Jump to content

Optimera kastandet med gäddflugor?

Lippe

Recommended Posts

I höst ska det flugas lite gädda, jag har ett Guideline exp4 klass 8 och en coastal lina klass 8 lina jag kört med hitils. Jag har riktigt svårt att få skönt däng när jag kör gädda med denna kombo, även med flashflugor. Visst flugan kommer iväg en hyffsat bit men det är oskönt och känns bara fel.

Kan det vara så att det kanske skulle gå mkt bättre för mig om jag bytte ut coastal linan mot en "renodlad" gäddlina? Förslag på lina i så fall?

Tips/tankar om detta? Kanske nåt annat som skulle kunna hjälpa? Har jag helt fel i att en skjutlina skulle kunna hjälpa på något sätt?

Jättetacksam för svar

Jag har kastat rätt länge och på senare år fått in en okej kastteknik, dock är jag ovan att kasta med gäddflugor. Kör typ 15 cm flash till 15 cm tyngre/svårare material. Orkar tyvärr inte filma och hålla på men uppskattar att du tänkt hjälpa mig om jag hade gjort det.

Borde inte en "renodlad" gäddfluga som lätt vänder de stora flugorna kunna göra rätt stor skillnad?

Kan ju va det att jag bara är ovan och tycker att känslan av att kasta tunga flugor är oskönt och tråkigt, och i det fallet är kanske grövre utrustning det som gäller? Om jag nu inte skulle bli van med tiden och lära mig gilla "tyngden/motståndet" i kasten?

Men coastallina kan väl knappast vara bra för stora flugor, eller har jag bara fått för mig det?

Jag har kastat rätt länge och på senare år fått in en okej kastteknik, dock är jag ovan att kasta med gäddflugor. Kör typ 15 cm flash till 15 cm tyngre/svårare material. Orkar tyvärr inte filma och hålla på men uppskattar att du tänkt hjälpa mig om jag hade gjort det.

Borde inte en "renodlad" gäddfluga som lätt vänder de stora flugorna kunna göra rätt stor skillnad?

Kan ju va det att jag bara är ovan och tycker att känslan av att kasta tunga flugor är oskönt och tråkigt, och i det fallet är kanske grövre utrustning det som gäller? Om jag nu inte skulle bli van med tiden och lära mig gilla "tyngden/motståndet" i kasten?

Men coastallina kan väl knappast vara bra för stora flugor, eller har jag bara fått för mig det?

Hur funkar utrustning med en normal fluga?

Kommer ihåg när jag prövade dänga feta gäddflugor med Klass 9 eller 10 spö och lina och det kändes mycket bättre. Men vill ju helst inte behöva köpa helt nytt sett, speciellt inte om det handlar om något jag kan vänja mig vid och till och med börja gilla

Edited by Lippe

Och du tycker inte det är oskönt att dänga stora blöta gäddflugor med det?

Nix, vet dock inte om jag ska vara som referenspunkt med att benämna vad som går eller inte går att kasta med.

Kastade 30meter häromdagen med en SA MED #5 och ett 3 meters 27mm PVC rör :)

Älskar mitt G.Loomis CC 9´#7. Kör dock sällan med större flugor än 25cm och gärna i flash så de blir inte så tunga.

Nix, vet dock inte om jag ska vara som referenspunkt med att benämna vad som går eller inte går att kasta med.

Kastade 30meter häromdagen med en SA MED #5 och ett 3 meters 27mm PVC rör :)

Älskar mitt G.Loomis CC 9´#7. Kör dock sällan med större flugor än 25cm och gärna i flash så de blir inte så tunga.

Nä, en normalkastare ska nog inte ha dig som referens..      :lol:

Däremot funkar du bra som exempel för vad man kan uppnå med mycket träning!   :)

• Like 1

Vad har du som tafs och hur lång är den? För lång så blir det jobbigt.

En Coastalåtta borde funka till flashflugor på 15 cm om dom inte är för kraftigt dressade men en Pike #8 kanske känns bättre

Som tafs har jag bara typ 1-1.5 m tjock nylon (0.50-0.80 mm typ)

Asså 15 cm flashflugor funkar "okej" men är inte skönt. Vill kunna dänga tunga förtyngda/vattendugande flugor..

Kanske är teknik och att vänja sig det handlar mest om då.. Men som sagt gick det asbra när jag prövade renodlad gäddutrustning men visst blev det lite påkigt också

Som tafs har jag bara typ 1-1.5 m tjock nylon (0.50-0.80 mm typ)

Asså 15 cm flashflugor funkar "okej" men är inte skönt. Vill kunna dänga tunga förtyngda/vattendugande flugor..

Kanske är teknik och att vänja sig det handlar mest om då.. Men som sagt gick det asbra när jag prövade renodlad gäddutrustning men visst blev det lite påkigt också

Ska du köra med såna flugor är det säkert bättre att gå upp i klass!

Sen är ju frågan om det behövs såna flugor.....  och skönt blir det säkert inte ändå med förtyngda!  

Edited by Gillholm

Ska du köra med såna flugor är det säkert bättre att gå upp i klass!

Sen är ju frågan om det behövs såna flugor..... och skönt blir det säkert inte ändå med förtyngda!

Du har förmodligen rätt, men behöver en sjunklina iaf o få kan jag liks gärna köpa en gäddlina o se om det blir skillnad

Du har förmodligen rätt, men behöver en sjunklina iaf o få kan jag liks gärna köpa en gäddlina o se om det blir skillnad

Vad fiskar du för typ av vatten?  

Lite skillnad blir det säkert med en gäddlina.

Det bästa är ju att testa innan köp, finns det ingen i närheten du kan låna av?

Kanske en fråga på Edge, många är hjälpsamma.

Vad fiskar du för typ av vatten?

Lite skillnad blir det säkert med en gäddlina.

Det bästa är ju att testa innan köp, finns det ingen i närheten du kan låna av?

Kanske en fråga på Edge, många är hjälpsamma.

Jag fiskar kust

• 4 weeks later...

Hejsan,

Vet inte om du redan provat. Men när jag fiskar efter gädda och med lite tyngre flugor brukar jag öppna upp loopen och sakta ner (belgian cast). Gör likadant oavsett om jag fiskar med snabba/långsamma spön #9, #8 etc och lina (gäddlina, dan tackel 2a sort etc). Upplever iaf att det blir lättare, samt att jag slipper att flugan "sparkar" och att det blir slängigt.

Mvh,

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Edited by J Snihs

Å som även nämnts tidigare så förutom en dedikerad köpt "gäddlina" så funkar även hemmagjord lina fint. Till #8 spö kan du till exempel ta en vanlig lagom kortklumpad #10 och mer eller mindra kapa bort fronten så pass att det blir lagom klumpvikt samt att du slipper frontaperingen så vänder det över finfint :)

• 4 years later...

Fyra år senare med nästan uteslutande havsöringsfiske på kusten så börjar man bli lite sugen på att fluga gädda igen nu när strömmingen börjat komma in och öringen börjat simma ut :) Har knappt svingat en enda gäddfluga senaste fyra åren men börjar bli rätt sugen på lätt gäddfiske och abborrfiske igen.

Efter 4 ytterligare år av mycket kastande på kusten kan jag nog säga att problemet var att jag sög på att kasta helt enkelt, trots att jag då uppenbarligen tyckte jag kastade rätt bra. Vet nu att det var jag och inte utrustningen det var fel på iaf och var bara inte van vid de större flugorna. Nu har jag dock precis skaffat guideline pike linor i #7 & #8 som jag tror jag kommer föredra framför coastal linan till gäddfisket iaf.

Blir det något gäddflugande för er andra och vilken klass på spö & lina föredrar ni till gäddfisket?

Jag fiskar en del gädda från flytring. 10 fots #8 Guideline Lxi med #8-9 Big Daddy-linor (korta klumpar på dessa, som väger ca 20 gram).

Använder kort tafs, 1,5 meter totalt. 60cm 0,8 / 50cm 0,6 / 40cm 0,45 / sedan wiretafs.

Funkar bra, men de största gäddflugorna kräver nog ännu lite tyngre grejor...