Jump to content
jakobj

Girjas vann mot staten i Tingsrätten

Recommended Posts

Flera frågor blir intressanta att följa framöver.

- Kommer LST inta en principiell hållning i förhållande till övriga samebyar eller kommer de olika byarna prövas fall till fall. En prinipiell hållning ger domen fullt genomslag direkt medan den andra hanteringen riskerar att skapa ett lapptäcke (ursäkta ordvalet) där vissa delar kontrolleras av staten och andra av byarna.

- Vilka skyldigheter om några kommer ställas på samebyarna i fråga om förvaltning av vattenmiljöer. Om lapptäcken uppstår där staten upplåter vissa stycken men olika byar upplåter angränsande, vilka friktioner kan uppstå där.

- kommer de olika samebyarna genom ex. vis sametinget kunna enas om ett gemensamt synsätt, förvaltningsplan, försäljning osv?

- kommer reglering införas i syfte att begränsa kortsiktiga ekonomiska intressen i syfte att värna långsiktiga miljövärden.

osv..

• Like 2

Jag befarar att den icke samiska lokalbefolkningen inte kommer att ha råd eller ha tillgång till fisket, vilket försämrar livskvaliteten i glesbygden ytterligare. Vill man bo kvar i obygden om man inte får jaga och fiska ? Är också rädd för att vi andra inte kommer att kunna åka på fjällresor som vi organiserar själva utan att samerna arrenderar ut till entreprenörer som man måste anlita och betala dyrt till för att få fiska. I värsta fall blir fjällfisket något som många inte kommer att ha råd med.

Att det kommer att leda till ökade konflikter mellan samer och vanliga svenskar ser jag också som en stor risk, men det är upp till samerna nu hur de agerar.

Hur fiskevården ska skötas är också ett stort frågetecken och om fisket bara kommer ett fåtal till godo, dvs samer och de som är villiga och kan betala stor summor för att fiska är det mycket möjligt att motståndet mot ytterligare utbyggnad av vattenkraften kommer att minska. Varför kämpa för en älv om man ändå inte får fiska i den?

• Like 3
  • Thanks 1

Arjeplogskortet tillåter 5 upptagna fiskar per dygn och person, frånsett diverse undantagsvatten.

Detta är helt absurt enligt mig. Det finns heller inget fönsteruttag, bara minimimått.

Här kan Samebyarna faktiskt göra skillnad, dock så står ju detta och hänger på hur fisket bedrivs av samerna själva i berörda vatten, spela roll med strängare regler om det nätas hårt.

Jag har många gånger pratat med Dan Blomqvist på Länsstyrelsen om dessa extremt liberala fiskeregler på statens kort. Även efterlyst fler kvoterade vatten. Det är en snårig terräng att ändra fiskeregler, man behöver bevisa att fisket tar skada av gällande regler och det är verkligen inte lätt.

Vi får se hur detta går. Jag är extremt tveksam och ledsen över dagens beslut, men man måste försöka se någon ljusglimt i det hela.

Edited by Jonte66

Hej.

Först inget ont om någon part/grupp i domen!!!!

Jag tror att denna dom är större än fisket tyvärr och att man bör se längre.

Jag tycker att det är ett högst odemokratiskt beslut till grund av att de som bor i området/kommun/län rimligtvis bör leva efter samma regler.  Man har genom detta beslut byggt upp en ordentlig vi och dem- känsla mellan samer, ickesamer, kvänerna kan rimligen räknas in med. Högst naivt av domstolen att bara ge en part rätten och låta andra människor se sig snuvas.

Jag bor och fiskar ej uppe i norr och har i sak inte med frågan att göra men jag tycker att alla i vårt land ska få nyttja landet till fullo för vi är ju Sverige i söder och i norr! Ex, ska inte inflyttad på västkusten få fiska under samma förhållanden som de som bor här....

Jag hade faktiskt tänkt åka upp och fiska inom några år men den tanken släpper jag nu.

Edited by Laxarnas prins

Kort runrik i NSD JUST NU ! 

Jaktkort slutas säljas efter Girjas domen.

Spekulativa resonemang här nedan, så ta det lugnt:

Rent spontant så kan jag bara flika in att det känns lite sisådär att rättigheter kan komma att avgöras av vilken etnicitet man har.

Ta detta fiskekortsexempel, Same = Gratis, Svensk = 500 Kr.

Det känns ju modernt och fräscht? Är det ens lagligt?

Jag funderar starkt på att fiska vidare som förut och hänvisa till urminnes hävd. Kan ju trots allt visa att min släkt funnits i landet iallafall minst 400 år.

• Like 4

1 hour ago, Norrahisingen said:

Undrar vad detta kommer att betyda för Tjuonajokk? Den ligger väl inom området?

14 minutes ago Norrahisingen sa:

Jag funderar starkt på att fiska vidare som förut och hänvisa till urminnes hävd. Kan ju trots allt visa att min släkt funnits i landet iallafall minst 400 år.

Ska en hårddra det till sin spets! Så har våran släkt ända sen människans ursprung. Så egentligen så har vi alla rätt att göra vad vi vill..överallt i världen..Urhävd.:D

• Like 1

26 minutes ago, Norrahisingen said:

Det kan nog bli dyrt för dem...

Det kan nog bli problematiskt. Då Kommunen sålde campen till den förra ägaren var Girjas sameby förbannade för att de inte fick ta över. Det ska bli intressant att se vad som händer nu, fiskekortspriserna kommer nog att öka betydligt och upplåts inte fisket så kan de ju lägga ned. Men samerna lär väl knappast intressera sig så mycket för harr, så campen lär nog finnas kvar, men med höjda priser.

2 hours ago Isoperla sa:

Det kan nog bli problematiskt. Då Kommunen sålde campen till den förra ägaren var Girjas sameby förbannade för att de inte fick ta över. Det ska bli intressant att se vad som händer nu, fiskekortspriserna kommer nog att öka betydligt och upplåts inte fisket så kan de ju lägga ned. Men samerna lär väl knappast intressera sig så mycket för harr, så campen lär nog finnas kvar, men med höjda priser.

En fråga..är inte Campen på södra sidan av Kaitumälven? Girjas byagräns går mitt i älven från norra sidan räknat,,,& i princip södra sidan av Kalixälven...

Fattar då inte att Girjas ens försökte gnälla...Campen ärju inte ens på deras byamark.

Screenshot_2020-01-23 107_girjas_riks(1) pdf.jpg

1 minute ago Ismo sa:

En fråga..är inte Campen på södra sidan av Kaitumälven? Girjas byagräns går mitt i älven från norra sidan räknat,,,& i princip södra sidan av Kalixälven...

Fattar då inte att Girjas ens försökte gnälla...Campen ärju inte ens på deras byamark.

Screenshot_2020-01-23 107_girjas_riks(1) pdf.jpg

Om någon kan får en rejält större bild på denna karta..så kan ni följa vart gränsen går.

Det är på norra sidan som jag fattar det. Kartan kan man iaf hitta på sametinget.se

38 minutes ago hö&gös sa:

Det är på norra sidan som jag fattar det. Kartan kan man iaf hitta på sametinget.se

Då är det ju bara att fiska från den motsatta sidan! Emellanåt ta dig en grogg å njuta!:lol:

• Haha 1

Det roliga var efter 1:a domen som Staten överklagade..så frågade en reporter ordf. för Girjas..

-" Hur skall ni sköta bevakningen i området framöver?"

Matti Berg svarade..- Så långt har vi inte kommit!..vi får prata med Länsstyrelsen om det. 

????? fr. min sida då.:blink:

Menar karln att mina skattepengar..skall gå till att få frivilliga(Jakt & Fiskebevakare)..göra sina bevakningsresor..ettpar per/år som dom nu gör..ÅT DOM!!??

Nu får dom fanimej bevaka sina intressen själva framöver. Dom vill bara ha ha ha!.men GRATIS.

@Ismo förstår inte riktigt vad du menar här. Är inte det både naturligt och bra att man för en dialog med Länstyrelsen? Jag har inte förstått vad skillnad mellan en samebys fiskerätt och en FVO's fiskerätt skulle bli i praktiken? Vi bor ju fortfarande i samma land och går under svenska lagar? Den största skillnaden blir väl att den ekonomiska vinningen av kortförsäljningen går till samebyarna men rent praktiskt måste det ju bli ungefär det samma? Det fungerar ju bra i resten av Sverige så varför skulle det inte kunna fungera där uppe?

27 minutes ago Jonas sa:

@Ismo förstår inte riktigt vad du menar här. Är inte det både naturligt och bra att man för en dialog med Länstyrelsen? Jag har inte förstått vad skillnad mellan en samebys fiskerätt och en FVO's fiskerätt skulle bli i praktiken? Vi bor ju fortfarande i samma land och går under svenska lagar? Den största skillnaden blir väl att den ekonomiska vinningen av kortförsäljningen går till samebyarna men rent praktiskt måste det ju bli ungefär det samma? Det fungerar ju bra i resten av Sverige så varför skulle det inte kunna fungera där uppe?

Förstår du verkligen inte skillnaden? Dom vill i grunden utestänga ortsbor fr. Fjällen..om du inte är rik! Men dom vill inte betala för ev. framtida bevakning..nää, det skall Länsstyrelsen göra åt dom.

Alla på mitt jobb förstår deras tanke..många är Jägare--endel Fiskare.

Sen ang. förstjänst av t ex. Fiskekort. Har slutat att betala för Kommunkortet sen ettpar år tillbaka..varför? Jonas.

Visste sen tidigare att Samebyarna fick ta del av "vinsten" av å med av den. Men inte att det uppgick till ..nästan 70%

70% ..fick uppgifterna av folk som arbetar för Länsstyrelsen.trodde det inte var sant. ..men så är det.

Och var har dom pengarna synts i t ex. Fiskevård m.m fr. Samernas sida genom alla år?..INGENSTANS!!!..sen den dagen i mitt liv jag började lösa Kommunfiskekortet.

Så att dom inte skulle ha tjänat på fiskekort fr. oss..SVAMMEL.

Edited by Ismo
  • Like 1

Jag förstår vad du menar ismo, och jag håller med dig.

Jonas förespråkar privata aktörer. Han har inget emot att folk betalar 4000 för ett dygnskort (som det är på vissa ställen i västerbotten) då han själv jobbar som guide.

Helt befängt!

• Like 2

3 hours ago, Ismo said:

Det roliga var efter 1:a domen som Staten överklagade..så frågade en reporter ordf. för Girjas..

-" Hur skall ni sköta bevakningen i området framöver?"

Matti Berg svarade..- Så långt har vi inte kommit!..vi får prata med Länsstyrelsen om det. 

????? fr. min sida då.:blink:

Menar karln att mina skattepengar..skall gå till att få frivilliga(Jakt & Fiskebevakare)..göra sina bevakningsresor..ettpar per/år som dom nu gör..ÅT DOM!!??

Nu får dom fanimej bevaka sina intressen själva framöver. Dom vill bara ha ha ha!.men GRATIS.

Det blir ju enskilt vatten så dom får utbilda sina egna fiskevakter som får bevaka området o bekosta det själv.

43 minutes ago edvin edvinsson sa:

Jag förstår vad du menar ismo, och jag håller med dig.

Jonas förespråkar privata aktörer. Han har inget emot att folk betalar 4000 för ett dygnskort (som det är på vissa ställen i västerbotten) då han själv jobbar som guide.

Helt befängt!

Min poäng är att vi har fungerande system i resten av Sverige och jag kan inte se varför det inte skulle kunna fungera lika bra däruppe? Vad är skillnaden egentligen? Jag tror det här är mer en principiell fråga för samerna att de vill ha kontrollen över fiskerätten på det de anser är deras marker. I praktiken tror jag att skillnaden för de allra flesta fiskeutövarna kommer att bli marginella? 

Undrar hur @edvin edvinsson tänker när du tror att man ska kunna ta 4000kr för ett dygnskort? en fjällvecka med tre gäster i fem fiskedagar skulle i så fall kosta 60 000kr bara för gästernas fiskekort. Det finns ingen eller möjligtvis extremt få som vill betala det för exklusivitet i de vattnen som erbjuds. Argumentet faller på sin egen orimlighet. 

Jag tror att dygnskorten kommer kosta ungefär det samma för ungefär samma områden som idag men att det kanske tillkommer en del röda vatten som öppnas upp för uthyrning och kanske att vissa andra vatten också kan komma att ges möjlighet att hyras privat under angivna perioder. Det finns möjligheter med den här förändringen och det ska bli intressant se hur man tänker. Det här är ju en stor möjlighet för samerna att visa att man har nya ideér och jag tror också det kan öppna upp nya möjligheter att komma åt attraktiva boenden där det kanske inte gick förr.