Jump to content

Rio short versitip.

Recommended Posts

Hej. Håller på att reda ut lite till mitt tvåhands fiske start. Om man börjar med short versitip så följer det med ett par tippar av olika sort typ flyt, int och sink säger vi. Men sen då fäster jag en polyleader på klumpen och sen en tippet ring och till sist mitt tafsmaterial?

Hoppa över sånt skit som polyleader och tippetring.

Polyleader behöver du ju inte - det är ju därför du har de olika tipparna i olika densitet. Gör fast en rejäl bit ( typ 1.50 m ) grov nylon ( typ 0.55 ) i tipparna och tapera sen ner till tunnare tafs. Jag vet inte om det är färdiga öglor på tipparna? Annars använd nålknut.

Hur mycket du vill tapera din tafs beror ju på både hur lång du vill ha den och hur grov du vill ha den. Till lite grövre fiske räcker det ju bra med exempel 1.50 m 0.55 + 1.0 m 0.45 eller 0.40. Till lite mer "finfiske" eller för mindre flugor så skarva på ytterligare 1 meter 0.35. Klart!

Tippetring är nånting jag själv aldrig skulle lita på till laxfiske...  Möjligen till regnbåge och annat, men aldrig till lax.  

• Like 1

Hoppa över pollyleaders och kör som sunray skriver.

Tippetring fungerar alldeles utmärkt till laxfiske. Jag använder den när tafsmatrialet har stora skillnader i grovlek eller vanlig nylon skarvat med flour carbon. Tex polly med nylon kärna 0,50 och sedan spets på 0,35.