Hoppa till innehåll

Styvt material till räkor


Faltsetas

Recommended Posts

Hej!

 

Relativt ny på flugbindning, jag söker tips på vad jag skall köpa för styvt material att använda till mina räkimitationer? Helst finnas i flera färger. Jag har tyvärr testat isbjörn, det var ett jättebra material och det är den styvheten jag söker, skulle dock vara bra om man ej försöker använda utrotningshotade djur till det  :unsure:

 

Jag försökte med craft fur, men tyckte det var jättemjukt, för mjukt... Kollat en del på bucktail och rävsvans? kan det funka? hur ser det ut på marknaden angående det? påväg till världens ände?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite ot men man ska inte måla faan på väggen gällande isbjörnarna. Finns inget som tyder på att de blir färre.

Runt 26.000 enligt senaste rönen http://www.polarbearsinternational.org/status-and-threats/polar-bear-status-report

Verkar hålla sig som det gjort tidigare http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/forskare-samma-antal-isbjornar-i-dag-som-1993/

 

Inget jätteproblem med att binda några flugor med isbjörn alltså :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan säkert stämma det du länkar till, dock så är dom fortfarande upptagna i bilaga B i Cites vad jag kan se, det borde väl ha en orsak antar jag? Annars hade dom ju inte stått med där...

 

Sen är ju isbjörn jättesvårt att få tag i iaf här i göteborg...

 

Så jag söker något likvärdigt material fast kanske konstgjort? vet att tekniken ej hunnit ikapp än, men nära funkar bar för mig

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Antar att du driver med mig, finner dock inte det roliga i det?

 

Jag menade inte iaf inte kroppsmaterial utan mer spröten, jag tänkte mig någon form utav naturhår etc alt något konstgjort material... som kropp använder jag mig utav dubbing och det finns ju mängder utav i konstgjort material.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då är min fråga!..varför duger inte Isbjörnshår?..varför för..mjukt?..slekar det ihop för mycket?..lr. vad?

Tycker att i mitt huve att det håret borde vara rätt bra...rätt UT-spretat..så borde det duga.

Hur upplever ni som fiskar med Räk-imitationer en RIKTIG!! Räka?..hur simmar den?..hur upplevs benen i vattnett?

Vissa vill ju har ett rätt mjukt material....SOM ..ben.

Jag fiskar inte med dessa imitaioner ..lr. i dessa vatten, ..men frågar.

Isbjörn duger bra, är transparent och ser äkta ut.

Sen att det inte behövs varken ben eller spröt är en annan sak, öringen tar ändå!   -_-

Alla de där detaljerna är mest för materialförsäljarnas skull......

En tuss transparent dubbing på kroken räcker, sen bra fart på hemtaget så dom inte hinner kolla för mkt, Pang så sitter dom där!   :lol:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mmm...känns som det handlar om tempo!..på flugan..i rätt ögonblick!...men hur en vet det?..är en fråga.

Man prövar sig fram! Oregelbunden hemtagning, känner en stöt i flugan, öka farten, ett kort stopp så tar dom när man sätter fart igen.   :)

Sen får man såklart variera lite efter vattentemp å vilken fluga man kör med.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då är min fråga!..varför duger inte Isbjörnshår?..varför för..mjukt?..slekar det ihop för mycket?..lr. vad?

Tycker att i mitt huve att det håret borde vara rätt bra...rätt UT-spretat..så borde det duga.

Hur upplever ni som fiskar med Räk-imitationer en RIKTIG!! Räka?..hur simmar den?..hur upplevs benen i vattnett?

Vissa vill ju har ett rätt mjukt material....SOM ..ben.

Jag fiskar inte med dessa imitaioner ..lr. i dessa vatten, ..men frågar.

 

Isbjörnshår duger mycket bra jag har inte sagt något annat, men vill ju ha ett bättre alternativ pga 2 orsaker som jag redan skrivit ovan... Isbjörnen är upptagen i Cites b lista, samt att det är väldigt svårt att få tag i det

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blekt färgad grävling kanske. Har några flugor som görs i Asien. Orginalet innehåller isbjörn. De ville de inte använda så de blekte och färgade grävling. Ok inte samma transparans och rätt krusighet i botten som det perfekta björnhåret men jag blev förvånad över hur bra det blev. Är dock osäker om det finns förutom naturell el om du får mecka själv rätt nyans.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom är i kategori B mest för den olagliga handeln och tjuvskytte inte pga dom är utrotningshotade. Folk gillar att ha dom som mattor och på väggen.. Jan Guillou är ju ett prakt exempel.

Behöver inte cites för å handla med isbjörn bara vid export å import.

Just pga att se hur mkt som far in och ut ur länder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...