Jump to content

Girjas vann mot staten i Tingsrätten

Recommended Posts

• Replies 906
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja jag läste den igår. Tyckte den var bra skriven. Det kanske är bra om man tar lite höjd i den här diskussionen så man får rätt perspektiv? Det här är en intressant fråga väl värd att diskuteras. Det

Girjas har ju självklart ett intresse i att sköta sina fiskevatten och jaktmarker på bästa sett. Det är ju stora pengar det här handlar om i det fallet att man förvaltar resursen väl och gör rätt. Jag

Den starkaste lagstiftning vi har i vårt rättssystem gäller äganderätten. Det intressanta i det här fallet är att äganderätten inte har varit berörd över huvud taget, enbart nyttjanderätten. Även om m

Posted Images

Det har ju skrivits i tidningarna om ngn som fångat Kungsörn med fällor utanför Kiruna.

Kan ni gissa vem det är ?

En Fr_drik Anders_on Hu_va är det, renskötare i L__vas S_meby

Edited by puoltsa19
rättning
15 hours ago, puoltsa19 said:

Det har ju skrivits i tidningarna om ngn som fångat Kungsörn med fällor utanför Kiruna.

En Fr_drik Anders_on Hu_va är det, renskötare i Laevas Sameby

Oj, vad förvånad jag är 🙄 Att det inte är stor svensken. 

Edited by Tafsbrott
23 hours ago puoltsa19 sa:

En Fr_drik Anders_on Hu_va är det, renskötare i L__vas S_meby

Undrar om det var samma DÅRE!!..som försökte hindra min arbetskompis fr. att åka skidor...på fjället?..skall kolla.

16 hours ago Ismo sa:

Undrar om det var samma DÅRE!!..som försökte hindra min arbetskompis fr. att åka skidor...på fjället?..skall kolla.

NEJ!

• 3 weeks later...

Intressant. En professor i någon naturvetenskaplig disciplin hade för många år sedan ett Sommarprogram (P1) där han hävdade att rennäringen orsakade svåra ekologiska skador på naturen och att staten skulle tjäna på att låta renägarna bo på Sheraton hotell resten av deras liv. Det kan finnas en romantisk myt om "den ädle vilden" som kontrast till oss vanliga stadsbor, som ju lever ett "förtappat" liv. 

• Like 1
1 hour ago, magnolia said:

Intressant. En professor i någon naturvetenskaplig disciplin hade för många år sedan ett Sommarprogram (P1) där han hävdade att rennäringen orsakade svåra ekologiska skador på naturen och att staten skulle tjäna på att låta renägarna bo på Sheraton hotell resten av deras liv. Det kan finnas en romantisk myt om "den ädle vilden" som kontrast till oss vanliga stadsbor, som ju lever ett "förtappat" liv. 

Artikeln i DN belyser det hela på ett bra sätt

På 2020-06-13 at 12:23 Matte sa:

Intressant insändare i alla fall i mina ögon...

https://www.dn.se/insandare/rennaringen-ar-en-gigantisk-bluff/

Ja jag läste den igår. Tyckte den var bra skriven. Det kanske är bra om man tar lite höjd i den här diskussionen så man får rätt perspektiv? Det här är en intressant fråga väl värd att diskuteras. Det finns en tid för allt och det kanske var viktigt att samerna fick sina Egna rättigheter förr, som en del i nån form av försoning?. Idag och med facit i hand kanske det är ännu viktigare att vi slutar göra skillnad på folk utifrån ursprung? Jag tycker allemansrätten är bra, å det är fint med renar, men det finns en poäng i att ifrågasätta exempelvis miljövänligheten i rennäringen och att en så enorm yta ska avsättas för det? Kolla exempelvis sälenfjällen där inga renar går och jämför den med de nedbetade fjällen runt Kiruna? 
Någonstans tycker jag att Girjas visade tydligt att de inte är lämpade att ansvara för fisket och jakten när de direkt väljer att stänga ute större delen av Sverige? Det är inte rimligt och inte förenligt med allemansrätten och de grundval som jag kan tycka lite definierar vad som är en av storheterna med Sverige. Nämligen möjligheten att röra oss relativt fritt och inte bli diskriminerade pga ursprung.

• Like 9

Var det inte så att på svenska sidan fanns inga lavar kvar alls men tydligt vitt med massor av vackra vita lavar på norska sidan.
Sent 80-tal!?

Inget kvar idag! Sorgligt, bara att förtränga och fortsätta fiska, le stort med fångsten framför kameran och låtsas vara lyckliga!?

14 hours ago SA sa:

Var det inte så att på svenska sidan fanns inga lavar kvar alls men tydligt vitt med massor av vackra vita lavar på norska sidan.
Sent 80-tal!?

Inget kvar idag! Sorgligt, bara att förtränga och fortsätta fiska, le stort med fångsten framför kameran och låtsas vara lyckliga!?

Så är det! ..totalt sönderbetat...knappt en minns hur renlaven ser ut längre...för mycket ren helt enkelt.

Jag har för mig, dvs tycker mig komma ihåg, att efter haveriet i Tjernobyl sjönk priset på renkött drastiskt. För att kompensera för intäktsbortfallet per kilo ökade man antalet renar. Är inte säker på om detta var regionalt eller om det gällde hela landet.

Rovdrift på naturen förekommer ju också i konventionellt jordbruk och skogsbruk. Skogsindustrin hävdar att vi aldrig tidigare haft lika mycket skog som vi har idag. Det vi har är stora arealer trädodlingar, oftast monokulturer. Skog är en rik väv av växt- och djurarter.

Jordbruket, ja, jordbruket behöver jag väl inte ens säga något om...

• Like 3
  • Thanks 1

I vintras så ville Leavas Sameby stänga av ett relativt stort område på "deras" område..inga skotrar.

Men fick nej!..en jag känner åkte till området för kolla läget.

På vägen dit..UTANFÖR området..såg han Renar i ett hägn..väl i området..fanns inte en endaste Ren...han såg km vis bort.

Renen skulle få ha betes ro..som det sas.

Problemet denna vinter..är att Renen hade fått gräva ihjäl sig..för att komma så djupt genom snötäcket..en omöjlighet!

Det enda kompisen hittade var en ca 250m lång kuk i snötäcket..se bild.

Screenshot_20200620-094348_Messages.jpg

Inte klokt!😁
Nu vill inte jag hålla på snacka skit om renskötande samer, vi andra är knappast bättre med vårt leverne. Vi bor och lever inom samma gränser i landet Sverige.
Kan vi inte samsas här så hur i helvete ska det gå globalt med klimatkrisen! Ska vi bara fortsätta med att sitta och såga av grenen vi sitter på?

Och renlaven kommer tillbaka om kanske 50år utan betande. Ingen expert men har hört att det indirekt påverkar lämmelbeståndet med ojämna lämmelår.
Vilket i sin tur påverkar fjällräven, fåglar och hela näringskedjan. Lite för mycket renar är det som det verkar!

Men snälla är dom renarna. Kom en ren på andra sidan av en bäck uppe i sandåslandet när jag hade hund med mig.
Hunden en labrador gick över bäcken och gick fram försiktigt, stannade 20m bort och viftade ivrigt på svansen medan dom glodde på varandra en bra stund.

Det var en kortdrivare till hund som aldrig skulle skada en ren. Inte en lämmel ens rörde han men samer påstås skjuta alla hundar som driver renar. Rent nonsens!

Skulle väl vara extremläge isåfall med flera agressiva hundar och det har hänt!

Lång tråd!

Edited by SA
  • 4 weeks later...

Passar ganska bra i dessa tider. En lat översättning är hjärtligt välkommen till alla fisketurister. Gör såhär, sätt pengar i lådan, dra åt helvete. 

Edit: uppenbarligen från en lustig bok med skämt. Men aktuellt iallafall. 

received_387871815271373.png

Edited by snigelsnabel
På 2020-07-16 at 14:44 snigelsnabel sa:

Passar ganska bra i dessa tider. En lat översättning är hjärtligt välkommen till alla fisketurister. Gör såhär, sätt pengar i lådan, dra åt helvete. 

Edit: uppenbarligen från en lustig bok med skämt. Men aktuellt iallafall. 

received_387871815271373.png

Kan ju svara! .."Hade inga pengar...så hitta HELVETET"

Och nu händer det jag har förväntat mig. Ur dagens AB:

10:40Hanna Olsson

Regeringen utreder rennäringslagen

Regeringen inleder nu ett arbete med att tillsätta en utredning av rennäringslagen, berättar landsbygdsminister Jenny Nilsson (S) på en pressträff.

Efter Girjasdomen tidigare i år har regeringen insett att lagen måste ses över, säger Jenny Nilsson.

– Regeringen har under våren analyserat domen och fört löpande dialog med samiska företrädare och andra samiska intressen, säger hon.

I Girjasmålet i vintras slog Högsta domstolen fast att det är samebyn Girjas, inte svenska staten, som genom urminnes hävd har rättigheterna till jakt och fiske. (TT)

Det hade varit orimligt att inte ta itu med detta. Vad det kan tänkas leda till är helt öppet. Det kommer inte att vara okomplicerat.

Edit: Ett antal olika regeringar har varit passiva i den här frågan.

Edited by xps
Tillägg.
På 2020-07-17 at 18:47 Tafsbrott sa:

Jäklar vad kort dom säljer 🤟

Inte pga mina sura slantar!..inte ett öre.

Det räcker med att ställa frågan vem var först här, läs ” kolonisationen av lappmarken” jo den heter så redan där kallade staten samerna för.. sen kan man kolla på FN:s deklaration om MR och ursprungsbefolkningar.. Snart har vi inget fiske ovan odlingsgränsen.. Girjas var 1:a exemplet.. sedan får inte saker bedriva fiske.. Mer läsning? G Westrin uttalar sig mkt i ämnet ifall ni vill fortsätta debatten, och nej man kan inte bli same utan släktskap, sedan finns det konflikter mellan renägande o diskande samer. Mer i ämnet? Sök på kulturgeografi. 
Själv? Försöker bidra till nyanserad diskussion.

Nu ska jag o fiska i samevatten då min kompis är släkt med en same, tack för mig😀

Hej Dagsländan,

Det är möjligt att du försöker bidra till en nyanserad diskussion, det kan jag inte bedöma för jag kan inte tolka ditt inlägg. Det är lite för snårigt och otydligt för mig. Du kanske kan utveckla ditt resonemang i lite mindre portioner någon gång när du har tid. Jag klandrar dig inte för att du hellre fiskar just nu.

10 hours ago, Dagsländan said:

Det räcker med att ställa frågan vem var först här, läs ” kolonisationen av lappmarken” jo den heter så redan där kallade staten samerna för.. sen kan man kolla på FN:s deklaration om MR och ursprungsbefolkningar.. Snart har vi inget fiske ovan odlingsgränsen.. Girjas var 1:a exemplet.. sedan får inte saker bedriva fiske.. Mer läsning? G Westrin uttalar sig mkt i ämnet ifall ni vill fortsätta debatten, och nej man kan inte bli same utan släktskap, sedan finns det konflikter mellan renägande o diskande samer. Mer i ämnet? Sök på kulturgeografi. 
Själv? Försöker bidra till nyanserad diskussion.

Nu ska jag o fiska i samevatten då min kompis är släkt med en same, tack för mig😀

Inget unikt att fiska i Lappvatten, har gjort det snart i 50 år utan att vare sig vara släkt eller ha ngn same i hasorna.

Har gjort det på mina egna villkor, inte ngn annans villkor och när jag själv velat.

I min våta dröm får alla fiska var dom vill utan att styras av en nyskapad adel för fjällvärlden.

Skulle det mot förmodan bli så att drygt 200 samer styr över marken ovan odlingsgränsen, då ska dom oxå stå på egna ben, inte en krona i bidrag till rennäringen som förövrigt inte ger mer kött än vad Svensk fågel och harjakt ger.

//Tomas S

Som jag ser det är det framförallt Rödingen men även öringen som är den heta potatisen.Detta vad gäller fisket, men det är väl ändå jakten som var det viktiga, som vanligt!
Och vilket jäkla kallt pissväder i fjällen! Hur länge ska detta fortsätta? 2020 ser inte ut som ett bra år att minnas alls!

On 7/23/2020 at 5:09 PM, Ismo said:

Inte pga mina sura slantar!..inte ett öre.

Nerver av stål, eller gillar konflikter!

13 minutes ago SA sa:

Som jag ser det är det framförallt Rödingen men även öringen som är den heta potatisen.Detta vad gäller fisket, men det är väl ändå jakten som var det viktiga, som vanligt!
Och vilket jäkla kallt pissväder i fjällen! Hur länge ska detta fortsätta? 2020 ser inte ut som ett bra år att minnas alls!

Jakten är den heta potatisen!..det vart det tidigt -90-tal...när Turistidkare fick igenon att släppa den "Fria fjälljakten"..i grund å botten..Staten får som sagt skylla sig själv.

Sen har väl Grijas vart emot Tjuonajokk! ..att Gällivaare kommun..skulle tillfalla nån som sorts idkare..inte dom ..nångång.

Men pissväder som sagt..men det börjar röra på sig..nästan hela Augusti har en på sig.