Jump to content
jakobj

Girjas vann mot staten i Tingsrätten

Recommended Posts

47 minutes ago, Tafsbrott said:

Jag tror när detta landat kommer vi Svenskar som fiskar kunna fortsätta med det i princip som tidigare, bortsett från de kvoterade vattnen, där kommer samerna sälja i stället för Lotta ut fiskerätterna.

Dom som kommer bli lidande i processen är nog Guideföretag som tjänat pengar på att sälja paketresor till schysta fiskevatten, den biten kommer nog samerna ta hand om själv.

T.ex. varför Låta Edge Jonas tjäna pengar på mitt område när jag kan ta dom pengarna själv, jag tror samerna kommer resonera så.

Jakten i dag är reglerad så att, är du skriven i kommunen får du köpa kommunkort i egen eller grann kommunen till ett kraftigt reducerat pris.

Övriga får köpa dygns kort eller max veckokort till ett högre pris, det finns oxå en övre gräns hur många som får jaga samtidigt på ett specifikt område.

tilläggskostnad för hundträning, tilläggskostnader för jaktprov m.m. allt detta är lagligt.
Då borde man kunna hantera fisket på samma sätt, t.ex. ortsbor eller Svenskar får köpa årskort till reducerat pris, icke Svenskar dygnskort till avsevärt mycket högre pris.

Ska man guida fiskare får man köpa en guidelicens, kan tänka mig inte helt gratis.

Man kan oxå reglera hur många som får fiska, med vilken metod m.m. Förtur till de med årskort, nu spånar jag hej vilt

Det jag vet är att samerna retar sig på utländska jägare och företag som tjänar pengar på deras områden, detta gäller såväl jakt som fiske.

Däremot gänget som t.ex. flyger upp till Skarta eller Manak och fiskar och myser på i ett par dar skiter dom fullständigt iså länge vi tar skräpet med oss hem.

Men tvärt om ett jaktsällskap med 4 hundar några hundförare som guidar dom fram i markerna och talar om när dom ska vara beredda att skjuta, torkar dom i röven när så behövs m.m. Eller ett motsvarande fiskesällskap, det kommer dom inte skita i snarare tvärtom

• Like 1

Jag fattar inte!!! Vi är ALLA mäninskor...vi kan blanda med oss alla..lr?

Vilka vi tillhör är väl skitsamma!

Knulla te H å V...det blir barn ändå.

• Haha 1

6 hours ago, Ismo said:

Jag fattar inte!!! Vi är ALLA mäninskor...vi kan blanda med oss alla..lr?

Vilka vi tillhör är väl skitsamma!

Knulla te H å V...det blir barn ändå.

Visst blir det barn ändå - skillnaden är bara att vissa får rättigheter som andra inte får i landskapet 😉

3 hours ago Jesper DK sa:

Visst blir det barn ändå - skillnaden är bara att vissa får rättigheter som andra inte får i landskapet 😉

Svårt med knullande då!

On 2/20/2020 at 6:20 PM, Tafsbrott said:

Girjas advenrure kommer hova in pengar 😎 Och sedan lite "renskötsel" vid sidan om. 

Hej.. För jävligt att samerna själva ska tjäna pengarna på sina tillgångar! Visst??  mvh  borano20

6 hours ago, borano20 said:

Hej.. För jävligt att samerna själva ska tjäna pengarna på sina tillgångar! Visst??  mvh  borano20

Men enligt Matti Blind så är det för renens bästa och inte pengarna 😂😂

7 hours ago, Tafsbrott said:

Men enligt Matti Blind så är det för renens bästa och inte pengarna 😂😂

Hej.. Visst. SKULLE det vara för renens bästa så ljuger han om pengarna, visst?? Och tvärtom, givetvis!! I Sverige så ska/kan vi ju inte hålla två bollar i luften samtidigt. Särskilt inte om det gäller en minoritet.    mvh  borano20  

https://www.expressen.se/nyheter/renar-skjutna-och-plagade-efter-hot-mot-girjas-sameby/

Jävla idioter som ger sig på renarna i någon slags hämndaktion.

Bättre att gå den rätta vägen. Ta kontakt med Samebyarna (god ton), diskutera, skriv insändare, tryck på det faktum att det inte ska finnas någon jäkla etnisk uppdelning av rättigheter i detta land.

Edited by JohanM

8 hours ago, JohanM said:

https://www.expressen.se/nyheter/renar-skjutna-och-plagade-efter-hot-mot-girjas-sameby/

Jävla idioter som ger sig på renarna i någon slags hämndaktion.

Bättre att gå den rätta vägen. Ta kontakt med Samebyarna (god ton), diskutera, skriv insändare, tryck på det faktum att det inte ska finnas någon jäkla etnisk uppdelning av rättigheter i detta land.

Jag håller med dig om att det som sker är helt förkastligt. Det är också därför jag tycker att det är viktigt med ett ansvarsfullt samtal för att inte skruva upp känslor som går överstyr. Bortsett från det är det väl lagstiftaren som skall kritiseras och inte samerna? Vi har en ekonomisk uppdelning av rättigheterna i landet (genom ägandet) som få ifrågasätter. Jag undrar om det är förändringen i sig som orsakar upprördheten eller om det beror på att det är just samerna som gagnas i tolkningen från HD. Hade det varit samma upprördhet om samerna hade haft den här rätten sedan 200 år? Jag tvivlar.

Med det sagt har jag full förståelse för att människor är oroade av att något som är viktigt för dem riskerar att förloras. Trots detta måste vi bete oss som anständiga människor och inte som om pannbenet når ända till nacken. Om vi har tur får vi ett flygplan i huvudet så att vi slipper bekymra oss...

Väntar fortfarande på att det eventuella fiskekortet skall släppas över området. De påstod att det skulle vara färdigt innom en vecka. 

😎😎😎

Har väntat en månad 😂

Edited by Tafsbrott

Gillas inte dessa malplacerade vindkrafttverk
Samlar bara is på vintern, grova problem.

5 minutes ago SA sa:

Gillas inte dessa malplacerade vindkrafttverk
Samlar bara is på vintern, grova problem.

Stå bara inte under ett!..under Vintern..vilka is-släpp dessa kan ge...

Såg tyvärr för kort  i NordNytt ikväll! ..Nu bråkas det om vem som är/var "Ursprungs" Samer sins i mellan!:blink:

Priset vi betalar offra natur för vårt völbefinnande

2 minutes ago SA sa:

Priset vi betalar offra natur för vårt völbefinnande

Vi betalar för vad andra VILL!..att vi skall betala för..för/med PENGAR..inte för ev. Natur bevarande.

Var ett program på kanal 1 igår

omvår planet bör gå i repris grymt foto av kanadensare

Edited by SA

Och 90% av svensk och det mesta av världens urskog är avverkad

22 minutes ago, Ismo said:

Såg tyvärr för kort  i NordNytt ikväll! ..Nu bråkas det om vem som är/var "Ursprungs" Samer sins i mellan!:blink:

Förvånad 😂

2 minutes ago, Tafsbrott said:

Förvånad 😂

Pengar. Money rules

On 2/29/2020 at 5:10 PM, edvin edvinsson said:

En polares polare ringde girjas. Dom kommer inte släppa fiskekort för utomstående som inte bor i närområdet.

Jag repeterar. Folk som inte är folkbokförda i norrbotten kommer ej få köpa fiskekort.

Tänkt om  alla samebyar gör samma sak? Dvs mer än hälften av sveriges yta får varken du jag eller moderator edge-jonas fiska på.  Kommer detta resultera i att folk kommer tjuvfiska?

Om detta stämmer så är det helt otroligt, men jag var rädd för något liknande. Är själv Norrbottning, men bor inte där längre så jag är också utestängd.