Jump to content

Girjas vann mot staten i Tingsrätten

Recommended Posts

De är väl allmänt känt att ”Gråben” stryker efter älven eller strök.

Bara en tids fråga innan dom smugit klart längs älven och jag kommer inte gråta för det.

• Replies 889
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja jag läste den igår. Tyckte den var bra skriven. Det kanske är bra om man tar lite höjd i den här diskussionen så man får rätt perspektiv? Det här är en intressant fråga väl värd att diskuteras. Det

Girjas har ju självklart ett intresse i att sköta sina fiskevatten och jaktmarker på bästa sett. Det är ju stora pengar det här handlar om i det fallet att man förvaltar resursen väl och gör rätt. Jag

Jag har försökt undvika denna debatt, men vill nu ge min syn på saken. Varje sameby har en styrelse och politiken inom styrelserna varierar. Inom samebyarna existerar även hierarkisk syn, där renskö

Posted Images

14 minutes ago, puoltsa19 said:

Bara en tids fråga innan dom smugit klart längs älven och jag kommer inte gråta för det.

Dom e fina o häftiga djur...dom är väl inge hot för harren?  😂

• Like 2
10 hours ago puoltsa19 sa:

Synd att det inte är Matti Berg som smyger....

Edited by Ismo
  • 1 month later...

Mmm... vore ju bra om något gott kom ur det här? Känns ju inte så just nu? Känslan är att många beslut som fattas just nu urholkar Allemansrätten på ett sätt som gör att vi närmar oss förutsättningarna i resten världen? Jag gillar det inte.

33 minutes ago, Jonas said:

Mmm... vore ju bra om något gott kom ur det här? Känns ju inte så just nu? Känslan är att många beslut som fattas just nu urholkar Allemansrätten på ett sätt som gör att vi närmar oss förutsättningarna i resten världen? Jag gillar det inte.

Håller helt med, men man ska inte heller underskatta politisk kreativitet. Rätt vad det är kommer man säkert på någon fiffig politisk lösning. 

4 hours ago, Jonas said:

Det blir bara värre och värre, mina värsta värsta farhågor börjar tyvärr besannas. Samerna skaffar sig tyvärr heller inga vänner. En sameby sökte idag stöd på sociala medier mot skogsavverkning då det påverkar rennäringen, men det var i och för sig en sameby som i alla fall ännu inte sagt att de vill ha ensamrätt till fiske och/eller vill utestänga andra svenskar. Men man vet ju inte hur de just de ställer sig till frågan, så man skriver inte på något. Annars är jag generellt emot avverkning av fjällnära skogar.

• Like 1
6 hours ago Isoperla sa:

Det blir bara värre och värre, mina värsta värsta farhågor börjar tyvärr besannas. Samerna skaffar sig tyvärr heller inga vänner. En sameby sökte idag stöd på sociala medier mot skogsavverkning då det påverkar rennäringen, men det var i och för sig en sameby som i alla fall ännu inte sagt att de vill ha ensamrätt till fiske och/eller vill utestänga andra svenskar. Men man vet ju inte hur de just de ställer sig till frågan, så man skriver inte på något. Annars är jag generellt emot avverkning av fjällnära skogar.

Så är det!..folk neröver tror jag inte fattat vad dom pysslat med med åren...en skall komma med mössan i handen för att få lov att trampa ut i Naturen.

6 hours ago, Isoperla said:

Men, det där förstår jag inte riktigt. Om du är emot avverkning av fjällnära skog och även de är det - kan ni då inte vara överens i den frågan åtminstone? Jakt och fiske är en annan fråga och där skulle ni ju kunna vara helt oense utan att det behöver påverka den fjällnära skogen. För skogen är väl viktigare än att klämma åt någon som man har avvikande åsikt ifrån? Om nu situationen skulle vara sådan. Man har ju alla möjligheter att framföra kritik mot andra ståndpunkter.

Jag kanske har missförstått ditt resonemang?

18 hours ago, xps said:

Men, det där förstår jag inte riktigt. Om du är emot avverkning av fjällnära skog och även de är det - kan ni då inte vara överens i den frågan åtminstone? Jakt och fiske är en annan fråga och där skulle ni ju kunna vara helt oense utan att det behöver påverka den fjällnära skogen. För skogen är väl viktigare än att klämma åt någon som man har avvikande åsikt ifrån? Om nu situationen skulle vara sådan. Man har ju alla möjligheter att framföra kritik mot andra ståndpunkter.

Jag kanske har missförstått ditt resonemang?

Nej, du har inte missförstått mig. Jag är så pass upprörd och bitter så  jag skriver inte på något innan jag vet vad den aktuella samebyn har får ståndpunkt. De bryr sig ju inte om man kommer med kritik eller ståndpunkter, att man får framföra kritik är ju en annan sak, vi bor ju inte i en diktatur. Jag är överens med dem i frågan om fjällnära skog, men jag är inte beredd att på något sätt stödja dem. Att inte aktivt stödja är däremot inte detsamma som att klämma åt dem, eller hur menar du egentligen? Jag har knappast makt eller inflytande så att jag kan klämma åt dem och i detta fall skulle jag inte göra det heller även om jag hade den makten.

5 hours ago, Isoperla said:

Nej, du har inte missförstått mig. Jag är så pass upprörd och bitter så  jag skriver inte på något innan jag vet vad den aktuella samebyn har får ståndpunkt. De bryr sig ju inte om man kommer med kritik eller ståndpunkter, att man får framföra kritik är ju en annan sak, vi bor ju inte i en diktatur. Jag är överens med dem i frågan om fjällnära skog, men jag är inte beredd att på något sätt stödja dem. Att inte aktivt stödja är däremot inte detsamma som att klämma åt dem, eller hur menar du egentligen? Jag har knappast makt eller inflytande så att jag kan klämma åt dem och i detta fall skulle jag inte göra det heller även om jag hade den makten.

Jag förstår i alla fall inte. Det är ju inte samebyn du potentiellt stödjer, det är ju den fjällnära skogen. Och det kan du inte göra för att du inte är säker på hur samebyn ställer sig i en helt annan fråga? Den fjällnära skogen kan ju inte rå för hur samebyn agerar beträffande jakt och fiske.

Jag tycker att du villkorar ditt försvar av fjällnära skog på ett lite skevt vis. Om jag nu inte har missförstått...

7 hours ago, xps said:

Jag förstår i alla fall inte. Det är ju inte samebyn du potentiellt stödjer, det är ju den fjällnära skogen. Och det kan du inte göra för att du inte är säker på hur samebyn ställer sig i en helt annan fråga? Den fjällnära skogen kan ju inte rå för hur samebyn agerar beträffande jakt och fiske.

Jag tycker att du villkorar ditt försvar av fjällnära skog på ett lite skevt vis. Om jag nu inte har missförstått...

Det kanske är skevt, men jag ger inte aktivt stöd till någon som potentiellt vill begränsa mina möjligheter som svensk och dessutom utflyttad norrbottning att fiska i mitt eget land. Samerna är förövrigt emot avverkningen då det påverkar rennäringen, inte p.g.a att de primärt vill skydda naturen. Går någon annan ut med detta, kan jag tänka mig att ge mitt stöd. De uppmanade förövrigt också alla antirasister att stödja dem, att därigenom försöka påskina att ett skogsbolag skulle avverka skogen p.g.a de är rasister är ett absurt argument. Det finns flera argument mot avverkning, men detta är absolut inte ett av dem. Missförstå mig inte, rasism är oacceptabelt och samerna har historiskt utsatts för rasism, men just det här har inte med rasism att göra.

• Like 1

Jag förstår vad du säger men jag förstår inte hur du resonerar. Jag låter inte samebyars eller någon annans motiv påverka mitt motstånd mot avverkning av fjällnära skog. Jag tycker inte att denna min inställning innebär att jag låter samebyar inskränka mina rättigheter till jakt eller fiske eller att jag stödjer sådana strävanden.

Sen tycker jag att man ska skilja på samer och samebyar. Jag kan tänka mig att det är många samer som är motståndare till avverkning utan att rennäringen har något med det att göra