Jump to content
Edgeforum

Girjas vann mot staten i Tingsrätten

Recommended Posts

Men det är som att säga att du och jag, Edvin, inte behöver bli kära i varandra men vi skulle kunna bli det. Det är lika sant.

• Like 1
  • Replies 877
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja jag läste den igår. Tyckte den var bra skriven. Det kanske är bra om man tar lite höjd i den här diskussionen så man får rätt perspektiv? Det här är en intressant fråga väl värd att diskuteras. Det

Girjas har ju självklart ett intresse i att sköta sina fiskevatten och jaktmarker på bästa sett. Det är ju stora pengar det här handlar om i det fallet att man förvaltar resursen väl och gör rätt. Jag

Deras gamla turnebuss?

Posted Images

5 minutes ago, xps said:

Men det är som att säga att du och jag, Edvin, inte behöver bli kära i varandra men vi skulle kunna bli det. Det är lika sant.

Exakt. Det är ingen omöjlighet. Däremot är sannolikheten  för att vi skulle bli det minimal då jag är hetrosexuell.

3 hours ago, Tafsbrott said:

Nu ger jag upp den här tråden. Spårade tyvärr lite väl mycket. 

Ni får ha de så trevligt 😎 puss å kram på er alla 😍

Jag förstår om du tröttnar. Du är kanske bortskämd med vanligt hyfs. Jag hoppas att du bara tar en paus och kommer igen. Man behöver inte svara på allt, bara på det som kan utvecklas till att bli meningsfullt.

• Like 1
3 hours ago, edvin edvinsson said:

Är sannolikheten 1 på 5678 miljarder att andra samebyar tar efter? Den är nog tyvärr mycket större än så.

Hej.. Om omom om omomom om om omom. Om omom om omom omomom.  mvh  borano20 

5 hours ago, Ismo said:

Man märker så tydligt att Girjas är totalt oförberedda och famlar i mörkret. De räknade säkert inte med att vinna i HD.

För övrigt så står det nu klart att tanken är att endast erbjuda lokalbefolkningen rättigheter. Alla andra, som benämns väldigt nedvärderande som "främmande", ska nekas.

Man får hoppas att de reviderar men nu börjar det krypa fram tillräckligt för att alla, inklusive fiskeprofiler och fiskemedia ska börja ta ton. Vi kan börja med Sportfiskarna som jobbar med att främja sportfisket bland först och främst unga. Det kan alltså bli så att en ung Hampus 11 år som bor i Örebro ej kan åka med sin pappa och upptäcka fisket i fjällvärlden.

Det är så jäkla mycket som står på spel här. Tar andra samebyar efter så kan vi få uppleva något som vi aldrig trodde var möjligt.

Jag bifogar sameby-karta så alla förstår vidden.

963cbc0f-53f8-4a09-9e76-6304b06d3363.jpg

• Like 1
11 hours ago, JohanM said:

Man märker så tydligt att Girjas är totalt oförberedda och famlar i mörkret. De räknade säkert inte med att vinna i HD.

För övrigt så står det nu klart att tanken är att endast erbjuda lokalbefolkningen rättigheter. Alla andra, som benämns väldigt nedvärderande som "främmande", ska nekas.

Man får hoppas att de reviderar men nu börjar det krypa fram tillräckligt för att alla, inklusive fiskeprofiler och fiskemedia ska börja ta ton. Vi kan börja med Sportfiskarna som jobbar med att främja sportfisket bland först och främst unga. Det kan alltså bli så att en ung Hampus 11 år som bor i Örebro ej kan åka med sin pappa och upptäcka fisket i fjällvärlden.

Det är så jäkla mycket som står på spel här. Tar andra samebyar efter så kan vi få uppleva något som vi aldrig trodde var möjligt.

Jag bifogar sameby-karta så alla förstår vidden.

963cbc0f-53f8-4a09-9e76-6304b06d3363.jpg

Exakt! Tänk om hela detta område tas ifrån Svensson, hur kommer svensson då reagera? Hur kommer förövarna som slaktade renarna (om renarna nu slaktades pga girjasdomen) reagera ?

Följande personer verkar inte ha förstått vidden med det hela:
-Tafsbrott
-XPS
-Jonas
-Borano20

Pratade med en arbetskamrat igår på jobbet..han berättade.." Jag träffade en gammal Same för nått år sedan..runt 70 år gammal,..han gillade inte ordet Renskötare..finns inte sådana längre! sa han..dagens är endast Renägare" ..å då tänkte jag..men så är det!..har aldrig sett en Same någonsin vid en Renflock & har sett många å stora genom åren...han/hon var nog å jobbade i gruvan.

Är det nu ändå inte så att det enbart är OVAN odlingsgräns som gäller än så länge i alla fall? Låt gå att Girjas hela område råkar ligga helt inom/ovan odlingsgräns. Men en betydande del av samernas "byar" ligger ju utanför och där kan ju inte domen som sådan åberopas. Eller har jag missat ngt? Så det är ju inte tal om 60% av Sveriges yta som en kan bli problem att fiska på...

Ta för enkelhets skull fiske i/kring Sorsele. Gran och Rans Samebyar ligger där (oklart exakt gräns). Eventuellt skulle det då kunna bli problem att få fiska i/kring Ammarnäs, men inte kring Sorsele/Blattnicksele då det ligger utanför/öster om odlingsgränsen...

Sedan skulle jag tro, obs tro, att om fler samebyar väljer att gå Girjas väg, så kommer de vara mer förberedda och kanske även se att det finns både fiskare och jägare att locka till sig om Girjas vidhåller att enkom lokalbefolkningen ska få fiska/jaga (i strid med EU-rätt). Så skulle ju jag ha tänkt och förskkt göra. Men jag är kanske för godtrogen och pragmatisk...

Samebyar-karta_uppdaterad17.jpg?path=%2F

52 minutes ago, Martinrutger said:

Kära Edvin Edvinsson.

Att du inte förstår vad personerna i din lista försöker säga dig, förvånar mig inte! De håller ju sig till ämnet...

Kära martinRutger,
Berätta gärna hur du tror folk kommer reagera om alla samebyar stänger ner sina områden för fiske och jakt. Kommer folk acceptera det och nöja sig med den lokala P&Ttjärnen i Motala?

I värsta fall så får man väl tjuvfiska och ta med sig fika med saft och bullar att muta Lappen med ifall han kommer och gnäller.

Kära Edvin Edvinsson.

Sakfrågor och fakta intresserar mig, inte spekulationer och personangrepp!

Denna tråd handlar väl om vad som händer med möjligheterna till fortsatt fiske i aktuellt område!?

Din oro för vad som kommer hända med vissa samer och med vissa renar är i detta sammanhang helt ointressant! Bara spekulationer och indirekta personangrepp!

• Like 1
46 minutes ago, Martinrutger said:

Kära Edvin Edvinsson.

Sakfrågor och fakta intresserar mig, inte spekulationer och personangrepp!

Denna tråd handlar väl om vad som händer med möjligheterna till fortsatt fiske i aktuellt område!?

Din oro för vad som kommer hända med vissa samer och med vissa renar är i detta sammanhang helt ointressant! Bara spekulationer och indirekta personangrepp!

Nä, säger du det. Jag som trodde tråden handlade om sol och bad i Smögen?!?! 

11 minutes ago edvin edvinsson sa:

Nä, säger du det. Jag som trodde tråden handlade om sol och bad i Smögen?!?! 

Bra! Då har du fattat budskapet!!!

Håll dig till ämnet eller starta en egen tråd om jakt och renar.

Hls Magnus

• Like 1
20 minutes ago edvin edvinsson sa:

Jag vet inte hur man startar en ny tråd. Kan du hjälpa mig?

Så,, Nu har jag skapat en tråd åt dig Edvin, den ligger på Planket.

• Haha 1
43 minutes ago edvin edvinsson sa:

Hittar inte, länk?

Hinner inte hjälpa dig just nu, ska in på träningen.

14 minutes ago edvin edvinsson sa:

Kommer inte åt planket. Jag har blivit bannad av admin🤪😀😀

För att ha tillgång till planket! Så måste du uppdatera din profil med kalsong strl. b la. Vad du äter..snarkar du..det är mycket.

• Like 1
  • Haha 3