Jump to content
VAK

Damma av era kult spö/rulle kombinationer!

Recommended Posts

Tur att man är välsorterad [emoji41] ...på kataloger ;D

003c23061a4b45f6ba30213f0e0d310a.jpg

b81eb56a8d6d57899824bb6a4baec855.jpg

Skickat från min IPhone

• Like 2

Här är en kombo som får loop hjärtat att bulta lite extra!

Ett omgjort Greyline 11ft #4 (custom handtag av mr fine tackle). Tillsammans med en hitec 1á :wub:

IMG_0961.JPG

• Like 4

Rackelhanen NR:III 10" #5-6 från 1984, pensionerat.

IMG_0531.JPG

Sage rpl 590-4 med loop dryfly

Sage rpl+ 796-2 med Danielsson 2W

Enkla, gamla å fantastiska :)

image.jpeg

Edited by Tompaa
  • Like 5

Powell Silver Creek med en rulle som matchar rullfästet? De spö jag har som jag tror är mest alround och i slutändan bäst. Härligt att drilla liten till stor fisk på. Grymma kastegenskaper och väldigt bra att hantera olika linor. Testat allt från en DT3 till WF6 till denna och ingen av mina linor ha varit helt omöjlig att kasta med detta spö <3

20160707_202224.jpg

• Like 3

5 minutes ago Jonzkij sa:

Eller kanske en Christian Hörgren glasfiber fyra med en liten Hardy The Perfect?

CH.jpg

Jag är också sugen på en vänstervevad Perfect. Har den äkta Hardykänsla...?

Tja, jag kan bara jämföra med en Bouglé samt en LRH Lightweight jag tidigare ägt men det tycker jag nog!
Den är som ett litet smycke...:P

• Like 1

Walton Powell first generation graphite by Jim Kantner, 8'6'', två toppar, med W.Powells klassiska grepp och rullfäste, utrustat med en Pflueger Medalist från Akron, Ohio.

Ingen bild, men ser ut som ett gammalt spö med en gammal rulle, båda väl bibehållna. Typiskt märkt med "Walton Powell Rod". Ingen linklass angiven (också typiskt) men han såg det nog som ett 4-5-6-(7). Känns lite splitcane på ett bra sätt.

• Like 1

Här är mitt första kit som jag fick av min pappa -79 eller -80. Vi fiskade i en sjö i Roslagen som hette Largen och där det sattes i Regnbåge. Där hade också Rolf Smedman kurser i flugfiske. Spöt är totalt omöjligt att kasta med och flugorna är bundna av mammas garnstumpar och påskfjädrar på metkrok. Senare inköptes dräparflugor så som Micky Finn och Muddler Minnow. Allt var inte bättre förr!

20160716_085649.jpg

Winston im6 904 och Ross San Miguel

Ombyggt med stubbnose grepp och grön agate linförare (original rullfäste). Otroligt sköna dessa gamla im6 spön!

tmp_5567-IMG_20170331_133650345714309.jpg

tmp_5567-IMG_20170331_1344182059217524.jpg

• Like 3

Ingen kult-rulle så - men imponerad är jag ! Hardy the Silex no 1 denna ca. från 1908. tre stycken Hardy-rull-makare gjorde ca 450 ruller i allt per år hos The House of Hardys ( 7 olika storlekar totalt ). Allt blev gjord för hand - respekt ! Sådant kan inte göras idag - tim-lönen definitivt  och kunskapen räcker nog inte till. Ca två arbetsdagar tog det att göra klart denna Hardy Silex no. 1. Då Hardys mest kostsamma fiskerulle - gjort för mete efter lax, flugfiske eller kasttävlingar. Denna rull-typ var europeisk - i USA var det flugrullar och multiplication-rullar som var populärare. Efter andra världskriget nästan försvann de klassiska centerspin-rullarna, ersatta av multiplications och haspel-rullar i spinn-fisket. Klassiska flug-rullar fanns kvar, men många valde under 2000 talet storspole-rullar.

D-stämplen i  min Hardy Silex-rulle är initialen av rull-makaren som gjorde rullen. ( nästan alla Hardy Silex-rullar från 1908- till lite efter ww2 var stämplade, en del flugrullar också.D = Walther Dingley var en av världens mest berömda rull-markare. Han lämnade Hardy för sin egen verksamhet 1910/11.

God jakt efter ett eget sådant smycke ! // Steen

Ps: Denna Hardy Silex av första model är ovanligt välbehållen för sin ålder, man kan ha tur ibland !

Pps : Titta på konstruktionen av rullen, låg vikt var viktigt och råmaterialet dyrt - arbetskraften var billig - jag är imponerad ! och mycket tacksam för att vara ägare till ett sådant objekt - än är de inte så dyra och de går fortfarande att hitta ( på t.ex. Ebay ) - men .......

Silex 33:4 D side.jpg

Silex 33:4 D b.jpg

Silex 33:4 D inside.jpg

Silex 33:4 D f.jpg

Edited by Sovereign

20 hours ago VAK sa:

Winston im6 904 och Ross San Miguel

Ombyggt med stubbnose grepp och grön agate linförare (original rullfäste). Otroligt sköna dessa gamla im6 spön!

tmp_5567-IMG_20170331_133650345714309.jpg

tmp_5567-IMG_20170331_1344182059217524.jpg

Ja det där rullfästet känner jag igen... här på ett Winston glasfiber från 85 som jag parat med en Emanuelson

IMG_1140.thumb.JPG.56f2c0c74684bf950594b6aee933a30d.JPG

• Like 2

Loop Greyline 3110 tilsammans med en Backwinder trout

Greyline 3110 & 4110 är de två spön som imponerat mest på mig den senaste tiden..

tmp_11551-IMG_20170402_204039254508203.jpg

• Like 2

Här är mina kultcombos och det tog många år för mig att hamna här men nu är jag rätt ;) 300% jävligt nöjd öringjägare som med dessa täcker in allt mitt öringfiske :P

IMG_5808.JPG

IMG_5807.JPG

• Like 3