Jump to content

Girjas vann mot staten i Tingsrätten

jakobj
 Share

Recommended Posts

6 minutes ago, Freak said:

Nä, det är svårt att dra gränsen när det är luddigt ?. Men jag tror att du vet var gränsen går.

Jag bifogar forumets regler. 

"Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag."

Jag försökte översätta detta till vad som just har utspelat sig och kan konstatera att jag inte visste var gränsen går. Möjligen var jag störande för att jag försökte fortsätta diskussionen. I så fall är jag störande även nu. Jag kanske bara ska läsa annonserna i fortsättningen men jag behöver ju inte köpa någonting så det får väl vara.

Såg på tv nyligen att nu ska nära nog alla samebyar följa Kirjas exempel. Mycket som händer nu, svårt att ta ställning!

Men va fan Ismo ponnyridning! Islandshästar håller han Matti eller vad han hette på med.
Och älgarna nästan en älgfarm på sidan om.
De tillsammans med alla renar och andra djur som betar håller kalfjället öppet när klimatet går mot varmare tider enligt forskare.

• 2 months later...

Samevatten...Äh!

Jag har "fiskat" endel med avklippta krokar på mina torrflugor. En lång historia det där - som jag inte tänker tråka ut er med. (Finns en artikel i FiN om det)

För mig kan det vara fantastiskt att fiska utan krok - Jag finner det mer avslappnad, aldrig någon stress vid strömmen om att få stor fisk osv. En annan sak är oxå att de gånger man bjuds på ynnesten att sightfiska stationär öring så kan man med kroklös torrfluga ha ett riktigt kull "fiske" - Den skygga öringen kan gå upp och ta din fluga - nypa igen gapet - du anar att spöt bugar en sekund innan öringen spottar och simmar tillbaks till sin plats. Du väntar två minuter och så är samma öring redo för att återigen kastas på - urkul!

Och så till min poäng:

Under en fiskeresa då jag fiskade kroklöst så diskuterade jag saken med en tillsyninigsman som blev helt ställd, vad han visste så skulle han inte kunna anklaga mig för olagligt fiske. Sedan kunde det ju bli en tolkningsfråga om flugaskarna var fulla utav flugor med krok. Nu va inte så fallet. Jag har oxå fått svar från länsstyrlsens grupp som hanterar fiskeregler :

"Kastar du inte med avsikt att fånga fisk, vilket kroklösa beten knappast kan sägas göra så räknas det inte som fiske och då kan det inte krävas fiskekort. "

Så knipsa krokarna och det blir massor utav vatten tillgängliga - Samevatten, kvoterade sträckor - skitsamma :)

Skitfiske på er - snart smälter det!

Edited by Fosco
  • Thanks 1
  • Haha 2
  • Sad 1

• 11 months later...
9 hours ago, Matte said:

Spännande att se vad dom kommer fram till.

Men mycket talar för att större delen av Svenska befolkningen snart har fiskat klart ovan odlingsgränsen.

I alla fall på det sättet vi bedriver fiske i dag, d.v.s. köp ett fiskekort och det är fritt fram att fiska.

Skulle samerna få ensamrätt, då kommer det kosta för merparten av svenskarna att fiska ovan odlingsgränsen och vem vet hur länge ortsbefolkningen får fiska/jaga🙂

Det här kan bli riktigt, riktigt illa.

Vågar man "fiska på ändå"?
Min erfarenhet är att man oftast har noll koll och omöjligen kan kolla fiskekort på folk som rör sig i länet, då området är så ofanligt stort. Visst ska man flyga helikopter och flygbolagen begär köp eller uppvisande av fiskekort kan det bli problem.
Om man däremot ska vandra till sitt fiske, dvs man promenerar mitt ute i tjotahejto i låt oss säga arjeplogs kommun så är risken att en fisketillsynsman ska kolla till en ytters liten. Aldrig hänt på 30 år för mig. Kanske andra har andra erfarenheter?

Detta förstod en ju fr. 1:a början vart det skulle sluta!!..krävdes inget Geni till detta att förstå..Men Turistbranchen får skylla sig själv när dom började & fick börja( var det inte efter en dom?) sälja Jaktkort uppi fjällvärlden..nångång på -90 talet..ett RAMASKRI!!! vart det från Samebyarna.

Får se vart det slutar?..

Ordförande Matti Berg ärju bara 1-2 Same..märkligt nog.

Men som sagt!..detta gynnar BARA SAMEBY-medlemmar..inga andra Samer i samhället...SJUKT:mellow:

50 minutes ago, Ismo said:

Detta förstod en ju fr. 1:a början vart det skulle sluta!!..krävdes inget Geni till detta att förstå..Men Turistbranchen får skylla sig själv när dom började & fick börja( var det inte efter en dom?) sälja Jaktkort uppi fjällvärlden..nångång på -90 talet..ett RAMASKRI!!! vart det från Samebyarna.

Får se vart det slutar?..

Ordförande Matti Berg ärju bara 1-2 Same..märkligt nog.

Men som sagt!..detta gynnar BARA SAMEBY-medlemmar..inga andra Samer i samhället...SJUKT:mellow:

Ska upp i sommar och hälsa på farfar. Kommer fiska på som vanligt .

• Like 2

Tror inte Svenska folket förstår allvaret med denna dom!

En liten liten liten! ..pytte del av befolkningen skall styra över Jakten & Fisket framöver ( I Fjällen)...kan ni tänka er..

Matti Berg är inte Ordf. längre (hörde nyss)..men han sitter numera högre upp..denna 1/4 Same.

En blir bara TRÖTT!...med det dom vräker ur sig.

• Like 2

Absoluta merparten av dom som är på detta forum har fiskat klart ovanför odlingsgränsen, om utredningen som pågår får samma resultat som Girjasdomen.

Samerna ser en gyllene chans att tjäna grova pengar på många av medlemmarna i edgeflyfishing.

Steg två är att samerna kommer sälja ut det bästa fisket till entreprenörer och på det sättet blir det än mer segregerat. Dom med stinn börs får fiska på gräddhyllorna, dom som vill göra sin egen tur utan guide m.m. får hålla sig till det som blir över.

Från dag ett när samerna drog i gång detta har det bara handlat om pengar och svenska staten har lagt sig platt på magen och sagt kom å ta mig, så jäkla svagt.

• Like 1

Jag kan som vanligt bara hålla med Kirunagrabbarna.

Jag är oerhört oroad av detta, det ska mycket till för att detta ska sluta väl, och då är jag en obotlig optimist!😪

Jag är överraskad av att inte detta ändå väcker mer opinion och intresse än det gör? Förstår inte de som fiskar i fjällvatten vad som kan hända?

• Like 1

16 minutes ago Matte sa:

Jag kan som vanligt bara hålla med Kirunagrabbarna.

Jag är oerhört oroad av detta, det ska mycket till för att detta ska sluta väl, och då är jag en obotlig optimist!😪

Jag är överraskad av att inte detta ändå väcker mer opinion och intresse än det gör? Förstår inte de som fiskar i fjällvatten vad som kan hända?

EXAKT!! EXAKT!! ..det du skriver nu om...att det inte väcker större opinion...Precis det jag pratade med om i morse..han var förvånad!

• Like 2

Den som lever får se.

Jag är markägare i Kiruna Kommun, marken ligger i Gabna och i Allas land.

Blir intressant när dom kräver fullt nyttjande över dessa marker.

I dag behöver jag bara statligt jaktkort för att jaga utöver det kostar det inte en krona att skjuta en Tjäder.

Vad som kommer i framtiden vet vi inte, det vi vet att samerna är påväg att vinna på knock out över den överlägset största markägaren ovan odlingsgränsen. En ägare som har hur mycket resurser som helst.

Hur stor chans har vi övriga?
Det finns ett talesätt först ger vi dom lillfingret sen tar dom hela handen, får se hur det blir i framtiden med det som kanske komma ska

• Like 1

Same same, but diffrent...

"Sedan finns det samer som varken äger kolt eller renar, eller inte kan ett ord samiska. Det finns ingen lagstiftning i Sverige som definierar vem som är same. Däremot finns en skrivning i Sametingslagen där det definieras vad som krävs för att bli upptagen i Sametingets röstlängd:"

Bara att se sig själv som same, o skita i o rösta, så är detta problem ur världen =)...

host host... 

Staten förlorade rättegången med flit. Nu kommer konsekvenserna. 

😎

MEN dom med fet plånbok behöver icke göra sig besvär. 

Sedan har renägarna  mage att kalla sig kränkta. Fy fan säger jag bara . Pumpar ju in bidrag från staten för att hålla på. Bara ett vidrigt spel dom pysslar med. Kränkt utåt med jublar över att få pengar från "storsvensken" De mest kränkta brukar gilla den formuleringen.

On 2/19/2022 at 9:44 AM, Ismo said:

Tror inte Svenska folket förstår allvaret med denna dom!

En liten liten liten! ..pytte del av befolkningen skall styra över Jakten & Fisket framöver ( I Fjällen)...kan ni tänka er..

Matti Berg är inte Ordf. längre (hörde nyss)..men han sitter numera högre upp..denna 1/4 Same.

En blir bara TRÖTT!...med det dom vräker ur sig.

Matti har ju sina hästar . Tjänar pengar på turister . 🤥🙄

1 minute ago Tafsbrott sa:

Matti har ju sina hästar . Tjänar pengar på turister . 🤥🙄

JA! ..han har ju inte alla Hästar hemma!..som en brukar säga:rolleyes:

On 2/15/2022 at 7:29 AM, puoltsa19 said:

Spännande att se vad dom kommer fram till.

Men mycket talar för att större delen av Svenska befolkningen snart har fiskat klart ovan odlingsgränsen.

I alla fall på det sättet vi bedriver fiske i dag, d.v.s. köp ett fiskekort och det är fritt fram att fiska.

Skulle samerna få ensamrätt, då kommer det kosta för merparten av svenskarna att fiska ovan odlingsgränsen och vem vet hur länge ortsbefolkningen får fiska/jaga🙂

Det här kan bli riktigt, riktigt illa.

Bara o hejja på gruvbolagen så ordnar dom att samerna försvinner.. 

• Confused 1

8 hours ago, Line-speed said:

Bara o hejja på gruvbolagen så ordnar dom att samerna försvinner.. 

Så du tycker det är bra att gruvbolagen gröver sönder våran natur för att du ska kunna fiska fjällmört?

Bra miljötänkt där, inte ett dugg egoistiskt.

• 1 month later...

Gillar samer men inte att en del sitter med samedräkt  demonstrativt istället för vanlig klädsel. Som att skåningar skulle sitta i sin gamla nationaldräkt. 😁

• Like 2

4 hours ago SA sa:

Gillar samer men inte att en del sitter med samedräkt  demonstrativt istället för vanlig klädsel. Som att skåningar skulle sitta i sin gamla nationaldräkt. 😁

Så är dom!..minsta lilla Journalist/TV..så slängs kläderna på..:mellow:..ser dom ALDRIG annars.