Hoppa till innehåll

Vita lindningR


Recommended Posts

Hej!

Håller på att bygga mitt första spö och skulle vilja ha vita spölindningar. Jag köpte en vit tråd i grovlek A och flexcoat lite. Som tur va provade jag på ett rör innan jag började med spöet och lindningarna blev inte alls vita utan ganska mörkt grå och dessutom fläckiga. Tråden sög upp lacken ojämnt. Troligtvis för att tråden varit ojämnt sträckt när jag lindat på. (Rätta mig om jag har fel).

Som jag förstår behöver jag köpa colour preserver men bör jag köpa vatten- eller oljebaserad? Jag vill ha lindningarna så vita/ljusa som möjligt.

PS klingan är svart vilket kanske påverkar?

Mvh Cristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Låter som en bra idé.

Annars kanske du kan lacka klingan där ringarna satt och på så vis fixa utseendet.

Men jag hade lagt en lindning som underlag och lackat fast den ordentligt så den inte kan vrida sig.

Se till att öglornas fötter är fria från grader så de inte försöker äta sig ner genom lindningen. Men så gör du väl redan ;)

Redigerad med Ingemar
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Var inne på Hi-Levels sida och fann denna produkt. Det är ett lack som förseglar och bevarar lindningstrådens färg. Dessutom krymper det tråden en aning för att undvika glidning. Kanske försent att komma med det nu. Men det blir ju fler gånger...

 

http://www.hilevel.se/lack-och-lim/flex-coat/flex-coat-color-preserver.html

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Ingemar. Är faktiskt precis den jag köpte. Köpte även en ny tråd av ett annat fabrikat. Colour oreserverat funkade så där men upptäckte att tråden sög. Hade "lösa fibrer" eller vad man nu ska säga. Om man lyfter upp spöt mot ljuset ser tråden lite hårig ut typ. Blev inte superbra faktiskt.

Den nya tråden är färdigbehandlad nylon och blev mycket bättre. Lägger upp lite bilder senare

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att du löste det hela. Jag har testat en del dekorlindningar med fyrslaget silke. Det blir ibland som du säger, med små korta fibrer som  ger ett hårigt intryck.

Det finns alltid något nytt att lära eller experimentera fram.

 

Glöm inte rädda flugfjädrarna innan stora påskpyntarmaskinen drar fram. Jag har en sån i huset plus en katt... ;) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själva färgen blev helt okej men som kanske framgår av bilden syns det att den vita lindringen är typ hårig. Detta gör att det är som lite knottrigt på finishen efter 2 ganska tjocka lager lack. Något förslag på hut jag kan åtgärda detta? Hade tänkt skriva på klingan och sedan göra ett sista lager lack menbjag tror att knottrorna kommer va kvar. Tror dessutom det kan bli svårt att skriva på dom.

Den röda tråden blev hur bra som helst:S

Någon som varit med om detta?

post-17360-0-26732000-1459263883_thumb.j

post-17360-0-98733800-1459264676_thumb.j

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...