Jump to content
jakobj

Girjas vann mot staten i Tingsrätten

Recommended Posts

Jaha, får se hur länge det tar innan Finnmark i Norge får syn på detta.

Dom fick ju ändra och  ta bort 5 km-regeln och släppa till utlänningar precis pga. EU.

Det här är ett sätt att få det tillbaka igen.

Jesper DK

On 3/23/2020 at 4:49 PM, Tafsbrott said:

Kommer fortfarande göra den. 

Men EU vekar ha bestämt att det är ok för samebyn att diskriminera hur de vill. 

Fantastiskt. 

Men inte har väl EU tagit ställning till det, eller...? Är det inte endast ett yttrande/ en bedömning från Kommerskollegium om vad EU-rätten innebär? Det behöver ju inte i sig vara sista ordet rent juridiskt.

Det skulle vara intressant att se om DO skulle behandla en anmälan.

2 hours ago, xps said:

Men inte har väl EU tagit ställning till det, eller...? Är det inte endast ett yttrande/ en bedömning från Kommerskollegium om vad EU-rätten innebär? Det behöver ju inte i sig vara sista ordet rent juridiskt.

Det skulle vara intressant att se om DO skulle behandla en anmälan.

Jag vet inte om det är klubbat än i EU. Men det verkar inte lovande. 

Får se vad DO säger. Snart åker iaf min anmälan in. 

Jag betvivlar att det över huvud taget har varit uppe i EU. Jag tror att det är en kvalificerad gissning från Kommerskollegium om hur EU kan förväntas se på detta. Mitt påstående är en okvalificerad gissning från mig.

Det är nog bra om din anmälan till DO är gediget och nyanserat formulerad.

• Like 1

14 hours ago, xps said:

Jag betvivlar att det över huvud taget har varit uppe i EU. Jag tror att det är en kvalificerad gissning från Kommerskollegium om hur EU kan förväntas se på detta. Mitt påstående är en okvalificerad gissning från mig.

Det är nog bra om din anmälan till DO är gediget och nyanserat formulerad.

Det kommer den naturligtvis att vara :)

På sikt kommer det kanske att lösa sig. Annars är ju hoppet ute för att lagar och regler följs. Men vem vet. Kanske finns ett kryphål i lagen? Jag är inte jurist. 

Måste säga att de ändå tog ett rätt bra beslut tillsvidare. Kanske känns jäkligt surt och orättvist för somliga.
Kaitumälven är dock på gränsen till överfiskad om man räknar bort småharr och långt ifrån sina fornstora dagar.
Minskat fisketryck är bra på lång sikt inte minst för öringens skull.

Och sen all denna nedskräpning! Hur tänker dom, ut o ha skoj med polarna, ingen djävla respekt för andra eller naturen, icke välkommna!

Har samlat på mig ganska många sopbilder genom åren men det ser alltid mindre jävligt ut än vad det verkligen är.
Bara ett par av de senaste. Från Kaitum och Lainio med renar i bakgrunden. Mest finska sopor då de är överlägset flest!

DSC_6665.JPG

DSC_4138.JPG

• Sad 5

Ställde en fråga till  Fish your dream hur det kommer att fungera i Tjuonajokk och svaret var : Att det är en ny situation för alla och det återstår att se hur det blir.

16 hours ago, SA said:

Måste säga att de ändå tog ett rätt bra beslut tillsvidare. Kanske känns jäkligt surt och orättvist för somliga.
Kaitumälven är dock på gränsen till överfiskad om man räknar bort småharr och långt ifrån sina fornstora dagar.

Och sen all denna nedskräpning! Hur tänker dom, ut o ha skoj med polarna, ingen djävla respekt för andra eller naturen, icke välkommna!

Har samlat på mig ganska många sopbilder genom åren men det ser alltid mindre jävligt ut än vad det verkligen är.
Bara ett par av de senaste. Från Kaitum och Lainio med renar i bakgrunden. Mest finska sopor då de är överlägset flest!

DSC_6665.JPG

DSC_4138.JPG

Jag fiskar ju mest i Kirunaregionen och ser samma fenomen på vissa ställen jag kommer till, skräp i gross och parti.

Skräpet jag springer på är Svenskt och garanterat är merparten lämnat av ngn ortsbo, så av den anledningen tror jag inte det blir så mycket mindre skräp i naturen, bortsett från där mycket fiskare kommer från ngt grannland.

Förra sommaren när jag var ut och fiskade på en plats där bara dom med god insyn vet att det är bra fiske, d.v.s. ortsbor. På en kort stund fyllde jag en 40 liter ryggsäck med skräp så nog har vi själv lite hemläxa att göra.

Sen själva fisket, vissa platser är överfiskade och det beror mycket på entreprenörer, flygbolag, att man skriver alla på näsan var man fiskar och hur mycket man fått. Så fort du landar med helikoptern på ett orört ställe är risken överhängande att det blir en reguljär tur, därför väljer jag att gå till vissa ställen.

Kaitumälven t.ex. du kan inte öppna en fisketidningar utan att det finns ett reportage därifrån, klart som fan att det blir utfiskat.

I stort sett varenda vatten det skrivs friskt om blir mer eller mindre för hårt beskattade och jag förstår det, för den som reser upp från södra Sverige till Kiruna regionen vill inte chansa. Utan väljer ett så kallat säkert kort och då blir det ngt vatten som det skrivs om.

Tyvärr är enda sättet att begränsa fisket är med tråkiga förbud, alt. förbjud helikopter flygandet i fjällvärlden. Då minskar skräpet och fisketrycket m.m. 

• Like 1
  • Thanks 1

16 hours ago, SA said:

DSC_6665.JPG

DSC_4138.JPG

Jo jag får tyvärr också plocka skräp varje år 😡 Överallt. Norrbotten eller Västerbotten. Spelar ingen roll vart en åker. 

• Like 1

Man borde behöva läkarintyg för att få flyga...

• Like 1

Pratade under v. med en Fisketillsynings man..frågade..

" Hur skall det bli med bevakning framöver?"

-Ja!..vi kommer INTE..att bevaka..såvida vi inte får betalt!(fr. Samebyn)..det tillhör ju inte vårt område längre..Länstyrelsen.

Edited by Ismo
  • Like 2

Frågan är ju om de får kolla fiskekort hur som helst? Här nere i icke samemarker så måste man kunna uppvisa ett förordnande från länstyrelsen för att få kolla fiske kort. Dessutom så ska vederbörande vara under 65år! Så var det tidigare när jag läste boken. 

Men det kanske har ändrat sig eller så har samer egna regler som de verkar under. Så går de inte kursen för fiskepolis så borde de inte få kolla fiskekort... 

35 minutes ago fiskarn sa:

Frågan är ju om de får kolla fiskekort hur som helst? Här nere i icke samemarker så måste man kunna uppvisa ett förordnande från länstyrelsen för att få kolla fiske kort. Dessutom så ska vederbörande vara under 65år! Så var det tidigare när jag läste boken. 

Men det kanske har ändrat sig eller så har samer egna regler som de verkar under. Så går de inte kursen för fiskepolis så borde de inte få kolla fiskekort... 

I dags läget!..så måste det vara en Sameby medlem som kollar..MEN!!! ..dom måste IDENTIFIERA sig.

1 hour ago, Ismo said:

I dags läget!..så måste det vara en Sameby medlem som kollar..MEN!!! ..dom måste IDENTIFIERA sig.

De är chanslösa. 

1 hour ago, Ismo said:

Det jag menar är att ska de åtala en för eventuella regelöverträdelser så måste svenska lagar gälla i grund och botten. Då håller det ju inte om det kommer en med ett same medlemskort! Vederbörande ska ju ha en Fiskepolisutbildning samt ha ett förordnande från länstyrelsen som vederbörande ska kunna uppvisa vid ett eventuell kontroll samt ett id.

Kan fiskepolisen inte uppvisa det vid en eventuell kontroll så behöver du inte visa något fiskekort för då har de inte befogenheterna att kolla fiskekort. Men samer kanske verkar under andra regler! vad vet jag...   

55 minutes ago fiskarn sa:

Det jag menar är att ska de åtala en för eventuella regelöverträdelser så måste svenska lagar gälla i grund och botten. Då håller det ju inte om det kommer en med ett same medlemskort! Vederbörande ska ju ha en Fiskepolisutbildning samt ha ett förordnande från länstyrelsen som vederbörande ska kunna uppvisa vid ett eventuell kontroll samt ett id.

Kan fiskepolisen inte uppvisa det vid en eventuell kontroll så behöver du inte visa något fiskekort för då har de inte befogenheterna att kolla fiskekort. Men samer kanske verkar under andra regler! vad vet jag...   

Jupp! En Sameby medlem behöver inte uppvisa ett "Fiske" emblem...å då andra sidan...behöver jag inte uppvisa ett gällande fiskekort..

• Like 1

2 hours ago, Ismo said:

Jupp! En Sameby medlem behöver inte uppvisa ett "Fiske" emblem...å då andra sidan...behöver jag inte uppvisa ett gällande fiskekort..

😎

googlade lite och vad ja förstår får i stortsett alla utöva fisketillsyn så länge man ha ngn. slags fullmakt för det av den som har rätten till fisket och en fördel om man känner till regelverket

google text nedan

Förutom ovanstående myndigheter så kan även enskilda bedriva fisketillsyn. Förordnade fisketill- synsmän kan bedriva fisketillsyn på uppdrag av enskilda, men de är förordnade tjänstemän och åtnjuter därför det rättsskydd som tjänstemän har (mer om detta i flik 10). Det är detta som skiljer fisketillsynsmännen från enskilda fiskerättsägare eller funktionärer i föreningar (fiskeklubbar, fiskev- årdsområdesföreningar etc) som förvaltar fiske
och som bedriver fisketillsyn i sina vatten. Det krävs således inget särskilt tillstånd i sig för att se till så att ingen bedriver olagligt eller olovligt fiske eller på annat sätt bryter mot uppsatta regler, utan det kan vem som helst göra. Dock är det bra om de som sköter fisketillsynen har en grunkom- petens kring lagstiftningen som reglerar vad man får göra om man upptäcker någon som begått en överträdelse och vad som gäller kring fisket.

• Like 1

5 hours ago, fiskarn said:

Jo lite andra regler är det ju.

Till exempel ett  FVO regleras ju bland annat av lagen om Fiskevårdsområde, medan fjällfisket regleras av Rennäringslagen om jag minns rätt. Gick min senaste utbildning i fisketillsyn för en dryg vecka sedan så hyfsat borde det sitta! :)

Sedan har ju fiskerättsägare har rätt att bedriva fisketillsyn på sitt eget vatten, eller i ett samfällt vatten där fiskerättsägaren har fiskerätt i hela området. I ett FVO ska man ha fisktillsynspersoner.

Ovanstående från huvudet så kan finnas något detaljfel, det är tusan inte enkelt, men i stora drag är det så. I fjällen har Länsstyrelsen haft bevakningsansvar, men självklart vill dom i så fall nu ha betalt!

Men det vatten nu Girjas tagit makten över är ju att ses som ett samfällt vatten kan tyckas då det inte är olika områden med olika fiskerätter som i ett FVO? så jag tror faktiskt att Girjas är i sin fulla rätt att bedriva fisketillsyn utan att ha utbildning.

Fast så pass mycket har jag lärt mig inom det juridiska inom fiske att man vet aldrig säker innan det snurrat några gånger i några instanser fram och tillbaka! :)

• Like 1

Lappvatten dåligt uttryck?

Dom har all rätt gentemot svensk  lag att bedriva jakt och fiske på sina marker dvs samiskt land

Helt ok bara dom inte lägger för mycket nät.

Edited by SA

42 minutes ago, SA said:

Lappvatten dåligt uttryck?

Dom har all rätt gentemot svensk  lag att bedriva jakt och fiske på sina marker dvs samiskt land

Helt ok bara dom inte lägger för mycket nät.

Rent juridiskt är det väl inte att betrakta som samiskt land? Samebyn har förfoganderätten men staten är markägare. Jakten och fisket råder samebyn över men inte samerna. Kan vara bra att komma ihåg.

Den där texten har varit uppe tidigare men tydligen uppdaterats härom dagen. Vad som uppdaterats är för mig oklart. Avslutningen i texten är intressant:

Frågan om hur jakt- och fiskemarkerna i fortsättningen ska upplåtas är fortfarande öppen. Ambitionen från Girjas samebys sida har varit att ge företräde till lokala fiskare och jägare, men enligt Kommerskollegium är en sådan policy inte tillåten. Istället är samebyn tvungen att ge alla EU-medborgare samma rätt till markerna. Däremot har samebyn rätt att utan krav på betalning ge fiskekort till lokala fiskare.

Jag tolkar sista meningen som att gratis fiskekort till lokala fiskare är ok enligt Kommerskollegium. Jag tycker att förvirringen ökar istället för att minska.

21 minutes ago, marklunda said:

Har denna varit uppe tidigare? Verkar som att exkludera folk inte är ok enligt kommerskollegiumet nu

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hot-och-trakasserier-mot-samer-efter-girjasdomen

Tja, kommerskollegiumet konstaterade ju tidigare att det var att se som en gåva och inte en tjänst, därav fick man sälja fiskekort till enbart norrbottningar. Kollegiumet kanske har insett nu att tar man 440 spänn för ett fiskekort är det inte en gåva i alla fall?? :)