Hoppa till innehåll

Girjas vann mot staten i Tingsrätten


jakobj

Recommended Posts

9 hours ago Matte sa:

Jag inser att vissas åsikter är lite färgade, men vågar säga att efter 30 år i våran underbara fjällvärld tror jag inte detta blir bra. Länsstyrelsens förvaltning har inneburit att vi kan fiska på stora områden till lågt pris.

Jag tror nog att tillgängligheten kommer att vara fortsatt bra men helt klart kommer vissa områden där det finns möjlighet att ta betalt nu att kosta, där det nu varit billigt. 

Kommer att skilja oerhört då olika samebyar har olika åsikter

Länstyrelsens förvaltning med kvotering, fångstbegränsning osv, vad hände med det? Hur många kort säljer Girjas till Liettik?:) Tidigare kvoterat.. Vd händer med andra kvoterade när andra samebyar hakar på?

jag är 100% övertygad att det kommer att innebära att många fina vatten nu blir vatten vi vanliga fiskare inte kan komma åt, ska man se något positivt är det givetvis att mer jobb kan skapas! turismföretagen nu kan förhandla med samebyarna om exklusiva vatten. I dag är en dyr resa svårsåld det kan landa 10 pers med helikopter när som helst. Så kommer det inte att vara framöver, så för turismföretagen kan detta vara positivt! Även för den fiskare som kan lägga obegränsat med pengar, då just dessa missgynnats av systemet där alla får fiska samt lottning till kvotering.

Men vi får se? kan ju bli bra, och vi gamla rävar har ju ett gäng vatten kvar som nog inte blir stängda..:)

Men en sak vet jag med den erfarenhet jag har av olika samebyar, jag har fiskat dessa jätterödingar för sista gången i just detta vatten, då det är en sameby som kommer att agera då dom inte vill ha folk i området, och det känns inte bra!!!..:(

markan.png

Lite off topic men vilken brutalt vacker och stor röding??? 

vill även flika in att jag absolut inte är för större inskränkningar av fjällvärlden. Jag har bara svårt att se att det kommer bli resultatet av det här? Det skulle starta en lavin av osämja och jag tror inte det gynnar någon part? Mindre förändringar tror jag däremot vi får se och jag tror också att idag röda vatten kommer att tillgängliggöras i en helt annan utsträckning och förmodligen i varianter med boendetillgång med eller utan guide? 

Med makt kommer ansvar och jag tror inte de mest extrema kommer få sina idéer igenom. Mer troligt är en medelväg i samarbete med Länstyrelsen. I praktiken små förändringar för de allra flesta av oss?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Jonas said:

Lite off topic men vilken brutalt vacker och stor röding??? 

vill även flika in att jag absolut inte är för större inskränkningar av fjällvärlden. Jag har bara svårt att se att det kommer bli resultatet av det här? Det skulle starta en lavin av osämja och jag tror inte det gynnar någon part? Mindre förändringar tror jag däremot vi får se och jag tror också att idag röda vatten kommer att tillgängliggöras i en helt annan utsträckning och förmodligen i varianter med boendetillgång med eller utan guide? 

Med makt kommer ansvar och jag tror inte de mest extrema kommer få sina idéer igenom. Mer troligt är en medelväg i samarbete med Länstyrelsen. I praktiken små förändringar för de allra flesta av oss?

Ja den rödingen, WOW!

Helt enig vad gäller relationen makt - ansvar. Så vitt jag vet finns ingen skyldighet för en enskilt sameby att underordna sig ex. vis sametinget i dessa frågor. Att alla skulle kunna enas under ett paraply med ett sammanhållet system för upplåtelse torde således vara långt ifrån självklart. Att Lst skulle ingå någon typ av samarbete är kanske inte uteslutet men spontant känns det osannolikt. Varför staten skulle bistå ekonomiska föreningar med att tillhandahålla t.ex. tjänster för försäljning, kartor osv har jag svårt att se. Är det jag menat tidigare med risken för fragmentering.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur utsatt vår natur är för människans påverkan är det tragisk att man i denna dom bara har fokuserat på människans rätt att fiska och jaga, och inte på vilken förvaltning som är bäst ur ett miljöperspektiv. Det skulle vara intressant om man skulle prova exempelvis nätfiske i fjällnära vatten mot nuvarande miljölagstiftning.

  • Thanks 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago, Calle55 said:

Med tanke på hur utsatt vår natur är för människans påverkan är det tragisk att man i denna dom bara har fokuserat på människans rätt att fiska och jaga, och inte på vilken förvaltning som är bäst ur ett miljöperspektiv. Det skulle vara intressant om man skulle prova exempelvis nätfiske i fjällnära vatten mot nuvarande miljölagstiftning.

Den starkaste lagstiftning vi har i vårt rättssystem gäller äganderätten. Det intressanta i det här fallet är att äganderätten inte har varit berörd över huvud taget, enbart nyttjanderätten. Även om miljölagstiftningen skärpts under senare år är den fortfarande ganska svag. Den skulle verkligen behöva skärpas ytterligare. Ofta kommer den i konflikt med ägande- och nyttjanderätt. Det gör inte en skärpning enkel.

För mig är det svårt att förstå att så många fiskare är så fokuserade på sitt eget fiske jämfört med på förutsättningarna för detta fiske. Jag tror att det är ganska få fiskare som är medlemmar i Älvräddarna t. ex. Om Älvräddarnas arbete har varit viktigt hittills - vilket det har - befarar jag att det kommer att bli ännu viktigare framöver. Trycket på förnyelsebar el kommer att öka mer och mer. Vattenkraft påstås ju vara miljövänlig, gubevars. El är jämförelsevis billig i Sverige, därför lockas stora internetföretag hit. Det kommer att medföra elbrist, skapad sådan, på kommersialismens altare. I framtiden kommer inga strömmande vatten att var långsiktigt skyddade, oavsett vilken lagstiftning vi har just idag.

Därför skulle jag gärna se att engagemanget för att skydda våra vatten skulle handla om mer än enbart den fråga den här tråden handlar om.

För övrigt tycker även jag att det skulle vara intressant att se hur olika lagar och regler står sig mot följderna av den här domen. Men jag tycker, som jag tidigare har skrivit, att man inte ska ta ut något i förskott om vad som kommer att hända i fjällvärlden.

Beträffande samernas nätfiske - det får mig att tänka på skogsbolagens kal-avverkningsmetoder. Man skördar, ger det tid för återhämtning och sedan skördar man en gång till. Skillnaden är att skogen drabbas hårdare än vattnen eftersom den slutar vara skog och istället blir en trädplantering där många arter försvinner - inte minst i mindre, strömmande vatten. Sett i det perspektivet kanske det även där finns värre hot. Fritidsfiskare kan också vara ett hot. Ansvarsfullt fiske är nödvändigt, oavsett redskap. Framöver kanske samerna kommer fram till att nätfiske är ekonomiskt slöseri, vem vet.

För tjugo år sedan åkte jag upp till de där trakterna med två vänner. Vi gick från Nikkaluokta till Tjuonajokk. Anmarschen var en upplevelse i nivå med fisket, som var bra. Ändå har jag haft andra fiskeupplevelser som på sitt vis har varit lika stora. En gång hade jag hand om min brors hund som var ung och vild. Min lekkamrat ville att jag skulle följa med upp till Vanån och fiska. Det gick ju inte så jag tackade ja. Jag hade nyss förvärvat ett Powell Scadinavia 8' #3 som jag inte hade hunnit ens kasta med.  Jag satte på en ohacklad Elk Hair Caddis och med hunden i koppel i höger hand gick jag och gjorde korta rollkast med vänster hand. En harr gick upp i en sky av vatten i ett högt hopp och tog flugan på nervägen. Den harren i motljus och i en vattenkaskad glömmer jag aldrig. Jag fiskade ju inte, jag bara kände på spöet. Det finns överraskningar överallt, man behöver bara vara mottaglig för dem...

 

  • Like 8
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har pratat lite med folk från tre olika samebyar och de är väldigt överraskade själva. Ingen hade trott det här och inte i någon by, av dem jag jag pratat med, finns någon plan alls. Det kommer att ta tid innan man vet vilken riktning det här tar och slutar i.

Min gissning  är att det kommer att ta år innan något slags enhetlig förvaltning finns men att vi under tiden kommer att se lite olika riktningar i olika delar av sapmi.

Vad som just nu, spontant kommer upp är framförallt gällande småviltjakten. Fisket har inte ägnats en tanke här ännu och något större missnöje kring fiskets skötsel finns överlag inte hos byarna. Självklart finns det missnöje på individnivå inom byarna men inte särskilt som kollektiv. Vad man först och främst ser är möjligheten att själva ha full bestämmanderätt angående avlysningar av jaktområden under hösten för att minimera störningar under samlingsperioden inför slakt, skiljning och flytt.

Man ser också möjligheten att återinföra guidetvånget på utlänningar. Detta skulle stoppa de största problemen som för det mesta utgörs av italienare och norrmän.

Mina gissningar just nu: guidetvång för utlänningar på jakt. Arrendeavtal med entreprenörer på särskilt begärliga jaktområden och fortsatta avtal på exklusiva fiskevatten, vilket redan finns i stor utsträckning. Avtalen blir tyngre ekonomiskt än nu. Det öppna fisket blir kvar men med förhöjda priser. Betydligt större jaktområden som avlyses under hösten. Överlag kommer turistande fiskare och jägare, framförallt utländska, att uppleva en försämring och en större svårighet att komma åt vatten och mark. Kanske bra i många fall, jag ser mycket mark och vatten som kraftigt överexploaterade nu och har själv önskat en minskning av trycket på dessa.

Jag tror också att processerna kommer att fortsätta och inriktas på älgjakten och kanske i förlängningen, om vindarna blåser rätt för byarna, också handla om annan markanvändning än jakt och fiske.

Det var en kort och kanske helt uppåt väggarna analys av läget just nu efter att ha lagt örat mot marken och enskilda medlemmar och innan vare sig diskussionsmöten lokalt i byarna eller sametinget förekommit. Lägger ingen värdering i något av detta själv. Och kanske tar det en helt annan riktning. Men man kan ju spekulera lite iallafall.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, jakobj said:

Har pratat lite med folk från tre olika samebyar och de är väldigt överraskade själva. Ingen hade trott det här och inte i någon by, av dem jag jag pratat med, finns någon plan alls. Det kommer att ta tid innan man vet vilken riktning det här tar och slutar i.

Min gissning  är att det kommer att ta år innan något slags enhetlig förvaltning finns men att vi under tiden kommer att se lite olika riktningar i olika delar av sapmi.

Vad som just nu, spontant kommer upp är framförallt gällande småviltjakten. Fisket har inte ägnats en tanke här ännu och något större missnöje kring fiskets skötsel finns överlag inte hos byarna. Självklart finns det missnöje på individnivå inom byarna men inte särskilt som kollektiv. Vad man först och främst ser är möjligheten att själva ha full bestämmanderätt angående avlysningar av jaktområden under hösten för att minimera störningar under samlingsperioden inför slakt, skiljning och flytt.

Man ser också möjligheten att återinföra guidetvånget på utlänningar. Detta skulle stoppa de största problemen som för det mesta utgörs av italienare och norrmän.

Mina gissningar just nu: guidetvång för utlänningar på jakt. Arrendeavtal med entreprenörer på särskilt begärliga jaktområden och fortsatta avtal på exklusiva fiskevatten, vilket redan finns i stor utsträckning. Avtalen blir tyngre ekonomiskt än nu. Det öppna fisket blir kvar men med förhöjda priser. Betydligt större jaktområden som avlyses under hösten. Överlag kommer turistande fiskare och jägare, framförallt utländska, att uppleva en försämring och en större svårighet att komma åt vatten och mark. Kanske bra i många fall, jag ser mycket mark och vatten som kraftigt överexploaterade nu och har själv önskat en minskning av trycket på dessa.

Jag tror också att processerna kommer att fortsätta och inriktas på älgjakten och kanske i förlängningen, om vindarna blåser rätt för byarna, också handla om annan markanvändning än jakt och fiske.

Det var en kort och kanske helt uppåt väggarna analys av läget just nu efter att ha lagt örat mot marken och enskilda medlemmar och innan vare sig diskussionsmöten lokalt i byarna eller sametinget förekommit. Lägger ingen värdering i något av detta själv. Och kanske tar det en helt annan riktning. Men man kan ju spekulera lite iallafall.

Nog är den väl ganska rätt, först betalar Tysken eller nån Annan Europé eller Svenska ett antal tusen för att skjuta älgen.

Sen säljer Samebyn älgen, dom kommer tjäna flera gånger så mycket på älgjakten.

I och med att insyn saknas i jakten kan ju fällavgifter bli därefter

Redigerad med puoltsa19
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det ska bli intressant att se hur de nya reglerna ska beivras i fjällen. Vilka befogenheter kommer samebyarna ha?

Ska de ringa polisen (men staten har ju ingen rätt längre?)? Beslagta utrustning? (då köper jag ett Netto eller Lidl - flugspö, med tillhörande rulle).

Jävlas de med vattnen jag har fiskat i sedan barnsben, och mormor innan mig, så kan jag lätt ta konsekvenserna, vad de än må vara. Jag har samma rätt att vara där som dem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Quote

Vilka befogenheter kommer samebyarna ha?

Skulle tro att det blir som i andra vatten, det vill säga att det sköts av 'fisketillsynspersoner'.

Quote

Reglerna för fisket är tydliga men tyvärr förekommer det olovligt fiske och otillåtna fiskemetoder. Av den anledningen
behövs det fiskekontrollanter, som arbetar med fisketiIIsyn.
De kaIIas egentIigen för fisketillsynspersoner (fisketiIIsynsmän/kvinnor) och sköter fisketillsyn åt uppdragsgivare med enskilt vatten, till exempel fiskevårdsområde, åt fiskeklubbar etc.

En tillsynspersonens viktigaste arbetsuppgift är att förhindra tjuvfiske. Hen bär "tjänstetecken" (ett väl synligt märke) som visar att hen är fisketillsynsman/kvinna och i vissa fall även uniform/tjänstekIäder. Fisk som tas i beslag (tas ifrån tjuvfiskare) skall om det finns en fiskerättsägare till fisken lämnas till denne annars skall den släppas tillbaka i vattnet där den fångats. Detta gäller även om fisken är död.

FiskekontroIIanter har tillsyn av det fiske som regleras av fiskelagstiftningen men kan även ha tillsyn av fiske som regleras av lokala fiskebestämmelser som fastställts av berörda fiskerättsägare (det vill säga fiskevårdsområde eller fiskearrendator).

En fisketillsynsman/kvinna har genomgått föreskriven utbildning och har sedan efter ansökan förordnats av Länsstyrelsen för en tid av högst tre år i taget. När förordnandet gått ut skall fisketillsynsmannen lämna tillbaka tjänstetecknen till den länsstyrelse som utfärdade förordnandet.

En fisketillsynsman har rätt att ingripa mot fiskebrott och har rätt att som bevis ta fiskeutrustning och fångst i beslag om någon ertappas på bar gärning. Fisk som tas i beslag ska om det finns en fiskerättsägare till fisken lämnas till denne; annars ska fisken släppas tillbaka i vattnet där den har fångats. Detta gäller även om fisken är död. Ett ingripande då beslag görs ska alltid leda till polisanmälan. Ingripanden kan ibIand gå våIdsamt tiII. 

Texten hämtad från https://www.framtid.se/yrke/fiskekontrollant

Intressant blir om Lagen om FVO kommer att (kunna) tillämpas.

Quote

Fisketillsyn på enskilt vatten

 

För enskilt vatten, i sjöar och vattendrag sker förvaltningen ofta genom en fiskevårdsområdesförening. Merparten av de regler som behövs för fiskevården där kan bestämmas av fiskerättsägarna själva.

I Lagen (1981:533) om fiskevårdsområden (LOFO) finns bestämmelser med syfte att samordna fisket och fiskevården och främja fiskerättsägarnas gemensamma intressen. Där finns också bestämmelser om att ett fiskevårdsområde kan ta ut en kontrollavgift vid vissa överträdelser. 

Mer information om kontrollavgiften, fiskevården och hur fisketillsynen på enskilt vatten är organiserad kan du får hos Fiskevattenägarna och hos länsstyrelserna.

Texten hämtad från https://www.havochvatten.se/hav/vagledning--lagar/vagledningar/provning-och-tillsyn/fisketillsyn.html

Jag föreställer mig att svensk lag kommer att gälla, domen gäller vem som har rätten till fisket och till att bestämma regler.

Det är en okvalificerad gissning från min sida. Sedan tror jag att samebyarnas attityd delvis kommer att påverkas av hur vi övriga uppför oss. Om omgivningen har negativa förväntningar kan det bli en självuppfyllande profetia i slutändan. Det finns många exempel på detta.

(Jag har ännu inte läst Lagen om fiskevårdsområden).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Quote

2 §  Ett fiskevårdsområde får inte omfatta fiske inom områden, där samerna har rätt till fiske enligt rennäringslagen (1971:437), såvitt fråga är om kronomark ovanför odlingsgränsen som står under statens omedelbara disposition eller renbetesfjällen.

[S2]Beträffande fiske inom andra områden, där samerna har rätt till fiske enligt rennäringslagen, får någon inskränkning inte ske i denna rätt genom bildande av fiskevårdsområden.

3 §  Länsstyrelsen beslutar om bildande av ett fiskevårdsområde. I samband med detta ska länsstyrelsen pröva och fastställa stadgar för fiskevårdsområdesföreningen när det gäller de grunder och riktlinjer som anges i 16 §. Lag (2010:1874).

 

 Ur    Lag (1981:533) om fiskevårdsområden

Källa är Regeringskansliets rättsdatabaser https://lagen.nu/1981:533

Det skulle ju ändå gå att tillämpa ett likartat system för fisketillsyn, om man så väljer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här finns utbildningsmaterial för fisketillsynspersoner:

http://fisketillsyn.se/

Jag var på gång för några år sedan, sedan kom en bestämmelse om arbetsgivarförhållande för den som tillsynsmannen företräder som gjorde att jag lade ner det hela tills vidare.

Som jag minns det:

Iaf. Den som äger fiskerätten har rätt att utöva tillsyn, det minns jag. (De som är medlemmar i en sameby har rätt att utöva tillsyn)

Om någon annan än rättsägaren ska utöva tillsyn ska man vara förordnad tillsynsman. (Om någon ska utöva tillsyn åt samebyn skall denna vara förordnad tillsynsperson. Dessutom uppkommer då ett arbetsgivar-arbetstagarförhållande. Som jag fattar det: Skulle tillsynspersonen göra sig illa under tillsynen är det (risk för att det är) arbetsskada. Det kan bli dyrt för uppdragsgivaren.)

Tagar @gurchan här eftersom han är jurist. Det är inte jag! Jag är bara intresserad och har läst en del juridik i andra sammanhang...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, hö&gös said:

Här finns utbildningsmaterial för fisketillsynspersoner:

http://fisketillsyn.se/

Jag var på gång för några år sedan, sedan kom en bestämmelse om arbetsgivarförhållande för den som tillsynsmannen företräder som gjorde att jag lade ner det hela tills vidare.

Som jag minns det:

Iaf. Den som äger fiskerätten har rätt att utöva tillsyn, det minns jag. (De som är medlemmar i en sameby har rätt att utöva tillsyn)

Om någon annan än rättsägaren ska utöva tillsyn ska man vara förordnad tillsynsman. (Om någon ska utöva tillsyn åt samebyn skall denna vara förordnad tillsynsperson. Dessutom uppkommer då ett arbetsgivar-arbetstagarförhållande. Som jag fattar det: Skulle tillsynspersonen göra sig illa under tillsynen är det (risk för att det är) arbetsskada. Det kan bli dyrt för uppdragsgivaren.)

Tagar @gurchan här eftersom han är jurist. Det är inte jag! Jag är bara intresserad och har läst en del juridik i andra sammanhang...

Tillsyn utövas av fisketillsynsmän som getts förordnande (34 § fiskelagen).

Beslag av redskap, fångst m.m. får tas av tillsynsmän och sådana befattningshavare hos Kustbevakningen, Havs- och vattenmyndigheten eller länsstyrelsen som har uppgifter där det ingår att övervaka efterlevnaden av bestämmelser om fiske. 

Därutöver av den som innehar fiskerätten eller den som företräder honom eller henne (se 47 § 1-3 st fiskelagen).

Av förarbetena till lagen (prop. 1992/93:232 s. 61) framgår att rätten till att ta beslag tillkommer den som innehar fiskerätten eller dennes "folk" (mina citationstecken).

Känns lite som ett sidospår att dyka ner i arbetsrättsliga frågor, arbetsmiljölagen och regler kring principalansvar m.m. men spontat tycker jag att "folk" torde inkludera även andra än de som är arbetstagare eller uppdragstagare i förhållande till fiskerättsinnehavaren.

Att vara jurist är dock lite som hur jag tänker mig att det är att vara en tekniker. Inte nödvändigtvis så att en flygplanstekniker är lämplig för att laga en dator. Summan av kardemumman är att vi inte rör oss på min hemmaplan. Hoppas att mitt svar gav någon någonting meningsfullt i vart fall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

33 minutes ago, gurchan said:

Tillsyn utövas av fisketillsynsmän som getts förordnande (34 § fiskelagen).

Beslag av redskap, fångst m.m. får tas av tillsynsmän och sådana befattningshavare hos Kustbevakningen, Havs- och vattenmyndigheten eller länsstyrelsen som har uppgifter där det ingår att övervaka efterlevnaden av bestämmelser om fiske. 

Därutöver av den som innehar fiskerätten eller den som företräder honom eller henne (se 47 § 1-3 st fiskelagen).

Av förarbetena till lagen (prop. 1992/93:232 s. 61) framgår att rätten till att ta beslag tillkommer den som innehar fiskerätten eller dennes "folk" (mina citationstecken).

Känns lite som ett sidospår att dyka ner i arbetsrättsliga frågor, arbetsmiljölagen och regler kring principalansvar m.m. men spontat tycker jag att "folk" torde inkludera även andra än de som är arbetstagare eller uppdragstagare i förhållande till fiskerättsinnehavaren.

Att vara jurist är dock lite som hur jag tänker mig att det är att vara en tekniker. Inte nödvändigtvis så att en flygplanstekniker är lämplig för att laga en dator. Summan av kardemumman är att vi inte rör oss på min hemmaplan. Hoppas att mitt svar gav någon någonting meningsfullt i vart fall.

Menar du, om du har du en fullmakt från fiskerättsinnehavaren som säger att du får utöva tillsyn, kan lägga beslag utrustning när nån fiskar utan giltigt tillstånd i det aktuella vattnet?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago, xps said:

Som jag förväntade mig kommer det här troligen att innebära flera problem att lösa för samerna: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=7391218

Detta kommer bli en svår nöt att knäcka. Om de låter samerna utanför samebyarna ta del av fisket och jakten på samma premisser, hur ska de då lösa vem som är same? Ett etniskt register?

Jag har sameblod i mig, generationer tillbaka, jag kanske kommer klara mig ändå...?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago, puoltsa19 said:

Menar du, om du har du en fullmakt från fiskerättsinnehavaren som säger att du får utöva tillsyn, kan lägga beslag utrustning när nån fiskar utan giltigt tillstånd i det aktuella vattnet?

 

Skulle behöva gräva djupare för att kunna ge ett säkert svar men ja så tolkar jag det baserat på det jag läst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago, gurchan said:

Skulle behöva gräva djupare för att kunna ge ett säkert svar men ja så tolkar jag det baserat på det jag läst.

Då kan vi gå en spännande framtid till mötes.

Ett scenario är att den som köper rätten till fiske samtidigt får rätten att kontrollera fiskekort m.m. och i den värsta av världarna även kan beslagta utrustning, om så fallet skulle vara, snacka upplagt för vilda western.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago, puoltsa19 said:

Då kan vi gå en spännande framtid till mötes.

Ett scenario är att den som köper rätten till fiske samtidigt får rätten att kontrollera fiskekort m.m. och i den värsta av världarna även kan beslagta utrustning, om så fallet skulle vara, snacka upplagt för vilda western.

Men hur sannolikt är det? Kan du komma med ett mera sannolikt scenario som går att ta mera på allvar? Vet du om det du beskriver förekommer någon annanstans?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago, xps said:

Men hur sannolikt är det? Kan du komma med ett mera sannolikt scenario som går att ta mera på allvar? Vet du om det du beskriver förekommer någon annanstans?

Vet absolut inte om det förekommer och hoppas på att det inte kommer att förekomma.

Men i den värsta av världarna kan det var genomförbart, men troligt kommer möjligheten inte tillämpas, skulle som sagt vara upplagt för vilda western

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago, xps said:

Då tror vi likadant, att det inte kommer att ske.

Vad är det för småviltjakt som bedrivs däruppe? Räknas fågel som småvilt? Det är nästan 35 år sedan jag tog jägarexamen men jag har aldrig jagat.

Allt utom älg på Girjas område, ripa, tjäder och hare är det som jagas på deras marker.

Ripjakten dominerar och jakten är det som dom stör sig mest på, utländska jägare. Lokala jägarna har lite bättre känsla om vad som gäller.

Länsstyrelsen har Fr.o.m. 2017 ändrat ripjakten för Norrmännen, dom får börja jaga först 15 september, svenskar 25 augusti.

Innan ändringen välde det norrmän in i Sverige för deras jakt börjar senare, med alla konsekvenser det innebär.

Googlade lite och ser att 75% av jaktkorten 2005 köptes av utlänningar i Kiruna Kommun.

Jakten är det som varit roten till det onda

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago, puoltsa19 said:

Allt utom älg på Girjas område, ripa, tjäder och hare är det som jagas på deras marker.

Ripjakten dominerar och jakten är det som dom stör sig mest på, utländska jägare. Lokala jägarna har lite bättre känsla om vad som gäller.

Länsstyrelsen har Fr.o.m. 2017 ändrat ripjakten för Norrmännen, dom får börja jaga först 15 september, svenskar 25 augusti.

Innan ändringen välde det norrmän in i Sverige för deras jakt börjar senare, med alla konsekvenser det innebär.

Googlade lite och ser att 75% av jaktkorten 2005 köptes av utlänningar i Kiruna Kommun.

Jakten är det som varit roten till det onda

 

 

Samma här. Den fria småviltjakten på statens marker som infördes -93 liknas av många med det fria fisket i de stora sjöarna och skärgården. Samma typ av konflikt och samma argumentation. Likheterna är slående och jag har arbetat inom båda områdena. Urskärgårdsborna för en kamp liknande samebyarnas men den har pågått längre och är än mer infekterad. De har aldrig vunnit några segrar heller och det gör girjasdomen än mer intressant faktiskt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago, jakobj said:

Samma här. Den fria småviltjakten på statens marker som infördes -93 liknas av många med det fria fisket i de stora sjöarna och skärgården. Samma typ av konflikt och samma argumentation. Likheterna är slående och jag har arbetat inom båda områdena. Urskärgårdsborna för en kamp liknande samebyarnas men den har pågått längre och är än mer infekterad. De har aldrig vunnit några segrar heller och det gör girjasdomen än mer intressant faktiskt. 

Och dit jag skulle komma: utländska jägare är de som står för de stora problemen här också och som är i majoritet av jaktkortslösare och även som problemskapare. Problem numer två är skoterkörningen. Långt bakom dessa två oroshärdar kommer fisket som knappast är något samebyarna här har några särskilda problem med. Man tjänar redan idag bra med pengar på det genom ersättningarna för allmänna fiskekort och specialupplåtelserna på ej allmänt tillgängliga vatten. 

Jag har själv svårt att se några enorma förändringar i fisket hos oss, men jakten, där kommer det nog att ske en hel del.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...