Jump to content

Switch #6 eller #7. En process i väst

Recommended Posts

Hej, goda rådgivare och alla ni andra... .

Jag avser köpa ett  Sameo Opal Switch . Har svårt att bestämma mig eftersom de finns i #6 och #7. Lite onödigt näraliggande klasser ??

Jag har bl a :

Airflo m-tec MkII #78 L 10´6”. 3 del. Fiskat en hel del med . Mycket tåligt så länge jag inte försöker hålla hybrisliknande linlängder i luften.

GREYS GR50 Switch #78 Switch L11´1”. 4 del. Inte riktigt klar över detta spö. Verkar kunna laddas med ungeför vad som helst..Skönt.

Behöver jag ett spö till? Naturligtvis!! Obehagligt korkad fråga...Meteoriter faller ju lite var som helst och hästar rullar sig över nedlagda spön, för att ta några goda skäl.

Poängen. Ge mig ett köpråd avseende klass 6 eller 7.

Ni behöver inte skriva en massa Brasklappar av typen: "Jag har inte känt på spöna",  " jag vet inte hur du kastar" Ös på ändå, tack :) .

Ni behöver inte heller ge tips av typen: " Jag tycker att spö ZZZZ som har fibrer från månen är bättre". Må så vara men inte nu och här.

De som skriver; " Jag har av en händelse ett spö att sälja till dig" får en guldstjärna i min bok för kreativa trådkapare. Men inget mera.

Jag fiskar med dessa spön i bl a Nisse River (aka Nissan och Nissan Fluvius) från mynning till Sennan.

Dessutom Suseån och Stensån. Samt naturligtvis i havet vadandes eller havet från land.

Samt Fänforsen i Dalarna.

Tackar i förväg

Ingemar

Edited by Ingemar
  • Replies 93
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Haha min sambo blir galen på mig för jag väntar tills jag ser ut som en finsk hårdrockare innan jag går till frisören. Men jag hävdar bestämt att man får ju räkna på centimeter per krona om det ska va

Visst är det så, själv kör jag flera vikter utifrån flugor och fiske

Nu har det kommit.   Snyggt monterat med djupt rödsvarta lindningar mot halvmatt grafitgrå klinga. Mycket behagligt grepp. En anings grövre än vanligt .Tex större än greppet på GREYS 11.1 fots Switch.

Posted Images

Förmodar att du tänker köpa det via flugor.se? Ett tips är att du ringer till dem och berättar vad du skall använda utrustningen till.

Trevlig och kunnig personal som gärna hjälper dig.

Om inte så hade jag gått på en 6:a då du har en 7/8 sen tidigare.

Om inte så hade jag gått på en 6:a då du har en 7/8 sen tidigare.

Låter ju som ett rimligt resonemang. Svårt att se fördelen med att ha flera spön som är likadana i princip.

En sak att tänka på med switch är klassningen på dom är väldigt olika.

Kör själv med Loop S1 switch #6 med vikt rekommendation 20gr liknande Guidelines switch skulle vara typ #8-9.

Har ingen koll på ovan nämda spöns klassning/vikt rekommendation men är svårt att gå efter klassningen så kolla vikt rekommendationen istället på dina spön och jämför med Sameos.

Inte tips ang Sameo spöt men kanske lite hjälp på vägen!

Tackar så mycket.

Jag får väl erkänna  :unsure:  att jag har ett Jade Ventus #7 :wub: också.

En annan fråga: Jag läste här på EDGE att det fortfarande diskuteras om switch är en egen spötyp eller om det är ett  "maskerat" tvåhandsspö ...och att avskruvbar halvlång butt skulle kunna styra beteckningen i ena eller andra riktningen. Det gör mitt Jade Ventus med påskruvad butt till ett extremt kort tvåhandsspö. ;). Någon som kan hjälpa hitta den tråden?

Tack så länge

Ingemar

Tack även till dig JSC: Det var till god hjälp.

Edited by Ingemar

Ett switchspö är väl helt enkelt ett kortare och lättare tvåhandsspö. Skulle lika väl kunna kallas tvåhandsspö det också bara att det är i lägre klassning och kortare. Så ser jag på det iaf. Sen om det behöver ett eget "namn" eller begrepp spelar mig inte så stor roll. :)

Edited by Einarsson
  • Like 1

Håller med om att det inte spelar roll , förrän man kommer till ett fiskevatten med särskilda regler mot de längre spöna.

Jag avser inte dra igång den diskussionen. Vill bara återfinna den tråden. för att uppdatera mig en aning.

Håller med om att det inte spelar roll , förrän man kommer till ett fiskevatten med särskilda regler mot de längre spöna.

Jag avser inte dra igång den diskussionen. Vill bara återfinna den tråden. för att uppdatera mig en aning.

http://www.edgeflyfishing.com/ipb/topic/171569-diskriminering-av-switchsp%C3%B6/

den?

Tack alla goda rådgivare här och till BoobieNewbie som deltagit i  rask  givande PMdiskussion.

Jag beställer nu Opal Switch #6.

Alla glada

Alltså i värsta fall är det ju bara köpa en #7 också så. Allt blir bra i slutändan.

• Like 2

Jag ålade mig själv att laga två par rejält trasiga glasögon före beställning. Båda paren blev bra. De insparade pengarna blev ett spö. Kan nog inte lura mig själv på detta sätt ytterligare en gång...

Haha. Sooner or later you find a way. ;D

Kul tråd, roligast är Ingemars positiva poster :) Jag vill flika in med följande, ett switchspö är både ett enhands och ett tvåhands. Ett switchspö är således lite bökigt att spotta på någon skala för linklasser. Ett switchspö använder jag personligen oftast som ett superlätt tvåhands. Ett switchspö är ett riktigt potent fiskeredskap. Hoppas du finner det du söker.

/Staffan

Kul tråd, roligast är Ingemars positiva poster :) Jag vill flika in med följande, ett switchspön är både ett enhands och ett tvåhands. Ett switchspön är således lite bökigt att spotta på någon skala för linklasser. Ett switchspön använder jag personligen oftast som ett superlätt tvåhands. Ett switchspön är ett riktigt potent fiskeredskap. Hoppas du finner det du söker.

/Staffan

Ja jag har ett s1 cross #7 som hade rekommenderad vikt på 21 gram, jag använder det enbart med tvåhandsfattning dock så jag gick upp till 23 gram på råd ifrån folk här på forumet. Switchspöna blir lite vad man gör dem till känns det som. :)

• Like 1

Ja jag har ett s1 cross #7 som hade rekommenderad vikt på 21 gram, jag använder det enbart med tvåhandsfattning dock så jag gick upp till 23 gram på råd ifrån folk här på forumet. Switchspöna blir lite vad man gör dem till känns det som. :)

Visst är det så, själv kör jag flera vikter utifrån flugor och fiske

• Like 2

Ett switchspö borde väl vara ett enhandsspö som även kan användas som tvåhandsspö där ett klass 7 trivs med klumpvikter runt 20 gram? Det kan således användas även för tvåhandsfattning. Ett så kallat switchspö klass 7 som vill ha runt 26 gram torde vara tungt att switcha till enhands och utifrån klumpvikt är det väl att betrakta som ett ordinärt tvåhandsspö??

Jag har kastat med en Loop Across på 55 gram och 18,5 meter med mitt Cross 7107, det funkar om man vill experimentera. Som fiskelina finns ett spann, är du duktig blir det lite större. Hur man väljer att betrakta det - som enhands eller tvåhands - torde vara individuellt. Personligen är det lätt tvåhands, för andra ett längre och tyngre enhands.

• Like 1

Absolut finns ett spann på vikter som går att kasta. Ficksjälv med mig mina tvåhands 9-10 klumpar till mitt switch enhands som trivs med ca 20 g. Det funkade, men så klart inte optimalt för att kunna fiska effektivt. Optimala spannet på ett enhandsklassat klass 7 som trivs med 20 gram menar jag ligger +-2gram beroende på längd och densitet på klumparna för att kunna bedriva ett så effektivt fiske som möjligt. Naturligtvis ska användaren avgöra om det är ett enhands eller tvåhands. Begreppet switch tolkar jag som att man kan växla mellan enhandsfattning/tvåhandsfattning. Ett switch med rekommenderad klumpvikt om ca 26 gram torde vara tungt att switcha till enhandsfattning med

Vi är överens Rob, men betänk att när du går från tvåhands till enhands så blir det svårt att jämföra vikter. Ibland vill man kasta överhandskast med spöt som enhandsspö, och då viker du inte linan. En tvåhandsklump på 26 gram har sällan den massan som jobbar mot spöt.

Allt gott

Staffan

Tack för allt stöd och alla uppskattande kommentarer.

Inte säker på att jag är lämpad att recensera spön.

Snoxam startade en tråd  http://www.edgeflyfishing.com/ipb/topic/176204-greys-gr50-switch/ .

Eftersom jag just köpte ett sånt spö gick jag rakt i fällan och försökte recensera det. Blev nog inte jätteupplysande...och jag lovade mig själv att inte ta ett sånt bete igen :). Bättre kastare i Halmstadområdet kan komma hit, låna spöt och göra det jobbet. Kaffe finns.

Fick just mess från posten. Spöet har landat :D .

Men först ska jag klå barnbarnen :wub: i UNO om en stund. Var sak har sin tid.

PS. Ryska kvinnliga släggkastare. Icke att förakta.

Edited by Ingemar

Nu har det kommit. :D  Snyggt monterat med djupt rödsvarta lindningar mot halvmatt grafitgrå klinga. Mycket behagligt grepp. En anings grövre än vanligt .Tex större än greppet på GREYS 11.1 fots Switch. Skönt!.

Jag rymde snabbt ut från dukningen till kvällens tillställning. Fick med mig en Lynxrulle med Sameo Viper WF5F. Inget optimalt testläge, men bra grejer.

Spöt kastar snällt denna femma i överhandskast och enklare rollar. Kastade en halvtimma innan jag blev upptäckt och ådömd potatisskalningen. Jag upplevde spöt som tämligen mjukt men utan sladder i klingan. Ska bli kul att fortsätta i morgon. Både med klass femlinan och litet tyngre uppgifter som kan få handtagsdelen att jobba lite mer.

Ett par nackdelar: Saknar socka till spöt ( en modern ovana). Saknar något att skruva fast i spöänden när fighting butten skruvas av. Saknar Grafitolineburken, :wub: den jag vant mig vid till varje Sameospö genom åren.

Det går nog lätt att ordna försäljning av ett "tillvalspaket" med t ex den korta ändbutten från Ventus och lite Grafitpasta. Men det spelar ingen roll för spöt är riktigt kul. Men det hjälper inte mot Hasselbackspotatis. Varför sa jag ja till det?

Ha d gött /i

Edited by Ingemar
  • Like 2