Jump to content
jakobj

Girjas vann mot staten i Tingsrätten

Recommended Posts

Det ena tar väl inte ut det andra...

Det gör det enl. mig!..God natt.

• Like 1

Aningens likriktad tankebana.

NEJ!!! ..har bott snart här uppe i 54 år ..du är välkommen...

Nyckeln till hela spektaklet är tydligen att det lyfts fram

"bevis" för att Samerna var på plats först vad jag förstått.

"Bevisen" består tydligen till stor det muntliga brättelser,

Efter att ha läst protokollet så framstår det snarare som att de bästa bevisen består av skriftliga protokoll förda av nitiska kronofogdar... Svensk statlig förvaltning faller på eget grepp [emoji38]

Hej. nu känner jag ett par samer, men om man gör som man brukar så kan dom få arendera den mark dom vill (betala skatt å pris per ha ) å sköta sitt jakt å fiske å ren skötsel å inte få ett enda bidrag från staten hur skulle det funka tror ni 

Undrar när en Same betalt skatt(fr. hjärtat) senast?..en Renägande Same alltså!...mina surt förvärvande skatte pengar har gått OAVKORTAT!! ..till deras fickor, med Fiskekort lr. annat.

Dom har allt!...Får fiska å Jaga 99% mer än mig..i dags dato..ändå så gapar dom efter mera. :blink: ..var är rättvisan?

Rasister utav dess like!..finnes hos Ren-ägandes Samer. enl mig...ingen av Samiskt släkt!!( denna av Samisk ursprung) ..bör gifta sig med en Svensk!..det enl. en arbets"kompis" utsago.

Näää...vi skall ALLA!!..förvalta Naturen...Nomader/Samer lr. VI....på bästa sätt.

Ingen ÄGER nått!...

Vi Föds!..lever & döööööör....så enkelt är det.

Edited by Ismo
  • Like 2

Jo alldeles riktigt, ett bra exempel men det fungerar ändå inte.. Nu pratar jag så klart om LKAB men det är en annan historia :)

Visst skulle det skaka om länet. Men jag är helt övertygad om att vi i Norrbotten INTE står och faller med LKAB. Största antalet människor bor vid kusten och livnär sig på företagen här. Väldigt väldigt lite företag med gruvanknytning. Norrbottens inland skulle nog drabbas hårdare.

Visst skulle det skaka om länet. Men jag är helt övertygad om att vi i Norrbotten INTE står och faller med LKAB. Största antalet människor bor vid kusten och livnär sig på företagen här. Väldigt väldigt lite företag med gruvanknytning. Norrbottens inland skulle nog drabbas hårdare.

Så är det helt klart men det berör ändå många tusen människor men jag fattar vad du menar

...en får väl se.!

• Like 1

Leavas Samebys Ordförande! ..jobbar 11 mån på/en Privat firma....alltså en vanlig medborgare.

Plockar ut sin lön där..men ändå så har han rättigheten att fiska i/på ett i..Nationalpark..när han vill!...om han vill.

MEN..Han tillhör en SAMEBY!!!...& har rättigheter därefter..vilket jag aldrig kommer att få..är inte det diskriminerande?

Det luktar RASISM!

• Like 1

Mötte nån sur Same idag när man var och Braaappade kring Kalixälven,  man försöker ju iaf å vara som folk men inte klarar dom av ens de  :unsure:

Vad jag tycker om samer och deras sätt att nyttja allt som luktar pengar låter jag bli att skriva om. Men ni förstår nog vad jag tycker....

• Like 2

Har en på jobbet! ..en tjej. Hon har rösträtt(har röstat tidigare)...men kanske förlorar den pga hon inte kan Samiska!!??? :blink:

är dom riktigt riktiga? Samerna... :wacko:

Vilken trevlig ton ni har mot samer, grabbar.

Tycker också att det återigen förtjänar att påpekas att samer som folk och samebymedlemmar är helt olika saker och i den här frågan bör man inte klumpa ihop. Det handlar inte om att samerna som folk försöker ta något ifrån någon. Det handlar om att en sameby stämmer staten. INTE ett folk!

Tycker också att det återigen förtjänar att påpekas att samer som folk och samebymedlemmar är helt olika saker och i den här frågan bör man inte klumpa ihop. Det handlar inte om att samerna som folk försöker ta något ifrån någon. Det handlar om att en sameby stämmer staten. INTE ett folk!

Så är det! ..känner väldigt många samer..dom flesta med 0 rätt!...när skall Svenska folket förstå att Renägande Samer...är dom som vill styra å ställa av å med 1/3-del av Sveriges yta. Dom som inte ens vill äta av Älgkött!...men jaga vill dom?..helt plötsligt!? :blink: av dem.

Över 600st Älgar har inte anmälts ...FÄLLAVGIFT!!...dom "vanliga" ..hade blitt av med all form av kommande Jakt i framtiden..men inte vissa. :wacko:...år ut å år in...

Edited by Ismo
  • Like 1