Jump to content
VAK

Damma av era kult spö/rulle kombinationer!

Recommended Posts

De senaste åren har jag verkligen fått upp ögonen för äldre spön och rullar och insett hur grymt bra flera av de gamla serierna är!

Det vore grymt kul och få se lite bilder på era personliga guldkorn!

Vad som är att betrakta kult är ju upp till var och en, personligen landar jag på 70, 80, 90-tal och tidigt 2000-tal.

Jag startar tråden med att lägga upp några av mina favoriter, tyvärr mobilkvalité på bilderna men det får duga =)

• Like 1

Inga bilder tyvärr ,men vad sägs om tidigt 90-tal Sage GII 690 och Sage GIII 490 med Loop 2 . Kultspön ! 

Kommer ni ihåg hypen med Loop long distance linan som var det bästa just då och naturligtvis Cortland 444 sl.

Dessa spön och rullen  har jag kvar ,men linan har gått till de sälla jaktmarkerna !

Ha en trevlig helg !

• Like 1

Loop long distance, ja jävlar det var tider! Upp med bilder på LL spöna & Loop rullen =)

Trevlig helg!

Har flera Loop long distance #5 liggandes nya i kartong. Och nej, de är inte till salu, ville bara skryta lite. ;)

Har flera Loop long distance #5 liggandes nya i kartong. Och nej, de är inte till salu, ville bara skryta lite. ;)

SKRYT!!??..  det är som att säga att!!.." min kuk är väldigt liten..MEN ..SMAL"... :lol:

Loop.Loop,Loop...Loppan är det närmaste jag kommer att tänka på...å han är enerverande.. :(

• Like 5

Loop var ju förjävlig att ta betalt för sina produkter : läs 1991 katalog som jag kollar i just nu . Airflo Super plus flyt WF  577 kr och spöet  LL 490  vill de ha 3295 riksdaler vad är det i dag ?  Ok , vidare så ville de ha för en tvåhands 15 fotare 4900 pengar.  Jag vill ge en inblick i hur det var just då på tidigt 90-tal.

Göran Andersson var ju kung då iaf ,men nu vet jag ej hur det står till med honom.  Som spödesigner har han ju tillfört mycket och hans arbete med Don Greene på Sage har gett oss de spön vi har idag . 

Snyggt, riktig specialare det där! Ska bli kul och se den kombon live :) Du borde ju ösa upp bilder här Christian, med tanke på ditt stash! :D

Oj! En 2i! Visste jag inte ens att det fanns :) vilka spön hade rullfästet anpassat för denna? Har ju sett center axis på vissa SPL men detta var en nyhet även för mig (som är ganska insnöad på gammel loop och dito Sage). Ska försöka fota nåt bidrag till tråden också :)

Mikael - detta var nog innan SPL, gissar jag. Min rulle är dessutom serienummer 000. Nån av de gamla Karpens-uvarna kan säkert berätta mer...

Leftys gamla Ross och ett G906-2 (och en loop long distance #6)

post-4466-0-15116300-1455973516_thumb.jppost-4466-0-63903900-1455973534_thumb.jp

Och det som oftast får luftas, SP 590-2, loop dry fly och linan kan ni gissa ;)

post-4466-0-27933600-1455974422_thumb.jp

Edited by M.Thors
  • Like 6

Ujuj, väntade på att du skulle lägga upp nått fint Mikael! Ställer mig i Kö för Ross RR rullen ögonblickligen =)

Här är förövrigt Sage Center Axis kombon, Christians Loop kombo var föregångare till detta koncept :) 

post-16872-0-54322300-1455986240_thumb.j

post-16872-0-42001500-1455986257_thumb.j

• Like 3

Välbekanta grejer så en bild är väl överflödig; Sage XP 690 och loop 1.5W.

Spöt är fortfarande grymt bra och får följa med då och då trots att det är tvådelat, rullen får följa med ibland oxå. Ibland undrar om det är för att det är tvådelat som det fortfarande tål att jämföras med nyare spön, det skulle vara kul att känna på tex ett zenith som var tvådelat.

Sent from my iPhone using Tapatalk

dbc23b33fa58974c99aa521273f9fb36.jpg

Här har ni en riktigt trevlig combo med höga stilpoäng :)

Klingan av T.L Johnsson heter "Synergy". Det är en fanstatiskt fin klinga som jag valt med omsorg och Christian har byggt spöt för att matcha rullen. Tyfonrullen är ju ett konstverk i sig och jag tycker det är en underbart trevlig rulle med kanonfin broms. Har haft spöt några år men inte hunnit använda det så mycket än. Ska försöka slita lite mer på det i år :)

(vi kanske skulle försöka få till en ny glasfiber/light classträff?)

Skickat från min IPhone

• Like 3

Det tycker jag låter som en utmärkt idé Jonas! Därimot har jag själv nästan inga spön kvar men det hade varit jäkla skoj att träffa alla! Du ska inte sälja ditt Synergy? ;)