Jump to content
Sign in to follow this  
raekaN

Hänt någon annan?

Recommended Posts

Någon annan som varit med om detta? Del 2 på spöt har gått av på 3 ställen vid ett mothugg.

4-5cm ovanför den första ringen, vid bindningen på andra ringen och precis exakt där man sätter på tredje delen, så där sitter fast lite av andra delen i holken på den tredje delen som jag inte får loss.

Kan väl tillägga att det är köpt begagnat men i nyskick. Inget kvitto fanns. Har även bytt andra delen för ett år sedan då jag klantade till de lite själv.

post-16157-0-22594800-1456764817_thumb.j

post-16157-0-69946900-1456764829_thumb.j

Edited by raekaN

Någon annan som varit med om detta? Del 2 på spöt har gått av på 3 ställen vid ett mothugg.

4-5cm ovanför den första ringen, vid bindningen på andra ringen och precis exakt där man sätter på tredje delen, så där sitter fast lite av andra delen i holken på den tredje delen som jag inte får loss.

Kan väl tillägga att det är köpt begagnat men i nyskick. Inget kvitto fanns. Har även bytt andra delen för ett år sedan då jag klantade till de lite själv.

NEJ!! ...du har otur min gosse. LYCKA TILL!

Och de saktmodiga skola besitta världen.

Gör så här:

Andas djupt och skärp din kniv.

Tälj plugg. Skär ren brottytor. Finpassa. Limma samman. Precis som du gjort förr eller ute i stora vida världen...

Avsluta med lite lack.

Lycka till, och kom inte och påstå att det är svårt för då citerar jag min mor (RIP) som i sin tur citerade Karl XII : "Jorden är alltid frusen för lata svin".

Edited by Ingemar

Och de saktmodiga skola besitta världen.

Gör så här:

Andas djupt och skärp din kniv.

Tälj plugg. Skär ren brottytor. Finpassa. Limma samman. Precis som du gjort förr eller ute i stora vida världen...

Avsluta med lite lack.

Lycka till, och kom inte och påstå att det är svårt för då citerar jag min mor (RIP) som i sin tur citerade Karl XII : "Jorden är alltid frusen för lata svin".

Mycket lim, plugg och lack blir det... Funkar säkert, men hur bra blir det, och är det då värt mödan? Inget ont om Karl XII, men jag tror inte han var någon vidare flugfiskare. Om det inte är en utgången modell och du gillar spöt skulle jag satsa på en ny del. Brukar kosta runt en femhundring. Jag skulle dessutom höra av mig till tillverkaren och fråga hur vanligt det är att en del går av i fyra delar vid ett mothugg... 

Det är ett Guideline rs v2, får bli båda mittendelarna jag får beställa i så fall då det sitter fast en del i ens holken. Lutar mer åt ett nytt spö..

Det är ett Guideline rs v2, får bli båda mittendelarna jag får beställa i så fall då det sitter fast en del i ens holken. Lutar mer åt ett nytt spö..

Jag tycker du ska höra av dig till Guideline, för det är ju inget superbilligt spö det handlar om, även om du köpt det begagnat. Det är ju självklart inte acceptabelt att ett spö exploderar vid mothugg. Guideline var schyssta mot mig när jag smällde av ett begagnat tvåhands Guideline Reaction av gamla modellen. Eftersom det inte fanns reservdelar fick jag köpa den nya Reactionmodellen för 1299 kr. Så ring och hör vad Guideline säger. Du har ju inget att förlora på det.

Var snäll och var rädd om resterna. Får du nytt spö köper jag vraket av dig som övningsobjekt.

En sedelärande historia till:

Min kompis stod utvadad i Norge en sommarnatt  och fiskade harr. Han fann sig omringad. Något tungt anföll bakifrån grusbanken han stod på och han försvarade sig med  ett rejält mothugg . Han fick en tung indrillning med en lösslagen spöhalva och en gedigen grangren som belöning. Nytt Personbästa på gran blev det efter en hård kamp.

Vid hemkomsten krävdes kniv, fil, en bambupinne, och tvåkomponents harts (sk Green Stuff för oss modellbyggare) och ett nytt #3 återföddes. Som jag fick och med glädje fiskar med... Till saken hör att han gick till sin fiskeredskapsaffär och grät sig till ett annat spö av finare märke.

Lycka till

Edited by Ingemar

Hur har det gått.

Fått nytt spö eller ny spödel.

Minns att jag gärna tar hand om vraket. Obduktion är så lärorikt ;)

Nya delar skulle gå på 1300kr. Så det kommer nog bli ett helt nytt spö istället :) kommer eventuellt köpa nya delar vid senare tillfälle så man har ett reservspö :P