Jump to content

Girjas vann mot staten i Tingsrätten

jakobj
 Share

Recommended Posts

50 minutes ago, hamrin said:

Intressant. Prejudikat saknas. Samebyn gör alltså rätt tills en EU-dom avgjort att de gör fel. Det kan ta tid. Jag undrar om DO bollar över ett eventuellt ärende till EU. Spänningen stiger.

Tack Hamrin.

Fast det här är inget som DO kommer att hantera tror jag.

DO:s uppdrag styrs av Diskrimineringslagen och enligt den kan man inte diskriminera tex Stockholmare eller Göteborgare bara för att man bor där. 

https://lagen.nu/2008:567#K1P1S1

"Denna lag har till ändamål att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. "

Den instans som kan hantera detta är istället Konsumentverket. 

Edited by hamrin

7 minutes ago, xps said:

Vår vän Tafsbrott har ju tänkt åberopa etnisk tillhörighet. Då är frågan om en smålänning t ex har annan etnisk tillhörighet än en norrbottning - eller tvärtom.

Det är ju klart. Tänkte inte på smålänningar. Då gäller såklart annan etnicitet ?

11 hours ago Thymallus sa:

Det har jag iofs gjort, men vad har det med saken att göra?

Joo..en på jobbet kan inte handla på dessa ställen pga. "En hittar han inte en regelrätt dörr!!!.,2:a ..dom dammsugar med en Volta!...3...dom har via Facebook...spottat i Pitzzorna:rolleyes:

1 hour ago, Ismo said:

Joo..en på jobbet kan inte handla på dessa ställen pga. "En hittar han inte en regelrätt dörr!!!.,2:a ..dom dammsugar med en Volta!...3...dom har via Facebook...spottat i Pitzzorna:rolleyes:

Nu är det skit bakom styret igen. Eller spaken var det visst. ?

3 hours ago, Ismo said:

Köp på nätet! 

Vad skulle kunna gå fel? ?

Man kan köpa mycket skit på nätet.

Tex en mountainbike fjolårets modell av scott aspect 910 (ej att förväxla med flugspötillverkaren) för bara tio papp. Bra att ha tänkte jag!
Och vad fan ska man göra med alla stålar man tjänar trots allt?

Och det här med Girjas hur viktigt är det egentligen. Finnes massor med alternativa vatten för den som söker.
Vad dom i princip gör är att banna sörlänningar! Ni är så jättemånga fler i Stockholm, Malmö och Göteborg

Går kanske att lösa med fiskekort om en kompis i norrland köper hos återförsäljare men anger ett annat namn. Var legkontroll noll med Länstyrelsen. Fusk, och  norrlandsdialekt gäller vid kortkontroll annars kan det vara kört.

Tänk positivt allt löser sig!

On 4/24/2020 at 7:09 PM, SA said:

Tex en mountainbike fjolårets modell av scott aspect 910 (ej att förväxla med flugspötillverkaren) för bara tio papp. Bra att ha tänkte jag!

Och det här med Girjas hur viktigt är det egentligen. Finnes massor med alternativa vatten för den som söker.
Vad dom i princip gör är att banna sörlänningar! Ni är så jättemånga fler i Stockholm, Malmö och Göteborg

Går kanske att lösa med fiskekort om en kompis i norrland köper hos återförsäljare men anger ett annat namn. Var legkontroll noll med Länstyrelsen. Fusk, och  norrlandsdialekt gäller vid kortkontroll annars kan det vara kört.

Fiska nån annan stans? Jag kommer fortsätta fiska på girjas område. Då jag hälsar på min farfar. 30 sekunder med båt och jag är på deras område. Är född i Kiruna. Bott i Kiruna över 20 år.

Men nu råkade jag flytta från Norrbotten. Antar att jag får skylla mig själv? 

Matti får väl polisanmäla mig eller nått. De brukar ju inte dra sig för sådant. 

On 4/24/2020 at 7:09 PM, SA said:

Detta gäller ju inte bara Girjas i förlängningen kan det gälla nästan alla vatten i fjällvärlden om nu fler samebyar tar detta till domstol, vilket inte är helt osannolikt. Du tycker inte att det är viktigt för att det inte drabbar dig. Jag är själv norrbottning, men är utflyttad, jag får nu inte heller fiska i området och kanske om några år inte i svenska fjällen överhuvudtaget. Måste då antagligen åka till Norge för att kunna fiska i fjällen, vilket är helt sjukt.

4 hours ago, Isoperla said:

Tack för den artikeln. Den ger lite kött på benen när det gäller att förstå hur komplicerad den här frågan fortfarande är. Jag hade förväntat mig en större tydlighet eller ödmjukhet från Kommerskollegium. Deras första utspel var både otydligt och aningslöst, så som jag läste det. Det klargjorde då inget för mig.

On 4/27/2020 at 5:17 PM, Isoperla said:

Detta gäller ju inte bara Girjas i förlängningen kan det gälla nästan alla vatten i fjällvärlden om nu fler samebyar tar detta till domstol, vilket inte är helt osannolikt. Du tycker inte att det är viktigt för att det inte drabbar dig. Jag är själv norrbottning, men är utflyttad, jag får nu inte heller fiska i området och kanske om några år inte i svenska fjällen överhuvudtaget. Måste då antagligen åka till Norge för att kunna fiska i fjällen, vilket är helt sjukt.

Visst jag förstår men kommer garanterat inte hända i förlängningen att det blir ett sameland.
Så länge vi inte ändrar gränserna och Lappland blir ett självständigt land med eget ishockeylag.

Dom nätar i nära nog alla vatten med röding och öring utan en tanke på framtiden och ev sportfiskare, och så länge dom fortsätter så lär inget hända.

3 minutes ago, SA said:

Visst jag förstår men kommer garanterat inte hända i förlängningen att det blir ett sameland.
Så länge vi inte ändrar gränserna och Lappland blir ett självständigt land med eget ishockeylag.

Dom nätar i nära nog alla vatten med röding och öring utan en tanke på framtiden och ev sportfiskare, och så länge dom fortsätter så lär inget hända.

Det måste inte bli ett sameland, det kommer kanske att hända om de andra samebyarna får igenom det Girjas fått igenom. Det räcker för att de flesta svenskar eller andra inte ska få fiska där.

27 minutes ago, Isoperla said:

Det måste inte bli ett sameland, det kommer kanske att hända om de andra samebyarna får igenom det Girjas fått igenom. Det räcker för att de flesta svenskar eller andra inte ska få fiska där.

Nä glöm det. Ingen  tjänar på det!

Lainioälven

DSC_4102.JPG

Edited by SA

Uj...tänker inte skriva mer än detta inlägg.

Blir lite ledsen över allt, vill att hela Sverige ska hänga ihop som land, olika delar bidrar med olika saker, industri, jordbruk, logistiska funktioner mm. Tillsammans får man allt att fungera, tror inte annat än tillsammans blir man starka.

Alla renägande samer i Sverige är välkomna att fiska i mina småländska åar efter bäcköring, vill vara välkommen hos Girjas också (jag sköter mig...). Tror inte en sekund på "vi och dem"

Jakten vill jag inte ta upp, kan för lite om det.

Inte rimligt om man inte kan visa tusen års historia att man inte är berättigad till området. Nej något är fel!

Känns inte som någon bra utveckling, vart det här verkar gå åt.

Fritidsfiske med små fångster måste väl finnas utrymme för alla i vårat land att del av? 

Ska det bli kommersiellt av det så har ju redan lokalbefolkningen de största chanserna att göra lite pengar på fisketuristerna, annars är det ju bara inkompetent skött från början?

Varför skulle inte jag vara välkommen till norr, när jag välkomnar alla från norr till mig?

Skål!

/ Martin

• Like 4

On 4/30/2020 at 6:54 PM, SA said:

Nä glöm det. Ingen  tjänar på det!

Lainioälven

DSC_4102.JPG

Nu kom det som ett brev på posten :

https://svenskjakt.se/start/nyhet/talma-sameby-kraver-att-lansstyrelsen-stoppar-jakten-och-fisket/?fbclid=IwAR32HxpMokF-1RwQIo9g14YKp_NtdGEty8qNXhaU2WZb-_T60t3J3FbJuH

En till sameby som vill stänga oss ute, fler följer säkert.

1 hour ago, Isoperla said:

Jag tror inte Talma vinner och därför skrämseltaktik mot länsstyrelsen.

I deras bygder har det funnits bosättningar betydligt längre än i Girjas område och om jag inte minns fel var det en av orsakerna att dom fick monopolet på jakt och fiske.

I Talma sameby i finns ju bl.a. Jukkasjärvi, så här kommer dom inte ha ngn större framgång hoppas jag på i alla fall.

• Like 2

Har en jobbarkompis!)yngre)..han kör mycket toppturer...klättrar uppför..& åker neråt.! FYSISKT..

En Lappgubbe Huuva..,..kom ner fr. ett fjäll & påpekade att!!!..han får minnsam INTE skida genom Rengjärdet!!!

Jobbarkompisen sa...."Jag skidar vart FAAAN jag vill!"

Men NATURLIGTVIS så skidar jobbarkompisen INTE...GENOM .!!!..ett Rengärde.

Tror ni Lappgubben förstod detta genast:rolleyes:...men tills nog nog!.

Min jobbarkompis börjar bli rätt trött på "Samer"

Edited by Ismo