man uppvuxen på moralkakor i präktiga Sverige så kanske d kan vara svårt att förstå? En allmän frågeställning riktad mot den stora massan, ingenting annat...

Skulle folk lära sig dricka med måtta så skulle samhället se betydligt bättre ut. Skulle gissa att spriten både skadar, dödar och kostar betydligt mer än en annan het potatis...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle folk lära sig dricka med måtta så skulle samhället se betydligt bättre ut. Skulle gissa att spriten både skadar, dödar och kostar betydligt mer än en annan het potatis...

D e inte alkoholen d e fel på, utan folket... Som vanligt... Att lära sig dricka det personlighets/verklighetsförändrande svampextrakt som alkohol i slutändan ändå är, e ingenting man bara lär sig sådär, d kan ta en livslängd för många, om inte mer =)!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

D e inte alkoholen d e fel på, utan folket... Som vanligt... Att lära sig dricka det personlighets/verklighetsförändrande svampextrakt som alkohol i slutändan ändå är, e ingenting man bara lär sig sådär, d kan ta en livslängd för många, om inte mer =)!!!

 

Håller med om att alkohol som alla andra droger förstärker grundläget men om gemene man skulle lära sig att dricka med måtta så skulle samhällsvinningen vara ofantlig. Folket behöver också lära sig men det är ungefär 50/50

 

Har en lång rad av alkoholister på min mors sida. Bla söp min mor ihjäl sig när jag var 19 år.

Redigerad med sasse
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med om att alkohol som alla andra droger förstärker grundläget men om gemene man skulle lära sig att dricka med måtta så skulle samhällsvinningen vara ofantlig. Folket behöver också lära sig men det är ungefär 50/50

 

Har en lång rad av alkoholister på min mors sida. Bla söp min mor ihjäl sig när jag var 19 år.

Fy fan, ja då e d bara till o beklaga =(.. Anledningen till att folk dör av sprit e ju tyvärr att det enda berusningsmedlet som är lagligt och accepterat i detta landet är giftigt... Det finns ju andra alternativ som är "grönare", om man säger så, som dessutom är helt ogiftigt och omöjligt att överdosera på ett sätt som innebär döden... hade vi kört ombyta roller på dessa 2 berusningsmedel hade den samhällsekonomiska vinningen blivit ännu större, garanterat! Skall vi fortsätta prata sprit, droger, missbruksproblematik och samhällets syn på alkoholister (och hur lite resurser som faktiskt åsidosätts för att hjälpa människor med rejäla problem), så kanske vi skall byta tråd? D känns som om vi spårat ur lite väl mycke från ursprungsämnet...

sportfiskedrycken för min del är öl, inte starksprit, tycker nog d e viss skillnad på dessa 2 varianter av alkoholhaltiga drycker...

Återigen, beklagar detta med din mor... Inte meningen att glorifiera alkohol på nåt sätt, men d kanske lätt kan uppfattas så eftersom jag verkligen OGILLAR tanken på att någon annan än jag själv skall sitta och avgöra hur och när jag skall tillåta mig att dricka öl, och därför tjafsar om d...

Med vänlig hälsning,

K

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersom det inte finns nått som heter SportJakt!...så borde det inte heller finnas SportFiske.

Vi människor är Jakt å Fiske folk!.. dom flesta fr. grunden..numer handlar det endast om rekreation.

+1 på den. Angående tidigare reflektioner på momsen så är golf betraktad som en sport (jag vet, obegripligt för mig med  :D )

Redigerad med Sam
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fy fan, ja då e d bara till o beklaga =(.. Anledningen till att folk dör av sprit e ju tyvärr att det enda berusningsmedlet som är lagligt och accepterat i detta landet är giftigt... Det finns ju andra alternativ som är "grönare", om man säger så, som dessutom är helt ogiftigt och omöjligt att överdosera på ett sätt som innebär döden... hade vi kört ombyta roller på dessa 2 berusningsmedel hade den samhällsekonomiska vinningen blivit ännu större, garanterat! Skall vi fortsätta prata sprit, droger, missbruksproblematik och samhällets syn på alkoholister (och hur lite resurser som faktiskt åsidosätts för att hjälpa människor med rejäla problem), så kanske vi skall byta tråd? D känns som om vi spårat ur lite väl mycke från ursprungsämnet...

sportfiskedrycken för min del är öl, inte starksprit, tycker nog d e viss skillnad på dessa 2 varianter av alkoholhaltiga drycker...

Återigen, beklagar detta med din mor... Inte meningen att glorifiera alkohol på nåt sätt, men d kanske lätt kan uppfattas så eftersom jag verkligen OGILLAR tanken på att någon annan än jag själv skall sitta och avgöra hur och när jag skall tillåta mig att dricka öl, och därför tjafsar om d...

Med vänlig hälsning,

K

Finns många lösningar på detta som är intressanta att diskutera. Känns dock som du säger fel tråd och fel del av forumet.

Jag har dock tydligen för extrema åsikter för att få vara på planket :)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med Ismo här. Termen Sportfiskare är i dagsläget inte en helt genomtänkt om man vill vända sig till stora flertalet.

Rekordjägare och tävlingsfiskare passar bra in på beskrivningen sportfiskare men det stora flertalet fiskare är ju rena rekreationsfiskare som helt enkelt gillar fiske.

 

Sportfiskarna tycker jag idag har en profilering mot alla som fiskar. Alla ska vara med för att organisationen ska vara stark är mottot. Borde man överväga att hitta ett mer passande namn då "sportfiske" kan ha en exkluderande effekt på rekreationsfiskare som i många fall inte vill förknippas med exempelvis fisketävlingar?

 

Intressanta frågor och utan vidare eftertanke så känner ju jag att jag själv som "sportfiskare" snarare ser mig som en miljömedveten fiskare som gillar verka för att förbättra fiskens miljöer så vi får bättre fiske samtidigt som jag med stort nöje ägnar mig åt alla typer av fiske och sätter tillbaka merparten av min fisk. En modern sportfiskare vurmar helt enkelt för ett hållbart fiske. Jag tror väldigt många "sportfiskare" känner likadant?

 

Sportfiskarna är väldigt duktiga på att förmedla just det här men jag är ju tveksam till att termen Sportfiskare är en passande beskrivning av en utövare med den inställningen?

 

Idrott! ..handlar om lungor å hjärta typ en Häst! :lol: ...Sport..är för dom skickliga utövarna av respektive gren...men med en vinnare.

Fiske har inga vinnare..bara nöjda utövare.

 

 

Eftersom det inte finns nått som heter SportJakt!...så borde det inte heller finnas SportFiske.

Vi människor är Jakt å Fiske folk!.. dom flesta fr. grunden..numer handlar det endast om rekreation.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Slösurfade lite o halkade in på en annan intressant tråd om Sportfiskarna, trådskaparen hade förövrigt blivit avstängd från förbundets egna forum och man kan ju undra varför...

Frågeställningar som varför förbundet hävdar sig företräda 2 miljoner sportfiskare, när det faktiska medlemsantalet visade sig vara ca 54.000, och varför förbundet börjat städa undan de "etiska reglerna", som fortfarande e viktiga för oss vanliga, icke vinstdrivande fiskeintresserade, är uppenbarligen ingenting man vill vare sig svara på eller kännas vid...

En stor eloge till den "fiskargubbe" som inte räds för att lyfta på mattor och ställa kniviga frågor... =)

Har inte dubbelkollat om d stämmer, men d gör d säkert... annars e d väl bara för någon att räta utt dessa frågetecken???

/K

Redigerad med Kricke26
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att dubbelkolla till nästa gång. Gjorde det åt dig nu. :)

För det första har personen inte blivit avstängd från forumet. För det andra har han även fått mail från Sportfiskarna angående de etiska riktlinjerna.

Redigerad med karki
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att dubbelkolla till nästa gång. Gjorde det åt dig nu. :)

För det första har personen inte blivit avstängd (kom igen nu Kricke) från forumet. För det andra har han även fått mail från Sportfiskarna angående de etiska riktlinjerna.

Tack, då va d löst, orkar inte dubbelkolla längre, kastar hellre facklor hej vilt så folk börjar agera ist.. hur många medlemmar har ni då, inte 2 miljoner väl =)? Redigerad med Kricke26
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...