Jump to content
jakobj

Girjas vann mot staten i Tingsrätten

Recommended Posts

8 hours ago, edvin edvinsson said:

Kopplingar till norra sverige? Räcker det att man är född i arvidsjaur?

Räcker inte det då vet jag inte vad, testa😊

13 minutes ago, puoltsa19 said:

Räcker inte det då vet jag inte vad, testa😊

Men det bästa vore ju om alla vore Kväner

Nu kan lagstiftarna i detta land räkna med att det kommer tjuvfiskas i nationalparker av inbitna flugfiskare om dom fortsätter såhär.

Vad står näst på tur? Vi som valt att inte skaffa barn ska pröjsa lattemammor på kungsholmen för deras barnvagnar? Skulle inte förvåna mig om detta klubbas igenom som ny lag.

• Like 1

Tycker ALLA! i Sverige skall ha samma rätt som Samerna. Vi ärju för fan födda till denna Värld på samma villkor!! Lr?

Betalar ju för fan skatt!

11 hours ago, Ismo said:

Tycker ALLA! i Sverige skall ha samma rätt som Samerna. Vi ärju för fan födda till denna Värld på samma villkor!! Lr?

Betalar ju för fan skatt!

Nog för att Hr Ismo brukar vara rätt frispråkig och rolig att läsa, men det här går faktiskt med råge över gränsen. Skulle du tycka så här om du tillhörde en folkgrupp som genom århundraden blivit förföljd, hånad, flyttad på, fått din mark konfiskerad för att sen tilldelas mark på nåt annat helt godtyckligt ställe? Ja man kan ju fortsätta i oändlighet med de övertramp som skett mot denna folkgrupp. Rätt onödigt inlägg faktiskt. Man kan tycka vad man vill, men man behöver inte dela med sig av detta snäva synsätt på flugfiskeforum. Det finns andra fora där man säkert kan hitta likasinnade. Å nu fick du precis som du ville, mothugg, hahaha.

Mvh

LeifK

44 minutes ago Barkarby sa:

Nog för att Hr Ismo brukar vara rätt frispråkig och rolig att läsa, men det här går faktiskt med råge över gränsen. Skulle du tycka så här om du tillhörde en folkgrupp som genom århundraden blivit förföljd, hånad, flyttad på, fått din mark konfiskerad för att sen tilldelas mark på nåt annat helt godtyckligt ställe? Ja man kan ju fortsätta i oändlighet med de övertramp som skett mot denna folkgrupp. Rätt onödigt inlägg faktiskt. Man kan tycka vad man vill, men man behöver inte dela med sig av detta snäva synsätt på flugfiskeforum. Det finns andra fora där man säkert kan hitta likasinnade. Å nu fick du precis som du ville, mothugg, hahaha.

Mvh

LeifK

Håller med dig..har nog skrivit att Samerna har blitt trampade på tårna ..inte bara engång. Men menar du att jag verkligen att inte jag skall ha samma rättighet som en Same? Är detta inte oxå en diskriminering?  mot mig...? Varför skall någon förtjäna mer än mig? Vem förtjänar mer? Och varför?

Näää skall fiska som jag gjort förr..ingen jävel skall förbjuda mig att fiska...sålänge jag löst ett fiskekort...följer övriga regler.

BARKABY!!

Känner många Samer...jobbar med sådana ..antingen rakt av Samer lr. har släkt...om dom inte har/är medlemmar av den/Sameby..har dom nån rättighet? NEJ!..inge alls...dom är som dig å mig.

Är det rätt? Är inte dom nu hånade?

Dom kan egentligen hävda urminnseshävd lr? ..men dom får inte.

Å andra sidan! ..Skiter i vem jag jobbar med,Samer,Finnar,Ryssar,Polacker,Tyskar .m.m  m.m Alla är lika värda.

20 minutes ago, Ismo said:

Å andra sidan! ..Skiter i vem jag jobbar med,Samer,Finnar,Ryssar,Polacker,Tyskar .m.m  m.m Alla är lika värda.

Inte finnar va? Dom slår ihjäl småfisk och skräpar ner. Och är aggressiva.

2 minutes ago jakobj sa:

Inte finnar va? Dom slår ihjäl småfisk och skräpar ner. Och är aggressiva.

EXAKT! PRECIS!:D

Nog har du samma rättigheter Ismo! Men det du skrev var kanske lite spetsigt formulerat med tanke på att vår ursprungsbefolkning haft det rätt tufft historiskt sett. Men som sagt, inga vinnare i denna konflikt, besvärligt läge, slutar nog med att ingen blir riktigt nöjd.

22 minutes ago Barkarby sa:

Nog har du samma rättigheter Ismo! Men det du skrev var kanske lite spetsigt formulerat med tanke på att vår ursprungsbefolkning haft det rätt tufft historiskt sett. Men som sagt, inga vinnare i denna konflikt, besvärligt läge, slutar nog med att ingen blir riktigt nöjd.

En får se..OK!

Vi vet väl ännu inte i vilken utsträckning fiskemöjligheterna i fjällen blir förändrade, om överhuvudtaget. Det enda vi vet är att någon annan nu kommer att fatta besluten om fisket (och jakten). Hittills gäller detta endast Girjas sameby. Jag tycker att vissa reaktioner är förhastade, även om jag hyser oro själv. Min oro gäller inte mina möjligheter till fiske utan snarare risken för konflikter som kan utvecklas från överilade reaktioner. Mitt intryck är att alla samer tidigare blivit orättvist behandlade. Genom den lagstiftning vi ärvt från tidigare århundraden är det nu 'bara' en majoritet av samerna som blir orättvist behandlade.

Flera steg behöver tas för att större rättvisa ska nås. Möjlighet till jakt och fiske är viktig för många. Rättvis behandling är viktig för ännu fler, i både smått och stort. Det som stör mig i situationen är att ägandet, som vanligt, har så avgörande betydelse. Den här gången gäller det renägande, de renägande samerna har återfått rättigheter som övriga samer inte fått. Det är som i samhället i stort; "åt den som har skall varda givet" (citat ur bibeln). Då har jag ändå inte berört kväner och andra i det här inlägget.

Jag ser det här som ett problem där det inte finns några enkla lösningar. Enkla lösningar brukar skapa nya problem.

Jag slutar att skriva nu!  Tack å adjö!

Hade ju varit intressant å få nån sorts indikation, om vad de planerar att göra för regler på området 🤔

De jägare som har årskort får jaga. Men inte resten. 

De som hade årskort för fiske fick pengarna tillbaka. 

Verkar snurrigt. 🙄

53 minutes ago, Tafsbrott said:

Hade ju varit intressant å få nån sorts indikation, om vad de planerar att göra för regler på området 🤔

De jägare som har årskort får jaga. Men inte resten. 

De som hade årskort för fiske fick pengarna tillbaka. 

Verkar snurrigt. 🙄

Om de hade varit mera rutinerade borde de ha varit förberedda på hur de skulle agera vid en framgång i HD. Jag har inte en susning om hur beslutsordningen ser ut i en sameby. Fort men fel skulle vara ett dåligt alternativ i detta läge dock, enligt min uppfattning.

1 minute ago, xps said:

Om de hade varit mera rutinerade borde de ha varit förberedda på hur de skulle agera vid en framgång i HD. Jag har inte en susning om hur beslutsordningen ser ut i en sameby. Fort men fel skulle vara ett dåligt alternativ i detta läge dock, enligt min uppfattning.

Dom har nog pannan i djupa veck, hur hantera detta så att vågbildningen blir minimal.

Tror jag har skrivit detta tidigare, det är jakten som har retat dom mest.

Googlade och såg att vissa år har 75% av jaktkorten sålts till utlänningar för en spottstyver och samebyn är nog intresserad att få en större del av kakan och ha färre jägare på markerna.

Skulle tro att ett besked om vad som gäller kommer inom några veckor, kanske först en nödlösning för vårens pimpelfiske som ev. ändras om det blev dåligt utfall.

Sommarfisket har dom ju mer tid på sig att planera hur det ska hanteras.

Den som lever får se

2 minutes ago, puoltsa19 said:

Den som lever får se

Vi satsar på de

1 hour ago, DAP said:

Det där är en fråga som drogs redan i början på 2000-talet gällande guidetvånget på utländska jägare. Staten backade då och släppte jakten fri igen men jag har ett minne om att samma sak hände i Finland. De backade inte och fick rätt i någon eu-domstol. Det här var en tidig ”Bror Duktig” fråga för staten där Sverige skakade för eu;s fråga och sedan inte backade tillbaks och införde guidetvånget efter finnarnas dust med du. Minns inte exakt men jag tar kommerskollegiets prat med en nypa salt.

OM det blir så, så kommer det förmodligen vara färdigt för alla på Girjas marker och i förlängningen kanske överallt.

Hej.. Kan tänka mig att ALLT fiske blir kvoterat. Då är det tillgängligt för alla EUmedborgare på samma villkor. Lotten avgör.  mvh  borano20

9 hours ago, borano20 said:

Hej.. Kan tänka mig att ALLT fiske blir kvoterat. Då är det tillgängligt för alla EUmedborgare på samma villkor. Lotten avgör.  mvh  borano20

Hyfsat stort område att hålla koll på. De är faktiskt helt omöjligt. 

6 hours ago, Tafsbrott said:

Hyfsat stort område att hålla koll på. De är faktiskt helt omöjligt. 

Hej.. Jag var kanske otydlig, jag menar inom Girjas. Är Girjas väldigt stort så är det ett enkelt sätt att i alla fall höja priserna. Å samtidigt håller man någorlunda koll på antalet besökare. Å besökarna håller koll på varandra, "vafan, vi ska vara ensamma här"..    mvh   borano20