Jump to content
Sign in to follow this  
Bowmore

Hardy Jet switch - någon som testat?

Recommended Posts

jupp fick låna ett  under en helg i höstas  ett klass 7  väldigt lätt och smutt spö hade en rio scandi short på .  

jupp fick låna ett  under en helg i höstas  ett klass 7  väldigt lätt och smutt spö hade en rio scandi short på .  

Ok! Vilket spö?

10'6 #6/7

11' #6/7

11' #7/8

...och vilken klumpvikt?

eeeeh   har för mej att det va  11 fotarn  7/8    rio #7      men det kändes som att man skulle kunna köra lättare lina än så 

Edited by amebix

Säljare på hardy (Abu) Sverige rekommenderar 24 g på 11' 7/8 alltså inte 2-handsklassat. Följ INTE grain-antalet som står på spöet.

Ska du ha en shooting head får du kolla på 2-handslinor men inte följa klassningen utan kolla på vikten. Det kan alltså vara så att en som klassas #5 (tvåhands) har rätt vikt.

Gammal tråd men Testade11' 7/8 sent i höstas. Rio versitip short #7. Ett magiskt spö. Lätt och väldigt trevlig att kasta med... Beställt en 11' 8/9 som kom till butiken igår. Med lite tur hinner jag hämta det idag

På 2016-09-14 at 17:48 Muddler sa:

.

Köpte ett förra veckan hos närmsta handlare, Samt en opst commando head 375grain med 12' spetsar. En dröm kombo som både går stt dra iväg med en hand som underhandskast ,snakeroll,perrypoke,överhands etc lika väl som med tvåhandsfattning.

18 hours ago Timmolajnen sa:

Köpte ett förra veckan hos närmsta handlare, Samt en opst commando head 375grain med 12' spetsar. En dröm kombo som både går stt dra iväg med en hand som underhandskast ,snakeroll,perrypoke,överhands etc lika väl som med tvåhandsfattning.

Kul att du väcker liv i den här tråden igen! Detta är typ en av de få inlägg i olika forum man kan hitta på internet angående just denna spö-modell (letade som en tok angående åsikter om hur den är). Funderade tidigare på att köpa ett Hardy Jet switch, men eftersom jag inte kunde hitta så många "recensioner" om den, så vågade jag aldrig beställa ett!

Slutade med att jag beställde ett Sage one 11,6 switch istället för 1,5-2 veckor sen... Gillade dock inte det spöt, så beställde hem ett Hardy Zephrus DH #6-7 11,6 ft från flyfishingmasters.se idag. Får det troligtvis nu i slutet på veckan! Det kändes i plånboken kan jag säga... Men har hört mycket bra om Hardy så...

1 hour ago Fredde_90 sa:

Kul att du väcker liv i den här tråden igen! Detta är typ en av de få inlägg i olika forum man kan hitta på internet angående just denna spö-modell (letade som en tok angående åsikter om hur den är). Funderade tidigare på att köpa ett Hardy Jet switch, men eftersom jag inte kunde hitta så många "recensioner" om den, så vågade jag aldrig beställa ett!

Slutade med att jag beställde ett Sage one 11,6 switch istället för 1,5-2 veckor sen... Gillade dock inte det spöt, så beställde hem ett Hardy Zephrus DH #6-7 11,6 ft från flyfishingmasters.se idag. Får det troligtvis nu i slutet på veckan! Det kändes i plånboken kan jag säga... Men har hört mycket bra om Hardy så...

Gillade inte heller Sage one faktiskt när jag ägde ett.

Zephrus är ju gigantiskt fint spö, använder i princip bara mitt zenith som lax/hö spö här i älven men Jettet kommer att komma till användning mer o mer hoppas jag. 

Lämna gärna en kommentar om vad du tycker om Zephrus! 

/TH

5 hours ago Timmolajnen sa:

Gillade inte heller Sage one faktiskt när jag ägde ett.

Zephrus är ju gigantiskt fint spö, använder i princip bara mitt zenith som lax/hö spö här i älven men Jettet kommer att komma till användning mer o mer hoppas jag. 

Lämna gärna en kommentar om vad du tycker om Zephrus! 

/TH

Precis! Jag gillade verkligen inte mitt Sage One, kändes inte premium överhuvudtaget, utan kändes istället "billigt" på något sätt! Har både ett Scott Radian 10 ft #7, och ett Loop Cross S1 #7 switch, och i jämförelse med dessa så kändes det som ett sämre alternativ! Men det kanske är en smaksak det där!

Ja, det ska bli väldigt spännande att testa på ett tvåhands av den spömodellen, har tidigare känt på ett Hardy Zenith 10 ft #7 och det gav mig ett väldigt trevligt intryck! Vad jag förstått så ska det nya Zephrus skilja sig något från Zenith, om jag inte minns fel, typ att det skulle ladda djupare eller nåt... Kan skriva en rad eller två på forumet när jag testat det absolut! :)

btw. Vilken klass kör du på ditt Jet switch? Sitter här och funderar på om det Zephrus jag beställde (#6/7) kommer kännas smutt och ha en smal och trevlig klinga (handtaget ser riktigt fint ut iallafall), eller om den kommer upplevas som "tjock och klumpig"... Hoppas att jag inte kommer uppleva den som en stel pinne eller nåt! ^^

Fick du med en tub med handtag? Har fått för mig att man får med en sån till det spöt! Om så är fallet, undrar jag om man får med liknande sådan spötub till Zephrus också! 

Mvh/ Fredde

Edited by Fredde_90

Har testat jet switsh 11 fot Klass 7/8 med opst commando 300gr och 12 fots spetsar och laddar som bara den.  Har också testat jet 11fot 5/6 med opst sticker som ett skott.  Och skulle lätt skaffa ett eget om jag inte hade ett switch redan. 

Intressant tråd.

Väldigt olika vikter som används till 7/8:an, allt från ca 20g till 27,5g.

Har en 6/7 hemma som jag letar lina till, testat med Rio versitip short #6 och #7.

Först testade jag 6:an men fick det inte att lira, 7:an va förstås alldeles för tung.

Hittade rekommendationer på 17-19g, får se hur det lirar.

Har 6/7an och använder cortland compact switch #7 (425gr). Det fungerar fint, hade nog gått minst lika bra med #6 (375gr). Måste tillägga att linan känns väldigt lätt, har inte kontrollvägt den men när jag prövat den på andra spön i #7 där jag normalt använder ca 27g så känns den på tok för lätt, märkligt... känns som det här spöt är det i särklass konstigast klassade på marknaden just nu? Det är hur som jävligt trevligt gung i det ^_^

Vilken längd har ni på 6/7:an? Har ni testat båda? Nyfiken på om de skiljer sig något i aktion. 

Har 4/5:an men har inte testat än. Har tänkt sätta opst commando på den, men vet inte riktigt vilken vikt.

Edited by Orpon

Testade med opst commando 300grains på min 11' idag.

Tycker det kändes som jag vill, kanske kan gå upp lite till i vikt.

• Thanks 1

På 2017-08-18 at 16:03 Ulf W sa:

Testade med opst commando 300grains på min 11' idag.

Tycker det kändes som jag vill, kanske kan gå upp lite till i vikt.

Gammal tråd men jag skriver ändå. 

Har skaffat ett 7/8 11 fot och är osäker på linval. Är intresserad av opst commando men frågan är om 350 grain är rätt för spöt.  Vilken klass hade du på ditt spö?

IMG_7901.PNG

11 hours ago Carlsson sa:

Gammal tråd men jag skriver ändå. 

Har skaffat ett 7/8 11 fot och är osäker på linval. Är intresserad av opst commando men frågan är om 350 grain är rätt för spöt.  Vilken klass hade du på ditt spö?

IMG_7901.PNG

Jag har 6/7 och körde med 300 grain, men skulle nog valt 325 eller 350 istället.

• Thanks 1