Hoppa till innehåll

Problem med vissa streamers som vänder sig upp och ned.


Recommended Posts

Ser ut som hantelögonen sitter på ovansidan av kroken. Om så är fallet så placera dom på undersidan istället.

Sedan ser det ut som du skulle kunna köra med en krok med större krokgap som jag personligen tycker balanserar upp artikulerade streamers bättre. Gärna med rakt öga för det tycker jag också bidrar till att flugan inte vänder lika lätt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilken storlek på krok använder ni för stora öringflugor?

Vad är "stort"...? Det får mig att tänka på denna klassiska sketch med Janne Forsell och Kjell Alinge: https://open.spotify.com/track/427CCOsq0ubbGRtWECJ5FB

Även när det gäller streamerfiske gäller förstås "match the hatch", att hitta den fluga som öringen vill ha, både mönster och storlek.

Jag tycker att en öringfluga börjar bli stor när vi passerat en streamersexa. Mina favoritkrokar är Gamakatsu F-314 stl 6 och 4, men de har kortare skaft än en vanlig streamerkrok. Vissa mönster binder jag upp till stl 1.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Brukar använda hends 750.

Dom är större än normal storleks angivelse aå stämmer inte riktigt.

Men brukar variera. Alt från 10 fram och kort karpkrok bak till 2/0 fram och aningen mindre bak.

Beror lite på om jag vill ha en längsgående profil tex en zonker remsa som "följer hela ryggen" från krok 1 till 2 (avklipp och bunden på 2 krok då).

Då bruksr jag köra 2 rätt normala Streamerkrokar.helst Med rak öggla.

Eller om jag vill ha en "wollybugger" aktig bak och ett större huvud fram.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...