Jump to content

Girjas vann mot staten i Tingsrätten

Recommended Posts

1 minute ago SA sa:

Nerver av stål, eller gillar konflikter!

Gillar konflikter!...vem i hela världen skall kolla mig? Matti Berg har fullt upp med sina havre-moppar.

• Replies 906
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja jag läste den igår. Tyckte den var bra skriven. Det kanske är bra om man tar lite höjd i den här diskussionen så man får rätt perspektiv? Det här är en intressant fråga väl värd att diskuteras. Det

Girjas har ju självklart ett intresse i att sköta sina fiskevatten och jaktmarker på bästa sett. Det är ju stora pengar det här handlar om i det fallet att man förvaltar resursen väl och gör rätt. Jag

Den starkaste lagstiftning vi har i vårt rättssystem gäller äganderätten. Det intressanta i det här fallet är att äganderätten inte har varit berörd över huvud taget, enbart nyttjanderätten. Även om m

Posted Images

Hästar vad snackar du om. Men sant kan dom inte landa helt säkert  på fast mark med helikopter inom 300m kan man lugnt skita i fiskekort.Man är flugfiskare ingen rovfiskare.

7 minutes ago SA sa:

Hästar vad snackar du om. Men sant kan dom inte landa helt säkert  på fast mark med helikopter inom 300m kan man lugnt skita i fiskekort.Man är flugfiskare ingen rovfiskare.

Matti Berg håller ju på med Ponnyridning! ..visste du inte detta?..hans största intresse...:rolleyes:

Hans utfodring av å med Ponnyna..ger samtidigt mat åt kring strövande Älgar! Dom flockas vintertid...kring hägnet.

Folk är skitförbannade runt om..utgör ju en trafikfara.

Edited by Ismo
18 hours ago, xps said:

Hej Dagsländan,

Det är möjligt att du försöker bidra till en nyanserad diskussion, det kan jag inte bedöma för jag kan inte tolka ditt inlägg. Det är lite för snårigt och otydligt för mig. Du kanske kan utveckla ditt resonemang i lite mindre portioner någon gång när du har tid. Jag klandrar dig inte för att du hellre fiskar just nu.

Svar till XPS.  "Det är möjligt att du försöker bidra till en nyanserad diskussion, det kan jag inte bedöma för jag kan inte tolka ditt inlägg. Det är lite för snårigt och otydligt för mig. Du kanske kan utveckla ditt resonemang i lite mindre portioner någon gång när du har tid. Jag klandrar dig inte för att du hellre fiskar just nu"

Jag tar inte ställning i frågan.. Har kunskap  i ämnet och ville bara informera om de tvångsövergrepp från svenska staten har gjort vid exploatering av gruvor ex i Laisvall då samerna lurades och fick transportera silvret med renar. Läs gärna kulturgeografi/naturg. Sen finns en rädsla att alla samebyar kommer överklaga och då har vi inget fiske  eller jakt kvar. End of discussion:)

Vilka är samerna?? Dom springer efter renar eller folket som levt på jakt å fiske här i urminnes tider? Den största delen av samerna/kvänerna blir helt utan rättigheter medan ett fåtal renskötare(hobby renskötare) får hela kakan. Det om nått är diskriminerande..

Nä hoppas att det kommer fram när man ser över rennäringslagen

2 hours ago, Dagsländan said:

Jag tar inte ställning i frågan.. Har kunskap  i ämnet och ville bara informera om de tvångsövergrepp från svenska staten har gjort vid exploatering av gruvor ex i Laisvall då samerna lurades och fick transportera silvret med renar. Läs gärna kulturgeografi/naturg. Sen finns en rädsla att alla samebyar kommer överklaga och då har vi inget fiske  eller jakt kvar. End of discussion:)

Kunskap i ämnet skriver du, men du har fel. Laisvallgruvan var en blymalmsgruva där man började bryta först på 1940-talet och jag tror knappast att man transporterade något med renar vid den tiden. Jag antar att du egentligen menar Nasafjäll. Tvångsrekryteringen av arbetskraft som bestod av samer till den gruvan skedde i mitten på 1600-talet och de utsattes för svåra övergrepp enligt ögonvittnesskildringar.  Vid samma tidpunkt tvångsrekryterade staten svenska och finska män till 30-åriga kriget där väldigt få kom tillbaka levande.  Att staten begick övergrepp var tyvärr vardagsmat på den tiden och det var inte bara samer som drabbades, de svenska övergreppen på civilbefolkningen i de länder där kriget pågick var också omfattande.

Edited by Isoperla
  • Like 3

Håller med dig MattiR, det är endel som får hela kakan som alltid.

Isoperla; Jag nämnde inte Nasafjäll pga det ligger i samma område som Laisvall; MÄRK ATT; jag nämnde INTE LAISVALLGRUVAN. Får nog bifoga länken:  Finns på Libris 

Kolonisationen i Lappmarken : några näringsgeografiska aspekter / Nils Arell.

Arell, Nils, 1938-2004 (författare)
ISBN 9124295973
Publicerad: Stockholm ; Esselte studium, 1979
Tillverkad: Lund : Berling
Svenska [6], 95 s.
Serie: Scandinavian university books, 99-0103642-9

NU svarar jag inte mer........HEJDÅ Isoperla och Matti R.
Diskuterar hellre flugfiske då jag lämnat min profession inom detta område;)
Skicka gärna PM
  • 1 month later...

Då har man varit och fiskat i Kaitumälven igen med veckokort kirjas-sameby spec.område.

Kom hem för en knapp vecka sedan. Fint fiske med största harr på 1,4kg och öring på ca2,5-3kg.

Och hur tusan skriver man fångstrapport när man släpper tillbaks nästan all fisk! 3st fiskar på en vecka tog jag upp till matfisk.
Väldigt generös baglimit med 5 fiskar per dag!

Ingen kortkontroll inge folk, men nya spår efter fyrhjuling helt nära älven så möjligen tidigare! Endast 4st mindre flytetyg med en pers i var.

En stor grå militärhelikopter flög över på extremt låg höjd annars inget störande motorljud alls. Helt ljuvligt ensam och fri i naturen en vecka!

DSC_0504.JPG

DSC_0434.JPG

DSC_0515.JPG

DSC_0585.JPG

DSC_0618.JPG

DSC_0639.JPG

DSC_0749.JPG

DSC_0771.JPG

• Like 3

Det roliga med Girjas är...dom säger att dom följer Länstyrelsens rek...i VAD?...en har ringt mig ang. Laddjo(Stor Öring)...inte många.

Länstyrelsen..la till en special regel ang. Laddjo..flugfiske fr. 16 Augusti...Flugfiske,enkel krok..pussa å ge tebaks...den regeln finns inte att hitta längre? Huh!?

Så jag sa-.."Fiska med spinn då!..hittar inget om ev. regler..så varför bry sig.

Enda kan tänkas är( Länstyrelsens rek.)...att ev. förbud..när Harren & Öringen leker...Laddjo!! 16 Aug = fluga..ÄR EN SPECIAL REGEL..fr. Länstyrelsen.

3 hours ago, Ismo said:

"helig plats"   Ha Ha ..vilket skämt!!! Ha Ha.. Min toa stol kan bli helig.

Det är ju sant! Din toa ÄR ett altare.

Aldrig annars har mitt bajs ramlat ner i ett kaffefilter och eldats upp till gudarnas ära!

Edited by Henka

För de som studerat kartan och funderat på att vandra uppför Gaitumälven kan jag meddela att den leden är gammal och helt under förfall.
Spångarna som går över myrmarker är under dyvatten och rent av livsfarliga att gå över med tung 30kg ryggsäck.
Nya stålbroar över bäckar har tillkommit passande fyrhjulingar. Inte vackert men funktionellt.

Gillar ändå samerna dom är alltid trevliga har bara träffat en enda som varit lite vresig då jag hade en välnärd labradorvalp på 6 månader med mig.
Fetaste hund jag sett, springer efter ren håll efter hunden! Men det är minst 25år sedan.

Edited by SA
  • Like 1
  • 4 weeks later...

Problemet nu förtin här uppe! ..folk törs inte säga vilka ev. Rovdjur en ser i Naturen numer..då kommer minsann ett "Folkslag" ..gapa över det ena & det andra!:mellow: ..jag blir bara trött!..Men det roliga i Kråksången är...VI SKALL ALLAA DÖÖÖÖÖÖ!...fränt va?:lol: Ner i jorden ..lr. brännas upp. Ha Ha Ha Ha.