Jump to content
Edgeforum

Girjas vann mot staten i Tingsrätten

Recommended Posts

2 hours ago, Ismo said:

Jag fiskar på som förr! Vem kollar?

Precis som förr, vi syns efter älven.

Har planerat en jakt på storharren (+2kg) på mellan Kalix och Kaitumälven nu till sommaren.

Har aldrigsett en yngre Same i dessa regioner och dom gamla Lappgubbarna som man i bland träffade efter nån liten bäck har sen länge slutat röra på sig i de fjällnära skogarna.

De yngre grabbarna kan knappt stava till att gå i skogen, dom varken hittar eller orkar. För dom är det fyrhjuling eller annat motorfordon som gäller när dom färdas.

Nästan alla stigar i de fjällnära skogarna har vuxit igen, dom som höll stigarna öppna, var gubbar som nu sen länge slutat meta i bäckarna, de var inte Samerna som höll dessa stigar öppna.

Men lika fullt har dom nyttjanderätten i dag i områden som dom aldrig brukat för annat än älgjakt och det började dom med 70-80 talet när dom förstod att dom kunde tjäna pengar på detta.

Förutom de samer som hade hus i den by där jag vuxit upp såg man aldrig till samerna annat än när dom flyttade ner renarna  till vinterbetesmarkerna i Tornedalen.

En släkting till mina förfäder ”Satta Heiki” blev skadskjuten av en Same” i början av 1900 talet, han som sköt blev tilldelad medalj.

Satta Heiki var en beryktad rentjuv som mer eller mindre ledde en tjuvjaktsliga i Kaalasvuoma, Satta avled senare av skottskadan, men dåtidens största rentjuv var oskadlig gjord.

Nu kommer poängen, i början av 80 talet var jag i byn, låg och sov när telefonen ringer vid 04:00 tiden, i andra änden var det en kompis åt min far vid namn Nikolaus som ringer, det första han säger ser du älgen.

Yrvaken tittade jag ut och såg älgen som står mellan våra hus, jag säger åt Nicke skjut den, nä jag har inget vapen här, skjut den du säger han åt mig.

Glöm det gubbe säger jag, nu har du tänkt göra som din morfar gjorde mot Satta, du vill att jag ska skjuta älgen sen skjuter du mig för att jag tjuvskjutit en älg, Nicke börjar tokskratta 😂

En stund senare satt vi och drack kaffe och resonerade fiske, en av de få samegubbar som alltid fiskat med spö.

Sammanfattningsvis, ganska patetiskt å tro att vi inte ska fortsätta fiska i våra vatten bara för att Girjas har fått fiske och jakträtten på våra marker som staten äger

Edited by puoltsa19
  • Like 2
  • Replies 877
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja jag läste den igår. Tyckte den var bra skriven. Det kanske är bra om man tar lite höjd i den här diskussionen så man får rätt perspektiv? Det här är en intressant fråga väl värd att diskuteras. Det

Girjas har ju självklart ett intresse i att sköta sina fiskevatten och jaktmarker på bästa sett. Det är ju stora pengar det här handlar om i det fallet att man förvaltar resursen väl och gör rätt. Jag

Deras gamla turnebuss?

Posted Images

36 minutes ago, puoltsa19 said:

Precis som förr, vi syns efter älven.

Har planerat en jakt på storharren (+2kg) på mellan Kalix och Kaitumälven nu till sommaren.

Har aldrigsett en yngre Same i dessa regioner och dom gamla Lappgubbarna som man i bland träffade efter nån liten bäck har sen länge slutat röra på sig i de fjällnära skogarna.

De yngre grabbarna kan knappt stava till att gå i skogen, dom varken hittar eller orkar. För dom är det fyrhjuling eller annat motorfordon som gäller när dom färdas.

På jakt efter 2 kilosharren i ström eller sjö?

Just now, edvin edvinsson said:

yes förstår, men du menar i jokkar mellan dessa 2 stora älvar eller menar du älvarna isig?

Som sagt i strömmande vatten😊

• Like 1
5 hours ago, Ismo said:

Jag fiskar på som förr! Vem kollar?

Du fiskar väl inte - du täljer och lägger pengar på hög. Nån gång ibland tittar du in på något forum 😜 .

Eller.....?

• Like 1

Har blivit kollad 3ggr i mitt liv...under KJF:s styre(Kiruna Jakt & Fiske) ..en Persson(-80 tal) hette han...2ggr ..sen uppe i Lainoälven 2007...en Fisketillsyningsman som vara lat & använde Länsstyrelsens pengar & fick en betald bevakning..

4 hours ago, Ismo said:

Har blivit kollad 3ggr i mitt liv...under KJF:s styre(Kiruna Jakt & Fiske) ..en Persson(-80 tal) hette han...2ggr ..sen uppe i Lainoälven 2007...en Fisketillsyningsman som vara lat & använde Länsstyrelsens pengar & fick en betald bevakning..

Har aldrig blivit kollad, däremot kom det en snubbe gående med en plåtbricka för en så där 20 år sen men han frågade aldrig efter fiskekortet😊

De är min erfarenhet av fisketillsyn

Det är både sorgligt och skamligt att samer, som så fort dom får chansen påpekar att dom inte är Svenskar, nu får diktera villkoren för oss Svenskar när det kommer till sportfiske och jakt i vårt eget land. Eller borde Lappland vara en egen nation? Som inte åtnjuter skattemedel från en stockholmsjävel som mig till exempel?

Hur mycket får dom nu igen, av statliga medel, för varje slaktad Ren?

Hur kunde det bli såhär?

• Like 4
6 hours ago, HALster said:

Det är både sorgligt och skamligt att samer, som så fort dom får chansen påpekar att dom inte är Svenskar, nu får diktera villkoren för oss Svenskar när det kommer till sportfiske och jakt i vårt eget land. Eller borde Lappland vara en egen nation? Som inte åtnjuter skattemedel från en stockholmsjävel som mig till exempel?

Hur kunde det bli såhär?

Minoritet, ursprungsbefolkning, förtryckta, offerkofta, synd om oss, mobbade, osv osv... Den taktiken har funkat bra. 

De kan skjuta en ren och sedan säga att den är tjuvskjuten. Vips så får de gråta ut i media och får bidrag. 

Men det får man väl inte säga i det här landet. 

6 hours ago HALster sa:

Hur kunde det bli såhär?

Precis vad jag skrivit långt tebaks! Du/Jag är SKATTEBETALARE...vad får vi för det?..Vad betalar Samebyar å dess medlemmar i skatt?..får en ens kolla det?.. lr kan en ens det?...utan att bli kallad för RASIST!

4 hours ago, Ismo said:

Precis vad jag skrivit långt tebaks! Du/Jag är SKATTEBETALARE...vad får vi för det?..Vad betalar Samebyar å dess medlemmar i skatt?..får en ens kolla det?.. lr kan en ens det?...utan att bli kallad för RASIST!

Hej.. Du får subventionerad skola, sjukvård, tandvård, polisväsende, försvarsväsende, brandväsende, förskola, mm... För att kolla inkomstskatt hos en privatperson så behöver du ett namn, personnummer och en taxeringskalender. För att kolla en sameby, jag utgår ifrån att dom har ett organisationsnummer, så kan du höra av dig till Skatteverket. Visste du inte det här, Ismo??    Rgr 

39 minutes ago borano20 sa:

Hej.. Du får subventionerad skola, sjukvård, tandvård, polisväsende, försvarsväsende, brandväsende, förskola, mm... För att kolla inkomstskatt hos en privatperson så behöver du ett namn, personnummer och en taxeringskalender. För att kolla en sameby, jag utgår ifrån att dom har ett organisationsnummer, så kan du höra av dig till Skatteverket. Visste du inte det här, Ismo??    Rgr 

Nej!

50 minutes ago borano20 sa:

Svara den som kan!

Stort grattis till alla er som bor i Norrbotten 🍺 Nu går det att köpa fiskekort igen 🤘

Övriga tjuvfiskar 😎 Är inte välkomna på området. 

Indelat i 10 zoner. 1zon kostar 440 spänn. Så 4400 för hela området 😎🤘🍺

Edited by Tafsbrott
29 minutes ago Tafsbrott sa:

Stort grattis till alla er som bor i Norrbotten 🍺 Nu går det att köpa fiskekort igen 🤘

Övriga tjuvfiskar 😎 Är inte välkomna på området. 

Indelat i 10 zoner. 1zon kostar 440 spänn. Så 4400 för hela området 😎🤘🍺

Intressant! Vart kan EXAKT läsa om detta..förutom länstidningarna. Undrar hur dom skall bevaka? För länsstyrelsens folk lär dom ju inte få..Länsstyrelsen har ju inget med dom att göra med längre.

2 minutes ago, Martinrutger said:

Finns det någon här som kan reda ut det juridiska, när man nu enbart upplåter fiske för de som är bosatta i Norrbotten?

Även om man försöker driva detta genom hela EU så känns det som att det kan finnas andra lite högre prioriterade ärenden just nu 🤔

3 minutes ago, Henka said:

Även om man försöker driva detta genom hela EU så känns det som att det kan finnas andra lite högre prioriterade ärenden just nu 🤔

Jag är väl medveten om att världen ser ut som den gör... det är just därför jag postar frågan i ett flugfiskeforum!

Har inga tankar på att maila statsministern för att be honom ta tag i saken!

• Like 1