Hoppa till innehåll

Switch #6 eller #7. En process i väst


Ingemar Jäg

Recommended Posts

Icke i fiskbart skick idag. Avlägsnar mig inte en extra meter från hospitalet idag. Det gör inget. Jag försöker trixa ihop ett trivsamt set till dottern med utgång från antingen OPALen eller nån av min andra Sameo 9´#6spön jag har. Kul jobb. Sen ska de bli ett lånespö till svågern också. Han är nära 7´lång :huh: så han får låna ett kort spö :).

Nu inväntar jag min OPALsjua imorgon.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Min OPALsjua kommit för länge sedan i fint skick.

Har en inre blödning som kräver lite försiktighet. Återkommer när de maskerade herrarna med kniv har tänkt färdigt. Inte mycket flugande förrän om ca tre veckor.

Ha en fin helg, det ska regna :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tack för välgångsönskningar och vänliga ord

Nu är det äntligen dags att kontakta vatten igen.

Min amnesti för rullar och linor på matbord och i taklampa går ut idag.

Innebär att ett par spön nu blir befordrade till att hänga på altanen i färdigläge för havsvift.

Där kommer ett OPAL i taget att tjänstgöra. Ett par Sameosexor går till dottern m svåger så jag har då två OPALer. Ska bli kul med strikt subjektivt jämförande.

Ha en fin helg och gör nu vad du inte bör göra på midsommar:D

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Min OPALsjua är nu såld till en fiskare av rang och med resning och stil.

Själv behåller jag sexan som jag tycker bättre om bl a för dess tålighet mot olika linklasser och vatten. Ett attans trivsamt spö nu när jag vant mig, dvs fiskat mycket gräskarp med det. Det lämnas inte iväg till några barn, de får testa annat och nöja sig härmed. :P

Ni som skriver och undrar om det är till salu kan få svaret nja, det är bara en prisfråga som flickan sa. Men det är ju smartare att köpa nytt. ;)

Snart kommer bild på första fångade fisken

Ha d gött

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ja, jag är jättenöjd med mitt OPAL klass sex.

Tyvärr har jag varit dålig på att skriva här eftersom hälsa och humör varit lite nedåt ett tag samtidigt som vind och temp varit uppåt. Men vi har faktiskt varit ute litet då och då OPALEN och jag.

Har upptäckt att jag mest använder det som ett tolerant enhandsspö. Det tål många linvarianter och märkliga kaststilar. Dessutom är längden bra att ha antingen jag ska överbrygga blåstång vid klippor eller ett natebälte i en sjö.

Ibland nyttjar jag spöt som "halvt tvåhands". Dvs att jag med min fria vänsterhand drar ändbutten mot mig samtidigt som framkastet pågår med lite extra utskjut från högerhandens sida. Jag fattar egentligen inte varför jag gör detta. Har jag gjort ett ordentligt ansatt bakkast så fixar spöt det mesta av framkastet självt. Nåväl sånt är läget nu. Och jag skall försöka smita ut en stund runt lunch när frugan tar väninnan till IKEA.

Jag var litet förvirrad av det förbaskade switchnamnet från början. Bestämde mig för att betrakta spöt som ett behagligt långt enhandspö. Efter att Ola Spång med flera givit bra lin o klumptips blev det ju bara ännu bättre. Tack.

Jag rekommenderar ett sånt här spö.

Därmed icke sagt att jag ratar annat. Fick hem ett nätt IMAGOspö igår som skall matcha min lilla Imago GAIArulle #2-3. Rullen har blivit mer användbar efter ett slip o putsjobb med grafitpulver.

Ha d gött. Härligt med de många dimensionerna inom flugfisket. //i

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att höra!

Jag är sugen på ett allround spö som tål olika förutsättningar. Har länge varit sigen på sameos spön. Sen troligen komplettera med en #3 till de dagar då torrflugorna får guppa förföriskt och blåsten är minimal.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Nu är här fest! :D

Mitt OPAL#6 har fått köpa tillbaka sin kompisOPAL i klass7. Det sistnämnda har varit på kurs hos en erkänt farlig laxjägare av internationell klass. Här känd under namnet JUDAS. Ett mycket missvissvisande alias  för en sån genomfin människa... Hos honom fick OPALsjuan främst lära sig underhandskast av olika slag tillsammans med en mördarlina som kostar lika mycke som spöet ungefär. En "RIO in Touch VersiTip II WF9F" med fyra tippar i sexigt nätunderställ. Milde himmel vad bra det blev. Jag har alltid varit skeptisk med linor med frontvikter som ett ELBE TORSK utan knegat på med mina DT- och WFFlinor med varierad tafs.

Jag förstår nu att i vissa segment har utvecklingen gått om mig. Rusat kanske är ett bättre ord.

Innan sjuan var på kurs hos JUDAS hade ju sexan fått lära sig lite tunggung av OLA SPÅNG själv. Han som designat spöna, ni vet.

Nu skall de båda få jobba vid diverse regnbågssjöar. Fast sexan kastade bra även med en vanlig Sameofemma i våras...

Bara så ni vet...

Ett tips till de vänliga själarna på SAMEO / flugor.se : Släpp inte ut så fina spön på marknaden utan att på tex hemsidan ge utförligare mycket konkreta råd om lämpliga / möjliga linor så spöna går att nyttja i hela spektrat. Det hade ökat andelen lyckliga kastare och nöjda kunder.

Ha d gött

Ingemar

Redigerad med Ingemar
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur bevisar man för en misstänksam ( = erfaren) kvinna att ett elvafots spö "Bara" är ett litet lätt spö. Och som sådant naturligtvis skall vara kvar utan arsenalbegränsningsförhandlingar. Hon kan ju omöjligt veta hur brutalt det kastar med RIOlinan från Judas.

Eller är vi infiltreradeB). En kär släkting (RIP) hade ett omfattande förråd med fin gin i ett engelskt golvur. Uret har jag nu. Undrar om det kan få en ny funktion i spölagringsbranschen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hörde en skröna om en fiskare på dödsbädden som hade ångest pga av frun kanske skulle sälja fiskeutrustningen för samma pris som han hade sagt att han betalat för den...

Det är konstigt med prylar. 5000 för en mobil är mer normalt än 5000 för spö, rulle och lina. Att man dessutom är pur lycklig när man fiskar och irriteras av mobilsamtal gör saken ännu underligare.

Att lägga en tusenlapp hos en hårfrisör när man vet att det snart växer ut igen och toningen försvinner är för mig underligt (nu är jag ju flintskallig och ser rätt djävlig ut) men köpa god (dyr) whisky och sluka flaskan med en god vän är livskvalitet...

En får nog vänja sig vid att vi är olika och inse att ju färre som är som lik mig desto mindre konkurrens får jag.

Rickard

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha min sambo blir galen på mig för jag väntar tills jag ser ut som en finsk hårdrockare innan jag går till frisören. Men jag hävdar bestämt att man får ju räkna på centimeter per krona om det ska vara prisvärt. ;D

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
18 hours ago, Christian1971 said:

Sökte lite info om Opalspöna o fann denna tråd....och undrar...vart tog Ingemar vägen?  Trevlig prick på detta forum.

Ett år sedan han var inloggad. Hoppas verkligen han är ok?

Det tror jag nog , pratade med honom för några veckor sedan. Men ska skicka ett sms och höra :)

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...