Jump to content

Girjas vann mot staten i Tingsrätten

jakobj

Recommended Posts

Fick bara lust att författa ett kort litet svar från ett samiskt perspektiv. Passar samtidigt på att yttra ett önske att moderator eller trådstartare tar bort den här tråden så får herrar Ismo, Hannu och Draupner fortsätta på forum ägnade för att hata andra som inte delar deras syn.

För att börja med bidragen: Det ENDA bidrag en renskötare får är slaktstöd, alltså ett tillägg på runt 10,- per kilo kött som produceras. Detta bidraget står staten för. Inget arealstöd eller liknande som jordbruket subventioneras med. Det här är möjligt för alla att kolla upp, men vis av erfaring vet jag att fakta inte biter på folk som har gått livets hårda skola.

Och så om vinterbetande renar: det är svårt att få dem att hålla sig innanför ett område om betet är dåligt, samtidigt som det innebär mycket extra jobb att samla ihop renarna igen om de börjar vandra. Vintern är en känslig tid, det är därför vi inom mitt område åker skidor för att kolla om flocken håller sig kvar. Blir inget spår kvar som renarna kan gå efter och det stör nästan inte alls så att de får gräva efter bete i fred. Då kan väl alla lätt föreställa sig reaktionen när det plötsligt dyker upp skotrar på friåkning, eller? Jag angriper inte friåkning med skoter, efterlyser bara lite respekt.

Så måste jag bara påminna att renskötarna med vintergrupperna runt kalixälven är samma personer som stod överst på barrikaderna när kalixälven var under utredning för vattenkraft. Den kampen förlorade vattenfall och älven är ännu idag oreglerad. Det kan vi väl vara eniga om att vi alla njuter gott av?

• Like 1

Du skriver HAATA!!..dom som hatar nån & andra är väl Renskötande Samer!!!..sluta skriva skit. Jag delar absolut inte din syn. Kommer aldrig att göra heller. Slakt stödet är väl 20:-/kilot?

Mina surt förvärvande lön/skatte-pengar runt 65-70 av fiske-kortet går ovakortat till berörda Samebyar!!! Har alltid gjort...vad ser vi av dom pengarna?...NADA.

Många kommer att rösta på SD i kommande val..trodde aldrig att jag själv skulle göra det.

Räknar väl med att du röstar på SD, ja. Här får du en förklaring om du någonsin undrar varför det behovet verkar så påträngande:

http://www.metro.se/nyheter/rasism-hor-ihop-med-lag-intelligens-visar-forskning/EVHlbc!xAOgdFBZbgrE/

• Like 1

Precis!..naturligtvis pga dig. å dina åsikter. gentemot oss övriga.

"Er övriga" tror jag nog i detta tilfället har degraderats till en ganska begränsad grupp bestående av dig, Ismo.

För att bygga upp lite tyngd på nätdiskussioner så rekommenderar jag dessutom starkt att du läser igenom följande utbud och söker dig in på passande nivå:

http://www.studentum.se/utbildning/svenska

jonida96!

Vet Precis hur ni tänker..är nu snart 54 år gammal..smeker en er inte medhårs..så får en ett H-ete framöver...men det kommer jag aldrig att göra.

Lycklitgvis så har ni era egna intriger..å kommer alltid att ha.

En RenskötandeSame är värre än en Finne i röven.

Har stött på den ena å den andre genom åren..ingen verkar klokare än den andre.

Måste för ordningens skull bara fråga: är du helt frisk?

Ismo.

Detta skulle kunna vara en intressant diskussion om något som i slutändan kanske kommer att påverka vårat gemensamma intresse åt det ena eller andra hållet.

Det är otroligt tråkigt att du sänker nivån och inriktningen på denna diskussion med dina påstenden, fördommar och skällsord.

Det är inte ok att uttrycka sig så om andra människor. Inte ens på internet.

Du säger att du snart är 54 år gammal. Snälla bete dig som det också.

• Like 4

Jag har försökt undvika denna debatt, men vill nu ge min syn på saken.

Varje sameby har en styrelse och politiken inom styrelserna varierar.

Inom samebyarna existerar även hierarkisk syn, där renskötande samer med samiska som modersmål står högst i rang.

Att samebyarna ska förvalta och äga jakten och fisket är för mig en tvåpipig sak.

Allt beror på hur man vill se sitt ägande och i vilken riktning man vill gå.

Inte olikt ett lokalt FVO i våra trakter.

Krafter vill styra åt det ena eller andra hållet. (ego eller allmännyttigt)

Ta bara Pajala Allmänningsskog som ett exempel.

Alla markägare är delägare i Allmänningen, men har fått en styrelse som består av stora delägare som gått samman mot de små.

Förr lottades jaktområdena ut bland delägare, som fick mot en lagom kostnad jaga där och låta egna marker vila.

Men den maktfullkomliga styrelsen har styrt all jakt till att bli anbudsjakt med årliga kostnader upp till 100 000 kr.

Lotteriet bland de små delägarna är borta. Ingen av dessa har en chans att kosta på sig ett anbud.

Varav resultatet blivit att rika anbudsgivare jagar okontrollerat på Allmänningen. Man tar dit utlandsgäster som får veta att de kan fälla x antal älgar.

Veckan efter får ett nytt gäng samma utdelning. Så på ett litet område med  t ex 2 vuxna och 2 kalvar skjuts 10-tals älgar bort.

Ja, ni kan själv räkna ut hur resutatet kommer att bli. Det är pengar som styr helt enkelt.

Så kan också samebyarnas jakt o fiske politik styras, där tjockaste börs gäller.

Jag har själv alla sorts gener i kroppen, allt från samer, kväner, finnar till kungens birkarlar.

Bland annat så hade en av mina anfäder fiskerätten i hela Vittangi-området, en annan ägde stora delar av torneälvsfisket nedströms.

Ska jag också börja processa om mina hävder? Nej, Nej, vi bor och verkar i Sverige oavsett härkomst och måste se till inte pengar styr allt.

Det kommer bara att skapa olika läger och friktioner bland olika folk.

Kommer att bli en av samfällighetens fiskerättsägare inom kort och kommer att fortsätta samma arbete, med att alla kan fiska lax här mot en rimlig kostnad.

Fattig som rik. Ingen särbehandling om jag får säga mitt.

• Like 8

• 2 weeks later...

Kommer ihåg en resa uppe i Sameland och i bilen satt vi o lyssnade på Sameradio,,,, program efter program under de många milen.

Det var helt sjukt hur alla programmen hade en gemensam nämnare HUR SÖKA BIDRAG !

Det handlade inte om att skapa arbeten vs inkomster som vi måste göra i södra Sverige.

Med andra ord jobba betala skatt i en konkurrensutsatt situation...

Här handlade det om bidrag och utveckla sig själv !

I intervjuer med ungdomar medgav de att vara arbetslös och gå på bidrag var välkommet då de med all fritid utvecklades som jägare och fiskare.

Det jag sett under mina resor där uppe har gett mig en syn på samer som jag inte kan uttala öppet med risk för repressalier.

Idag åker jag inte dit upp och fiskar eftersom jag aldrig funnit den typ av fiske där som jag gillar, då låter jag andra vistas där.

Ge Samerna rättighet till en del vatten och därefter SKÄR AV ALLA BIDRAG till dem gör dem till vanliga svenska medborgare utan deras samestatus.

Låt dem sköta sig själva så får de lov och ta betalt för fiske/jakt som de så gärna önskar ....

Men då måste de ha något att erbjuda mer än ett fjäll till turisterna och det kräver tankeverksamhet och arbete för att locka upp folk till sameland.  

Samerna räknar säkert med att hålla samma livsstil eller en utökad variant av vad de har idag,,,som delvis är grundad på bidrag och "annan inkomst"

Det vore skönt o få se dem arbeta i en konkurrensutsatt situation för sitt leverne...

Ge dem vattnen och ansvaret !

De har redan visat att de inte kan sköta rennäringen på ett hållbart vis eftersom de kan ha upp till 4ggr så mycket ren på markerna än rekommenderat.

Såg ett program som handlade om skadorna renbetningen åsamkats den svenska sidan av fjällkedjan och på norska sidan var fjällsidorna mer intakta.

Den följande markerosionen och skadorna skulle först återställas vid nästa istid om överbetet upphörde nu.

Låt Samerna få tillbaks äganderätten och ansvaret men sätt därefter stenhårda regler på resursnyttjandet av fisket markerna och jakten.

När de skjuter varg så ska det sättas resurser på att ta dem och sätta åt dem hårt.....sluta dalta med dem och börja behandla dem som myndigförklarade personer.  

Sorry

Sverige är daltandets hemland där många kan flumma runt men det håller inte i längden det är dags o vakna det finns folk som rusar ikapp och snart är förbi.

Jag vill inte betala skatt för dumheter men gärna för miljövård, skola, sjukhus och äldrevård osv...inte lekstugor som tex. svensk forskning(ett annat kapitel)  

:D

Edited by endorfinslaven

• 2 weeks later...
  • 1 year later...

Det här ju väldigt intressant att följa. Jag vet inte riktigt vad jag tycker längre? Att statens mark förvaltas av de mest lämpliga är kanske en bra grundtanke? Att det sen är högst individuellt vilka man anser är bäst gör ju frågan extra svår... Varför kan man inte helt enkelt samarbeta i de här frågorna? Att en mindre grupp människor som bott i markerna sen urminnes tider förvaltar enorma naturresurser/arealer är ju på inget vis ett givet recept på succé? Ska man dra en parallell med våra fiskevårdsområdet runt om i landet kan jag ibland tycka det är förkastligt att mindre grupper människor utan utbildning i frågorna och med egen agenda får fatta beslut i frågor som påverkar både miljön och andra människor i allt för stor omfattning. 

Att länstyrelsen fortsätter vara grundinstans i de här frågorna känns kanske på något vis mer seriöst? Vi lever ju trots allt i en demokrati och det är garanterat fler ickesamer än samer som nyttjar naturresursen i fjällen idag. När man backar tillbaka 300 år och på något vis hävdar att man blivit bestulen på sitt land och vill ha ursäkt för det av staten så blir det någonstans lite urvattnat kanske? Det var en helt annan tid då och jag tror inte någon i någon samhällsgrupp är speciellt stolt över beslut som fattades för så lång tid sedan. Jag tror däremot att ganska många i Sverige är stolta över hur vi tillsammans driver utvecklingen framåt. Jag upplever absolut att Sverige tar beslut på demokratisk och välunderbyggd grund i de flesta frågor.

Jag tror någonstans att Sverige mår bäst av att enhetlighet. Samerna är en del av Sverige på samma vis som Skåningar och Bohuslänningar. Att hålla på och bråka om tidigare nationaliteter eller suveränitet gör knappast Sverige bättre?

Jag lägger just nu min röst på att Länstyrelsen får fortsätta förvalta områdena och att man ser över renskötseln och nyttjandet av fjällen så att det fungerar för alla parter. Behöver samebyarna exempelvis ha större restriktioner i renområden för exempelvis skoteråkning så kan de väl få det? Min bild är att vi i Sverige är stolta över renskötseln och ser den som ett av våra stora varumärken. Då är det väl självklart att vi ska se till att föutsättningarna för de som arbetar med det är de bästa också? Vad gäller fisket och jakten är det väl mer tveksamt om Sameybyarna kan förvalta den resursen bättre än länstyrelsen gör idag. Vad bygger man egentligen den tanken på? Sett ur min synvinkel handlar det här om att man vill ha kontroll över ytterligare en inkomstkälla snarare än att man är lämplig att förvalta resursen.

• Like 1

Just now Ismo sa:

Precis så...låter det om det minsta kritiseras...är en med i leken..så får en leken tåla.

Absolut och kritik är välkommet i alla trådar på forumet. Det är när man slänger med personangrepp utan saklig grund som det blir problem. Det är helt ok att du nämner de du tycker du har fel i de här frågorna men det är extra viktigt att du håller dig till sakfrågan när du väljer att blanda in andra personer och deras åsikter. 

3 minutes ago Flyrod sa:

I Schweiz så har de en fungerande direktdemokrati, där de även folkomröstar om de mindre frågorna. Man låter folket komma till tals och respekterar utgången av valet. Till den här typen av demokrati kommer vi aldrig komma till i Sverige. Politikerna här är inte intresserade av vad vi tycker.

Det är mycket att svara på här. Vad gäller direktdemokrati kan jag tycka det är förkastligt. Vad är fördelen i att låta lekmän utan djupare kunskap i ämnen vara med och fatta viktiga beslut? I Sverige röstar vi fram representanter vi litar på som har som uppgift att sätta sig in i komplicerade frågor och föra vår talan. Jag tycker det är betydligt bättre demokrati än den Schweiz presterar. 

@Flyrodriktigt så svartvitt är det ju inte och visst tror även jag att det kan finnas frågor där direktdemokrati kan fungera utmärkt. Oavsett så tycker jag att vårt nuvarande demokratiska system är rätt så bra trots sina stundvisa brister. Politik är inte helt enkelt.

När man lyfter den här frågan och vänder diskussionen till att samer särbehandlas positivt i nuvarande läge blir inte frågan speciellt mycket enklare. Som sagt, en intressant diskussion och jag följer utgången av den här rättegången med spänning.

Jag är rädd för att förvaltningen av fisket generellt sett kommer att bli ännu sämre än idag då samebyarna knappast har kompetens för detta och frågan är också om de har viljan. Befarar också att många attraktiva vatten kommer att arrenderas ut till högstbjudande, vilket skulle stänga ute lokalbefolkning av som inte tillhör en sameby och/eller folk i allmänhet som inte har råd att betala höga priser för sina fiskekort. Livskvalitén i den fjällnära glesbygden kommer därmed antagligen att försämras avsevärt om fisket och jakten tas ifrån befolkningen i ett område där det inte finns så många andra nöjen. Vilka vill då bo kvar ?

De ökade motsättningar som otvivelaktigt kommer att uppstå gynnar knappast samerna eller samebyarna heller.

• Like 4

Herr Ismo har tydligen varvat upp lite och det med all rätt.

Det är ganska fantastiskt att ägaren Staten riskerar mista nyttjanderätten över mark ovan odlingsgräns.

Ponera att det skulle bli så, hur länge dröjer det då innan detta också omfattar privat mark.

Krasst är det så, att det mål nu som är uppe och överklagat av staten är ett mål som rör nyttjanderätt över annans mark, i detta fall är staten Sverige ägare till marken.

Skulle samerna vinna detta mål över staten, finns ett prejudikat som säger att den som har vart längst boende ovan odlingsgränsen äger nyttjanderätten till mark ovan odlingsgräns (rätt är inte lika med ägande, ägaren betalar skatt för egendom han inte får bruka fritt).

Om samma scenario som utspelas nu ovan odlingsgräns, skulle utspela sig i Skåne exempelvis. Att t.ex. dom som heter Jönsson i Skåne säger att dom varit först i Skåne och med den inställningen startar ett mål mot staten Sverige sen övriga markägare, hur skulle det tas emot, skulle det överhuvudtaget blivit ett mål, tror inte det.

Men i princip är det vad som pågår ovan odlingsgräns, först får staten Sverige släppa nyttjanderätten över mark, sen är risken överhängande att de privata markägarna tappar nyttjanderätten över sin egen mark ovan odlingsgräns.

Det som pågår nu kan vara första steget i en tre stegs raket, första steget är målet mot staten Sverige, sen privata markägare och finalen är ägandet. Och sen vet ingen var det slutar och man kan bara fantisera om slutet och det är nog inte ett lyckligt slut.

• Like 1